Problem med datormontering, kablage med mera.

Permalänk
Medlem

Problem med datormontering, kablage med mera.

Nu får jag ett utbrott snart....pci-e kontakten är HELT omöjlig att få dit. Det är är ju 8 hål i den men 2 är liksom lös från dom andra så man kan böja bort den biten av kontakt. Försöker plugga i den vid cpun men jag törs inte ta i mer

HJÄLP

Ser ut så där men det vet ni nog redan http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/stromfo...

Och av den så är 2 lösa. Ska jag en använda pci-e ?

Permalänk
Medlem

Du försöker sätta i grafikkort's strömmen i cpu kontakten så kommer det inte gå bra...

Google : http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Byggnad...

Permalänk
Medlem

Hur menar du då ?. Ska den sitta på grafikkortet ?. Och jag hade bränt det om jag fått dit den och startat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Hur menar du då ?. Ska den sitta på grafikkortet ?. Och jag hade bränt det om jag fått dit den och startat ?

Delas den i 4+4 är det till CPU.
6+2 är till grafikkortet.

Har du fått i en 6+2 till CPU har du troligen eldat upp moderkortet och om du har otur, CPU.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

tur det inte gick då och att ingen ström vart på men såg en sak nu som du kanske kan svara på. Det finns 2 F paneler. En heter LPT och den andra F Panel...och såklart har jag satt på LPT som känns fel nu

Permalänk
Medlem

Som Am86 länkade innan så ser du vilka kontakter som skall sitta vart. Du verkar rätt osäker på vad du håller på med om du inte känner till vart PCI-E kontakten skall sitta. Ett tips hade vart att kolla upp vad manualerna säger. Skulle något bli fel så hade det blivit väldigt dyrt för dig med största sannolikhet. Kolla AM86's länk och/eller manualerna och lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja jag är osäker. Därför frågar jag här men det kanske är fel.

Ja jag flyttar alla sladdar till den vita F- panel bara för att den heter F panel. Vete tusan vad LPT är.

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja jag är osäker. Därför frågar jag här men det kanske är fel.

Absolut är det inte fel. Men eftersom vi pratar dyr hårdvara och du är osäker så tyckte jag bara att innan det kom till att du försökte tvinga i en kontakt som inte skall sitta där att du antingen kollar upp manualerna eller frågar här innan du ger dig på något sådant. Jag hoppas att det löste sig för dig.

Permalänk
Medlem

Vi kör lite bilder.
Denna i moderkortet.

Denna i grafikkortet

Tips. Sätt ihop den innan du trycker i den i grafikkortet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

tur det inte gick då och att ingen ström vart på men såg en sak nu som du kanske kan svara på. Det finns 2 F paneler. En heter LPT och den andra F Panel...och såklart har jag satt på LPT som känns fel nu

F Panel är nog rätt.
LPT är troligen en kontakt till för att koppla in en parallellport (för gamla skrivare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

tur det inte gick då och att ingen ström vart på men såg en sak nu som du kanske kan svara på. Det finns 2 F paneler. En heter LPT och den andra F Panel...och såklart har jag satt på LPT som känns fel nu

Sakta ner lite nu. Koppla inte in saker innan du vet vad som är vad.

LPT står för Line Print Terminal och är alltså en parallellport för legacy (läs: stenålders) printrar. Något jag kan säga med all säkerhet du inte använder. Du ska inte röra denna kontakt.

F PANEL är Front Panelen som är en grupp kontakter för att styra olika funtioner på ditt chassi (som vanligtvis sitter monterade på framsidan). Funktionerna är vanligtvis POWER on-off/Reset/HDD LED/POWER LED. Hit kopplar du alltså sladdar som kommer från framsidan av ditt chassi. Du måste konsultera manualen för ditt moderkort för exakt konfiguration av kontakterna, men vanligtvis ser det ut som här nedan.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Hör och häpna så har jag byggt många datorer men det är säkert 20 år sen så mycket har man inte sett men sladden till grafiken visste jag men glömt som vanligt.

Nu ska grafiken in och sen är det väl bara vrida på nyckeln

Glömde fråga igen. Hittar ingen kontakt till front fläkten. Kan det vara så lite som 2 FAN uttag ?

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Tack för era svar. Hör och häpna så har jag byggt många datorer men det är säkert 20 år sen så mycket har man inte sett men sladden till grafiken visste jag men glömt som vanligt.

Nu ska grafiken in och sen är det väl bara vrida på nyckeln

Nu blir jag nervös

Lycka till!

Skrivet av kby71:

Glömde fråga igen. Hittar ingen kontakt till front fläkten. Kan det vara så lite som 2 FAN uttag ?

Valfritt CHASSI FAN uttag går bra. Berätta vilken modell det är på moderkortet så vi vet vad 2 FAN är.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

hahaha...jag med. Finns det adapter så man kan sätta i fläkten eller måste man göra nåt annat ?

ga-b85m-ds3h

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem

Ett tips är att läsa manualen som följer med moderkortet. Där står det mesta för att sätta ihop datorn.

Hoppas det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

ga-b85m-ds3h

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4731#s...

1 x CPU fan header
1 x system fan header

Fixa en splitter om du behöver 2 fläktar på samma uttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

hahaha...jag med. Finns det adapter så man kan sätta i fläkten eller måste man göra nåt annat ?

Om det inte finns tillräckligt med uttag på moderkortet så kan du köpa liknande såna här:

https://www.komplett.se/noctua-na-sac1-sleeved-34-pin-adapter...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ja och jag ser nu att det finns ingen strömkabel till SSD disken. Snacka om att pulsen går upp nu. Får åka på Kjell & Company

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja och jag ser nu att det finns ingen strömkabel till SSD disken. Snacka om att pulsen går upp nu. Får åka på Kjell & Company

Vadå ingen strömkabel till SSD:n? Hur många diskar har du i maskinen egentligen? Eller har du en uråldrig PSU?

Permalänk
Medlem

Finns inget i kabelväg som jag sett förut...kalla mig dum det är lugnt men jag fattar inte vad alla pci-e är till för. Jaja måste åka och köpa strömsladd så om nån läser och vet att jag kommer behöva nåt mer hojta till.
Min gamla dator har 2 sata diskar men dom kablarna är helt annat så jag måste väl köpa flera kablar om jag vill använda dom diskarna

hahhaha...hittade en påse med kablar nu sen inatt. Ska inte meka med en bärs

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja och jag ser nu att det finns ingen strömkabel till SSD disken. Snacka om att pulsen går upp nu. Får åka på Kjell & Company

Finns där inga sata-kontakter o.O? Hur gammalt är nätagget egentligen? :S

Permalänk
Medlem

Så här ser SATA-strömkabeln ut:

Permalänk
Medlem

Sorry guys

Men jag köpte en samsung SSD 850 EVO och det finns inte nån kabel till den

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Men jag köpte en samsung SSD 850 EVO och det finns inte nån kabel till den

Jo, eftersom strömkabeln sitter i PSU:n!!!

Med tanke på din nivå kanske du behöver denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_%28computer%29

Permalänk
Medlem

Ähh grabbar glöm vad jag sagt. Det är jag som har lådor och skräp så jag inte hittar sakerna. Sorry

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du vänligen Redigera trådrubriken via första inlägget så att det följer §3.1 i reglerna? Tack.

Undvik även att dubbelposta hela tiden eftersom detta är ett forum och inte SMS eller chatt. Det finns både redigerings- och citeringsfunktion i forumet.

***

Angående ditt bygge. Har du använt moderkortsdistanser i rätt antal och varit superförsiktig när du monterade CPU i sin sockel? Detta är moment som orsakar flest allvarliga skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ähh grabbar glöm vad jag sagt. Det är jag som har lådor och skräp så jag inte hittar sakerna. Sorry

Det är lugnt kyrby, vi är ju här för att hjälpa dig - bärs eller inte!

Men det skulle faktiskt underlätta om du listade modelnummer på all hårdvara redan när du öppnar tråden. Då skulle vi liksom veta med 100% säkerhet att det sitter åtminstone 1 SATA POWER kontakt från PSUn. Eller kanske sagt att det är en dålig ide att använda en 20 år gammal PSU :).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Alltså jag känner mig som en idiot men jag fastnar på nåt skit hela tiden. Hittade ju kabeln till SSD disken men vart sätter man andra sidan ?. Är jag så här dum så säg det

205292 1st Intel Core i5 4460 3,2GHz 1 890:-
213233 1st Gigabyte GA-B85M-DS3H 690:-
194891 1st XFX Radeon R9 280X DD 3GB 2 290:-
212538 1st Samsung 850 EVO Series 250GB 1 179:-
190821 1st Samsung SH-224DB/BEBE SATA 199:-
180085 1st Corsair Carbide Series 200R 599:-
193220 1st Cooler Master G650M 650W 749:-
179151 1st Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz 699:-

Inlägg sammanfogade.
Permalänk
Medlem

Ena sidan i nätaggregatet - andra sidan sticker du in i SSDn

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Alltså jag känner mig som en idiot men jag fastnar på nåt skit hela tiden. Hittade ju kabeln till SSD disken men vart sätter man andra sidan ?. Är jag så här dum så säg det

En kabel från PSU:n (ström) ca. 2,5cm bred, en kabel mellan moderkort och SSD (data) ca. 1,5cm bred