Är 120GB SSD för lite?

Permalänk

Är 120GB SSD för lite?

Är det värt att pröjsa dubbelt för 240gb eller kan man ha roligare för pengarna?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill göra med den, räcker ju absolut för en windows installation och program rent utrymmesmässigt... dock har jag hört att prestandan på små SSD är sämre, så det kan kanske vara värt att hoppa upp oavsett?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Vad ska du installera på disken?
Själv kör jag med 2 250gb ssd'er skulle inte klara mig med en om jag inte avinstallera massa spel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Vad ska du installera på disken?
Själv kör jag med 2 250gb ssd'er skulle inte klara mig med en om jag inte avinstallera massa spel.

OS, webbläsare, sony vegas och kanske några lir.

Permalänk
Medlem

120GB behöver absolut inte vara för lite. Om du bara surfar och lägger lite program och filmer på disken så räcker den absolut. Det är när du börjar dra in tyngre program och möjligtvis steam-katalogen som 120GB inte kommer att räcka.

256GB är idag ganska lagom. Man får plats med OS, tillsammans med lite spel, filmer och program.

Dock skulle jag inte påstå att du behöver betala dubbelt så mycket för att få mer lagringsutrymme

Nedan har du en länk där du kan se ganska tydligt hur priserna förändras.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2684423%2C2880214%2C2724...

Du kan tänka för enkelhetens skull: Crucial=Bra, Samsung 850=Bättre, Samsung 850 Pro=Bäst

Observera dock att alla tre diskarna är riktigt bra diskar! I vanligt användande kommer du inte märka någon som helst prestandaskillnad mellan "bra" och "bäst"

Sedan som ovanstående skrev att 120-versionerna skulle prestera sämre än 256-versionerna stämmer möjligtvis om man kollar på siffror. Men i praktiken skulle det vara omöjligt att uppleva den skillnaden.

EDIT: För att bidra med lite mer konkreta tips så skulle jag säga att du skall hålla dig vid Crucial, Samsung, Intel och Plextor. Det är dom tillverkarna som jag anser vet hur man tillverkar bra diskar idag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Kickarn77:

OS, webbläsare, sony vegas och kanske några lir.

Det beror helt på hur många spel du vill ha på ssd:n, resten får lätt plats.

Permalänk
Medlem

min 120 blev snabbt full spelen tar ju så mkt idag! ja tkr du kör på en 180 -256gb finns väl 240 oxå.. inet säljer ocz arc 100 240gb för 999kr den verkar ju hyffsad

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

BTW, vad tycks om hyperX fury? Lite budgetmärke men verkar helt ok?

Permalänk
Medlem

Många brukar köra en 120gb till Os/program samt en 240gb till spel sen mekaniska till lager. Skulle jag varit du med "kanske några lir" så köp 2 st 256gb crucial mx100, bra pris på dem, och är relativt nya. Beställde en själv igår. Man ångrar sig rätt fort med 120gb, sen som tidigare talare nämnde så presterar de lite sämre. GL&HF

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

spel tar plats, mycket plats.
Tycker inte jag har så många spel(16) men steam mappen är på 180GB

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med en 120gb. Tar den slut köper du en till. Har själv gjort så, så jag har en liten klase (fem stycken tror jag) med ssd nu. Inte det mest prismedvetna men man slipper lägga ut en stor summa på en gång.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Många brukar köra en 120gb till Os/program samt en 240gb till spel sen mekaniska till lager. Skulle jag varit du med "kanske några lir" så köp 2 st 256gb crucial mx100, bra pris på dem, och är relativt nya. Beställde en själv igår. Man ångrar sig rätt fort med 120gb, sen som tidigare talare nämnde så presterar de lite sämre. GL&HF

Har tyvärr inte råd med 2 såna, budgeten är på 10k och med en 250gb hyperx fury är kostnaden 10600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kickarn77:

Har tyvärr inte råd med 2 såna, budgeten är på 10k och med en 250gb hyperx fury är kostnaden 10600.

googla lite om hyperx fury först så lär du märka varför dessa är billiga...

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Livsnjutare 😎

Om du skall ha mer än windows, några program och något enstaka spel - så räcker det, annars hade jag kört på minst ~250gb.
Själv har jag en 512gb disk som jag köpte beg (tyckte de var för dyra nya, men ville ha utrymmet) så det var en bra deal.
Minns dock inte vad jag gav, men det är snart ett år sedan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kickarn77:

BTW, vad tycks om hyperX fury? Lite budgetmärke men verkar helt ok?

Sandforce för samma pris som en ordentlig SSD (läs MX100)? Nej tack.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har 120gb i laptopen och klarar mig på det. Men det är en ultraportabel burk med låg grafikprestanda. Jag har oftast runt 30gb fritt utrymme och det anser jag vara smärtgränsen. Jag försöker arkivera allt utrymmeskrävande i molnet eller på andra datorer i nätverket, men ändå känns disken ganska trång. Hade jag haft ett bättre grafikkort och därmed haft spel på datorn skulle det verkligen inte gå med 120gb för mig. 256gb hade varit betydligt bekvämare!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag har 120GB SSD. Har W7, Redigeringsprogram (Vegas, Photosop, Lightroom) och tre spel installerade och har 3GB ledigt. Om du ska ha "några lir" installerade bör du välja en större

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Kör en 120 GB Intel 330 för Windows och program, 1TB HDD till spel, film mm.
Har ungefär halva SSD:n full, så med andra ord räcker 120 GB långt så länge du inte kastar alltför mycket på den.

Permalänk
Medlem

Ska du göra nånting annat än att ha OS på den så är det för lite med 120GB

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

googla lite om hyperx fury först så lär du märka varför dessa är billiga...

Hittar faktiskt inget.

Permalänk
Medlem

Hade själv 120 innan.
Tröttnade på att behöva avinstallera spel etc när man skulle installera något nytt.
Slog till på 480 GB, vilket är en stor överdrift av utrymme, men det var billigt så...
En MX100 256 GB lär räcka gott.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Ska du göra nånting annat än att ha OS på den så är det för lite med 120GB

Och hur tänker du där?

Du har en disk på 120GB, Windows tar 20 - 30GB med Service Pack och uppdateringar. Kvar har du minst 90GB, och du vill påstå att det inte räcker till någonting mer än OS?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Har sedan min första SSD kört på 120GB, och det har räckt. Klart att det skulle vara bekvämt med mer, men det är bra för ens sinnesro att det inte finns något viktigt på den som kan förloras i ett haveri. Något som drabbad mig oftare med SSDer till följd av att de varit lite halvt opålitliga genom åren, samt att förlorad information inte går att återfå på något sätt, till skillnad från mekaniska.

Jag upplevde att det var viktigare förr med stora primärdiskar. Nu med streaming- och speltjänster såsom Steam, Origin, Spotify och Netflix så mellanlagras ytterst lite utom det som hamnar på NASen. Särskilt som man idag har så snabbt internet att spelen laddas på några minuter/sekunder så finns det ingen anledning att ha spel man inte spelar installerade.

När polarna frågar säger jag bara att det är helt upp till dom själva. Har man en extern disk/mekanisk som används behöver iaf inte jag mer än 120, men i en bärbar kan det vara skönt med 240/256 för de situationer när man är i radioskugga.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Kickarn77:

Är det värt att pröjsa dubbelt för 240gb eller kan man ha roligare för pengarna?

Jag har en 240GB SSD och jag kan tycka till och med den är för liten. Har Windows, spel och lite programmeringsgrejer på den.
T.ex så har jag WoW och BF4 på SSD'n vilket tar typ 60gb bara där, så kör du lite tyngre lir kommer den fyllas snabbt. (tror battlefield hardline tar 60gb utrymme?!) Kör du lättare lir som cs:go, simcity osv kan 120gb fungera men då får du nog också bereda dig på situationen att prioritera vilka spel/program du vill ha installerade för tillfället och vilka du kan klara dig utan.

Utöver SSD'n har jag en HDD på 1,5TB där jag har några spel installerade, dem jag inte kör så ofta, och använder denna till film, musik, bilder osv.
Jag tycker absolut du ska lägga pengar på minst en 240gb SSD.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Ska du göra nånting annat än att ha OS på den så är det för lite med 120GB

Har kört med 120gb sedan SSDerna kom. Nu har jag inte ens en mekanisk i datorn. Är jag undantaget som bekräftar regeln då eller?

Windows 8.1 + Users - 19GB
Program Files(Spel och program) - 23GB
Lite filmer och program - 11GB
Ledigt - 67GB

Så ser min disk ut. Är det bara jag?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kickarn77:

Hittar faktiskt inget.

Menar nog kingston ssd överlag men är det inte lite oroväckande att man hittar inget? köp loss bara annars. inte så mycket att fundera på om du redan är såld på den?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Menar nog kingston ssd överlag men är det inte lite oroväckande att man hittar inget? köp loss bara annars. inte så mycket att fundera på om du redan är såld på den?

Har hört att kingstonskandalen bara rörde v300 SSDerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Och hur tänker du där?

Du har en disk på 120GB, Windows tar 20 - 30GB med Service Pack och uppdateringar. Kvar har du minst 90GB, och du vill påstå att det inte räcker till någonting mer än OS?

Klart det räcker om man vill. Jag har WoW installerat och lite annat lull lull(program bara)...min disk går på knäna. 10 GB kvar till och från.
Swap-fil på 5GB.

Spelar du Titanfall så har du ju knappt utrymme för att uppdatera något. 50GB för spelet.

Ett alternativ är ju att köra en SSD på 120GB, sen installera spel på en separat SSD i valfri storlek där OS inte ligger.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Sandforce för samma pris som en ordentlig SSD (läs MX100)? Nej tack.

Beror på storleken också. Vid 120GB så kan en bra Sandforce disk vara bra mycket snabbare än MX100. Men jämför du 500GB så är MX100 klart bättre.
250GB kan sluta hur som helst, då det beror på vilket NAND och tillverkar teknik de använt.

Skrivet av Kickarn77:

Hittar faktiskt inget.

Där är inget fel på Fury diskarna, på så sätt, men det är långsamma SSDer jämfört med många andra.

Säger så här.
120GB är i generella drag alltid långsammare än 250GB, som i sin tur är ofta långsammare än 500GB. Detta pga de mindre diskarna får färre NAND kretsar att ha i "RAID" för styrkontrollern. Tillverkarna gör så för de behöver bara utveckla ett kretskort, en styrkrets och köpa in en NAND typ, sen bara sätta annan FW och färre kretsar för att få de mindre storlekarna.

Om du har råd, satsa på en 250GB. Du kommer ångra dig förr eller senare om du ska hålla på med massa små diskar. Sen är problemet att använda allt utrymme om du har flera små. Kör du RAID så blir det mer riskfyllt, samt att de bör vara ungefär lika snabba. Kör du dem var och en, så hamnar du en dag med 20GB ledigt på en och 25 på en annan och behöver 30GB... Blir bara bök.

Om du kan vänta (sätt i en gammal HDD så länge) så dyker det ofta upp rea på diskar som du kan hugga vid rätt tillfälle.
Man märker faktiskt skillnaden mellan sämre 120GB och bättre 250GB iaf, men visst, både är snabbare än hårddiskar i nästan alla fall. 120GB kan vara långsammare än HDD på ren sekventiell skrivning, men de är betydligt snabbare på småfiler än HDD någonsin kan vara.
Man kan ibland handla begagnade SSDer på tex tradera billigare, men det har även det sina risker.

Permalänk
Medlem

Tänker själv köpa en 120 SSD för 649 kr som jag tänker installera kommande spel på. Battlefield Hardline tar ju upp 60GB bara det och spelen kommer ju bara att öka i storlek framöver ...

Verkar vara ett prisvärt alternativ som fått bra kritik

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |