Permalänk

Kan en defekt PSU överhetta CPUn?

Jag har fått ett skumt problem med min HTPC. Efter att ha fungerat problemfritt i 2,5 år så började CPUn att överhetta efter bara några minuters användande. Jag testade med tre olika kylare med rengöring och ny kylpasta efter varje byte men problemet kvarstår.
Då jag inte orkade felsöka något mer och dessutom funderat på att uppgradera HTPCn så gick jag och köpte nytt moderkort och ny CPU men problemet kvarstår fortfarande. CPUn överhettar efter några minuter.
Nu funderar jag om det kan vara PSUn som ställer till det för mig, men kan en PSU verkligen överhetta en CPU?

Mina specs (innan):

AMD A8 5600K
Asus FM2A85-M LE
Kingston HyperX 8GB 1866MHz
Fractal Design Tesla 450W
Samsung SSD 64Gb
Silverstone ML03B

Nya komponenter:
AMD A10-7850K
Gigabyte GA-F2A88XM-HD3

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hur märker du att CPUn överhettar?
Dvs, vad händer.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hur märker du att CPUn överhettar?

Datorn stänger av sig och CPU-kylaren blir brännande het. När den går att starta igen så ligger temperaturen i BIOS runt 70 grader. Har ibland hunnit starta HWinfo64 och även där är temperaturen extremt varm.

Permalänk

Under förutsättningen att nätaggregatet inte pumpar in varmluft i lådan så... Nej nätaggregatet levererar bara 12V till kontakten bredvid processorn, sedan är det upp till moderkortets spänningsomvandlare att dra ner 12V till processorns 1-3V (beroende på processor). Där finns flertalet program som presenterar temperaturer och fläktvarvtal (t.ex. Aida64) så du slipper gissa. Ett problem med HTPC är annars den lilla lådan med kanske otillräcklig luftgenomströmning. Har du kontrollerat chassi- fläktar och filter ? kvarstår värmeproblemet med öppen låda uppe på bordet ?

P.S. om processorkylaren blir brännhet så fungerar i alla fall kylpastan... men CPU-fläkten verkar inte kunna blåsa bort värmen !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skatteskuld:

Jag har fått ett skumt problem med min HTPC. Efter att ha fungerat problemfritt i 2,5 år så började CPUn att överhetta efter bara några minuters användande. Jag testade med tre olika kylare med rengöring och ny kylpasta efter varje byte men problemet kvarstår.
Då jag inte orkade felsöka något mer och dessutom funderat på att uppgradera HTPCn så gick jag och köpte nytt moderkort och ny CPU men problemet kvarstår fortfarande. CPUn överhettar efter några minuter.
Nu funderar jag om det kan vara PSUn som ställer till det för mig, men kan en PSU verkligen överhetta en CPU?

Mina specs (innan):

AMD A8 5600K
Asus FM2A85-M LE
Kingston HyperX 8GB 1866MHz
Fractal Design Tesla 450W
Samsung SSD 64Gb
Silverstone ML03B

Nya komponenter:
AMD A10-7850K
Gigabyte GA-F2A88XM-HD3

Tacksam för hjälp!

Titta vad vcoren ligger på prollen

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Under förutsättningen att nätaggregatet inte pumpar in varmluft i lådan så... Nej nätaggregatet levererar bara 12V till kontakten bredvid processorn, sedan är det upp till moderkortets spänningsomvandlare att dra ner 12V till processorns 1-3V (beroende på processor). Där finns flertalet program som presenterar temperaturer och fläktvarvtal (t.ex. Aida64) så du slipper gissa. Ett problem med HTPC är annars den lilla lådan med kanske otillräcklig luftgenomströmning. Har du kontrollerat chassi- fläktar och filter ? kvarstår värmeproblemet med öppen låda uppe på bordet ?

Problemet är att jag kommer oftast knappt ens in i Windows då den stängs av inom 2-3 minuter så jag hinner inte ens ladda ner något program. Har som sagt kört hwinfo64 och temperaturen på CPUn sticker iväg väldigt högt och snabbt. Jag ska iaf försöka att få ner något annat program för att kolla tempen med.
Tidigare kunde HTPCn vara på i flera veckor i streck och tempen på A8-5600K blev aldrig över 50 grader ändå. Men från en dag till en annan så började problemet att uppstå. Chassit står just nu öppet och det gör ingen skillnad, CPUn blir så varm att t.o.m. chassit blir brännande hett på samma sida som CPUn sitter.
Sedan är samtliga dammfilter rengjorda och chassit är nyligen rengjort från damm.

Permalänk

Med en fläkt kopplad i FAN_CPU... går fläkten på maxvarvtalet då ? ...och även då du är i BIOS inställningarna ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Fretch:

Titta vad vcoren ligger på prollen

Vcore ligger på 1.392V i BIOS, hinner inte in i Windows för att kolla i något program.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Med en fläkt kopplad i FAN_CPU... går fläkten på maxvarvtalet då ? ...och även då du är i BIOS inställningarna ?

Nu har jag tyvärr ingen chassifläkt att testa med utan endast 3 olika CPU-kylares fläktar med PWM. 1st Scythe Kozuti och 2st olika AMD stockkylare. Men av de fläktarna så går de först ganska lågt i varv när tempen är låg på CPUn i BIOS men varvar snabbt upp när tempen stiger. AMDs stockkylare har båda varit uppe på 6000rpm.

Permalänk

Så fläktvarvtalet maxar även om du stannar kvar i BIOS ?!
Processorn har ingen anledning att jobba hårt i BIOS Läget.

I BIOS ställer du in om du använder PWM(4-pin) eller DC(3-pin) fläkt i FAN_CPn (eventuellt Auto-läge).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Så fläktvarvtalet maxar även om du stannar kvar i BIOS ?!
Processorn har ingen anledning att jobba hårt i BIOS Läget.

I BIOS ställer du in om du använder PWM(4-pin) eller DC(3-pin) fläkt i FAN_CPn.

Ja, fläkten maxar i BIOS så länge tempen är hög på CPUn (högre än 60 grader).
Sen har jag försökt att hitta någonstans i BIOS efter att välja PWM eller DC men jag hittar det inte på det nya moderkortet. Men jag hinner inte leta så länge innan datorn stänger av sig då CPUn ligger på 65-70 grader när jag startar den.

Permalänk

Kan du nollställa BIOS så allt blir standardinställt !?
I EZmode -bilden kan du nederst välja F5 för standardinställningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Kan du nollställa BIOS så allt blir standardinställt !?
I EZmode -bilden kan du nederst välja F5 för standardinställningar.

Datorn är extremt varm för tillfället och stänger av sig nästan direkt så jag får försöka det när den svalnat något. Men i och med att moderkortet är helt nytt och jag inte har ändrat på något så borde det väl vara standardinställningar?

Permalänk

Ja, och jag hittar inte heller PWM/DC/Autoläget så då är det Auto som gäller. Med nytt moderkort och ny processor så skall allt bara vara coolt i BIOS. Med en HET kylare och en fläkt som blåser fullt ös genom den så skall processorn inte orka hålla kvar den höga temperaturen (om luften flyttas genom kylaren) !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vad händer om du startar med minsta möjliga komponenter för att bara komma åt bios? Dvs. ta bort ALLT som inte behövs för att se en bild.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Vad händer om du startar med minsta möjliga komponenter för att bara komma åt bios? Dvs. ta bort ALLT som inte behövs för att se en bild.

Nu har jag endast CPU, moderkort, RAM och PSU och enligt BIOS ligger tempen på CPUn över 70 grader innan allt stängs av igen. Jag har testat med ett RAM-minne i taget och det blir ingen skillnad. 70 grader när jag kommit in i BIOS och tempen sjunker ingenting.
Känns nu som att med ny CPU, nytt moderkort och två olika minnesmoduler att det bara är PSUn kvar att testa byta. Jag har tyvärr ingen annan men jag ska försöka låna något för att kolla om det verkligen kan vara den som ställer till det.

Permalänk

Okay. Testa nytt nätaggregat, men om 12V är rätt och processorns skapade spänning (1.392V) är rätt så är det bara luftflödet som förhindrar kylningen. Har du kört gamla moderkortet med sin processor uppe på skrivbordet utan lådan ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Okay. Testa nytt nätaggregat, men om 12V är rätt och processorns skapade spänning (1.392V) är rätt så är det bara luftflödet som förhindrar kylningen. Har du kört gamla moderkortet med sin processor uppe på skrivbordet utan lådan ?

Nej, jag har inte testat det gamla moderkortet och processor igen. Jag testade bara utan låda men den stod fortfarande i TV-bänken. Jag testar imorgon att ställa upp det också så att allt står helt fritt och ser om det blir någon förbättring.

Tack för alla förslag men nu är det dags att sova. Jag meddelar imorgon hur det gått.

Permalänk
Skrivet av Skatteskuld:

Nej, jag har inte testat det gamla moderkortet och processor igen. Jag testade bara utan låda men den stod fortfarande i TV-bänken. Jag testar imorgon att ställa upp det också så att allt står helt fritt och ser om det blir någon förbättring.

Tack för alla förslag men nu är det dags att sova. Jag meddelar imorgon hur det gått.

Ja låter i alla fall som något överhettningsproblem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

En kompis till mig klagade också över värmeproblem med sin HTPC.
Datorn fungerade felfritt hos mig men bara någon halvtimma hos honom.
Han hade nämligen stoppat ner datorn i en låda i TV-bänken där luften stod stilla...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Gör en metodisk felsökning, prova en sak i taget och testa.

Varav mycket redan sagts i tråden:

-Testa med annat nätagg.

-Resetta Bios(ClrCmos)
-Minska Vcore ett snäpp i BIOS.
-Ta bort allt onödigt som är kopplat på moderkort,
dvs USB, ljud, IEEE1394 mm till chassiets frontpanel,
ta bort ev extra ljudkort och dyl, koppla även bort alla diskar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Ett nätagg med slut kondensatorer som ripplar kraftigt (=överlagrad växelström istället för ren DC) ger ökad värmebildning i framförallt kondensatorerna på moderkortet som då tar slut i förtid. När de också är slut så börjar processorn matas med AC vilket är väldigt obra och kan garanterat ge kraftig värmeökning och andra fenomen. En vanlig multimeter eller sensor ser bara medelvärdet och inte ripplet, det krävs oscilloskop för att se sådant.

Det troligaste är dock vanligt kylproblem, men billiga kondensatorer som gått varmt kan utan vidare ta slut efter 2 år, det vet jag själv av erfarenhet. Det är därför jag aldrig köper budgetagg. Det är inte värt risken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Idag inhandlade jag ett nytt nätaggregat och nu går inte CPUn varmt längre. Har testkört Prime95 i 30 minuter och fick en maxtemp på 60 grader med stockkylaren(!).
Så helt klart var det något fel med det gamla nätagget.

Tack för all hjälp och tips!