Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Uch, du vet ju väl att du inte kan bombardera feminister med fakta?

Detta har varit känt nu i hur många år som helst. Men feminazisterna fortsätter som alltid att ignorera den faktiska statistiken och böjer det för att passa in i deras skruvade världsbild. Och trollar fram "problem" ur arslet.

Det intressanta i sammanhanget är varför könsfördelningen ser ut som den gör mellan olika brancher, samt varför de kvinnodominerade brancherna har ett sämre löneläge än de mansdominerade.

I den händelse att någon vill slänga sig med argument som att kvinnor är sämre biologiskt och bara klarar av sämre jobb så det är inte konstigt att de får sämre lön så hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden. Jag är inte intresserad av ytterligare en meningslös diskussion om kön kontra genus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det intressanta i sammanhanget är varför könsfördelningen ser ut som den gör mellan olika brancher, samt varför de kvinnodominerade brancherna har ett sämre löneläge än de mansdominerade.

I den händelse att någon vill slänga sig med argument som att kvinnor är sämre biologiskt och bara klarar av sämre jobb så det är inte konstigt att de får sämre lön så hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden. Jag är inte intresserad av ytterligare en meningslös diskussion om kön kontra genus.

Nu ser vi ju att kvinnor inte får lägre lön p.g.a kön utan val av arbetsområden. Sen kan man ju diskutera vad varje jobb är värt men då ska man inte ta hänsyn till om det är kvinno/mans-dominerat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu ser vi ju att kvinnor inte får lägre lön p.g.a kön utan val av arbetsområden. Sen kan man ju diskutera vad varje jobb är värt men då ska man inte ta hänsyn till om det är kvinno/mans-dominerat.

Kolla t. ex här: http://www.lonestatistik.se/ så ser du att det är skillnad mellan kvinnor och män inom samma yrkeskategori på de flesta områden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kolla t. ex här: http://www.lonestatistik.se/ så ser du att det är skillnad mellan kvinnor och män inom samma yrkeskategori på de flesta områden.

Ja, men det kan ju bero på andra saker än kön. T.ex erfarenhet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, men det kan ju bero på andra saker än kön. T.ex erfarenhet.

Eller om man är anställd inom statlig/kommunal kontra privat sektor.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Eller om man är anställd inom statlig/kommunal kontra privat sektor.

Ja, det är så mycket man måste ta hänsyn till. Man kan inte bara kolla på statistiken och säja "kvinnor får längre lön, vi måste ha kvoteringar och högre löner annars är det förtryck".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det intressanta i sammanhanget är varför könsfördelningen ser ut som den gör mellan olika brancher, samt varför de kvinnodominerade brancherna har ett sämre löneläge än de mansdominerade.

I den händelse att någon vill slänga sig med argument som att kvinnor är sämre biologiskt och bara klarar av sämre jobb så det är inte konstigt att de får sämre lön så hänvisar jag till mina tidigare inlägg i tråden. Jag är inte intresserad av ytterligare en meningslös diskussion om kön kontra genus.

Bara för vi har jämlika möjligheter så betyder det inte att vi kommer se jämlika resultat.
Faktumet är att män och kvinnor tänker olika, och har olika intressen i livet. Och i sin tur kommer göra olika val i utbildning och karriär. Samt att kvinnor är mer intresserade i att fokusera på familj än män.
Så inte helt oväntat så leder detta till en ojämn könsfördelning. Inte mycket man kan göra åt detta om inte man planerar att aggressivt hjärntvätta alla människor och ändra hur de tänker.

Sen att lönerna skiljer sig lite även i samma yrken är olyckligt, men det är inte dessa enorma klyftor som feminazisterna försöker lura sig till.
Mycket av det beror på att män i regel har länge erfarenhet. Samt att de inte behöver göra saker som att vara gravida med barn i 9 månader ifall de vill fokusera på familj... Och att män är generellt bättre på att förhandla löner än kvinnor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Feminism != Jämlikhet! Feminism är underordnad jämlikhet i bredd av betydelse, varför envisas med ett ord som så uppenbart delar upp befolkningen? Kan vi inte bara komma överens om att vi ska vara jämlika och sedan sätta punkt där?? Finns ju en hel del ojämlikheter nuförtiden där män börjar halka efter (betyg, olycksfall/dödsfall i arbetet o.s.v...), ska vi då benämna en ansträngning för att få upp männens status och jämlikhet där som "Feministisk"? Det börjar ju seriöst falla ett löjets tecken över detta...

Feministiska kampen är i nutid förlegad, enkelspårig och introvert!! Man försöker numera pricka ALLA brott på mänskliga rättigheternas ladugårdsvägg med ett feministiskt ärtrör för att desperat hålla kvar sin status och association mellan orätter och kvinnor. Offerkoftan har länge varit en uppskattad försäkring, likväl länge förtjänad. Nu är vi dock ifatt och det är dags att släppa den. Låt oss skrota termen "Feminism" för en modernare och bredare devis; Länge leve kampen för jämställdhet mellan alla kön och raser, och länge leve kampen för mänskliga rättigheter!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Eller om man är anställd inom statlig/kommunal kontra privat sektor.

Det finns det också statistik för, på samma sajt, men statistiken för kön tar inte hänsyn till det utan det är enbart kön. Om man t. ex tar IT-jobb, där fördelningen för kön och sektor är ungefär 50/50, så ser man ändå en tydlig skillnad mellan könen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det finns det också statistik för, på samma sajt, men statistiken för kön tar inte hänsyn till det utan det är enbart kön. Om man t. ex tar IT-jobb, där fördelningen för kön och sektor är ungefär 50/50, så ser man ändå en tydlig skillnad mellan könen.

Eller fältsäljare som nästan enbart är provisionsbaserat, där män tjänar i genomsnitt 4000kr mer i månaden än kvinnor. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Faltsaljare-1365

Där man kan fråga sig varför är kvinnor latare än män och säljer mindre eller kan det bli fel om man enbart ser på en yrkeskategori. (nu är medelerfarenhet ej samma det förklarar dock ej 4000kr/mån och en fråga varför har kvinnor lägre medelerfarenhet)
Min gissning inom yrket fältsäljare är att män generellt säljare dyrare tekniska saker med högre provision. Visst en fördom, men någon annan bra förklaring till löneförklaringar har jag inte...

IT-jobb som du tog upp så är det extremt brist på duktiga IT-personer, det finns dock någon miljon i landet som mer eller mindre säger sig behärska IT. Och inom yrkeskategorin IT finns det blandade personer och det är fel att jämföra dem rakt över.

Det intressanta med IT jobb är att de som många andra jobb nu går emot ackordlöner, d.v.s man får betalt efter hur mycket man kan fakturera. Vilket är det absolut mest rättvisa system som man kan ha, där jag är nyfiken på vad feminister tycker om att införa mer ackordlöner? För med ackordlön kommer ingen kvinna få lägre betalt än en man som presterar lika bra.

Duktiga personer inom IT är extremt eftertraktade och företag slåss om dessa, skulle individen dessutom vara en kvinna så är det ännu högre efterfrågan att få dem. (t.ex. kvinnlig systemutvecklare med 15år riktig arbetslivserfarenhet och inte bränt fritiden på onödiga saker som barn utan sysslat med IT på fritiden) Frågan är då, varför skulle de ha lägre löner när konkurrensen om dessa är hårdare och företag är beredd att betala mer för att få dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Eller fältsäljare som nästan enbart är provisionsbaserat, där män tjänar i genomsnitt 4000kr mer i månaden än kvinnor. http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Faltsaljare-1365

Där man kan fråga sig varför är kvinnor latare än män och säljer mindre eller kan det bli fel om man enbart ser på en yrkeskategori. (nu är medelerfarenhet ej samma det förklarar dock ej 4000kr/mån och en fråga varför har kvinnor lägre medelerfarenhet)
Min gissning inom yrket fältsäljare är att män generellt säljare dyrare tekniska saker med högre provision. Visst en fördom, men någon annan bra förklaring till löneförklaringar har jag inte...

IT-jobb som du tog upp så är det extremt brist på duktiga IT-personer, det finns dock någon miljon i landet som mer eller mindre säger sig behärska IT. Och inom yrkeskategorin IT finns det blandade personer och det är fel att jämföra dem rakt över.

Det intressanta med IT jobb är att de som många andra jobb nu går emot ackordlöner, d.v.s man får betalt efter hur mycket man kan fakturera. Vilket är det absolut mest rättvisa system som man kan ha, där jag är nyfiken på vad feminister tycker om att införa mer ackordlöner? För med ackordlön kommer ingen kvinna få lägre betalt än en man som presterar lika bra.

Duktiga personer inom IT är extremt eftertraktade och företag slåss om dessa, skulle individen dessutom vara en kvinna så är det ännu högre efterfrågan att få dem. (t.ex. kvinnlig systemutvecklare med 15år riktig arbetslivserfarenhet och inte bränt fritiden på onödiga saker som barn utan sysslat med IT på fritiden) Frågan är då, varför skulle de ha lägre löner när konkurrensen om dessa är hårdare och företag är beredd att betala mer för att få dem?

Det kan bli svårt rent kulturellt då många förväntar sig att få löneförhandla. Men har man ackordlöner så kan man i praktiken skriva ut vad som man kan tänkas tjäna direkt i annonsen, vilket är mer rättvist mot alla arbetssökande, oavsett kön. Men jag tror däremot att det skapar stress och utbrändhet med denna ständiga faktureringshets, och har man följt diskussionen från start vet man att jag anser att ett företag bör prioritera samhällsnytta och mjuka värden framför vinst, men det är delvis en annan diskussion.

Sedan väcks ju också frågan om hur man gör med semesterersättning, sjuklön och föräldrapenning om man jobbar på ackord. Det finns kanske redan system för det men det är inget jag har erfarenhet av då jag i princip alltid haft fast månadslön. Vilket jag personligen föredrar då man slipper "fattigmånader" som Februari t. ex, vilket är vanligt om man har timpenning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Vad i guds namn sa du nu?

Något som du inte läste Tomten.

Skrivet av tomten51:

Det här går tillbaka till Oricies inlägg om fri vilja, men vad du missat är att oricies pratade om fri vilja per den vanliga SAOB definitionen (när du hör hovar..) kontra regler påtvingat av en ideologiskt styrd regering som då inkräktar på den helt vanliga fria viljan. Visst fri vilja per dess metafysiska filosofiska benämning är irrelevant i någon diskussion av värde, men om du tror att fri vilja är irrelevant i politik eller i stort sett all värdslig diskussion ljust för att du läst en bok som "typ sa så", så är du GROVT akademiskt institutionaliserad och jag befarar den dagen då du kommer ut.

Så enkelt som möjligt: Oavsett definitionen av fri vilja eller existensen av fri vilja. Så är åberopandet av fri vilja som koncept intet mer än åberopandet av Vättar.

I den specifika diskussion vi för just nu och då tar vi också in konceptet Individualism så är det underlag på vilket begreppen appliceras av sådan natur att de är underställda andra faktorer oavsett vilka dessa faktorer är, måhända att de då existerar som en avart mot det normerande men då är de likväl förbannat intet mer än svaga.

Vad det gäller ideologisk inkräktning på den fria vilja så förutsätter förstås det om det nu är absolut en tro på den ädla vilden men vi kan lämna den biten därhän. Vi tänker istället på det ideologiska som då inskränker den fria vilja, summa summarum förutsatt du inte hävdar att det finns en oföränderlig naturlig moral så ställer du bara begrepp mot begrepp och hävdar att de är annorlunda, den mekanismen är inte frånskild den stora goddag yxskaft kontroversen i vilken en förändring av ett invasivt och i grunden ideologiskt styrt fenomen försvaras mot förändring för att förändringen är invasiv.

Skrivet av tomten51:

Talande för dina argument som stort, detta. Med stor möda och akademisk missförståelse får du 2 + 2 till.. Ja inte 4 i alla fall.

Woop Woop.

Skrivet av Orici:

Nu ser vi ju att kvinnor inte får lägre lön p.g.a kön utan val av arbetsområden. Sen kan man ju diskutera vad varje jobb är värt men då ska man inte ta hänsyn till om det är kvinno/mans-dominerat.

Skrivet av Orici:

Ja, men det kan ju bero på andra saker än kön. T.ex erfarenhet.

Skrivet av Valiumballong:

Eller om man är anställd inom statlig/kommunal kontra privat sektor.

Skrivet av Orici:

Ja, det är så mycket man måste ta hänsyn till. Man kan inte bara kolla på statistiken och säja "kvinnor får längre lön, vi måste ha kvoteringar och högre löner annars är det förtryck".

Cirkusljud och manegen lyser upp.

Återigen så är den kritik ni riktar avhängig existensen av:
"Den feminist som hävdar att den totala löneskillnaden är ojämlikhet samtidigt som den förordar en fortsättning på det nuvarande ekonomiska systemet och anser att detta i grund och botten är könsneutralt och rättvist."

Vi kan nog alla enas om att en sådan individ om den nu existerar inte är helt oförtjänt av epitetet dumskalle.

Skrivet av ParasiteX:

Bara för vi har jämlika möjligheter så betyder det inte att vi kommer se jämlika resultat.
Faktumet är att män och kvinnor tänker olika, och har olika intressen i livet. Och i sin tur kommer göra olika val i utbildning och karriär. Samt att kvinnor är mer intresserade i att fokusera på familj än män.

Om vi antar att kvinnor och män tänker olika och att den biologiska skillnaden har en faktisk effekt på beteendet så är summan av det inte ett rättfärdigande av skillnaderna i effekt utan just diskriminering.

(Minns väl att du måste överge eller modifiera incitament modeller för att då kunna åberopa ekonomiska behov i motivation för struktur på grund av yttre faktorer då de ekonomiska incitamenten, beroende på din tes är underställda de biologiska incitamenten.)

Skrivet av ParasiteX:

Så inte helt oväntat så leder detta till en ojämn könsfördelning. Inte mycket man kan göra åt detta om inte man planerar att aggressivt hjärntvätta alla människor och ändra hur de tänker.

Hejsan hoppsan.

Om vi ser till din föregående tes där du omskrivet hävdar ett biologiskt mandat längs med könen för att göra ditten eller datten (Något som jag kan inflika direkt för, inte är nåt du kommer att hitta relevant stöd för.). Den enda lösningen på detta ser du som hjärntvätt, aggressiv dessutom. Menar du på så sätt att en aggressiv hjärntvätt kan korrigera de påstådda biologiska beteende sambanden eller att är det så att du menar, tvärtom föregående replik att det inte rör sig om biologiska samband utan sociala?

Nu förstår ju jag också att du hävdar att "aggressivt hjärntvätta" är uttryck för att du inte gillar att man petar i folks "naturliga tankar" men på vilket sett är dessa naturliga? Är det det statliga, eller kanske just det feministiska som är det specifikt dåliga för om vi ser till mekanismerna i hjärntvätten så är uppväxten och livet intet mer än en lång vistelse på ormprogrammeringsläger.

Oavsett summan så är replikerna inte relevanta slutpunkter, den biologiska orsaken innebär inte ett ursäktande av något utan en starkare befästning av diskriminering som mekanism. Den sociala biten är rent utsagt osammanhängande och där också direkt motsägelsefull om du ens finner den minsta attitydförändring i samhället vara av nytta.

Skrivet av ParasiteX:

Sen att lönerna skiljer sig lite även i samma yrken är olyckligt, men det är inte dessa enorma klyftor som feminazisterna försöker lura sig till.
Mycket av det beror på att män i regel har länge erfarenhet. Samt att de inte behöver göra saker som att vara gravida med barn i 9 månader ifall de vill fokusera på familj... Och att män är generellt bättre på att förhandla löner än kvinnor.

Nu lyckas du med följande konststycke, övertyga dig själv om att sexism och diskriminering ursäktar sexism och diskriminering.

- Mycket av det beror på att män i regel har länge erfarenhet.
Ja om vi ser det som ett samband som ska förklara skillnader så kan de vara en relevant ståndpunkt, ser vi det som ett motiverande samband så har vi den sexistiska föreställningen: Män i regel längre erfarenhet. Om vi förutsätter att företag tar reda på individuella förutsättningar får vi i istället:
- Fler män har lång erfarenhet än kvinnor.

Oavsett vilket så är det resonemanget med den strukturen i sig inte mer än en reflektion att arbetsmarknaden gör likhetstecken mellan längd på erfarenhet och kompetens, vilket den gör men å andra sidan så avtar produktiviteten också ju längre erfarenheten blir.

Resten av ditt resonemang är helt enkelt diskriminerande funktioner särskilt om den första funktionen ses som normativ i och med att den i sig inte är positiv.

Skrivet av Clint Eastwood:

Feminism != Jämlikhet! Feminism är underordnad jämlikhet i bredd av betydelse, varför envisas med ett ord som så uppenbart delar upp befolkningen? Kan vi inte bara komma överens om att vi ska vara jämlika och sedan sätta punkt där?? Finns ju en hel del ojämlikheter nuförtiden där män börjar halka efter (betyg, olycksfall/dödsfall i arbetet o.s.v...), ska vi då benämna en ansträngning för att få upp männens status och jämlikhet där som "Feministisk"? Det börjar ju seriöst falla ett löjets tecken över detta...

Kalle har en balansvåg och i skålarna ligger det sammanlagt 20 kulor som väger lika mycket. I den högra skålen ligger det 7 st kulor och i den vänstra ligger det 13. Hur ska Kalle flytta bollarna för att få jämvikt?

Skrivet av Clint Eastwood:

Feministiska kampen är i nutid förlegad, enkelspårig och introvert!! Man försöker numera pricka ALLA brott på mänskliga rättigheternas ladugårdsvägg med ett feministiskt ärtrör för att desperat hålla kvar sin status och association mellan orätter och kvinnor. Offerkoftan har länge varit en uppskattad försäkring, likväl länge förtjänad. Nu är vi dock ifatt och det är dags att släppa den. Låt oss skrota termen "Feminism" för en modernare och bredare devis; Länge leve kampen för jämställdhet mellan alla kön och raser, och länge leve kampen för mänskliga rättigheter!!!!

Man ska inte tala om andras offerkofta när man inlett sitt tal genom att försöka ta på sig den.

Feminismen som diskurs utgår ifrån genusperspektiv med kvinnan i grund. De effekter som drabbar män som du talar om är sådan som finns inom feminismen, varför drabbas män i högre utsträckning av dödsfall i arbetet? För att dödsfallen sker i manligt dominerade branscher. Olycksfallen följer i princip samma mönster emedan sjuktalen är många gånger högre för kvinnor. Vill man få kvoterna jämställda så är vad som krävs: fler kvinnor i Bygg industrin och fler män i omsorgen.

Skolan är inte heller den toppen av jämställdhet i utkomst, vad beror det på? Är systemet som skolan finns i dagens tappning format så att flickor och pojkar får olika möjligheter? Är ett sådant system jämställt då? Mig veterligen finns inget i det som säger att flickor ska ha högre betyg, det är ingen aktiv diskriminering som pågår men det passiva leder till en ojämställd effekt.

(Den senare kan nog alla svara på, det är dock en björnsax av rang.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns det också statistik för, på samma sajt, men statistiken för kön tar inte hänsyn till det utan det är enbart kön. Om man t. ex tar IT-jobb, där fördelningen för kön och sektor är ungefär 50/50, så ser man ändå en tydlig skillnad mellan könen.

Programmerare:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 0-20 år
Sektor: Privat
Utbildning: Grundskola
Ort: Stockholm

Kvinnor: 34.745 kr / månad
Män: 34.675 kr kr / månad

Nätverkstekniker:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 0-20 år
Sektor: Alla
Utbildning: Grundskola
Ort: Stockholm

Kvinnor: 28.742 kr / månad
Män: 27.061 kr / månad

Systemutvecklare:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 5-20 år
Sektor: Privat
Utbildning: Högskoleutbildning 2+ år
Ort: Stockholm

Kvinnor: 34.696 kr / månad
Män: 35.712 kr / månad

Verkligen tydlig skillnad du. Givet att mina filterinställningar är godtyckliga, men de är inte orimliga. Jämför samma åldersgrupp med samma utbildningsbakgrund med liknande erfarenhet i samma ort så ser du att löneskillnaderna mellan könen blir små. Jag tog f.ö. de 3 största yrkesgrupperna i branschen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Programmerare:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 0-20 år
Sektor: Privat
Utbildning: Grundskola
Ort: Stockholm

Kvinnor: 34.745 kr / månad
Män: 34.675 kr kr / månad

Nätverkstekniker:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 0-20 år
Sektor: Alla
Utbildning: Grundskola
Ort: Stockholm

Kvinnor: 28.742 kr / månad
Män: 27.061 kr / månad

Systemutvecklare:
Ålder: 30-35
Erfarenhet: 5-20 år
Sektor: Privat
Utbildning: Högskoleutbildning 2+ år
Ort: Stockholm

Kvinnor: 34.696 kr / månad
Män: 35.712 kr / månad

Verkligen tydlig skillnad du. Givet att mina filterinställningar är godtyckliga, men de är inte orimliga. Jämför samma åldersgrupp med samma utbildningsbakgrund med liknande erfarenhet i samma ort så ser du att löneskillnaderna mellan könen blir små. Jag tog f.ö. de 3 största yrkesgrupperna i branschen.

Ja det kan man säga. Jämställdhet bör gälla alla åldersgrupper och inte bara dem mellan 30-35. Tar du bort filtret så blir det en helt annan bild. Sedan är det såklart glädjande att det i alla fall är hyffsat jämställt för 30-35-åringar men det är inte relevant för diskussionen som sådan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kan man säga. Jämställdhet bör gälla alla åldersgrupper och inte bara dem mellan 30-35. Tar du bort filtret så blir det en helt annan bild. Sedan är det såklart glädjande att det i alla fall är hyffsat jämställt för 30-35-åringar men det är inte relevant för diskussionen som sådan.

Tröttsam du är.

Programmerare, 20-25, 1+ års erfarenhet, gymnasial utbildning:

Män: 26.764 kr
Kvinnor: 32.117 kr

Programmerare, 35-45, 6+ års erfarenhet, gymnasial utbildning:

Män: 34.675 kr
Kvinnor: 34.745 kr

Nätverkstekniker, 20-25, gymnasial utbildning:

Män: 22.159 kr
Kvinnor: 28.045 kr

Nätverkstekniker, 35-45, gymnasial utbildning, minst 5 års erfarenhet:

Män: 31.332 kr
Kvinnor: 32.250 kr

Systemutvecklare, 25-35, 2+ års högskoleutbildning:

Män: 32.280 kr
Kvinnor: 30.727 kr

Systemutvecklare, 45+, 2 års högskoleutbildning:

Män: 42.352 kr (18 års erfarenhet)
Kvinnor: 38.121 kr (12 års erfarenhet)

Då tog jag till och med bort ortsfiltret.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det kan man säga. Jämställdhet bör gälla alla åldersgrupper och inte bara dem mellan 30-35. Tar du bort filtret så blir det en helt annan bild. Sedan är det såklart glädjande att det i alla fall är hyffsat jämställt för 30-35-åringar men det är inte relevant för diskussionen som sådan.

Det är väldigt relevant för om det visar sig att det är jämställt för de som är yngre kan man anta att vi är på väg åt rätt håll (förutsätter nu att det inte sett ut såhär om man gått tillbaka 20år och tittat på 30-35åringars statistik). Att skapa jämställdhet nu bland 50åringar som redan jobbat i 25år är tyvärr ganska dödfött med tanke på hur löner sätts osv.

Sen har det varit känt ett tag att unga kvinnor i storstäder tjänar mer än män (http://content.time.com/time/business/article/0,8599,2015274,...) även om det inte är något som talas om speciellt mycket.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tröttsam du är.

Programmerare, 20-25, 1+ års erfarenhet, gymnasial utbildning:

Män: 26.764 kr
Kvinnor: 32.117 kr

Programmerare, 35-45, 6+ års erfarenhet, gymnasial utbildning:

Män: 34.675 kr
Kvinnor: 34.745 kr

Nätverkstekniker, 20-25, gymnasial utbildning:

Män: 22.159 kr
Kvinnor: 28.045 kr

Nätverkstekniker, 35-45, gymnasial utbildning, minst 5 års erfarenhet:

Män: 31.332 kr
Kvinnor: 32.250 kr

Systemutvecklare, 25-35, 2+ års högskoleutbildning:

Män: 32.280 kr
Kvinnor: 30.727 kr

Systemutvecklare, 45+, 2 års högskoleutbildning:

Män: 42.352 kr (18 års erfarenhet)
Kvinnor: 38.121 kr (12 års erfarenhet)

Då tog jag till och med bort ortsfiltret.

Men du behåller åldersfiltret samt utbildning och antal års erfarenhet.

Skrivet av Triffid:

Det är väldigt relevant för om det visar sig att det är jämställt för de som är yngre kan man anta att vi är på väg åt rätt håll (förutsätter nu att det inte sett ut såhär om man gått tillbaka 20år och tittat på 30-35åringars statistik). Att skapa jämställdhet nu bland 50åringar som redan jobbat i 25år är tyvärr ganska dödfött med tanke på hur löner sätts osv.

Sen har det varit känt ett tag att unga kvinnor i storstäder tjänar mer än män (http://content.time.com/time/business/article/0,8599,2015274,...) även om det inte är något som talas om speciellt mycket.

Nej jag tycker inte att det behöver vara så svårt. I grunden handlar det om att staten skall gå in och ge kraftiga incitament till företag och privatpersoner att agera på ett sätt som gör samhället i stort mer jämställt. Sedan är det såklart glädjande att det "går åt rätt håll" men det är ju det att det går för långsamt som jag vänder mig emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du behåller åldersfiltret samt utbildning och antal års erfarenhet.

Det är väl rätt självklart att ålder och erfarenhet påverkar din lön? Menar du på fullt allvar att en nyutexaminerad manlig systemutvecklare ska tjäna lika mycket som en 45-årig kvinna med 20 års erfarenhet i branschen?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

bla bla bla

Du gillar verkligen snacka mycket rappkalja.

Men du presenterar ingen direkt lösning på dessa påstådda triviala i-lands problem du spyr ut.

Ifall du inte märkt det så har vi essentiellt jämställdhet. Iallfall på möjligheterna i livet. Men suprise suprise. När vi ger folk fri vilja så gör folk inte alltid så som man vill.
Men så klart din lösning är att låta regeringen styra hur folk ska tänka och agera med kvoteringar och annan fascistisk bullshit.
Du säger det det borde vara jämställt i bygg och omsorg?
Men har du kanske inte stannat och tänkt att ställa frågan om 50% av kvinnorna vill ens jobba inom bygg, eller för den delen män inom omsorg?
Men nej nej. Se vet inte vad de vill ha, så de behöver bli tillsagda hur saker och ting ska fungera.

Är saker och ting perfekt balanserat? nej, så klart det inte är. Inget i livet är perfekt.
Kan det bli bättre? Ja. Men är det ett så stort problem att vi måste börja tvinga bort det? Knappast..

Du kanske borde istället fokusera på områden där det faktiskt sker enorm diskriminering mot kvinnor istället. T.ex Mellanöstern... men ush.. antar det vore rasistiskt att ens nämna det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är väl rätt självklart att ålder och erfarenhet påverkar din lön? Menar du på fullt allvar att en nyutexaminerad manlig systemutvecklare ska tjäna lika mycket som en 45-årig kvinna med 20 års erfarenhet i branschen?

Med ålder följer ju också erfarenhet om man håller sig i samma branch så den biten argumenterar jag inte emot, men det som är ojämställt är ju att kvinnor i regel har varit på arbetsmarknaden för vissa yrken kortare tid och därför inte haft möjlighet att skaffa sig den erfarenheten som de baserar lön på. Men det är inte heller självskrivet att du gör ett bättre jobb bara för att du jobbat längre i branchen. Särskillt inte inom IT som är väldigt föränderligt från år till år så man kan ju fråga sig om det är rätt att sätta lön utifrån hur många år man jobbat då.

Jag tycker att det är en komplex fråga och att staten ska motivera företagen att ge mer jämställd lön. De som tjänar "för lite" oavsett om det är män eller kvinnor, skulle t. ex kunna få slopad arbetsgivaravgift om företaget ser till att de erhåller den kompetens som krävs för en mer jämställd lön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

..bla bla..

Mkay. Vad sägs om ett rakt kort svar på en rak kort fråga?

- Varför Feminism som term för rättvisa mellan kön/biologiska entiteter när Jämställdhet är ett mer omfattande begrepp?

(inga "copy-paste" textbok haranger tack)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med ålder följer ju också erfarenhet om man håller sig i samma branch så den biten argumenterar jag inte emot, men det som är ojämställt är ju att kvinnor i regel har varit på arbetsmarknaden för vissa yrken kortare tid och därför inte haft möjlighet att skaffa sig den erfarenheten som de baserar lön på. Men det är inte heller självskrivet att du gör ett bättre jobb bara för att du jobbat längre i branchen. Särskillt inte inom IT som är väldigt föränderligt från år till år så man kan ju fråga sig om det är rätt att sätta lön utifrån hur många år man jobbat då.

Jag tycker att det är en komplex fråga och att staten ska motivera företagen att ge mer jämställd lön. De som tjänar "för lite" oavsett om det är män eller kvinnor, skulle t. ex kunna få slopad arbetsgivaravgift om företaget ser till att de erhåller den kompetens som krävs för en mer jämställd lön.

Jag har den största respekt för dina åsikter då de nästjämt är vettiga men nu tror jag minsann att du halkar lite. Lönestegen knallar vi alla uppför baserat på erfarenhetsår, jag har mycket svårt att se ett annat vettigt sätt att mäta kompetens. IT branschens föränderlighet ska väl inte få styra en konstruerad jämlikhet för hela arbetsmarknaden?? Jag skulle kunna köpa ett (könsneutralt) lagstadgat kompetenstest för ALLA som ansöker om en tjänst men någonstans tror jag att utfallet blir detsamma som idag. Du kan/ska inte kontrollera marknadskrafter helt enkelt, det borde vi ju ha lärt oss från de kommunistiska exempel vi har.

Permalänk
Inaktiv

Nu var du inte för detta utan bara skrev att du skulle kunna köpa..

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag skulle kunna köpa ett (könsneutralt) lagstadgat kompetenstest för ALLA som ansöker om en tjänst men någonstans tror jag att utfallet blir detsamma som idag.

Samtidigt lever vi i kristider där företag har otroligt svårt att hitta rätt personal och inga marginaler alls finns.
Att någon statlig person utan kompetens inom område ska avgöra hur bra folk är för en viss tjänst, blir ungefär lika lyckat som att vi helt tar bort läkarna och låter försäkringskassan inte bara avgöra hur någons sjukdom påverkar dens arbetsförmåga. Utan även vilka medicinska åtgärder som patienterna ska ha utan att ens träffa dem.
Argumentet ja men man kan ge försäkringskassans personal en veckas utbildning inom läkaryrket är inte mycket värt.
På samma sätt att en statlig byråkrat inte har kunskapen att avgöra vem som är bäst för ett visst jobb utan mångårig arbetslivserfarenhet inom denna gren av yrkeskategorien. För inom t.ex. området systemutvecklare så finns det hur många områden som helst, så det räcker inte att bara anställa några tusentals systemutvecklare för att granska arbetssökande bara inom området systemutvecklare.

Jag tycker det är en sak att vara för kommunism och man kan argumentera för detta, där det både finns för och nackdelar. Men att skapa ett byråkrati utan dessa like och totalt sabotera hela vår arbetsmarknad, ja det är det inte många som förespråkar inklusive S,V, FI, MD och Kommunistiska Partiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det är en komplex fråga och att staten ska motivera företagen att ge mer jämställd lön. De som tjänar "för lite" oavsett om det är män eller kvinnor, skulle t. ex kunna få slopad arbetsgivaravgift om företaget ser till att de erhåller den kompetens som krävs för en mer jämställd lön.

Lönen är ju för helvete redan jämställd, fattar du fortfarande inte? Det är inte orättvist eller ojämställt att det ena könet har kortare tid i branschen. En 24-åring som anställs idag kommer att tjäna lika mycket oavsett om personen är man eller kvinna. De kommer att tjäna mindre än sina mer erfarna kollegor (oavsett kön) och med tiden kommer de att tjäna mer än de nyanställd (oavsett kön).

Har en kvinna varit i branschen i 2 år och manliga kollegorna 10 år så kommer de att tjäna mer än henne (troligtvis). Om åtta år kommer hon att tjäna i samma trakter som de gjorde för åtta år sedan. Det är inte orättvist.

Du är så fel ute att man blir mörkrädd. Hur får du ens ihop dina resonemang i huvudet?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag har den största respekt för dina åsikter då de nästjämt är vettiga men nu tror jag minsann att du halkar lite. Lönestegen knallar vi alla uppför baserat på erfarenhetsår, jag har mycket svårt att se ett annat vettigt sätt att mäta kompetens. IT branschens föränderlighet ska väl inte få styra en konstruerad jämlikhet för hela arbetsmarknaden?? Jag skulle kunna köpa ett (könsneutralt) lagstadgat kompetenstest för ALLA som ansöker om en tjänst men någonstans tror jag att utfallet blir detsamma som idag. Du kan/ska inte kontrollera marknadskrafter helt enkelt, det borde vi ju ha lärt oss från de kommunistiska exempel vi har.

Hur man än vänder sig så har vi en icke könsneutral historia bakom oss, och man måste, anser jag, ta i beaktande att det genom ojämställdhet historiskt har inneburit fördelar för männen i fråga om arbetslivserfarenhet, inte bara på IT-området. Det var, sett ur ett längre perspektiv, inte alls länge sedan det helt enkelt inte var tänkbart att en kvinna skulle kunna ha vissa yrken alls, vilket resulterat i den situation vi ser idag. Och jag anser som sagt inte att det räcker att det långsamt blir bättre utan det måste ske fortare.

Skrivet av Valiumballong:

Lönen är ju för helvete redan jämställd, fattar du fortfarande inte? Det är inte orättvist eller ojämställt att det ena könet har kortare tid i branschen. En 24-åring som anställs idag kommer att tjäna lika mycket oavsett om personen är man eller kvinna. De kommer att tjäna mindre än sina mer erfarna kollegor (oavsett kön) och med tiden kommer de att tjäna mer än de nyanställd (oavsett kön).

Har en kvinna varit i branschen i 2 år och manliga kollegorna 10 år så kommer de att tjäna mer än henne (troligtvis). Om åtta år kommer hon att tjäna i samma trakter som de gjorde för åtta år sedan. Det är inte orättvist.

Du är så fel ute att man blir mörkrädd. Hur får du ens ihop dina resonemang i huvudet?

Det är lite roligt att du talar om för dig själv varför du har fel. Du måste, som sagt var, titta på varför det ena könet har längre tid i branchen än det andra. Det är det som är orättvisa och det är det som måste rättas till. Jag har inga problem med att två personer med samma erfarenhet tjänar lika mycket, men när ett av könen har haft kortare till i branchen för att de uppmuntrats att stanna hemma och ta hand om familjen istället så är det ju inte så konstigt. En av anledningarna att det håller på att rättas till är att föräldraledigheten blir mer och mer tvångsjämställd, och det är du ju emot så hur du tänkt att saker ska "fixa sig själv" är ju frågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur man än vänder sig så har vi en icke könsneutral historia bakom oss, och man måste, anser jag, ta i beaktande att det genom ojämställdhet historiskt har inneburit fördelar för männen i fråga om arbetslivserfarenhet, inte bara på IT-området. Det var, sett ur ett längre perspektiv, inte alls länge sedan det helt enkelt inte var tänkbart att en kvinna skulle kunna ha vissa yrken alls, vilket resulterat i den situation vi ser idag. Och jag anser som sagt inte att det räcker att det långsamt blir bättre utan det måste ske fortare.

Det är lite roligt att du talar om för dig själv varför du har fel. Du måste, som sagt var, titta på varför det ena könet har längre tid i branchen än det andra. Det är det som är orättvisa och det är det som måste rättas till. Jag har inga problem med att två personer med samma erfarenhet tjänar lika mycket, men när ett av könen har haft kortare till i branchen för att de uppmuntrats att stanna hemma och ta hand om familjen istället så är det ju inte så konstigt. En av anledningarna att det håller på att rättas till är att föräldraledigheten blir mer och mer tvångsjämställd, och det är du ju emot så hur du tänkt att saker ska "fixa sig själv" är ju frågan.

Kanske man ska fråga sig varför behöver det ens fixas? Kvinnor gör sina egna beslut om hur de vill fokusera på familj eller yrke. Ingen som håller en pistol mot deras huven när de gör dessa besluten.
Varför måste det alltid införas tvång? När människor som ges fri vilja, inte helt oväntat gör inte som ni vill de ska göra?

Varför måste alltid staten behöva tänka för oss? Klarar vi inte göra våra egna beslut och misstag?
Ger vi det tid nog, så lär saker och ting bli mer jämställt med tiden. Men man kommer aldrig få en perfekt balans på saker hur mycket man än hoppas på att alla sak vara "lika".. Går inte att generalisera människor på det viset.
Vi är alla olika. Eller kanske rättare ordet är Unika.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Kanske man ska fråga sig varför behöver det ens fixas? Kvinnor gör sina egna beslut om hur de vill fokusera på familj eller yrke. Ingen som håller en pistol mot deras huven när de gör dessa besluten.
Varför måste det alltid införas tvång? När människor som ges fri vilja, inte helt oväntat gör inte som ni vill de ska göra?

Varför måste alltid staten behöva tänka för oss? Klarar vi inte göra våra egna beslut och misstag?
Ger vi det tid nog, så lär saker och ting bli mer jämställt med tiden. Men man kommer aldrig få en perfekt balans på saker hur mycket man än hoppas på att alla sak vara "lika".. Går inte att generalisera människor på det viset.
Vi är alla olika. Eller kanske rättare ordet är Unika.

Mot bakgrund av hur det har sett ut historiskt är det enligt mig nödvändigt att ha ett jämställdhetstänk både i politiken och i vardagen.

När man låter människans "fria vilja" som många pratar så gott om härja fritt sätts svarta i slaveri och kvinnor har inte rätt att rösta etc etc. Det är historielöst att tro att det på något magiskt sätt "fixar sig själv".

Och jag vidhåller fortfarande att det är en social snarare än biologiskt skillnad på genusroller idag. Tag också i beaktande att färre och färre är intresserade av att ha någon speciell genustillhörighet. CIS-personer lär inte vara normen i all evighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När man låter människans "fria vilja" som många pratar så gott om härja fritt sätts svarta i slaveri och kvinnor har inte rätt att rösta etc etc. Det är historielöst att tro att det på något magiskt sätt "fixar sig själv".

Ja, för vi vet alla om man har för mycket fri vilja så tar vi slavar och förtrycker andra. Varför ta dessa skuld genom sammankoppling argument? Vi blir inte helt omoraliska bara för att vi har fri vilja.

Skrivet av Ozzed:

Och jag vidhåller fortfarande att det är en social snarare än biologiskt skillnad på genusroller idag. Tag också i beaktande att färre och färre är intresserade av att ha någon speciell genustillhörighet. CIS-personer lär inte vara normen i all evighet.

Genusforskning är för det mesta bara massor med trams. Att vi alla i framtiden kan vara lite vad som helst, låter väldigt oroande.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mot bakgrund av hur det har sett ut historiskt är det enligt mig nödvändigt att ha ett jämställdhetstänk både i politiken och i vardagen.

När man låter människans "fria vilja" som många pratar så gott om härja fritt sätts svarta i slaveri och kvinnor har inte rätt att rösta etc etc. Det är historielöst att tro att det på något magiskt sätt "fixar sig själv".

Och jag vidhåller fortfarande att det är en social snarare än biologiskt skillnad på genusroller idag. Tag också i beaktande att färre och färre är intresserade av att ha någon speciell genustillhörighet. CIS-personer lär inte vara normen i all evighet.

Jo, men det var i slutändan fri vilja som satte stopp till slaveriet, och som gav kvinnor rösträtt.
Social förändring är inte lätt, och är sällan något man kan forcera fram.
Och jag skulle nog säga det är båda en social och biologisk skillnad på könsrollerna. Och kvittar hur mycket social förändring man inför eller tvingar fram, så kommer det alltid finnas en stark biologisk faktor man inte kan förändra. Iallfall inte utan att förändra människor på en genetisk nivå...

Förstår inte riktigt vad feminsiter klagar över egentligen?.. Vill en kvinna inte fokusera på familjen.. Gör då för fan inte det. Vill man jobba inom bygg? Men kör på bara. Finns ingen som stoppar en. Behöver inte ha regeringen reglera detta skitet med massa onödig byråkrati...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, för vi vet alla om man har för mycket fri vilja så tar vi slavar och förtrycker andra. Varför ta dessa skuld genom sammankoppling argument? Vi blir inte helt omoraliska bara för att vi har fri vilja.

Genusforskning är för det mesta bara massor med trams. Att vi alla i framtiden kan vara lite vad som helst, låter väldigt oroande.

Ugh.. yup.. hela det här med att "Du kan bli vad du vill!" är så jävla absurt.. Så jag kan allstå bli president över USA då eller? Det är detta som lett till denna bortskämda i-lands problem mentaliteten vi har idag.

Får mardrömmar bara jag tänker på hur en sådan värld skulle se ut. Där alla är exakt lika till punkt och pricka... Och kön är helt eliminerat.. Snacka om att världen skulle bli ett enormt tråkigt och ensidigt helvete att leva i.. Men alla lär väl vara glada åtminstone. Iallfall det är var de skulle vara programmerade till i en sådan värld.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro