Tråden om NN3DS, N3DS, N2DS, NDSi & NDS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oj, nu på fredag som Majoras Mask släpps. Det har gått ganska fort ändå. Har ni andra hunnit boka redan eller väntar ni, om ni ens tänker köpa spelet dvs?

Blir till att köpa ihop med nya maskinen, dock mer taggad på Monster Hunter så MM kommer antagligen få vänta lite.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte det blir många exklusiva spel till NN3DS.
Skulle gärna sett lösningen med samma spel till båda, men gärna lite snyggare texturer och andra grafiska förbättringar till NN3DS användas på alla dyrare titlar. Det, tillsammans med bl.a. den bättre skärmen, skulle göra uppgraderingen motiverad för de som spelar mycket samtidigt som det visar att nintendo-konsoler inte riskerar att förlora stöd för snart efter inköp.

Blir i.a.f. spännande att se om NN3DS lyckas få 3D att bli mer än en gimmick. 3DS-lösningen var lite spännande men inte alltid så rolig att använda.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har skummat lite i tråden och ni verkar ju ha väldigt bra koll på läget!

Jag fyller snart år och har börjat fundera lite på vad man ska önska sig av sambon och familj (som fortfarande trilskas om att köpa saker).
Då kom jag på att det är många spel på hanburna konsoler, ex, Nintendos dito, som jag missat.

Så lite snabba frågor:
1. Är 3Dfunktionen ett krav för vissa spel?
2. Om jag skulle köpa nytt idag, vilket är bäst att satsa på ? 3DS? 2DS? GBA?
3. Är de nyare enheterna bakåtkompatibla med fysiska titlar? Eller fungerar det bara med de som säljs i Nintendos e-shop?

Var nog de första frågorna jag hade just nu, kommer säkert fler senare

Mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Hej!
Har skummat lite i tråden och ni verkar ju ha väldigt bra koll på läget!

Jag fyller snart år och har börjat fundera lite på vad man ska önska sig av sambon och familj (som fortfarande trilskas om att köpa saker).
Då kom jag på att det är många spel på hanburna konsoler, ex, Nintendos dito, som jag missat.

Så lite snabba frågor:
1. Är 3Dfunktionen ett krav för vissa spel?
2. Om jag skulle köpa nytt idag, vilket är bäst att satsa på ? 3DS? 2DS? GBA?
3. Är de nyare enheterna bakåtkompatibla med fysiska titlar? Eller fungerar det bara med de som säljs i Nintendos e-shop?

Var nog de första frågorna jag hade just nu, kommer säkert fler senare

Mvh
Kvillen

1, Absolut inte.
2, New 3DS är att rekommendera, snabbare prestanda som ger lyft i vissa spel (Monster Hunter 4) och ett spel änsålänge är exklusivt för den nya (Xenoblades), en "c-nub" (fungerar som en andra analog spak) samt bättre 3D som använder sig av en kamera som ser hur du har ansiktet för att kunna anpassa 3Dn till detta. Allt detta för 400kr mer unjefär.
3, New 3DS, 3DS och 2DS är kompatibelt med fysiska DS titlar, samt att äldre titlar finns digitalt att köpa.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Ingen nintendo-expert, men svarar efter vad jag kan.

Skrivet av Kvillen:

Så lite snabba frågor:
1. Är 3Dfunktionen ett krav för vissa spel?

Nej. Alla 3DS-spel går att spela i 2D-läge eller på 2DS.

Citat:

2. Om jag skulle köpa nytt idag, vilket är bäst att satsa på ? 3DS? 2DS? GBA?

Beror på vad du vill.
New Nintendo 3DS har lite blandade fördelar med bra skärm som verkar riktigt användbar även i 3D och vissa spel kommer se bättre ut på den enheten med bl.a. bättre texturer. Minst ett spel blir även exklusivt för den, men vet inte om det är en kommande trend eller ett undantag.
2DS finns ibland väldigt billigt om ni har tålamod(köpte min tidig höst för 499:- och nyligen såldes dom för 599:-). Det finns inga stora nackdelar med den förutom att den är aningen mindre portabel eftersom den inte kan vikas ihop.
Gamla "original" 3DS är en blandning av de båda.
Båda 3DS-versionerna (New och gamla) finns även som XL-varianter med större skärm.

Alla 3DS-versioner klarar även nästan alla fysiska Nintendo DS-spel (undantag de få spel som kräver GBA-porten).

Förra konsollen Nintendo DS spelar även fysiska GBA-spel, men om det inte är något specifikt GBA-spel du tänkt spela (eller om du får konsoll begagnat från en vän eller släkting) skulle jag satsa på någon av alla 2DS/3DS-varianter så du kan spela senaste 10-årens spel.

Citat:

3. Är de nyare enheterna bakåtkompatibla med fysiska titlar? Eller fungerar det bara med de som säljs i Nintendos e-shop?

Fysiska Nintendo DS-spel med undantaget angett ovan (väldigt få undantagna spel, typ guitar-hero och kanske nåt till).

Permalänk
Medlem

Jätte taggad måste jag säga, har redan en 3DS och en 3DS XL Zelda edition men köper ändå en ny 3DS XL Zelda Majora's Mask edition ändå. De har gjort så många förbättringar att det är svårt att låta bli. Hoppas 3DS blir annat än gimmick. Har aldrig gillat det mer än de korten som följer med vilket var en häftig demo. Sen att det blir snabbare med fler knappar och en C-Stick är skäll nog att köpa det. Har spelat de flesta zelda spel och är fan men aldrig spelat Zelda Majora's Mask så det ska bli kul och testa även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Jätte taggad måste jag säga, har redan en 3DS och en 3DS XL Zelda edition men köper ändå en ny 3DS XL Zelda Majora's Mask edition ändå. De har gjort så många förbättringar att det är svårt att låta bli. Hoppas 3DS blir annat än gimmick. Har aldrig gillat det mer än de korten som följer med vilket var en häftig demo. Sen att det blir snabbare med fler knappar och en C-Stick är skäll nog att köpa det. Har spelat de flesta zelda spel och är fan men aldrig spelat Zelda Majora's Mask så det ska bli kul och testa även det.

Jag var 11år när Majoras Mask kom, kommer ihåg hur hypad jag var när morsan och farsan kom hem med det en fredagskväll.

Hade mardrömmar konstant i flera veckor, farsan fick vara med mig och spela annars vågade jag inte. Sjukt obehaglig känsla men något man nu uppskattar något enormt.

Bör tilläggas att jag aldrig klarade det, av förklarliga skäl, så ska bli roligt att spela igen!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Fick en Majoras mask maskin på mediamarkt! Väldigt nöjd

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isbjoern:

Fick en Majoras mask maskin på mediamarkt! Väldigt nöjd

Fick? Själv får man ju betala för en.

Grymt sugen på en XL men fick nöja mig med Majoras Mask till min gamla 3DS. Blir att plocka upp en framöver vid någon kampanj. Det har ju hänt lite sedan lanseringsmodellen.

Får se om jag får min MM idag eller till veckan, har fullt upp med andra spel för stunden så har ingen större brådska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick? Själv får man ju betala för en.

Grymt sugen på en XL men fick nöja mig med Majoras Mask till min gamla 3DS. Blir att plocka upp en framöver vid någon kampanj. Det har ju hänt lite sedan lanseringsmodellen.

Får se om jag får min MM idag eller till veckan, har fullt upp med andra spel för stunden så har ingen större brådska.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försöker förtränga att jag är 2600kr fattigare...

Nya 3Dn fungerar över all förväntan, den håller fokus konstant.
Maskinen är otroligt kvick jämfört med polarens XL nu när vi jämförde.
C-nub kommer inte kunna användas för FPS slog jag fast efter 15sec men nog fan är den lysande för kamerakontroll!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av isbjoern:

Jag försöker förtränga att jag är 2600kr fattigare...

Nya 3Dn fungerar över all förväntan, den håller fokus konstant.
Maskinen är otroligt kvick jämfört med polarens XL nu när vi jämförde.
C-nub kommer inte kunna användas för FPS slog jag fast efter 15sec men nog fan är den lysande för kamerakontroll!

Haha, då förstår jag.

Jag tog en snabb titt på tradera för att se vad värdet låg på 3DS i dagsläget. Insåg snabbt att de äldre modellerna knappt verkar sälja så att få ner priset genom att sälja befintlig modell verkar vara lite kört. Blir att bevaka priserna helt enkelt.

Hunnit prova Majoras Mask med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha, då förstår jag.

Jag tog en snabb titt på tradera för att se vad värdet låg på 3DS i dagsläget. Insåg snabbt att de äldre modellerna knappt verkar sälja så att få ner priset genom att sälja befintlig modell verkar vara lite kört. Blir att bevaka priserna helt enkelt.

Hunnit prova Majoras Mask med?

Spelade 10 minuter ungefär. Ser bättre ut än vad jag trodde, stor skillnad i grafiken jämfört med Ocarina of Time då 3Dn fungerar utan att tappa fokus.

Väntar på att jag ska få hem Monster Hunter nu i eftermiddag, kommer nog dyka ner i det först tack vare online delen!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av isbjoern:

Spelade 10 minuter ungefär. Ser bättre ut än vad jag trodde, stor skillnad i grafiken jämfört med Ocarina of Time då 3Dn fungerar utan att tappa fokus.

Väntar på att jag ska få hem Monster Hunter nu i eftermiddag, kommer nog dyka ner i det först tack vare online delen!

Glöm inte
http://www.capcom-unity.com/dubindoh/blog/2015/02/12/mh4u-starter-pack-free-items-and-a-super-surprise

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fick en Majoras mask maskin på mediamarkt! Väldigt nöjd

Min NN3DS XL Majoras Mask edition (också från mediamarkt) ligger på posten och väntar varför ska man jobba hehe
Min Majoras mask special edition kommer nog lite senare, fick tag på det lite sent från siba så kanske måndag har jag spelet.

Ser fram emot att testa 3D'n. Kul om det blir lite snabbare med, känner att min XL är super seg med allt, i spelen går det bra men menyerna är sega och tråkiga, nu kanske man kan dessutom surfa emellan och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Min NN3DS XL Majoras Mask edition (också från mediamarkt) ligger på posten och väntar varför ska man jobba hehe
Min Majoras mask special edition kommer nog lite senare, fick tag på det lite sent från siba så kanske måndag har jag spelet.

Ser fram emot att testa 3D'n. Kul om det blir lite snabbare med, känner att min XL är super seg med allt, i spelen går det bra men menyerna är sega och tråkiga, nu kanske man kan dessutom surfa emellan och så

Tänk på att spelet är installerat på maskinen, men du kanske vill ha Special Edition ändå?

Lacken på den är snyggare än vad jag trodde faktiskt, älskar den glansiga ytan jämfört med hur gamla XLn såg ut.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Tja då är det bara för mig att vänta ivrigt i ~2 veckor att få hem min modell från USA ^^. Synd att Monster hunter bonus items enbart är giltiga under 2 dagar..... irriterande då jag inte får spelet fören om 2 veckor tillsammans med monster hunter 3DS XL edition.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av MugiMugi:

Tja då är det bara för mig att vänta ivrigt i ~2 veckor att få hem min modell från USA ^^. Synd att Monster hunter bonus items enbart är giltiga under 2 dagar..... irriterande då jag inte får spelet fören om 2 veckor tillsammans med monster hunter 3DS XL edition.

"here’s another bonus for those of you who jump in early: starting on February 13th (release date) until March 15th you can download a free item pack including a selection of handy items and a little something special…"

Till 15 mars?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:
Skrivet av mudde:

Tack så mycket för era svar

Kom att tänka på en fråga till:

Hur är batteritiden på de här enheterna? De gamla (och de nya för er som hunnit testa)?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Tack så mycket för era svar

Kom att tänka på en fråga till:

Hur är batteritiden på de här enheterna? De gamla (och de nya för er som hunnit testa)?

Mvh

Alla de gamla har väl ca 5 timmars spelande. Ska vara lite längre om man spelar DS-spel eller använder till annat, men har själv mest spelat 3DS-spel. Vet inte hur det är med de nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tänk på att spelet är installerat på maskinen, men du kanske vill ha Special Edition ändå?

Lacken på den är snyggare än vad jag trodde faktiskt, älskar den glansiga ytan jämfört med hur gamla XLn såg ut.

Ärligt talat så visste jag inte att det var förinstallerat men ju jag vill ha special edition ändå
Zelda fanboy och sen gillar jag guldfärgade 3DS:en. Den är snygg måste jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reza666:

Ärligt talat så visste jag inte att det var förinstallerat men ju jag vill ha special edition ändå
Zelda fanboy och sen gillar jag guldfärgade 3DS:en. Den är snygg måste jag säga.

Jag hade den i varukorgen på komplett förra veckan och smekte köp-knappen länge. Hade nog ändå blivit ett köp om det inte vore för att Majoras Mask var digital. Nintendokonsoller med Zelda-tema brukar ha bra andrahandspriser så hade varit en alltför dum investering.

Skaplig ångest man lär få när första repan dyker upp bara.

Permalänk
Medlem

Lade precis upp min recension på prisjakt, tänkte att jag slänger upp den här med om det är någon som fortfarande tvekar:

Jag köpte maskinen nu på releasen den 13/2, Majoras Mask versionen.

* Nya 3D-funktionen:
Helt fantastisk, jag använde aldrig 3D på min äldre 3DS XL men nu har jag på den hela tiden. Kameran klarar av att hitta dig även i ett mörkt rum och man tappar inte fokus sålänge man verkligen inte försöker jävlas med den. Gjorde även ett test i bil och den höll fokus hela tiden trotts gupp och svängar.

* C-Stick:
Är precis som en liten tracknub på en laptop, den rör sig inte utan känner av vad man gör. Fungerar väldigt bra till kamera kontroll, men inte en chans att man kan spela t.ex. FPS med den som vissa hoppats på. Bra mycket bättre än att sätta på en stor Circle Pad Pro som var fallet tidigare hur man än vrider och vänder på det.

* Skärmen:
Har jämfört den nya med gamla 3DS XL sida vid sida och den nya har bättre ljus och varmare färger. Både med 3D på och av.

* Batteri:
Ungefär samma som innan, jag har inte märkt någon skillnad.

* Byggkvalité:
Känns mer robust än gamla 3DS XL, dock kvarstår "problemet" med att fästet till skärmen är lös och vobblar lite, dock ett designval av Nintendo så inte förvånande.

* Användarbarhet:
MYCKET bättre än gamla 3DS XL, den är bra mycket snabbare än tidigare. Den nya kraften under huven gör verkligen sitt och alla jobbiga fördröjningar är borta. Jag satte även in ett nytt SD-kort i min som är Klass 10 istället för Klass 4 som medföljde och även det gjorde stor skillnad.

* Negativt:
- Tveksam till faktumet att laddare inte ingår.
- Att bara skicka med ett 4gb klass 4 minne är riktigt snålt, man måste i stort sett byta SD-kortet.
- SD-kortet sitter på undersidan så man måste skruva loss undersidan för att byta, inte speciellt svårt men ändå något som hade kunnat designas bättre.

Om ni är i funderingar om att köpa gamla 3DS XL för att spara några hundra lappar så kan jag meddela att ni bör lägga till så ni får New 3DS XL, den spöar den gamla versionen på allt, och är helt klart värd att lägga lite extra på.
Har ni en 3DS XL sedan tidigare som ni använder mycket så bör ni uppgradera, skillnaderna är såpass stora.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade den i varukorgen på komplett förra veckan och smekte köp-knappen länge. Hade nog ändå blivit ett köp om det inte vore för att Majoras Mask var digital. Nintendokonsoller med Zelda-tema brukar ha bra andrahandspriser så hade varit en alltför dum investering.

Skaplig ångest man lär få när första repan dyker upp bara.

hehe ju jag är precis likadant, hatar repor så jag köpte 2 3DS XL Majoras Mask edition
Tänkte när Nintendo släpper nästa version så säljer jag den jag använder och behåller den nya, vill gärna ha en från varje generation

Permalänk
Medlem

@sbjoern
Håller helt med, nya 3DS är överlägset men önskar ändå Nintendo inte var så snåla och gjorde en riktigt fett uppgradering, jag gillar så klart NN3DS (köpte till och med 2st) men om man jämför med säg Vita från 2011 så är det fortfarande långt långt sämre vad gäller skärmen, CPU, GPU, minne. Nintendo har nu uppgraderat flera gånger så varför inte göra en riktig uppgradering denna gång :/
Jag gillar inte resistiv skärm och tycker upplösningen är rätt dålig. Gillar skarpt spelen till 3DS men varför ska Nintendo vara så snåla med hårdvaran
Det är lite hat kärlek jag har just nu, men men ska spela lite Braverly default nu så jag blir klar med det innan jag hoppar på Majoras Mask

Permalänk

Om pengar inte hade varit ett problem, då hade jag köpt både NN3DS och NN3DSXL. Sen hade jag tagit ABXY-knapparna och bytt plats på dom, mellan maskinerna alltså. Jag tycker att Nintendo har gjort en otrolig designmiss i att, om nu dessa knappar absolut måste se olika ut mellan modellerna, ha satt de fulare knapparna i XL-varianten...

edit: Det går visst inte att göra på det viset. Se här, post nr 7.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv

Så, någon mer som spelar Majoras Mask 3D? Själv har jag knappt kommit någon vart. Sedan känns min gamla 3DS extra liten att spela på nu, sådär lagomt till att New-modellerna hittat hit hehe.

Skrivet av Role_Model:

Om pengar inte hade varit ett problem, då hade jag köpt både NN3DS och NN3DSXL. Sen hade jag tagit ABXY-knapparna och bytt plats på dom, mellan maskinerna alltså. Jag tycker att Nintendo har gjort en otrolig designmiss i att, om nu dessa knappar absolut måste se olika ut mellan modellerna, ha satt de fulare knapparna i XL-varianten...

edit: Det går visst inte att göra på det viset. Se här, post nr 7.

Jo, det är en sak som stör mig med NN3DS XL med. Hoppas det kommer någon modell med dessa knappar framöver.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de färgglada knapparna endast är på den vanliga modellen för att Nintendo ser den som "barnvarianten". Den som är på bilden (http://media.gamerevolution.com/images/misc/new-nintendo-3ds-...) ser ju ut som en leksak. XL ser däremot mycket mer premium ut.
För mig spelar det ingen större roll, men jag tycker de färgglada knapparna skulle se bättre ut på ett svart (N)3DS(XL).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Jag tror att de färgglada knapparna endast är på den vanliga modellen för att Nintendo ser den som "barnvarianten". Den som är på bilden (http://media.gamerevolution.com/images/misc/new-nintendo-3ds-...) ser ju ut som en leksak. XL ser däremot mycket mer premium ut.
För mig spelar det ingen större roll, men jag tycker de färgglada knapparna skulle se bättre ut på ett svart (N)3DS(XL).

Fast samtidigt är det ju det utseende och layout som använts (med viss modifikation) på de flesta konsoller sedan Super Nintendo:

Samtidigt är det, iallafall för mig, inte superviktigt vilken färg det är på knapparna då min tumme lär täcka dessa när jag spelar. Men ja, just det utseendet tilltalar då den påminner så pass mycket om just Super Nintendot.

Permalänk
Medlem

Problem med 3D?

Tjenna alla!
Har precis skaffat en New 3DS XL black från Siba. Väldigt fin och så men har ett "litet" problem med den - när jag testar 3D effekten med super-stable 3D (?) på får jag ingen märk värd effekt utan bli jobbigt bara. Stänger jag av Super-stable 3D o kör med "vanliga" 3D-läget går det inte ens att kolla på skärmen.

Svårt att förklara men tycker att bilden bara blir jobbig/suddig att titta på. Efter ett tag (typ 15s) känns det som att ögonen går i kors. Delar av skärmen "försvinner" från synfältet. Får även en hel del dubbelseende.
Måste hela tiden anstränga ögonen för att kunna se nånting på 3D på. Som att använda någon annans glasögon typ (använder inte glasögon/linser för övrigt...)

Tycker även att översta skärmen "blinkar" mycket hela tiden som att 3D effekten "nollställer" sig hela tiden (svårt att tracka mina ögon/ansikte?) - Känns ryckigt.0 <- Hittade fix för detta, stäng av auto brightness så blir det bättre. Men Problemet ovan är fortfarande kvar.

Vet inte om det är mina ögon som börjar bli dåliga eller om det är maskinen som krånglar.

Någon som har liknande problem?

Permalänk
Medlem

Det var värst vad många modeller det kommit, min DS lite ligger och samlar damm så det blir nog ingen ny (har ett sånt där kort man kan lägga in roms på, vet inte ens om det finns till de nya).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]