Corsairs RGB-belysta tangentbord kan fortfarande inte visa 16,8 miljoner färger

Permalänk
Medlem

16,8 miljoner färger känns en smula onödigt, men det betyder inte att man får ha falsk marknadsföring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XPerion:

Förstår inte hur folk kan se skillnad mellan 512 och 16.8m färger. O_O
Ännu otroliga är, kan någon människa urskilja alla 16.8M färger. >_>

Det är inte ett dugg svårt. Här är en illustrativ bild. Överst har du en någorlunda fin gradient och under har du en gradient som motsvarar vad Corsairs tangentbord klarar. Det vill säga 8 nivåer av röd plus avstängd, så totalt 9 olika nivåer.

En normal person klarar av att urskilja någonstans mellan 1 och 10 miljoner färger. Det varierar lite från person till person och vissa klarar upp mot 100 miljoner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

En normal person klarar av att urskilja någonstans mellan 1 och 10 miljoner färger. Det varierar lite från person till person och vissa klarar upp mot 100 miljoner.

Jag säger absolut inte emot dig men jag skulle gärna vilja se lite läsmaterial om detta av eget intresse!

Kan absolut tänka mig att skillnaden är enormt stor mellan olika människor. Syn har historiskt inte varit vårt enda primära överlevnadssinne vilket gjort att den förmodligen skiljer sig bra mycket mer oss emellan än t.ex hörsel (även om denna också verkar vara oerhört dålig hos vissa )

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Jag kan ha helt fel men fick se en ritning som påstods beskriva detta tangentbords uppbyggnad. Om det stämmer kan det här vara lite struligt att lösa.

Verkar som de använt vanligt DAC för att reglera nivåerna med tre bits för varje färg.
Visst kan man "trolla" lite som med Sinclair ZX80 när det skulle ha rörligt grafik men att lösa det bra utan hårdvaruingrepp så... ja trolla var det ja.

Jag kan dock ha sett fel (ritning) och oroar mig i onödan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Håller med, fattar inte ens att det finns en grupp som bry sig. Men tycker ändå Corsair kunde implementera det med en uppdatering om är folk som faktiskt bry sig.

Tekniskt sett så bryr jag mig inte, 512 eller 16,8 miljoner kvittar för mig. Det är sak samma. 512 räcker gott och väl för mig.

Men jag tycker inte det är okej att dom går ut och säger att dom kan leverera 16,8 miljoner färger om dom inte kan det.

Fast det verkar som dom inte ämnat att ljuga, att dom faktiskt tror att dom kunnat leverera så många färger, men att det funnits någon bugg som dom inte känt till som kom i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser så de resterande 13,8 miljonerna gör ingen som helst nytta.

Fel! Ögan kan bara se 30 Färger per sekund ska det vara , 30FPS!!!!

*IRONI* ;P

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med denna "bug" som de flesta verkar missa är inte antalet färger, utan att med bara 8 nivåer per färgkanal så blir övergångarna mellan olika färger väldigt hackigt. mao, du ser klart och tydligt när den går från en nyans till en annan, och har man då köpt tangetbordet för att man vill animera färgerna så ser det sjukt störande ut. Speciellt med tanke på att det är detta som är den "säljande" finessen på tangetbordet.
Detta är ett exempel på att PR-avdelningen helt enkelt bara kollat spec på dioderna och kört på det utan att kolla om det funkar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Eftersom ögats uppdateringsfrekvens är 24Hz så kan ögat bara se 24 fps, annars hade vi fått tearing och det hade varit rätt jobbigt att leva med. Hade vi sett fler så hade vi upplevt världen som Jason Statham i Crank och då hade vi människor blivit tokiga.

Jag hoppas att jag missar ditt skämt, men om du tror att det inte går att se "snabbare" än 24Hz har du fel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag hoppas att jag missar ditt skämt, men om du tror att det inte går att se "snabbare" än 24Hz har du fel.

Skulle precis ta bort mitt inlägg pga dumt och tråkigt trams, men du hann quota det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Tekniskt sett så bryr jag mig inte, 512 eller 16,8 miljoner kvittar för mig. Det är sak samma. 512 räcker gott och väl för mig.

Men jag tycker inte det är okej att dom går ut och säger att dom kan leverera 16,8 miljoner färger om dom inte kan det.

Fast det verkar som dom inte ämnat att ljuga, att dom faktiskt tror att dom kunnat leverera så många färger, men att det funnits någon bugg som dom inte känt till som kom i vägen.

Amiga 500 kunde visa 32 färger på skärmen samtidigt och det såg snyggt ut på den tiden så 512 färger borde räcka för 2-D grafik iallafall.

Permalänk
Medlem

Om det är nåt jag lärt mig av Corsair dom senaste åren så är det att aldrig mer köpa nåt från dom som kräver fungerande mjukvara.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Andersson:

Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser så de resterande 13,8 miljonerna gör ingen som helst nytta.

Okej, men hittar du något i mitt inlägg som säger emot det, direkt eller indirekt? Har aldrig påstått att någon behöver alla 16,8 miljoner nyanser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Jag ser inte problemet.
Enda jag vill ha är stabilare mjukvara inte mer inte mindre.
Tycker inte om att dom lägger krut på att lösa "problemet med att det "bara" kan visas 512 färger.
Jag kan leva med 512 så länge mjukvaran och drivrutinerna är stabila.

Som det är just nu så crashar drivisarna efter en kort stunds spelade och slår över på den interna profilen med olika färger som frusit på tangernterna.

tycker som dig här ... är riktigt missnöjd faktiskt! sen det här med färger som fryser fast :S varför gör dom så?

varför har jag inte sett några corsair representater från sverige i tråden ännu?
vad jag tidigare har sett brukar dom vara snabba att svara/hjälpa folk, är verkligen sugen på en retur.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Hela idén med tangentbordet är att det ska ha en massa färger. Så är det självklart att tangentbordet även ska ha dem färger som utlovats. Det är en enorm skillnad mellan 8 nyanser av varje färg och 256 nyanser av varje färg. Särskilt märks det om du ska växla mellan färger. 512 färger är kanske nog om du ska ha en färg som du gillar och sedan hålla dig till den, men vad ska du då med ett tangentbord som detta till?

Permalänk
Medlem

Känns lite som med GTX 970 det här.

Lovar mer på papperet än vad det faktiskt levererar!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid ett gäng som ska ge sig in på att förklara för folk hur fel på något vänsters vis är rätt ändå?
512≠2^24-1
Punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Varför är det alltid ett gäng som ska ge sig in på att förklara för folk hur fel på något vänsters vis är rätt ändå?
512≠2^24-1
Punkt slut.

256^3* men håller med

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

256^3* men håller med

256^3=2^24

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

256^3=2^24

vet men det är 3 grundfärger med 256 nyanser

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedishg33k95:

Håller med, fattar inte ens att det finns en grupp som bry sig. Men tycker ändå Corsair kunde implementera det med en uppdatering om är folk som faktiskt bry sig.

Skrivet av XPerion:

Förstår inte hur folk kan se skillnad mellan 512 och 16.8m färger. O_O
Ännu otroliga är, kan någon människa urskilja alla 16.8M färger. >_>

Skrivet av Überklass:

Nä och allra minst jag som är färgblind Men jag tolkar det som att det som irriterar är hur tangentbordet marknadsförts. Påstår tillverkaren att tangentbordet kan visa 16,8 miljoner färger så skall det kunna det.

Skrivet av Mange43:

Ja 512 färger är ju verkligen lite.haha

Minns ni när man hade 256 färger på datorskärmen? 512 är inte särskilt mycket mer. Jag vet inte om ni missar något, men tänk er att man vill ha en effekt som steglöst tonar mellan ingen belysning och röd belysning. Med Corsairs 512 färger har man då inte mer än åtta steg mellan ingen belysning och maximal röd belysning. Ni kan själva tänka er vad det blir för övergång.

stavfel
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Scurq:

vet men det är 3 grundfärger med 256 nyanser

Mm, och de 256 nyanserna kommer ju från 2^8 eftersom man har åtta bitar per kanal. Med tre kanaler kan man då beskriva totalt (2^8)^3 = 2^(8×3) = 2^24 färger. 2^24 och 256^3 är bara två något olika sätt att uttrycka exakt samma sak: 24 stycken bitar kan uttrycka 16 777 216 olika färger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av track_666:

tycker som dig här ... är riktigt missnöjd faktiskt! sen det här med färger som fryser fast :S varför gör dom så?

varför har jag inte sett några corsair representater från sverige i tråden ännu?
vad jag tidigare har sett brukar dom vara snabba att svara/hjälpa folk, är verkligen sugen på en retur.

Johan på Corsair är en nära vän till mig. Jag kan inte svara för/åt honom men han är också en vanlig person, och arbetsuppgifterna är varierade och fältet är brett.

Att han inte svarat än behöver inte betyda att han ignorerar ämnet, men han måste arbeta inom Corsairs riktlinjer (som alla representanter) samtidigt som han ska hjälpa folk på en personlig nivå. Då kan man alltså inte kasta runt sig officiella uttalanden så fort det finns ett behov.

Som det står i artikeln så kan du kontakta återförsäljaren du köpte tangentbordet hos, förklara situationen och begära en retur. Skulle det av någon anledning inte gå så kan du alltid kasta iväg ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

VAD FAN YRAR NI OM?!?!!?
Anledningen att jag tog upp resolution som upplösning hade att göra med "upplösning av sitt egna företag", pga sin klantighet. Det var alltså ett försök till en ordvits.

Sen anser jag att "Solution" är det korrekta ordet i denna mening, men ni anser alltså att "Resolution" passar bättre, ja herregud.....

Edit pga förtydligande att det rörde sig om ordvits.

Resolution är fullt korrekt att använda i meningen i fråga, säger denna översättare och engelsklärare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Klar kandidat för dagens i-landsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag ser inte problemet.
Enda jag vill ha är stabilare mjukvara inte mer inte mindre.
Tycker inte om att dom lägger krut på att lösa "problemet med att det "bara" kan visas 512 färger.
Jag kan leva med 512 så länge mjukvaran och drivrutinerna är stabila.

Som det är just nu så crashar drivisarna efter en kort stunds spelade och slår över på den interna profilen med olika färger som frusit på tangernterna.

Hur kan du INTE se problemet? Detta har ingenting att göra med vad du vill ha, tycker om/inte tycker om eller vad du kan/inte kan leva med. Detta är falsk marknadsföring, dom bryter mot lagen! Och inte nog med det, det är ju just färgerna som är hela grejen med tangentbordet, och DET ljuger dom om. Hur sjukt är inte det?

Skulle du inte heller se problemet om du kirrade en Intel Core i7-5960X Extreme Edition med åtta kärnor som sedan visar sig vara en Intel 4004?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Hur kan du INTE se problemet? Detta har ingenting att göra med vad du vill ha, tycker om/inte tycker om eller vad du kan/inte kan leva med. Detta är falsk marknadsföring, dom bryter mot lagen! Och inte nog med det, det är ju just färgerna som är hela grejen med tangentbordet, och DET ljuger dom om. Hur sjukt är inte det?

Skulle du inte heller se problemet om du kirrade en Intel Core i7-5960X Extreme Edition med åtta kärnor som sedan visar sig vara en Intel 4004?

Ok jo falsk marknadsföring.
Men jag anser fortfarande att fungerande mjukvara och firmware är viktigare än att den kan visa alla nyanser.
Vad är det för mening om tangentbordet klarar av att visa låt säga 100 nyanser av varje färg om mjukvaran crashar hela tiden så färgerna ändå fryser på plats?

Som sagt jag ser inte problemet med färgerna för eländet crashar ju regelbundet ändå och går till default profilen som ligger i tbordet som sedan hänger sig...

Men visst förklara gärna för mig hur felaktig marknadsföring går före 100% trasig mjukvara.

Vad är det för mening med att tangentbordet har möjligheten att visa alla färger i världen om färgerna ändå fryser på en färg hela tiden?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Men......tangentbordet i sig klarar 16.8 miljoner färger rent hårdvarumässigt....sedan att mjukvaran inte klarar av att hantera det är ju en annan sak. Eller....? *himlar med ögonen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ok jo falsk marknadsföring.
Men jag anser fortfarande att fungerande mjukvara och firmware är viktigare än att den kan visa alla nyanser.
Vad är det för mening om tangentbordet klarar av att visa låt säga 100 nyanser av varje färg om mjukvaran crashar hela tiden så färgerna ändå fryser på plats?

Som sagt jag ser inte problemet med färgerna för eländet crashar ju regelbundet ändå och går till default profilen som ligger i tbordet som sedan hänger sig...

Men visst förklara gärna för mig hur felaktig marknadsföring går före 100% trasig mjukvara.

Vad är det för mening med att tangentbordet har möjligheten att visa alla färger i världen om färgerna ändå fryser på en färg hela tiden?

Du kan ge dig fan på att falsk marknadsföring går före buggig mjukvara, så är det, för dom bryter mot lagen. Det du säger är ju ett problem för sig. Vanligtvis är trasig mjukvara relativt lättfixat med en patch eller uppdatering, men om det fortfarande än idag inte funkar som du säger, ja, då har dom i så fall två feta problem. Och 100% trasig är den ju iof. inte då du faktiskt kan starta programmet.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Du kan ge dig fan på att falsk marknadsföring går före buggig mjukvara, så är det, för dom bryter mot lagen. Det du säger är ju ett problem för sig. Vanligtvis är trasig mjukvara relativt lättfixat med en patch eller uppdatering, men om det fortfarande än idag inte funkar som du säger, ja, då har dom i så fall två feta problem. Och 100% trasig är den ju iof. inte då du faktiskt kan starta programmet.

Och anledningen till att dom inte fixat mjukvaran ännu är för att dom lägger allt krut på att fixa något som bara är kosmetiskt.
Prio.1 borde vara fixa mjukvaran så dom har en fungerande produkt. Sen kan man fixa det kosmetiska.

Visst är det emot lagen att felaktigt marknadsföra en produkt men det är minst lika olagligt att sälja icke fungerande produkter så jag anser fortfarande att funktion går före utseende (vilket man kan säga att detta är)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att 512 färger räcker gott och väl.
Men tråkigt att dom gått ut och sagt att det kan leverera 16,8 miljoner färger när dom inte kan det.

Skrivet av XPerion:

Förstår inte hur folk kan se skillnad mellan 512 och 16.8m färger. O_O
Ännu otroliga är, kan någon människa urskilja alla 16.8M färger. >_>

Skrivet av Herr Andersson:

Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser så de resterande 13,8 miljonerna gör ingen som helst nytta.

Vet inte vad vi egentligen kan se... och visst kan både 512 och 3 miljoner säkert räcka. Men om företaget säljer produkten med 4GB,... eerm jag menar 16,8M färger så ska det naturligtvis gå att använda alla dessa färger. Sen om du märker skillnad eller ej är totalt irrelevant. Om de väljer att marknadsföra den igen med bara 512 färger så är allt bra igen.

Skrivet av Lonefox:

Men......tangentbordet i sig klarar 16.8 miljoner färger rent hårdvarumässigt....sedan att mjukvaran inte klarar av att hantera det är ju en annan sak. Eller....? *himlar med ögonen*

De klarar bara 8 bitars programmering kanske

Roliga blir... om de nu måste uppdatera FW på tangentbordet.. HF ska det gå till... ladda DOS och flasha ny FW till ditt tangentbord!?!? (Jag har uppdaterat FW på mycket i mina dagar, moderkort, RAIDkort, Ljudkort, Skrivare, Grafikkort, osv.. men aldrig ett tangentbord.)