Raspberry Pi - Seedbox/VPN/HTTP server möjligt?

Permalänk

Raspberry Pi - Seedbox/VPN/HTTP server möjligt?

Funderar på att införskaffa en Raspberry Pi B+ 512mb och köra den som Seedbox, vill också att den ska kopplas mot lämplig VPN (typ Mullvad) för att anonymisera all trafik och att den ska köra en webserver så att jag kan tanka filerna via HTTP (då jag planerar att låta den ligga på kontoret)

Frågan är om Pi'n har tillräckligt med kraft för detta projekt? Har 100Mbit hemma och 1Gbit på kontoret men skulle nöja mig om jag kunde dra hem filerna över HTTP i 20Mbps.

Kommer varken tanka eller seeda många torrents, kanske 20-50 Linuxdistar samtidigt som mest.

Vad tror ni? Är det här en möjlighet eller är enheten för slö?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att få ut så bra hastighet på torrenterna så det är värt att ha den på gbit, tror inte den kommer kunna skriva/läsa till/från kort/usb med ens 100mbit/s så du kommer få flaskhalsar innan linan flaskar.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Du lär ju köpa raspberry pi 2 i allafall. Tankar du filerna via HTTP är det helt okrypterat. En RPi är inte så farligt dyr, jag skulle köpa och testa och se hur det fungerar. Jag kunde streama 720p från en 10mbit lina över SSH med en vanlig RPi B, det buffrade till inbland dock.

Permalänk

Det blir ju en del trafik när jag kör hemma->mullvad->kontoret (rpi). Antar att det kommer att suga en del CPU när man går via VPN, behöver få ut minst 15Mbps annars känns det inte ens värt.

Permalänk
Medlem

Um inte för att vara sådan men har inte en Raspberry 100Mbit interface? känns dumt att ställa den på en gig-lina då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Som sagt, köp en Pi2. Den sägs ju vara runt 6 gånger så snabb som sin föregångare

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Jag vill ha den på kontoret av andra skäl, inte för att det är snabbare nätverk, 100Mbps hade räckt gott och väl. Som sagt, får jag ut 15Mbps från kontoret -> hem så räcket det för mina behov.

Får ta och kika på Pi2 som flera andra föreslagit, verkar som om den första versionen är lite för slö för dessa användningsområden.

Permalänk
Medlem

Ett problem med RBp är USB2 som kommer att dra ner all diskhastighet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta med RPI1. Har VPN installerad på routern så allt blir krypterat. Hastigheten är sådär, USB begränsar hastigheten till drygt 3megabyte/s om jag för över något mellan seedboxen och datorn t ex.