DirectX 12 öppnar för Geforce och Radeon i SLI-liknande konfiguration

Permalänk
Melding Plague

DirectX 12 öppnar för Geforce och Radeon i SLI-liknande konfiguration

Microsofts grafikgränssnitt DirectX 12 kan tvinga grafikprocessorer från olika tillverkare att samarbeta i ett och samma datorsystem, förutsatt att spelutvecklare utnyttjar finessen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Hell ye :3

GTX 980 och ett R9 290 + Intel H400 i SLI / CF / Intel FIrE?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Skoj! Ser nyttan om man har en laptop, inte lika övertygad för desktops.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haha väldigt coolt men har svårt att se hur tillverkarna skulle låta varandras gfx samarbeta, jag menar nvidia försöker ju redan som det är att skapa ett eget ekosystem:p

Permalänk
Medlem

NvAMDia?

Mja.. De kommer säkert lobba hårt för att det här inte skall få genomslag. Det gynnar ju konsumenterna men både AMD och Nvidia lär ju vilja vara ensamma om GPUer i våra datorer.

Och hur blir det med Freesync/Gsync?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skoj! Ser nyttan om man har en laptop, inte lika övertygad för desktops.

Det beror på hur det hela utformas. Väntar spänt på officiell information!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Intressant.

Permalänk
Medlem

Idén är varken ny eller obeprövad. Lucidlogix skapade en lösning som de kallade Hydra för ca 5 år sedan men då med hjälp av extra hårdvara:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydra_Engine
http://www.sweclockers.com/recension/6225-msi-big-bang-fuzion...

Fungerade tyvärr inte så bra, men var också ett väldigt ambitiöst projekt, särskilt på den tiden. Får hoppas att det blir bättre nu när det sköts direkt i mjukvaran. Jag vill råda alla att låta "Hype-tåget" stanna på stationen tills vidare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Sjukt coolt. DirectX 12 verkar bli årets blockbuster. Det här verkar vara något som spelutvecklare kan slå på så att det sköter sig själv automatiskt.

"Developers will be able to manually, or automatically, divide the texture and geometry data between the GPUs, and all of the GPUs can then work together to work on each frame."

De flesta som har ett anslutet grafikkort har även en GPU inbyggd i moderkortet/CPU'n så ännu mer prestanda kan det bli

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Blir renderingsresultatet alltid identiskt, jag menar, det kan inte skilja lite beroende på hårdvaruimplementationer (hantering av avrundningsfel etc)?

Vore ju inte så trevligt om t.ex. färger och ljuseffekter inte såg exakt likadana ut; så fick man ett udda lapptäcke som renderingsresultat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som en bra idé att grafikprocessorena får rendera var sin del av bilden

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Intressant, men endast om det fungerar tillsammans med Freesync/Gsync, annars är det döfött.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Überklass:

Det beror på hur det hela utformas. Väntar spänt på officiell information!

Jo absolut, inte lika säker på att man kan nyttja ett klent HD4400 lika bra som man kan med ett HD Iris Pro liksom.

Skulle vara trevligt om tillverkarna inte låser detta direkt i sina bios (Jag tittar på dig Nvidia). Tror tisken är överhängande stor.

Men galet vad smärtfritt det kommer vara att uppgradera om detta kommer. Bara snurra på mellanklassnivån av GPU:er och trycka in en till och byta den sämsta allt eftersom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Om jag fattat artikeln rätt så borde grafik minnet kunna nyttjas på riktigt nu istället för båda korten har samma innehåll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tänk så har AMD eller Nvidia en felande drivrutin ute, så får man stuttering på halva skrämen

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Mycket roligt om detta skulle bli verklighet. MEN vems drivrutin skulle man använda ? :S

Permalänk
Medlem

Så en liten följdfråga?
Jag har ett nvidiakort på 4gb. Hur samverkar det då med ett radeon på 2gb?
Begränsas då videominnet till 2gb vad man kan använda?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Intressant, men endast om det fungerar tillsammans med Freesync/Gsync, annars är det döfött.

Från artikeln:

If you like Nvidia's GeForce Experience software and 3D Vision, but you want to use AMD's TrueAudio and FreeSync, chances are you'll be able to do that when DirectX 12 comes around.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det här kommer Nvidia inte att gilla.

Det fanns någon som lyckades med att köra med Amd grafikkort och Nvidia kort med fysX men detta satte Nvidia stopp för omgående. Så att man ska kunna kör med amd och Nvidia i samma dator det kan vi glömma. Nvidia tillåter inget som de inte kan tjäna pengar på (amd är för snälla och släpper allt fritt. Senast fresynk)

Om det mot förmoda skulle funka frågan är hur många grafikkort man kan använda samtidigt?? 4st amd + 4st Nvidia 😃😃😃 då snackar vi grafik prestandad ( då funkar det det nog inte längre med en fx8350)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Intressant, men endast om det fungerar tillsammans med Freesync/Gsync, annars är det döfött.

Det kan det väl omöjligtvis göra? Rätta mig om jag har fel men är inte tanken med Freesync/Gsync att rendera bilden såfort den är genererad av grafikkortet?

Om två olika grafikkort generar bilder så innebär det i teorin iaf att skärmen endast updaterar vissa delar när motsvarande grafikkort har genererat sin del av bilden = tearing på en helt ny nivå

Permalänk
Inaktiv

Jag har en känsla av att det inte lär gå att blanda Nvidia med något annat. Dock bra om man nu skulle kunna använda ett gammalt och nytt kort från samma GPU-företag iallafall.

Med tanke på ovan nämnda Hydra så är jag ganska tveksam. Blir dock att testa när det väl är dags.

Edit: Sedan är ju frågan om Nvidia skulle tillåta detta hur man ansluter korten. Nvidia bryggar och AMD använder PCI-e bussen. Jag förmodar att man styr allt genom PCI-e bussen och DX12 kan använda korten så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Från artikeln:

If you like Nvidia's GeForce Experience software and 3D Vision, but you want to use AMD's TrueAudio and FreeSync, chances are you'll be able to do that when DirectX 12 comes around.

Inte för jag vet något. Men jag skulle nog säga vänta och se, lite för tidigt ta några större slutsatser mer än ta allt med ett fraktfartyg fullt med salt innan det har bevissats.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Tänk så har AMD eller Nvidia en felande drivrutin ute, så får man stuttering på halva skrämen

Eller om man har ett gtx 970 och ett r9 290 och spelet vill använda mer än 3.5Gb då får du lägg på halva skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om jag fattat artikeln rätt så borde grafik minnet kunna nyttjas på riktigt nu istället för båda korten har samma innehåll.

Njäe. Så bra är det nog inte tyvärr. Om du har två olika grafikkort som ska rita på samma bild så behöver båda grafikkorten har samma texturer i sitt minne. Det kommer fortfarande att gå för långsamt att låta GPUn hämta data ur minnet från ett annat grafikkort.
Så ungefär samma sak kommer fortfarande gälla. Minnet måste inte vara speglat om man använder grafikkort på det här sättet men gissningsvis kommer minnet vara fyllt nästan likadant på båda enheterna ändå.

Edit:
Samma fråga kom upp i tråden efter nyheten med lösningen kring beyond earth.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1351490...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skoj! Ser nyttan om man har en laptop, inte lika övertygad för desktops.

Jag ser mer nytta för desktop användande. När du köper nytt kort tar du det som ger bäst prestanda inom din budget, skit samma vem som har gjort det.
Ditt befintliga kort/ett av dom låter du sitta kvar.

Hade vart fantastiskt om detta blir verklighet men det låter nästan för bra. Mindre tramsiga fanboy wars och varje uppgradering av grafikkort blir avsevärt större.

Permalänk
Avstängd

Det här sänker försäljningen av grafikkort och kommer aldrig att ske.
De kommer stoppa detta i drivrutinerna. Om det gås runt via hack så kommer de lägga spärrar i hårdvaran.
Det enda som är oklart är hur ärliga de är om det.
"Vi har stoppat det, eftersom det leder till minskad försäljning". eller "Tyvärr så går inte det med våra nya kort, Jättetråkigt!"

Permalänk
Medlem

Fall diskreta grafikkort ska överleva måste det här hända.

Enda anledningen diskreta kort finns idag är Spel/Rendering, så var det inte förr.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir något, vore inte dåligt om man kunde uppgradera till ett AMD kort t.ex men behålla 970t. Fast hur blir det med minnet? Det behöver alltså inte vara lika mycket minne på både kort eller?

Permalänk

Har svårt att tro att nvidia kommer låta detta fungera utan fulhackade drivrutiner eller liknande...

Se bara hur de blev med möjligheten att ha ett kraftigt amd/ati grafikkort för grafiken och sen ett billigare dedikerat nvidia kort endast för physx tog inte många drivrutiner innan den möjligheten var blockerad.

Samma med Slipatch som modifierade så att Sli gick att köra på billigare moderkort utan sli funktionalitet sålänge man köpte till en sli brygga och hade 2 st pci-e portar grafikkorten passar i.

De blockerades ganska snart i drivrutinerna även om ja vet att det nu mer fungerar igen med modifierade drivrutiner men var ett ganska långt hål i drivrutinerna där möjligheten saknades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Detta kanske öppnar för att köra nvidia-kort till physx igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron