Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jo så klart, men det är ju inte direkt standard.

Menar du att det är samma typ av falsk marknadsföring som nvidias 970? I så fall så är inte AMD mycket bättre än Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Menar du att det är samma typ av falsk marknadsföring som nvidias 970? I så fall så är inte AMD mycket bättre än Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

vad är det du pratar om? kortet finns i två varianter, en med 4gb och en med 8gb. vad har det med falsk marknadsföring att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Menar du att det är samma typ av falsk marknadsföring som nvidias 970? I så fall så är inte AMD mycket bättre än Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

......Va?
Hur drog du den slutsatsen?

Nästan alla kort säljs i standardutförande med en viss mängd vRAM. Många av toppkorten (men tyvärr även i vissa fall lågbudget-korten) finns även i lite dyrare variant, men med mer vRAM på kretskortet.
Detta är oftast väldigt tydligt i specifikationerna, både för Nvidia och AMD.

Några exempel är:
R9 290 och 290X säljs i standardutförande med 4GB vRAM, men finns även med 8GB.
R9 280 och 280X säljs i standardutförande med 3GB vRAM, men finns även med 6GB.

GTX Titan säljs i standardutförande med 6GB vRAM.
GTX 780 och 780 Ti säljs i standardutförande med 3GB vRAM, men finns även med 6GB.
GTx 970 och 980 säljs i standardutförande med 4GB vRAM, men det finns afaik inga versioner med 8GB, och i GTX 970's fall hade det varit direkt dumt att köpa en 8GB-version om den ens hade funnits.

Etc. etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor_Blade552:

Känner mig lite förvirrad... Jag trodde att nVidia medvetet inaktiverade en uppsättning L2-cache i alla utrullade GM204 från fabriken som skulle bli GTX 970 för att kunna utnyttja delvis defekta kretsar där 1 av 8 st uppsättningar L2-cache var defekt och därmed öka yielden vilket skulle leda ett lägre pris än vad som annars hade varit möjligt. Sweclockers skrev ju förut:

"I diagrammets övre del syns CUDA-kärnor i SMM-kluster, samtidigt som videominneshantering och L2-cacheminne huserar på den andra sidan tvärbalken. Enligt Nvidia ger det bland annat flexibilitet för att hantera delvis defekta kretsar, där olika delar kan inaktiveras oberoende av varandra utan att kommunikationen påverkas.
Nytt för generation Maxwell är att inte bara beräkningskluster kan inaktiveras vid behov utan även delar av logiken för minneshanteringen, något som för Kepler krävde att hela sektionen skrotades. I praktiken innebär det att Geforce GTX 970 saknar en uppsättning L2-cache samt tillhörande anslutning mot tvärbalken jämfört med storebror GTX 980."

Men nu skriver ju Jen-Hsun:

"This new capability was created so that reduced-configurations of Maxwell can have a larger framebuffer – i.e., so that GTX 970 is not limited to 3GB, and can have an additional 1GB."

Så minneslogiken är då trots allt kopplad till SMM-klustrerna trots den där tvärbalken eller snackar han bullshit nu för att hela situationen ska låta bättre?

Hade dem skurit mer i kretsen för att undgå detta "problem" hade man fått ut 3GB istället för 4GB därav 500MB segmenterat. Nvidia valde att ge oss 4GB istället för 3GB, detta är ingen bugg som många anser. Det ska vara så! Hade dem bara sagt detta från början hade det inte varit några problem.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vad är det du pratar om? kortet finns i två varianter, en med 4gb och en med 8gb. vad har det med falsk marknadsföring att göra?

Om du läser mitt förra inlägg så skrev jag samma sak men fick ett svar att det inte var standard...

Skrivet av rustax:

Finns faktiskt en 8gb version av R9 290X

Skrivet av Minsc S2:

......Va?
Hur drog du den slutsatsen?

Nästan alla kort säljs i standardutförande med en viss mängd vRAM. Många av toppkorten (men tyvärr även i vissa fall lågbudget-korten) finns även i lite dyrare variant, men med mer vRAM på kretskortet.
Detta är oftast väldigt tydligt i specifikationerna, både för Nvidia och AMD.

Några exempel är:
R9 290 och 290X säljs i standardutförande med 4GB vRAM, men finns även med 8GB.
R9 280 och 280X säljs i standardutförande med 3GB vRAM, men finns även med 6GB.

GTX Titan säljs i standardutförande med 6GB vRAM.
GTX 780 och 780 Ti säljs i standardutförande med 3GB vRAM, men finns även med 6GB.
GTx 970 och 980 säljs i standardutförande med 4GB vRAM, men det finns afaik inga versioner med 8GB, och i GTX 970's fall hade det varit direkt dumt att köpa en 8GB-version om den ens hade funnits.

Etc. etc.

Måste vara ett missförstånd då eftersom du skrev

Skrivet av Minsc S2:

Jo så klart, men det är ju inte riktigt standard.

Så jag antog att du menade att den 8gb versionen av kortet inte riktigt var 8gb som nvidias 970 3.5gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Så jag antog att du menade att den 8gb versionen av kortet inte riktigt var 8gb som nvidias 970 3.5gb...

Jaha, nej jag menar bara som sagt att 290X kommer med 4 GB vRAM som standard, och inte 8GB.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde2:

Har träffat Jen-Hsun flera gånger och tror inte detta var medvetet fusk från deras sida. Han har alltid slagit mig som en person som oftast säger som det är. Det måste ha blivit fel i kommunikationen i något led som han påtalar i brevet. Men jag tycker det är trist för återförsäljare osv som får stora problem tack vare detta.

Mhmm..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det går att få Hitman Absolution att dra drygt 5,1 GB grafikminne, i 3840x2160 med Ultra-inställningar och 8xMSAA, men hur många kort klarar att skicka ut en vettig framerate under dom förhållandena? Ett 290X klarar typ 34 fps i High med 2xMSAA, så att fläska på 8 GB är nog ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det går att få Hitman Absolution att dra drygt 5,1 GB grafikminne, i 3840x2160 med Ultra-inställningar och 8xMSAA, men hur många kort klarar att skicka ut en vettig framerate under dom förhållandena? Ett 290X klarar typ 34 fps i High med 2xMSAA, så att fläska på 8 GB är nog ganska meningslöst.

Inte om man kör R9 290X 8GB Tri-fire eller Quad-fire.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Inte om man kör R9 290X 8GB Tri-fire eller Quad-fire.

Ja och det blir ju inte några problem alls med tri/quad fire? samma sak med 3/4 way SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Majora:

Det är väldigt synd att vi måste ha denna slags attityd på forumet. Det har varit så fruktansvärt många "white knights" som måste försvara Nvidia in i det sista. Detta har inget med AMD att göra, varför de ens ska behöva nämnas är underligt. Det finns fler grafikkortstillverkare än AMD och Nvidia, men trots det ska endast AMDs brister tas upp för att underkasta Nvidias fruktansvärda misstag, vilket är väldigt förvånande. Som att det på något sätt skulle göra detta acceptabelt.

Med det sagt, jag äger ett 970 och jag har inga problem med det, jag är fruktansvärt nöjd och jag har inga större planer på att byta ut den. Jag har testat spel i 4K, och det är snarare svag GPU än dåligt minne som håller kortet tillbaka i de spel jag spelar så jag kan verkligen inte klaga. De jag lider med är SLI-användare.
Jag har ett m-ITX så det kommer inte bli SLI för min del då det inte finns plats för det så jag kommer nog inte påverkas av detta, iallafall inte på ett tag tills stora texturer kommer och "jävlas". Det enda spel jag har som dock kräver mycket RAM är mitt fruktsvärt tunga, moddade Skyrim, som flyter på underbart, trots mina ca 180 moddar installerade - majoriteten texture- och grafikmoddar

Han har dock rätt. AMDs nya gpuer kommer inte vara nära så ström snåla med endast ett par fps högre. Amd vandrar fel håll
håll helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det går att få Hitman Absolution att dra drygt 5,1 GB grafikminne, i 3840x2160 med Ultra-inställningar och 8xMSAA, men hur många kort klarar att skicka ut en vettig framerate under dom förhållandena? Ett 290X klarar typ 34 fps i High med 2xMSAA, så att fläska på 8 GB är nog ganska meningslöst.

GT 640 finns att finna med 4GB vram t.ex. Problemet är väl att GPUn flaskar sönder lång innan man använt ens 2GB vram. Målgruppen som köper kort med den mängden vram planerar oftast att köra med mer än en GPU.

Skrivet av lennartstek:

Han har dock rätt. AMDs nya gpuer kommer inte vara nära så ström snåla med endast ett par fps högre. Amd vandrar fel håll
håll helt enkelt.

Jaså? Belägg för det? Du får det att låta som du sitter inne med exakt hur mycket ström AMDs kort kommer att dra. Om inte så finns det ingen chans för någon att påstå att han varken har rätt eller fel utan att själv spekulera. Kom ihåg att fram tills för ett par år sedan satsade Nvidia på samma sätt som AMD gör nu där strömsnålheten fick sitta i baksätet.. Och dessutom.. Gör det verkligen någon skillnad? Det är ju inte så att folk kommer att märka skillnaden något markant direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Han har dock rätt. AMDs nya gpuer kommer inte vara nära så ström snåla med endast ett par fps högre. Amd vandrar fel håll
håll helt enkelt.

vart har du köpt din spåkula?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

3.5/4GB delen är den problematiska delen för just prestandan, dock så bör man inte snöa in sig på detta vid eventuell reklamation eller stämning vid domstol. Specifikationen som utgick vid försäljning var felaktig, alltså falsk marknadsföring confirmed. För er som vill ge Nvidia en rak höger, dra igång en lista för eventuell grupptalan vid domstol, har svårt att se hur en sådan skulle vinna annat utslag än bifall. Finns säkert någon jurist på forumet som kan hjälpa till!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Anledningen att jag tror på Nvidia när dom säger att det var ett misstag i kommunikation mellan engineering och marketing är följande:

Maxwell har ju visat sej vara fasligt stark för sin strömförbrukning - Nästan dubbel prestanda/watt mot sin föregående gen, vilket får ögonen att lysa "next-gen" hos entusiaster.
GTX 970 (som inte ens är flagskeppet) besegrade AMD's flaggskepp 290X med liten marginal i 1080p ända tills AMD's Omega-driver kom (omega fanns inte i början, så speccarna av GTX 970 publiserades långt innan GTX970 o 290X skulle byta roller i prestandaindexet för 1080p). GTX 980 dominerar/dominerade oavsett med god marginal.
Minnesmängden är hög oavsett.
Detta tillsammans med att Maxwell verkar vara den enda arkitekturen på marknaden med fullskaligt DirectX 12 stöd:
http://www.extremetech.com/computing/190581-nvidias-ace-in-th...

Samt så är den väldigt komplett när det kommer till video encoding/decoding & output:
Maxwell second generation GM20x GPUs have an upgraded NVENC which supports HEVC encoding and adds support for H.264 encoding resolutions at 1440p/60FPS & 4K/60FPS
HDMI 2.0 support

Basererat på ovanstående aspekter finner jag det högst osannolikt att Nvidia skulle viljat riskera sitt rykte för några inkorrekta GTX 970 speccars skull - När den redan på så många punkter är next gen och har övertag.
Grafikkorten är såpass revolutionerande i sej självt att dom säljer sej själva ändå. Titta bara på laptops där Maxwell totalt dominerade CES2015.
Finns/fanns verkligen inget att vinna på att ljuga om en i sammanhanget så liten detalj, eftersom GTX 970 redan var en vinnare oavsett!
Ett ganska solklart misstag helt enkelt!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Han har dock rätt. AMDs nya gpuer kommer inte vara nära så ström snåla med endast ett par fps högre. Amd vandrar fel håll
håll helt enkelt.

Vad har det ens med denna nyhet att göra? Igen, att försöka underkasta Nvidias misstag med ett annat företags misstag och brister hör inte hit, att dra upp AMD, eller något annat företag överhuvud taget gör inte Nvidias misstag mindre allvarligt...

Permalänk
Medlem

Det är givetvis inte omöjligt att det från början varit ett misstag i kommunikation mellan olika delar av företaget men det låter klart orimligt, Nvidia är ett tekniskt kompetent och framgångsrikt företag men så många stora lanseringar gör de inte varje år att det är rimligt att tro att en lanseringskampanj av det här slaget inte varit uppe i högsta ledningsgrupp innan den släpps.

Materialet måste också ha stötts och blötts internt i en lång tid innan lanseringen vilket borde ha gett god chans att fånga upp detta, tror därför detta uttalande är en efterkonstruktion och även om det inte är det så borde man redan efter den initiala lanseringen märkt att kortet släpptes med fel specifikationer och ändrat dessa.
Eller menar Jen-Hsun Huang på fullt allvar att ingen på Nvidia märkt att specifikationerna varit felaktiga ända från den 18 september 2014 när Jen-Hsun själv lanserade arkitekturen / korten fram till avslöjandet i slutet av januari 2015, alltså drygt fyra månader hur rimligt låter detta?
Finns inget tvivel om att Jen Huang är en mycket kompetent VD då Nvidia under hans ledning med rätta nått en klar marknadsledning men att han är ärlig, nej det tror jag inte för en sekund på.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

nVIDIA
GTX 970 is a 4GB card. However, the upper 512MB of the additional 1GB is segmented and has reduced bandwidth.

And has the entire memory to get increased latency due to bandwitch issue on the L2 controller unable to manage 2 MC at same times.
This is nor a future or a bugg, it´s a f*ked upp drawing and would newer got out for production.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Jagheter:

Starkt från Nvidias sida, hoppas dessa drivrutiner nu kan göra något för att "kompensera" det i den mån det går.

Det enda de där 0,5 GB duger till är kattbilder. En CD med roliga kattbilder kunde vara en bra kompenstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Finns inget tvivel om att Jen Huang är en mycket kompetent VD då Nvidia under hans ledning med rätta nått en klar marknadsledning men att han är ärlig, nej det tror jag inte för en sekund på.

Äsch han skulle väl aldrig lura någon..
www.bit-tech.net/news/hardware/2009/10/03/fermi-card-on-stage...

Skrivet av jesusbarnet:

vart har du köpt din spåkula?

När det gäller ström så använde han nog sin statistik-kula Har AMD varit mer energieffektiva än Nvidia sen fermi?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Känns inte som en ursäkt utan en undanflykt och ett försök att klä en bajskorv i kostym.

Är nöjd med mitt AMD kort som presterar och kostade som ett 970 idag. Och det var över ett år sen jag köpte kortet nu.
Får hoppas att 300-serien kommer ha lika mycket prestanda för pengarna som 200-serien hade när den kom.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Citat:

We invented a new memory architecture in Maxwell. This new capability was created so that reduced-configurations of Maxwell can have a larger framebuffer – i.e., so that GTX 970 is not limited to 3GB, and can have an additional 1GB.

GTX 970 is a 4GB card. However, the upper 512MB of the additional 1GB is segmented and has reduced bandwidth. This is a good design because we were able to add an additional 1GB for GTX 970 and our software engineers can keep less frequently used data in the 512MB segment.

Lol...

Vad han säger är i princip att vi är riktigt otacksamma för att dom slet och jobbade med designen som ökade minnet från 3gb till 4gb - som dom gav oss på ren god vilja eftersom dom hade varit riktigt dåliga människor annars, det har uppenbarligen inget att göra med konkurrens och så. Att sen hälften av dom 1gb visade sig vara värdelösa är en annan sak.

Så var tacksamma gott folk! GTX970 har inte 3gb minne! Tänk vilket förskräckligt kort det skulle varit då.

Otacksamma jäklar... Här ger Nvidias CEO er gratis 1gb minne - förmodligen ur egen ficka eftersom han är så förnärmad - och ni bara klagar. Med 3gb minne hade det förmodligen fortfarande presterat bättre än 780Ti till halva tillverkningsskostnaden och slutpris hos kund men här gav han er något *extra*.

Permalänk
Medlem

Lite smått komiskt att han fullständigt undviker huvudorsaken till problemet; det var ett fullt medvetet designbeslut då det gör att fler skadade GM204 går att säljas som 970. Vilket är supersmart.

EDIT:
Varningslampor för storhetsvansinne tänds också när man försöker vinkla misslyckanden som uppoffrande martyrskap....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Han har inte fel, men det hela har hanterats väldigt dåligt från Nvidias håll, och det är definitivt inte okej att ändra specs i efterhand.

Med det sagt så är 3,5+0,5 GB vRAM bättre än enbart 3,5 GB vRAM. På Jen-Hsung låter det som att det var antingen eller.

Suck, blir så trött på denna typen av inlägg.
Du inser att trots att GTX 970 är ett väldigt kompetent kort, så ligger det ändå bakom R9 290X i råprestanda både i 1080p och för att inte nämna 1440p va?

Fanboys är ju tyvärr obotliga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är ju sant att det är 4GB på kortet det är inget att diskutera om... Men jag kan hålla med om att det är ett riktigt dåligt move från nVidias sida. Sen tror jag inte en chans på att dom ojsan hoppsan vi missade visst informera om detta. Det är helt klart ett val de gjort för att marknasföra kortet bättre än vad det är.

Det är som alla reklamer man ser på TV'n riktade mot icke bättre vetande folk där ute. Whooow vår dator har 1tb hdd och upp till hela 4GB videominne. Ja men upp till... mao dedikerat skräp för ramen som sitter i är de segaste billigaste skräp man kunde få tag på..
Kan inte bara nVidia ta och acceptera att de gjorde en ful grej istället.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Vem är det som granskar informationen deras marknadsavdelningen skriver, och hur kan man misslyckas med kommunikationen utan att någon i ledningen eller deras ingenjörer reagerar på detta.
Nä det man har gjort är att försöka sopa undan problemet genom att lyfta på mattan och gömma det där, uppenbart så snubblade någon på bulan.
Att skylla på marknadsavdelningen är bara billigt och desperat, ytterst så är det VD som är ansvarig för vad företaget kommunicerar ut.
Sådant här lär få konsekvenser och det märks när VD går ut med ett sådant brev, det brinner nog en del under fötterna nu.

Permalänk
Medlem

"This new feature of Maxwell should have been clearly detailed from the beginning. We won’t let this happen again. We’ll do a better job next time."

Ja just det det brukar heta så.. "Feature".. Det är inte kommunikationen de misslyckats med utan designen. I en ordentligt designad krets ska det inte spela någon roll om du använder 4 eller 40GB, det ska bara funka, för helvete.

Tänk om det började bli OK att göra såhär med moderkort.. Ja jo det är stöd för 32GB men du kan bara använda 20GB i full hastighet.

Det hela är en snyfthistoria från hans sida som inte går hem hos någon utom de redan frälsta. Jag gillar Nvidia men det är sådanna här saker som får mig att se rött! (Pun intended.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"This new feature of Maxwell should have been clearly detailed from the beginning. We won’t let this happen again. We’ll do a better job next time."

Ja just det det brukar heta så.. "Feature".. Det är inte kommunikationen de misslyckats med utan designen. I en ordentligt designad krets ska det inte spela någon roll om du använder 4 eller 40GB, det ska bara funka, för helvete.

Tänk om det började bli OK att göra såhär med moderkort.. Ja jo det är stöd för 32GB men du kan bara använda 20GB i full hastighet.

Det hela är en snyfthistoria från hans sida som inte går hem hos någon utom de redan frälsta. Jag gillar Nvidia men det är sådanna här saker som får mig att se rött! (Pun intended.)

måste du skriva att du gillar nvidia i varenda inlägg om det här? bara undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

måste du skriva att du gillar nvidia i varenda inlägg om det här? bara undrar.

Kanske inte på andra forum, men folk är skitsnabba på att ta saker för givet här på Sweclockers. Låter jag bli att skriva så, så avfärdas inlägget som ett hater-inlägg av Nvidia-fanboys som det finns mycket gott om här på Sweclockers, därför känner jag att det är extra viktigt att poängtera att jag generellt uppskattar Nvidia och deras produkter men sådant här beteende tycker jag inte är OK oavsett, vilket en Nvidia fanboy tycker "För det är ju Nvidia".

Men ta t. ex deras Kepler-arkitektur. Där kunde man tycka i hur mycket minne som helst och det gick att använda allt, oavsett om det var 670 eller 680 så det här med att det skulle vara en "bättre" design är ju bara båg, och det är fult gjort, oavsett företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är nog att det bara är en liten klick entusiaster som förstår konceptet binning, och bland dem som förstår konceptet är ju tyvärr inte kunskaperna alla gånger så utbredda kring vilka fördelar och begränsningar det har. Jag tror att det skulle bli svårt att marknadsföra "defekta produkter" på ett sätt som gjorde att folk skulle vilja köpa dem, trots att kunderna i praktiken är de som får mest nytta av det.

Jo det är sant, och det är väl antagligen tyvärr också största anledningen till att de valde att mörka dessa specifikationer (om det var ett medvetet val och inte en kommunikationsmiss som Nvidia påstår att det var). Men att dumma ner det och t.ex. kalla det extra minnet för något fancy, typ "n-cache" utan att behöva referera till att de "dummat ner" ett 980 tror jag skulle fungerat hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB