Nvidias vd Jen-Hsun Huang svarar om Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en "feature". Jämför man Maxwell med tidigare kretsar så resulterade en defekt krets (GTX970-kretsar är ju GTX980 kretsar där max ett L2-cachesegment och max tre SMM är defekta) i att man fick kapa mycket mer i kapacitet jämfört med den "fullt fungerande" kretsen.

I Maxwell kan man använda 7/8 av RAM med hög bandbredd + 1/8 med lägre bandbredd, i tidigare kretsar kapades minneskontrollern så att färre RAM-kapslar kunde användas. De sista 512kB är bättre än att dra data via PCIe, men rätt säker att om Nvidia i förväg visste vilken L2-cachesegment som var trasigt skulle de överhuvudtaget inte montera en av de 8 minneskapslarna. Nu vet man inte sådan i förväg så man måste montera 4GB RAM och då är "finessen" att man trots allt kan göra något konstruktivt med det minne som faktiskt finns.

Kan inte så mycket om PR, men tycker detta uttalande låter rätt exakt så som en av skribenterna på TechReport (som tidigare jobbat med att PR-tränat företagsledare) sa att en PR-tränad person borde säga i ett sådant läge. Så gissningsvis är detta den bästa damage control som Nvidia kan göra just nu. Den stora massans minne är extremt kort, är rätt säker på att det är orsaken till att all publicitet är bra publicitet. Om några månader kommer "ingen" minnas detta men Nvidias namn har fått massor med extra synlighet i media.

Enda Nvidia nu verkligen måste akta sig för är att göra samma fel igen, en gång ingen gång...

Från ett tillverkningsperspektiv så är helt klart en feature, som möjligör nvidia att "skära" mer nogrannt i en defekt krets så man rädda fler 980 kretsar till 970 kretsar.

Från ett konsumentperspektiv så ger det väldigt lite

Nu för lite spekulation
För mig låter det väldigt otroligt att det hela är en "kommunikationsmiss" mellan avdelningarna. Hur många ingenjörer har de på Nvidia? är det inte en enda som reagerat på press materialet, läst några reviews när korten kom ut, eller ens besökt sin egen hemsida på flera månader?

2 rimliga anledningar till varför nVidia medvetet gjort dessa val skulle kunna vara PR eller tillverkningsoptimering eller en kombination

Tillverkningsoptimering: nu när man kan skära bort en crossbar invidviduellt, så skulle det potentiellt kunna vara enklare att montera 8 minnen, istället för att hålla koll på vilken minneskanal man skärt bort, för att inte koppla ett minne till just den kanalen.

PR
Konkurrentens motsvarande kort har 4 GB, vi utrustar vårt med samma så det inte ser sämre ut (på någon punkt).
Så länge kortet bara använder 3.5GB så märks absolut inget. Med smarta drivrutiner så lär det aldrig märkas (eller så trodde de).

Hade det inte vart för att folk börjat få problem och anat något "fishy" så hade detta inte uppdagats, och nVidia hade såklart inte ändrat något.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jo det kan man, och det är så man gör om man är seriös.
Hade varit likadant om det hade varit AMD som hade haft "current gen" och Nivida som inte hade släppt sin nyaste generation än.

Visst kan du jämföra respektives aktuella toppkort, men om det är från olika generationer så blir det ingen rättvis jämförelse, och ingen seriös recensent skulle göra det. På samma sätt så jämför ingen R9 295X med GTX 980.

Skrivet av NuZ:

I min mening så har han helt rätt. Jag jämför inte en 2013 Skoda Octavia mot en 2014 VW Passat. Utan jämför en 2014 Octavia mot en 2014 Passat. Även om Octavian kommer Q1 och Passaten Q3

Man kan jämföra precis hur man vill!

Men grafikkort precis som alla andra varor man köper (inkl bilar) positioneras av tillverkarna emot dess konkurrenter via pris.

Så den mest relevanta jämförelsen när du köper en vara är, vad kan jag få för samma pris.
I en sådan jämförelse i grafikkortsbranchen så skall man idag jämföra en GTX970 emot R290x.

Ovanstående bilanalogi belyser i övrigt en annan intressant aspekt, säg nu att octavian och passaten ligger i samma storleksklass/prisklass. Skulle du som bilrecensent ge ett betyg i slutet av 2014 för bilar släppta under året så stämmer den, men skulle du som en bil recensent skriva en recension av Octavian när den kommer ut, så kommer du jämföra med vad som finns ute på marknaden då, antagligen passat 2013. Gör du sen en recension av passaten 2014 Q3 så kommer den såklart att jämföras emot octavian 2014.
Men väldigt få bil recensenter hade jämfört den emot en ferrari 2014 även om de är samma årsmodell. (möjligtvis Top Gear hehe)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Nvidia skulle lanserat kortet som ett 3 GB eller 3,5 GB kort. Sedan skulle någon på en community likt denna "upptäckt" att det finns MERA minne, och som skulle kunna låsas upp med en registerändring. Då skulle allt varit rosa och fluffigt för att det vart åt rätt håll. Och Nvidia skulle inte behövt att återigen vara "the dark side".

För övrigt så borde de som drar analogier med diverse fordonsjämförelser bannas från forumet, internet etc.. Deras ISP borde logga detta och rapportera detta för autogenerering av en synnerligen sträng bot. Lämpligt straff skulle kunna vara att t.ex. tvingas att se bildspel av vänsterradikala/Fi och MP:s senaste utvikningskalender. En kalender som naturligtvis är helt könsneutral, rättvisemärkt och med en utjämnad hudton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Man kan jämföra precis hur man vill!

Men grafikkort precis som alla andra varor man köper (inkl bilar) positioneras av tillverkarna emot dess konkurrenter via pris.

Så den mest relevanta jämförelsen när du köper en vara är, vad kan jag få för samma pris.
I en sådan jämförelse i grafikkortsbranchen så skall man idag jämföra en GTX970 emot R290x.

Ovanstående bilanalogi belyser i övrigt en annan intressant aspekt, säg nu att octavian och passaten ligger i samma storleksklass/prisklass. Skulle du som bilrecensent ge ett betyg i slutet av 2014 för bilar släppta under året så stämmer den, men skulle du som en bil recensent skriva en recension av Octavian när den kommer ut, så kommer du jämföra med vad som finns ute på marknaden då, antagligen passat 2013. Gör du sen en recension av passaten 2014 Q3 så kommer den såklart att jämföras emot octavian 2014.
Men väldigt få bil recensenter hade jämfört den emot en ferrari 2014 även om de är samma årsmodell. (möjligtvis Top Gear hehe)

Haha håller helt med dig att det är pris som skall jämföras.
Det var inte jag som börja jämföra bilar *Pilutta dig, min spade och sandlåda osv*

Det enda jag ville ha sagt är att det är orättvist att jämföra 200vs900 för att det är olika generationer. Man kan jämföra prestanda hur man vill och gärna mot föregående generation. Men att jämföra tekniken i korten så får man i min mening och även stora hela SweC kolla på andra lagets kort av samma generation. Istortsätt alla recensioner *stavning* av ett grafikkort här på SweC skriver dom att det är den nya generationen mot den gamla. Sakligt och bra. Dom hastar inte ihopp och säger liknande "så mycker bättre är Nvidia mot AMD" förens samma generation är ute. Läs valfri recension *stavning igen*

Till Topic
Jag har läst brevet nu flera gånger. Tycker att det är en ganska stor ton att dom säger "var nöjd eller håll käften" i texten. Han parfymerar bajs. När så många höll på med kortet "kan" det inte vara möjligt att det silades igenom detta "fusk". Dock står jag fast att det är lite som att sila kameler det här. Kortet är fortfarande väldigt bra och jag är nöjd, kanske inte lika nöjd som om det var riktiga 4GB i korten men fortfarande nöjd bara lite mindre. Är rädd att detta kommer slå på dessa personer som tänkt köra 4K och SLI om det är möjligt att bevisa vet man ju inte.

Återigen, jag vill fan inte bli lurad på det jag betalar för igen tack.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde2:

Oavsett om det har blivit fel i kommunikation eller inte ska det självklart få konsekvenser. Att ha fel specifikationer på ett grafikkort är inte ok och det kommer få stora konsekvenser för nvidia. Både kunder, återförsäljare och spelutvecklare är förbannade och tiden får utvisa vad som händer, men nvida som varumärke ä skadat. Jag vill samtidigt säga att många i denna tråden visar väldigt mycket var de står. Du är exempel på ett amd fanboy som försöker låta objektiv men i själva verket skriver negativt om nvidia och bra om amd. I detta fallet är det ok men om man läser på sweclockers poppar ditt namn oftast upp när det diskuteras nvidia vs amd och din ståndpunkt är tydlig, var öppen med det.

Och där kom det. För att man inte vill lita på din personlighetsanalys baserad på ett eventuellt mötande så är man ett AMD fanboy. Den analysen är klockren... Ursäkta om sarkasmen är lite väl påspädd. Jag är inte ett fanboy av något slag men den dagen man accepterar dessa sortens skitsnack från leverantörer så kan man lika gärna sluta bry sig om vad man köper alls. Nvidia har gjort bort sig här och när deras VD går ut och påstår att det först är en feature.. Sedan ett misstag hos deras PR avdelning så kan man inget annat än skratta åt eländet. Företaget försökte lura kunden.. Det gick inte hem och då kom fler lögner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rustax:

Använder de SLI? För att 970 användare har rapporterat att det blir problem med 970 i SLI vilket jag själv hade tänkt mig att köra men det blir tveksamt nu ju. Alltså ifall man planerar på att köra fler grafikkort så är ju AMD att föredra ifall man nu inte vill punga ut 12k på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, dom kör SLI vissa av dom och andra kör singel, dom har inga problem i det dom spelar.
Sen lirar dom 2560x1440 och 1080, sen maxar dom inte spelen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sesese:

Du on någon har ju påpekat vikten av att ha mycket minne på sina grafikkort. Så hoppas inte detta var något av dina mer seriösa inlägg. För då tror jag du kommer att sjunka långt när det gäller din trovärdighet. du får gärna kommentera och förklara hur du iså fall menar denna gången??

http://i.imgur.com/g5ciwsW.jpg

Ett vanligt bilspel kräver över 5GB idag i 4K

Vänta lite nu, påpekat ja i 5760x1080 och 4K och 7680x1440 och kanske 2560x1440.

Vadå inte seriöst, jag sa att jag köpte pga av den anledning och DP uttag inget annat.

Sen VEM i helvete spelar på 1 GPU i 4K? då köper man GPU prestanda efter det, du går inte från 1080 till 4K utan att köpa GPU kraft efter det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut ett 970 på posten idag, kommer säkert bli nöjd :l men hade med blivit ledsen i ögat om jag inte vetat om det i förväg.

Typiskt tillverkare att ljuga om siffror och vinkla sanningen... Jävla sociopat är vad Huang är. Erkänn felet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nvidia skulle lanserat kortet som ett 3 GB eller 3,5 GB kort. Sedan skulle någon på en community likt denna "upptäckt" att det finns MERA minne, och som skulle kunna låsas upp med en registerändring. Då skulle allt varit rosa och fluffigt för att det vart åt rätt håll. Och Nvidia skulle inte behövt att återigen vara "the dark side".

För övrigt så borde de som drar analogier med diverse fordonsjämförelser bannas från forumet, internet etc.. Deras ISP borde logga detta och rapportera detta för autogenerering av en synnerligen sträng bot. Lämpligt straff skulle kunna vara att t.ex. tvingas att se bildspel av vänsterradikala/Fi och MP:s senaste utvikningskalender. En kalender som naturligtvis är helt könsneutral, rättvisemärkt och med en utjämnad hudton.

Hade de lanserat det med 3.5 hade de inte behövt sätt in det sista minnet på kretskortet. och sålt det som det är ett 192 kort. Detta förutsätter att den info vi har stämmer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hade dom bara kommit ut med det från första början så hade inte blivit stor grej. Folk som köpte korten skulle inte känna sig halvt blåsta. Nvidia skulle inte förlora så mycket tillit. Seriöst Sämsta grejerna är att dom skriver usel förlåtelse med att de vart ett missförstånd? Någon kommer obv få sparken för det här. Men dom skulle inte sagt skit om inte folk hade upptäckt de först

Visa signatur

Burk Core i7-4790K Cooler Master 80plus Bronze, 750W HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB ASUS LGA1150 Z97-AR
Fractal Design Define R5 Black Pearl EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och där kom det. För att man inte vill lita på din personlighetsanalys baserad på ett eventuellt mötande så är man ett AMD fanboy. Den analysen är klockren... Ursäkta om sarkasmen är lite väl påspädd. Jag är inte ett fanboy av något slag men den dagen man accepterar dessa sortens skitsnack från leverantörer så kan man lika gärna sluta bry sig om vad man köper alls. Nvidia har gjort bort sig här och när deras VD går ut och påstår att det först är en feature.. Sedan ett misstag hos deras PR avdelning så kan man inget annat än skratta åt eländet. Företaget försökte lura kunden.. Det gick inte hem och då kom fler lögner.

Nvidia har gjort fel, oavsett om det rör sig om medveten strategi eller bristande kommunikation så kommer det få konsekvenser. Däremot har jag svårt att se att Huang medvetet lurade folk, det är min personliga åsikt vilket jag också skrev. Detta stoppar självklart inte mig från att kritisera dem, vilket jag har gjort flera gånger. Att du inte skulle vara Amd fanboy anser jag vara trams, du dyker ofta upp i diskussioner och påtalar hur mycket bättre Amd är en Nvidia. Det är vilken inställning man har när man argumenterar och din är tydlig. Jag håller mig alltid till det som är bäst för jag utvecklar spel och därför kör jag alltid på Intel och oftast Nvidia. Men jag kommer köpa några Amd 390 om de visar sig starkare än mina 980.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The_Fatrix:

Ska hämta ut ett 970 på posten idag, kommer säkert bli nöjd :l men hade med blivit ledsen i ögat om jag inte vetat om det i förväg.

Typiskt tillverkare att ljuga om siffror och vinkla sanningen... Jävla sociopat är vad Huang är. Erkänn felet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är inte lika illa att köpa ett 970 idag när man vet dom riktiga specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Kunden har fel Jen-Hsun Huang har rätt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men för jävelen....Jag håller med Emil som sa att en kommunikationsmiss i början kan jag köpa. Men att ingen reagerar när massa sajter recenserat det...Nej det köper jag inte!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag har redan en gång i den här tråden gett en ganska utförlig lista på varför Nvidia antagligen talar sanning när dom säger att dom måste ha gjort ett kommunikationsmisstag mellan marketing och engineering.

Men här kommer kanske en ÄNNU värre aspekt/anledning som verkligen pekar på att dom talar sanning, baserat på att dom faktiskt är ännu slarvigare på att peka ut funktioner som grafikkorten ska KLARA AV OCH BESITTA:
HEVC encoding/decoding (encoding i ospeccade upplösningar)
4K/60hz encoding/decoding
Desktop: http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-98...
Notebook: http://www.geforce.co.uk/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-9...

Haha, dom nämner inte ett ord om dessa KILLER FEATURES, men ändå sitter folk och hakar upp sej på att om man gör misstag med ROP's & co så måste det betyda att man har som avsikt att vara ett bedrägligt företag.
Fan va folk alltså snackar skit när dom påstår att Nvidia bara myglar med speccarna för att ha som uppsåt att få allt att se bättre ut än vad det är.

BEVISLIGEN tar Nvidia även i ordentligt för att få sina grafikkort att "på pappret" se sämre ut också! Nu pekar alltså precis allt på att detta bara har varit ett slarvfel, när dom inte änns klarar av att specca vad dom är bra på änns en gång

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Jag har redan en gång i den här tråden gett en ganska utförlig lista på varför Nvidia antagligen talar sanning när dom säger att dom måste ha gjort ett kommunikationsmisstag mellan marketing och engineering.

Men här kommer kanske en ÄNNU värre aspekt/anledning som verkligen pekar på att dom talar sanning, baserat på att dom faktiskt är ännu slarvigare på att peka ut funktioner som grafikkorten ska KLARA AV OCH BESITTA:
HEVC encoding/decoding (encoding i ospeccade upplösningar)
4K/60hz encoding/decoding
Desktop: http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-98...
Notebook: http://www.geforce.co.uk/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-9...

Haha, dom nämner inte ett ord om dessa KILLER FEATURES, men ändå sitter folk och hakar upp sej på att om man gör misstag med ROP's & co så måste det betyda att man har som avsikt att vara ett bedrägligt företag.
Fan va folk alltså snackar skit när dom påstår att Nvidia bara myglar med speccarna för att ha som uppsåt att få allt att se bättre ut än vad det är.

BEVISLIGEN tar Nvidia även i ordentligt för att få sina grafikkort att "på pappret" se sämre ut också! Nu pekar alltså precis allt på att detta bara har varit ett slarvfel, när dom inte änns klarar av att specca vad dom är bra på änns en gång

Hade något av det Nvidia och JHH påstår verkligen varit sant så hade de deras PR-maskineri varit snabba att berätta hur bra det var. De sätter ju till och med företagsnamnet på saker som anti aliasing och liknande idag, syns speciellt i de nyare Ubisoft-titlarna.

Falsk marknadsföring och inkompetens är förmodligen vad som ligger bakom detta beteende. Och det är inte det enda underliga som blivit känt om Nvidia och dess produkter i år även om detta är det förmodligen största hitills. Samt historiska misstag som exempelvis bumpgate.

Detta är långt ifrån avslutat, kommer förmodligen fortsätta iallafall resten av året, längre ändå om man hittar information som verkligen bevisat att Nvidia avsiktligt bluffat.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Detta är långt ifrån avslutat, kommer förmodligen fortsätta iallafall resten av året, längre ändå om man hittar information som verkligen bevisat att [insert anyones least favourite Gfxtechcompanies here] avsiktligt bluffat.

Rättade ditt inlägg lite grann bara. Det finns isf många trådar om diverse "bluffmakeri" från dom olika tillverkarna. Som virtualvoid påpekade så verkar det uppdagas nån AMD "bluff" nu med dom där 8CU's där bara 6 verkar kunna användas samtidigt. Blir väldigt vilseledande. Hoppsan.

...Eller så kan man se det som jag gör, att dessa exempel på dessa företag antagligen bara begått slarvmisstag som dom lappar ihop efter bästa förmåga.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Rättade ditt inlägg lite grann bara. Det finns isf många trådar om diverse "bluffmakeri" från dom olika tillverkarna. Som virtualvoid påpekade så verkar det uppdagas nån AMD "bluff" nu med dom där 8CU's där bara 6 verkar kunna användas samtidigt. Blir väldigt vilseledande. Hoppsan.

...Eller så kan man se det som jag gör, att dessa exempel på dessa företag antagligen bara begått slarvmisstag som dom lappar ihop efter bästa förmåga.

Inget fel på mitt inlägg. Om det nu visar sig att AMD skulle ha bluffat om det så förtjänar de självklart skit med. Inget jag sett rapporteras om på de sidor jag besöker. Men skulle det stämma att någon avvikelse finns kommer media inte vara sena att rapportera om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Rättade ditt inlägg lite grann bara. Det finns isf många trådar om diverse "bluffmakeri" från dom olika tillverkarna. Som virtualvoid påpekade så verkar det uppdagas nån AMD "bluff" nu med dom där 8CU's där bara 6 verkar kunna användas samtidigt. Blir väldigt vilseledande. Hoppsan.

...Eller så kan man se det som jag gör, att dessa exempel på dessa företag antagligen bara begått slarvmisstag som dom lappar ihop efter bästa förmåga.

Kan du bara förklara hur det är relevant med vad andra tillverkare gör ur perspektivet att det skulle rättfärdiga Nividia's handlande eller rent av förminska Nvidias skuld i detta fall.

Än en gång detta rör sig om Nvidia och specifikt GTX970 ur en marknadsföringssynpunkt, allt annat är irrelevant och den enda orsaken till att du envisas att ta upp andra fall (korrekta eller inte) att du verkar vilja försöker vinkla ämnet bort från Nvidia.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av havoc:

Kan du bara förklara hur det är relevant med vad andra tillverkare gör ur perspektivet att det skulle rättfärdiga Nividia's handlande eller rent av förminska Nvidias skuld i detta fall.

Än en gång detta rör sig om Nvidia och specifikt GTX970 ur en marknadsföringssynpunkt, allt annat är irrelevant och den enda orsaken till att du envisas att ta upp andra fall (korrekta eller inte) att du verkar vilja försöker vinkla ämnet bort från Nvidia.

Kan du bara förklara hur du fick mitt inlägg till att nånting skulle vara "rättfärdigat", eller "förminskat", baserat på att AMD också tydligen kan gör samma slarviga misstag som Nvidia. Läs istället vad jag skriver:
"Alla kan göra slarviga misstag."
Det påståendet rättfärdigar ingenting utan är bara ett konstaterande av verkligheten.
Men då börjar vissa individer direkt trotsa, som att så inte skulle kunna vara fallet. Om folk ska ha såna problem att acceptera att alla kan göra misstag tvingas ju diskussionen ner till den löjliga nivån. Då ska det helt plötsligt behövas backas upp att även deras favvoföretag begått nått slarv.

Det påståendet om "slarvmisstag" är dessutom direkt relaterat till vad tråden handlar om. Det påståendet ger inte upphov till något fokusbyte över huvud taget. Snarare väcker det upp alla dom som just placerat sitt fokus i tråden på den ståndpunkten att Nvidia är dom enda som kan slarva - det verkar finnas ett behov av sådan upplysning baserat på hur det ser ut på vissa håll i tråden.
Samma fokus helt enkelt men ur ett mer upplyst perspektiv.

Lägg ner dina okvalificerade påståenden om att du skulle verka veta vad avsikten skulle vara. Eller försöker du ändra fokus från topic till att leka såna spammiga lekar i den här tråden?
Jag har gett min input i tråden ang vad jag tycker om Nvidias uttalande, och gett detaljerad feedback på varför dom antagligen talar sanning när dom säger att slarv i kommunikation skett - vilket är direkt vad tråden handlar om. Dessutom har jag gett perspektiv på hur jag tror det ligger till med den här saken för företagen i branschen i övrigt. Även det är direkt relaterat till vad tråden handlar om.

Den enda som alltså vinklar bort ämnet i tråden är du. Så lägg ner den där ettriga tjafsigheten nu.
EDIT: Om du tänker fortsätta vinkla tråden på det sättet kommer du inte få något mer svar, för jag känner att det är viktigare att hålla sej till just ämnena som tråden rör.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag har redan en gång i den här tråden gett en ganska utförlig lista på varför Nvidia antagligen talar sanning när dom säger att dom måste ha gjort ett kommunikationsmisstag mellan marketing och engineering.

Men här kommer kanske en ÄNNU värre aspekt/anledning som verkligen pekar på att dom talar sanning, baserat på att dom faktiskt är ännu slarvigare på att peka ut funktioner som grafikkorten ska KLARA AV OCH BESITTA:
HEVC encoding/decoding (encoding i ospeccade upplösningar)
4K/60hz encoding/decoding
Desktop: http://www.geforce.co.uk/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-98...
Notebook: http://www.geforce.co.uk/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-9...

Haha, dom nämner inte ett ord om dessa KILLER FEATURES, men ändå sitter folk och hakar upp sej på att om man gör misstag med ROP's & co så måste det betyda att man har som avsikt att vara ett bedrägligt företag.
Fan va folk alltså snackar skit när dom påstår att Nvidia bara myglar med speccarna för att ha som uppsåt att få allt att se bättre ut än vad det är.

BEVISLIGEN tar Nvidia även i ordentligt för att få sina grafikkort att "på pappret" se sämre ut också! Nu pekar alltså precis allt på att detta bara har varit ett slarvfel, när dom inte änns klarar av att specca vad dom är bra på änns en gång

Jag är ledsen, men ser inte någon rationell logik i hur din förra lista eller denna argumentering pekar på att de talar sanning när de säger att det är en "kommunikationsmiss".

Vad det gäller encoding/decoding av olika codecs så var det länge sen både Nvidia och AMD slutade inkludera det i sitt PR material under specifikationen av varje kort. De har säkert detaljerade produktblad du kan ladda ner som ger dig all den infon.

vad det gäller HEVC, så kommer de antagligen fronta den under gamestreaming istället som "teknisk data" när det gäller sina kort när det väl börjar bli relevant.

Saxar en snutt ur Anand Tech's 980 review:
"At this point there’s really not much that can be done with Maxwell 2’s HEVC encoder – it’s not exposed in anything or used in NVIDIA’s current tools – but NVIDIA is laying the groundwork for the future once HEVC support becomes more commonplace in other hardware and software. NVIDIA envisions their killer app for HEVC support to be game streaming, where the higher efficiency of HEVC will improve the image quality of game streams due to the limited bandwidth available in most streaming scenarios. In the long run we would expect NVIDIA to utilize HEVC for GameStream for the home, and at the server level support for HEVC in the next generation of GRID cards will be a major boon to NVIDIA’s GRID streaming efforts."

Läs gärna min spekulering högre upp på troliga anledningar till varför man valt att inte berätta och varför det verkar extremt osannolikt att Nvidia inte haft koll på sina specifikationer för ens det uppdagades.

Man får vara rätt blåögd om man tror de har "kommunikationsproblem" i 4 månader.
Vad de gör är som någon skrev innan; "a textbook example for damage control"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kan du bara förklara hur du fick mitt inlägg till att nånting skulle vara "rättfärdigat", eller "förminskat", baserat på att AMD också tydligen kan gör samma slarviga misstag som Nvidia. Läs istället vad jag skriver:
"Alla kan göra slarviga misstag."
Det påståendet rättfärdigar ingenting utan är bara ett konstaterande av verkligheten.
Men då börjar vissa individer direkt trotsa, som att så inte skulle kunna vara fallet. Om folk ska ha såna problem att acceptera att alla kan göra misstag tvingas ju diskussionen ner till den löjliga nivån. Då ska det helt plötsligt behövas backas upp att även deras favvoföretag begått nått slarv.

Det påståendet om "slarvmisstag" är dessutom direkt relaterat till vad tråden handlar om. Det påståendet ger inte upphov till något fokusbyte över huvud taget. Snarare väcker det upp alla dom som just placerat sitt fokus i tråden på den ståndpunkten att Nvidia är dom enda som kan slarva - det verkar finnas ett behov av sådan upplysning baserat på hur det ser ut på vissa håll i tråden.
Samma fokus helt enkelt men ur ett mer upplyst perspektiv.

Lägg ner dina okvalificerade påståenden om att du skulle verka veta vad avsikten skulle vara. Eller försöker du ändra fokus från topic till att leka såna spammiga lekar i den här tråden?
Jag har gett min input i tråden ang vad jag tycker om Nvidias uttalande, och gett detaljerad feedback på varför dom antagligen talar sanning när dom säger att slarv i kommunikation skett - vilket är direkt vad tråden handlar om. Dessutom har jag gett perspektiv på hur jag tror det ligger till med den här saken för företagen i branschen i övrigt. Även det är direkt relaterat till vad tråden handlar om.

Den enda som alltså vinklar bort ämnet i tråden är du. Så lägg ner den där ettriga tjafsigheten nu.
EDIT: Om du tänker fortsätta vinkla tråden på det sättet kommer du inte få något mer svar, för jag känner att det är viktigare att hålla sej till just ämnena som tråden rör.

När och hur har jag vinklat tråden till att gälla något annat än Nvidia och GTX970?
Du får gärna länka exempel.

Notera att jag inte kritiserar GTX970 som kort utan jag håller det personligen faktiskt som det just nu näst bästa singel kortet efter GTX980, dvs även över 290X. Det som det handlar om är huruvida Nvidia uppfyllt rådande regler vad gäller marknadsföring, min åsikt är att man inte gjort det och du verkar tycka det är skitsamma för man har ju bara begått "ett slarvigt misstag".

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Cove:

Vad det gäller encoding/decoding av olika codecs så var det länge sen både Nvidia och AMD slutade inkludera det i sitt PR material under specifikationen av varje kort. De har säkert detaljerade produktblad du kan ladda ner som ger dig all den infon.

vad det gäller HEVC, så kommer de antagligen fronta den under gamestreaming istället som "teknisk data" när det gäller sina kort när det väl börjar bli relevant.

Just att många företag i branschen gapar högt om "killer featuren" HEVC tycker jag gör det slarvigt av Nvidia att inte påpeka att detta i encoding/decoding inkluderats i deras 900-serie grafikkort. Det är direkt relevant för flera HTPC ägare. Både HEVC och 10-bit gapas det mycket om i HTPC forum.

Precis som du säger så förstår jag att många företag skiter i att specca codec relaterad info, för allt ändå mest handlat om samma gamla H.264.
H.264 är old news och då finns det inget syfte i att specca det mer än som "Purevideo".

Däremot att glömma nämna att dom inkluderat 10-bit HEVC är väldigt mycket slarvigare tycker jag - det är den nya generationens codec som är allt annat än vanlig. Speciellt eftersom flera företag väljer att gapa väldigt högt om detta när dom lyckas implementera detta.

Nvidia hade haft 4 mån på sej att rätta ROP's och dom hade haft 4 mån på sej att specca om att killer featuren 10-bit HEVC var inkluderad i Maxwell.
Väldigt mycket slarv utan agenda mao.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Just att många företag i branschen gapar högt om "killer featuren" HEVC tycker jag gör det slarvigt av Nvidia att inte påpeka att detta i encoding/decoding inkluderats i deras 900-serie grafikkort. Det är direkt relevant för flera HTPC ägare. Både HEVC och 10-bit gapas det mycket om i HTPC forum.

Precis som du säger så förstår jag att många företag skiter i att specca codec relaterad info, för allt ändå mest handlat om samma gamla H.264.
H.264 är old news och då finns det inget syfte i att specca det mer än som "Purevideo".

Däremot att glömma nämna att dom inkluderat 10-bit HEVC är väldigt mycket slarvigare tycker jag - det är den nya generationens codec som är allt annat än vanlig. Speciellt eftersom flera företag väljer att gapa väldigt högt om detta när dom lyckas implementera detta.

Nvidia hade haft 4 mån på sej att rätta ROP's och dom hade haft 4 mån på sej att specca om att killer featuren 10-bit HEVC var inkluderad i Maxwell.
Väldigt mycket slarv utan agenda mao.

Du såg att Anand Tech skrev att även om de lagt till stöd för det i hårdvara så har de inte exponerat den "featuren" än ? dvs änsålänge så går den inte använda.
Utöver det är det bara hårdvaru encoding som är fullt hårdvarustödd, decodingen är fortfarande hybrid decoding, dvs delvis hårdvara, delvis mjuvara.

Varför i hela friden skulle de fronta en "feature" som inte är exponerad i mjukvara än?
I HTPC sammanhang så endast decoding intressant. (fortfarande hybrid).

Sen är det intressant att du drar likhetstecken mellan att skriva felaktiga primära specifikationer som är det första alla tittar på (inklusive varenda recensent som fick kortet), gentemot att inte skriva upp en encoding detaljer på specbladet.

Du tycker själv att det är helt naturligt att ett globalt bolag med 1000 tals ingenjörer levererar ett kort, och inte en enda läser en recension och reagerar på att det står fel i de primära specarna ? Eller att ingen som jobbat med kortet vart inne på deras egen hemsida och sett att det står fel ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

lastninja, hade Nvidia själva upptäckt missen och gått ut med den i efterhand hade det förvisso blivit lite rabalder (men inte lika mycket som det blev/är), men att det tog 4 månader innan någon utomstående upptäckte minneshanteringen, det tycker jag tyder på att man försökte sopa undan misstaget från Nvidia.

Någon från Nvidia måste ha sett det.
Någon från Nvidia borde ha reagerat på det.
Men icke...

Men istället reagerade dom när någon annan uppmärksammade det, och skyller på "kommunikationsmiss".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Cove:

Du såg att Anand Tech skrev att även om de lagt till stöd för det i hårdvara så har de inte exponerat den "featuren" än ? dvs änsålänge så går den inte använda.
Utöver det är det bara hårdvaru encoding som är fullt hårdvarustödd, decodingen är fortfarande hybrid decoding, dvs delvis hårdvara, delvis mjuvara.

Varför i hela friden skulle de fronta en "feature" som inte är exponerad i mjukvara än?
I HTPC sammanhang så endast decoding intressant. (fortfarande hybrid).

Sen är det intressant att du drar likhetstecken mellan att skriva felaktiga primära specifikationer som är det första alla tittar på (inklusive varenda recensent som fick kortet), gentemot att inte skriva upp en encoding detaljer på specbladet.

Du tycker själv att det är helt naturligt att ett globalt bolag med 1000 tals ingenjörer levererar ett kort, och inte en enda läser en recension och reagerar på att det står fel i de primära specarna ? Eller att ingen som jobbat med kortet vart inne på deras egen hemsida och sett att det står fel ?

Ett citat från anand:
"A hybrid decode process is not going to be as power efficient as a full fixed function decoder, but handled in the GPU it will be much faster and more power efficient than handling the process in software."

Det där med blandad mjukvara/hårdvara i decoding stämmer alltså inte helt. Denna form av "Hybrid decoding" innebär fortfarande att "grafikkortet kommer ta hela bördan" (även om dom inte utvecklat 100% dedikerad ASIC för HEVC). Det blir alltså både strömsnålare och 100% avlastande gentemot datorns CPU. Sen att Nvidia borde nämna "HEVC Ready" ser jag som en lika självklar och naturlig grej som att man bör specca "DirectX12 Ready" (och vilken grad av DX12-stöd).

Och på din fråga om jag tycker det är naturligt att man kan missa såna här saker.
Ja det tycker jag, och konstigare saker än så sker varje dag. Du kanske tror att ingenjörerna hänger som fanboys och gluttar på websajtens speccar var dag. Eller marketing folket som säkert inte är ett dugg intresserade av speccarna alls o tyckte att dom redan fått detaljerna överstökade. Brukar vara precis så slarv sker, att "man tyckt att man redan kollat av nånting" och sen upplever gruppen jobbet som avklarat och överstökat.
Jag ser det som fullt möjligt att ingen av dessa som är insatta har verifierat speccarna på webbsajten, efter att det primära misstaget gjordes.
Nvidia folket som läst recensioner lär väl ha varit som minst intresserade av specsiffrorna och mest intresserade över "mottagandet" och lovordandet.

Jag tror du överskattar människans förmåga att ovetandes leka "finn 5 fel", när man inte är förberedd på detta.

Personligen tycker jag att HEVC är mer utav en "primär" spec än ROP's.
Jag tror att dom flesta som är intresserade av att läsa speccar tittar först på vilken "feature set" kortet har (tex HEVC/DX12 Ready), och dom andra som är ute efter att analysera spelprestanda kanske tar en titt på antalet CUDA-cores och sen vill dom nog snarare ha "hard proof" - dvs benchmarksiffror i olika speltitlar, eftersom det representerar den faktiska prestandan. Jag tror att det är en ytterst liten minoritet av specläsarna som grottar ner sej i ROP och Cache.
Det här är nått folk vetat i alla år att speccar o teoretisk prestanda allt som oftast inte brukar ge ett linjärt resultat gentemot spelen. PowerVR arkitekturen ex är inte speciellt lämpad för DirectX med sin Tile Based rendering. Därför vill man istället ha prestanda siffror direkt från spelen eftersom den teoretiska prestandan ändå inte kommer representeras i verkligheten.

Däremot kanske man vill hålla reda på vilket minne som ska användas så att ingen 3rd party korttillverkare smusslar fram kort med "rätt chip" men långsammare minne än vad som börs (detta har ju gjorts i många år)

Så nej, jag betraktar avsaknaden av killer featuren "HEVC Ready" som en minst lika allvarlig slarvmiss av Nvidia.
Det är mitt svar på din fråga om vad jag tror och tycker. Du kan kalla det blåögt, men som jag beskrev tidigare så har det inte funnits något nämnvärt att vinna på ett "avsiktligt slarv" med GTX970 eftersom den redan var en vinnare på i stort sett alla punkter ändå, och kortet skulle sälja som smör i vilket fall. Därför är det helt enkelt kort o gott ett slarvmisstag.

Skrivet av Minsc S2:

lastninja, hade Nvidia själva upptäckt missen och gått ut med den i efterhand hade det förvisso blivit lite rabalder (men inte lika mycket som det blev/är), men att det tog 4 månader innan någon utomstående upptäckte minneshanteringen, det tycker jag tyder på att man försökte sopa undan misstaget från Nvidia.

Det tog över ett år (om jag inte missminner mej) innan Intel upptäckte att TSX i Haswell processorn var så buggigt att det inte bedömdes gångbart nog att användas. Och så vitt jag minns var det 3rd parties som upptäckte missen men där blev det ändå inga rabalder.
Man har alltså haft väldigt lång tid på sej att testa TSX men ändå skulle det ta så lång tid att upptäcka bristerna.

Det är vanligt att misstag begås rakt framför ansiktet på folk utan att nån fattar och reagerar.
Jag tror som sagt var att folket hos Nvidia betraktade speccarna som verifierat, överstökat och la det åt sidan i förtid, så att slarvmisstaget tog sej igenom. Det föll bort i tempus helt enkelt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om nu DX12 fungerar som man hoppas så kommer 3.5GB RAM "problemet" aldrig bli ett reellt problem då VRAM för alla kort kan i stort sätt summeras i den variant som DX12 möjliggör.

Är skeptiskt till att detta nya DX12 multikortläge blir speciellt populärt då det lägger bördan på utvecklarna, men rent tekniskt är det en mycket bättre lösning jämfört med SLI/CF så man får hoppas det kommer stöd för DX12-finessen.

Det är en "feature". Jämför man Maxwell med tidigare kretsar så resulterade en defekt krets (GTX970-kretsar är ju GTX980 kretsar där max ett L2-cachesegment och max tre SMM är defekta) i att man fick kapa mycket mer i kapacitet jämfört med den "fullt fungerande" kretsen.

I Maxwell kan man använda 7/8 av RAM med hög bandbredd + 1/8 med lägre bandbredd, i tidigare kretsar kapades minneskontrollern så att färre RAM-kapslar kunde användas. De sista 512kB är bättre än att dra data via PCIe, men rätt säker att om Nvidia i förväg visste vilken L2-cachesegment som var trasigt skulle de överhuvudtaget inte montera en av de 8 minneskapslarna. Nu vet man inte sådan i förväg så man måste montera 4GB RAM och då är "finessen" att man trots allt kan göra något konstruktivt med det minne som faktiskt finns.

Kan inte så mycket om PR, men tycker detta uttalande låter rätt exakt så som en av skribenterna på TechReport (som tidigare jobbat med att PR-tränat företagsledare) sa att en PR-tränad person borde säga i ett sådant läge. Så gissningsvis är detta den bästa damage control som Nvidia kan göra just nu. Den stora massans minne är extremt kort, är rätt säker på att det är orsaken till att all publicitet är bra publicitet. Om några månader kommer "ingen" minnas detta men Nvidias namn har fått massor med extra synlighet i media.

Enda Nvidia nu verkligen måste akta sig för är att göra samma fel igen, en gång ingen gång...

Detta verkar många ha missat. På vilket sett den här egenheten hos Maxwell faktiskt är en feature.
Andra borde inse att trots ovanstående så gjorde Nvidia ett misstag när dom inte va tydliga med det hela från början.
Ursäkta nekro.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lorgix:

Detta verkar många ha missat. På vilket sett den här egenheten hos Maxwell faktiskt är en feature.
Andra borde inse att trots ovanstående så gjorde Nvidia ett misstag när dom inte va tydliga med det hela från början.
Ursäkta nekro.

Jag har stor respekt för Youshman och hans kunskaper speciellt vad gäller datakunskap, det betyder emellertid inte att jag alltid håller med honom, och det gör jag inte i detta fall, jag anser inte detta vara en "feature", de som köpte GTX970 trodde att de fick 4GiB vram åtkomligt med 228 GB/s, så enkelt är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har stor respekt för Youshman och hans kunskaper speciellt vad gäller datakunskap, det betyder emellertid inte att jag alltid håller med honom, och det gör jag inte i detta fall, jag anser inte detta vara en "feature", de som köpte GTX970 trodde att de fick 4GiB vram åtkomligt med 228 GB/s, så enkelt är det.

Jag håller med dig i stort. Det är en fördel/feature hos Maxwell att man på ett mer flexibelt sätt kan stänga av olika delar. Men det gör inte att det är OK att låta folk tro att dom har den angivna bandbredden till 4 GB VRAM. Det är två olika saker.

Nvidia har vilselett kunderna och det är fel. Jag tolkade Yoshmans inlägg som att han ville komplettera med fakta som förklarar vad det är man kallat feature och varför, inte som att han försvarade Nvidia vad gäller vilseledande specifikationer.