LG planerar OLED-samarbete med kinesiska och japanska aktörer

Permalänk
Melding Plague

LG planerar OLED-samarbete med kinesiska och japanska aktörer

Elektronikjätten LG satsar stenhårt på OLED för tv-apparater och meddelar nu att de planerar inleda partnerskap med andra aktörer för att göra tekniken vanligare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Trevligt.
Hoppas vi får se 30-32" OLED 4K skärmar med snart till datorer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

GO LG!!

Permalänk
Medlem

Nu när Samsung la ner sin OLED produktion så får nästa tv bli en LG. Får hoppas att de kan släppa någon utan massa "smarta" funktioner och skit.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Man hoppas ju lite på 8K också, gärna med paneler runt 80". Det tycker jag vore trevligt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Man hoppas ju lite på 8K också, gärna med paneler runt 80". Det tycker jag vore trevligt.

Tycker det är för litet... menar... kan jag inte få 16k så är det skräp. TVn ska naturligtvis vara 1mm tunn och 200" också. Priset. tja.. rimligt för medelsvensson iaf

Permalänk
Skäggig legend

55" - 65" 1080p (det räcker för mig) PLATT utan högtalare för 10k ohyeah…

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Platt, runt 60", 4K OLED, utan klumpiga inbyggda högtalare, för under 20.000 kr. Då blir det köp!

Edit: Priser 150107, för dyrt ännu...
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1420661256

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Tekniskt häftig apparat.
Men så oattraktiv.

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Sen litar jag varken på LG eller Samsung. Både dom har spyware som spionerar på användare och tar upp privata konversationer i rummet och skickar det över Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniskt häftig apparat.
Men så oattraktiv.

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Sen litar jag varken på LG eller Samsung. Både dom har spyware som spionerar på användare och tar upp privata konversationer i rummet och skickar det över Internet.

Du får helt enkelt spela tv-spel på din tv. Och vara knäpptyst under tiden samt bryta strömmen varje gång du inte använder den

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Minst 80" oled (4K eller 2K) för max 30 tkr, då kan det bli köp.

Längar till åtminstone 150" 4K, levererad på rulle.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Aktiv konsumtion (eller ok, semipassiv kanske) finns ju redan (YouTube t.ex.), och det växer med tiden. Och så finns det film. Och det går att spela. Eller vad som helst egentligen, så länge som man har en vettig htpc.

För övrigt finns det tv-kanaler som faktiskt har sevärt innehåll ibland också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Själv väntar jag på en skärm på minst 256K, 1000 tum som ska vara max 0,1 mikrometer tjock. Den får inte heller ha "smarta" funktioner som Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du får helt enkelt spela tv-spel på din tv. Och vara knäpptyst under tiden samt bryta strömmen varje gång du inte använder den

Eller bara låta bli att koppla in ethernet-kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av anon99339:

Själv väntar jag på en skärm på minst 256K, 1000 tum som ska vara max 0,1 mikrometer tjock. Den får inte heller ha "smarta" funktioner som Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Du glömde att den inte får kosta mer än 2 000 kronor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Själv väntar jag på en skärm på minst 256K, 1000 tum som ska vara max 0,1 mikrometer tjock. Den får inte heller ha "smarta" funktioner som Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad alla är ironiska känns det som eller har orealistiska mål.

Min förhoppning är en 65-70" Oled 4K med 3D för 30-35K max.

Svårt att se att dessa ska bli billigare en Panasonics VT Serie när den släpptes.

Tv ska självklart vara platt och ingen banan form.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg en OLED 1080p från LG på MediaMarkt, har aldrig sett bättre bild. Total svärta är verkligen magiskt, blev helt gripen av bilden.

Permalänk
Medlem

När kan vi köpa en OLED skärm till PCn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniskt häftig apparat.
Men så oattraktiv.

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Sen litar jag varken på LG eller Samsung. Både dom har spyware som spionerar på användare och tar upp privata konversationer i rummet och skickar det över Internet.

En tv visar vad du vill se. Du kanske fastnar framför Hollywoodfruar men inte att vi andra är lika korkade. Själv använder jag min tv till det mesta förutom tvfunktionen.
Tror du kanske en smartphone bara används för att ringa med?;)
Samma gäller smartfunktionerna. Frivilligt att koppla upp den på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniskt häftig apparat.
Men så oattraktiv.

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Sen litar jag varken på LG eller Samsung. Både dom har spyware som spionerar på användare och tar upp privata konversationer i rummet och skickar det över Internet.

Läste artikeln 2 gånger och jag hittade inte något om att man måste koppla in linjär TV och kolla på leif loket och reklam

Skrivet av Ixos:

När kan vi köpa en OLED skärm till PCn?

När alla redan har köpt 4k och laptops och telefoner har haft 4k+ och OLED i 5 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Såg en OLED 1080p från LG på MediaMarkt, har aldrig sett bättre bild. Total svärta är verkligen magiskt, blev helt gripen av bilden.

kommer man från en dassig LCD tv så är dom imponerande ja
kommer man från en referens plasma (ej panasonic) så är man redan van vid svärtan och dynamiken i bilden.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Man hoppas ju lite på 8K också, gärna med paneler runt 80". Det tycker jag vore trevligt.

Du inser att man måste sitta närmare än 1,5m från TVn för att 8K ska vara värt vid 80" va?

Permalänk

Låter som en bra tanke av LG helt klart. Allt som kan få ner priserna på OLED paneler är bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Lite roliga drömmar om vilken Tv dom ska köpa:)

Att 8K ska vara nästa grej har jag svårt att se, 4K gör knappt nytta under 100Tum vid 3 meters avstånd:) Men inom sjukvård och liknande kan jag köpa att det kan behövas hög upplösning.

Kommer vettiga oleds, utan barnsjukdomar under 20k är jag nöjd, 4k ser jag bara som bonus om det går att få in i budgeten.

Låter som ett tidigare ryckte att Panasonic, ska använda paneler från LG. Men bättre plasma fabrikerna som dom har används till att göra oled paneler i stället (med kanske licensierad teknik från LG). Var ju det fabrikerna skulle användas till (var i alla fall planen från början).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

När kan vi köpa en OLED skärm till PCn?

Efter det har slagit på tv-marknaden

Jag tror på OLED mer än 8-16K. Det är bra att de får upp volymerna så priset börjar hitta ner till normala nivåer någon kan tänka sig att betala för en dumburk.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tekniskt häftig apparat.
Men så oattraktiv.

Finns inget att kolla på TV. TV är ett slöseri med tid och en fördummande manick som leder till personligt fördärv.
Tråkigt med passiv konsumtion och att bli matad med skräp.

Sen litar jag varken på LG eller Samsung. Både dom har spyware som spionerar på användare och tar upp privata konversationer i rummet och skickar det över Internet.

Oj oj oj ett eko från forntiden
Du påstår att båda har spyware som spionerar på användare och skickar konversationer över internet, vet du inte om att nsa har haft spionprogram på de flesta hårdiskar i flera år? Vad dom skall med all information till tror du?(vem bryr sig om vad farmor matade katten med förra måndagen).
För det första är Samsung friade från misstanke eftersom de bevisat att de inte spionerar. Nsa däremot erkänner att de gjort det i flera år. Den datorn du skrev detta inlägg på kanske har en HD med det spionprogrammet på, grattis! du är nu förevigad bland spionätverken

On topik!
Att Samsung säger att de inte rycker OLED tekniken är mogen beror nog mer på att de ganska nyligen investerat i dyra fabriker för deras LCD och LED paneler. De vill kamma hem vinsten först innan de satsar på OLED på allvar, lite grann som Bubka gjorde i stavhoppens historia. Höjde rekordet med en cm per försök så han kramade ur mest pengar

Bra gjordt av LG att gå i bräschen och tvinga Samsung att utveckla och konkurera = bättre för oss konsumenter

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Now make it look pretty!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra;1d248349:

Vad dom skall med all information till tror du?(vem bryr sig om vad farmor matade katten med förra måndagen)

Power! Uunlimited POWER!

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Är det en scantic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Läste artikeln 2 gånger och jag hittade inte något om att man måste koppla in linjär TV och kolla på leif loket och reklam

Det där är nått som 'rektor' fått påpekat för sig flera gånger tidigare men det tycks verkligen inte gå in.
Ganska konstigt egentligen, orden "en TV-apparat kan användas till annat än TV-sändningar" är ju inte jätteavancerade direkt.