AMD överväger släppa A-serien Carrizo för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte nödvändigtvis. Titta på Jaguar, den har riktigt bra perf/W och väldigt låg absolut effekt så länge man håller sig under 2GHz. Däremot så ser man att absolut effekt för Jaguar drar iväg rejält efter 2GHz, derivatan på P(f) kurvan (P är effekt och f är frekvens) är långt mycket högre för Jaguar än den är för t.ex. Steamroller vid samma frekvens.

Så optimeringar som förbättrar perf/W vid nominell frekvens kan mycket väl rejält försämra möjligheten till överklockning.

Sedan har jag inte sett exakt hur man kommit fram till 40% mer effektiv, jämför med IvyBridge->Haswell där den senare hade 20 gånger längre strömförbrukning i "idle" vilket typiskt gav en fördubbling av batteritiden i många "normal" arbetslaster för mobila enheter. Är det 40% mer effektiv vid max last är det imponerande, är det något form av genomsnitt för "normalt" arbete är det inte speciellt imponerande.

Intressant, tack för det!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Snabba ryck nu innan Intel släpper sina CPUer bestyckade med nästa generations Iris Pro.
Det blir bara väldigt väldigt synd om inte Carrizo ska få glänsa. Risken är nämligen att Skylake's Iris Pro GT4e med 72EU's kommer lyfta ribban med 80% mot gamla Iris Pro. Det finns även antydningar om fullskaligt DirectX12 stöd. Och så vitt jag vet är 1st gen Iris Pro redan nu den starkaste iGPU'n på marknaden (om jag inte missat nått).
Så släpp Carrizo ASAP!

Du har bara bara missat två generationer
Undrar varför...
En bit ner på sidan finns det en testgraf, http://www.pcgameshardware.de/A10-7850K-CPU-258237/Tests/Kave...

Men håller med, dom borde släppa den även om den kanske inte är en överklockare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Du har bara bara missat två generationer
Undrar varför...
En bit ner på sidan finns det en testgraf, http://www.pcgameshardware.de/A10-7850K-CPU-258237/Tests/Kave...

Men håller med, dom borde släppa den även om den kanske inte är en överklockare...

Undrar du varför? Som jag skrev så kan jag ha missat nått.

Du missade själv att du jämförde "laptop" versionen av Iris Pro (antagligen i 45W läget, inte 55W) mot 7850K's "desktop" iGPU.
Undrar varför...

Desktopverren av Iris Pro har 65W TDP att röra sej med o vanligtvis bättre fläktar o slipper choka till basfrekvenser lika ofta.
Men ja, räknar man in Radeon's buggfrihet, den nysläppta Omega-drivern och bättre antialiasing (mindre overhead än intel) så verkar AMD vara ikapp och kanske även förbi.
Det känns dock som att balansen är rubbad när Intel är så starka på den här fronten.
Innan Iris Pro så dominerade ju AMD stort inom iGPUer. Vore trevligt om balansen återställs så man kan köpa från Intel för högsta möjliga CPU-prestanda, och AMD för högsta möjliga iGPU-prestanda.. Därför jag vill se release av Carrizo snarast möjligt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!