PSU helt utan spoltjut, existerar detta? Tips mottages tacksamt!

Permalänk

PSU helt utan spoltjut, existerar detta? Tips mottages tacksamt!

Ja, fråga enligt topic.

Mina fyra senaste nätaggregat har alla haft lite oljud för sig och jag är strax på gång med min andra RMA.

Första var ett Pure Power L8 som började tjuta som en mistlur mellan varven.

Ersättaren blev en Supernova G2, denna knattrar som en mekanisk disk om än mycket lägre. Kondningarna antar jag, fläkten står helt still då det är överdimensionerat för min setup. Det är ju bra och allt men en semipassiv komponent tycker jag skall vara helt tyst när inga rörliga delar är igång.

Är det för mycket begärt eller är det bara jag som är känslig?

Jag är alltså på jakt efter ett -tyst- nätaggregat, gärna runt 700w för att vara lite säkrad inför framtiden, 600w minimum.
Semipassivt eller fläktlöst, annars väldigt tyst fläkt. Modulära kablar är en lyxdetalj som jag kan klara mig utan i nödfall.

Maxpris runt 1,2k eller så, gärna mindre om det går såklart.

Tack på förhand!

// Sardinburk

Permalänk
Medlem

kan säga att jag är mycket nöjd med mitt hx750i. mitt har inga ljud för sig, dock är det ett snäpp över ditt maxpris.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt CM V700, säker på att det inte är någon annan komponent som skapar missljudet?

Permalänk
Medlem

Kondensatorljud? Jag tror du har svårt att hitta ett enda nätagg som har problem med kondensatorljud. Vissa har däremot i olika lägen problem med ljud från spolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Är nöjd med mitt CM V700, säker på att det inte är någon annan komponent som skapar missljudet?

Problemet med V700 är att det inte är semi-passivt. Fläkten går i ~750RPM i idle enligt Sweclockers test, klart märkbart i ett tyst system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sardinburk:

Ja, fråga enligt topic.

Mina fyra senaste nätaggregat har alla haft lite oljud för sig och jag är strax på gång med min andra RMA.

Första var ett Pure Power L8 som började tjuta som en mistlur mellan varven.

Ersättaren blev en Supernova G2, denna knattrar som en mekanisk disk om än mycket lägre. Kondningarna antar jag, fläkten står helt still då det är överdimensionerat för min setup. Det är ju bra och allt men en semipassiv komponent tycker jag skall vara helt tyst när inga rörliga delar är igång.

Är det för mycket begärt eller är det bara jag som är känslig?

Jag är alltså på jakt efter ett -tyst- nätaggregat, gärna runt 700w för att vara lite säkrad inför framtiden, 600w minimum.
Semipassivt eller fläktlöst, annars väldigt tyst fläkt. Modulära kablar är en lyxdetalj som jag kan klara mig utan i nödfall.

Maxpris runt 1,2k eller så, gärna mindre om det går såklart.

Tack på förhand!

// Sardinburk

Mitt AX860 tjuter inte Satsa på Seasonic baserade nätagg om du vill ha kvalitet

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Mitt AX860 tjuter inte Satsa på Seasonic baserade nätagg om du vill ha kvalitet

Deras äldre AX har haft problem med just coil whining. Seasonic gör kvalité ja, men har vissa problem med spoltjut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mitt AX 850 (80 Plus Gold) har några år på nacken nu men har aldrig hört ett ljud ifrån det. Och fläkten är ju semi passiv, och jag undrar ibland om den funkar överhuvudtaget, för den går ju aldrig. Corsair's bästa nätagg enligt mig.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Seasonic X-650

Har ett Seasonic X-650 i min hemma server, det första jag fick hade coilwhine men fick det utbytt och sedan dess är det mycket tyst.
Modulärt, hybrid kylning. har fått bra betyg från johnny guru dessutom.

Permalänk
Medlem

Slog mig en tanke om det är smutsig ström du har.
En vän till mig hade de och datorn hade massa missljud allt försvann efter jag testa med en UPS .
Senare hitta han felet en el-ellement som spöka som han hade extra på vintern.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardinburk:

Ja, fråga enligt topic.

Mina fyra senaste nätaggregat har alla haft lite oljud för sig och jag är strax på gång med min andra RMA.

Första var ett Pure Power L8 som började tjuta som en mistlur mellan varven.

Ersättaren blev en Supernova G2, denna knattrar som en mekanisk disk om än mycket lägre. Kondningarna antar jag, fläkten står helt still då det är överdimensionerat för min setup. Det är ju bra och allt men en semipassiv komponent tycker jag skall vara helt tyst när inga rörliga delar är igång.

Är det för mycket begärt eller är det bara jag som är känslig?

Jag är alltså på jakt efter ett -tyst- nätaggregat, gärna runt 700w för att vara lite säkrad inför framtiden, 600w minimum.
Semipassivt eller fläktlöst, annars väldigt tyst fläkt. Modulära kablar är en lyxdetalj som jag kan klara mig utan i nödfall.

Maxpris runt 1,2k eller så, gärna mindre om det går såklart.

Tack på förhand!

// Sardinburk

Mitt Supernova G2 är knäpptyst. Tror det beror mycket på vad man har för dator i övrigt och hur "smutsig" 230-n in i nätagget är.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

hx850 här, tror aldrig jag hört det alls. D14 står för det mesta av ljudnivån.
Ska tilläggas att det är den gamla hx850 från seasonic tror jag.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1478074

Lite mer att betala, men Corsair AX-serien är tipp topp!

Permalänk
Medlem

Upplever att mitt Fractal Design Newton R3 600w är ganska tyst. Speciellt med den semi-passiva fläkten!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

mitt nätagg e ljudlöst under drift, inget spoltjut

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Corsair RM 1000w aldrig hört det göra ett ljud. troligtvis aldrig ansträngt det tillräckligt.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/corsa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorMuppen:

Mitt AX 850 (80 Plus Gold) har några år på nacken nu men har aldrig hört ett ljud ifrån det. Och fläkten är ju semi passiv, och jag undrar ibland om den funkar överhuvudtaget, för den går ju aldrig. Corsair's bästa nätagg enligt mig.

Varför är det bättre än AX860, enligt dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pollux89:

hx850 här, tror aldrig jag hört det alls. D14 står för det mesta av ljudnivån.
Ska tilläggas att det är den gamla hx850 från seasonic tror jag.

Samma här har aldrig hört mitt ax850 ens.D14 är det enda som hörs i mitt chassi också:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Ax serien är inte helt ljudlös den heller, hade ett ax1200i som verkligen inte var nått att ha om annat i en industrihall om man vill dränka oljudet. Bytte till ett be quiet! 1200w o samma visa där, mitt andra Be quiet 1200w var dock ljudlöst och samma med mitt ax1500i...knäpptyst

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Corsair RM650, helt tyst då det är semipassivt. Inge knarr eller tjut, totalt knäpptyst.

Har ett Corsair HX520W i min gamla burk och den susar lite mer då fläkten är på hela tiden annars är det också rätt tyst.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt AX850 som inte har något tjut, sen har jag ett Silverstone Strider 650watt som också har fungerat kalasbra utan missljud och annat trams.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Är du säker på att ljudet kommer från nätagget? Kan även komma från moderkort eller grafikkort.

Permalänk

Mitt tidigare Be Quiet! L8 CM 630W var helt utan spoltjut, mitt nya FD Edison 750W är likaså.

Alla tidigare nätaggregat jag har ägt har haft vissa tendenser till spoltjut eller andra missljud som har varit mer eller mindre störande, vanlig åkomma på nätaggregat överlag dessvärre. Tråkiga är väl att det inte alltid går på garantin eller är uppenbart vid köpet och uppenbarar isg först par månader senare så man kan inte utnyttja sin retur rätt heller.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

Jag har ett AX750 med några år på nacken. Har alltid varit knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Mitt AX 850 (80 Plus Gold) har några år på nacken nu men har aldrig hört ett ljud ifrån det. Och fläkten är ju semi passiv, och jag undrar ibland om den funkar överhuvudtaget, för den går ju aldrig. Corsair's bästa nätagg enligt mig.

Har ibland lite spoltjut från datorn (sällan), så tror inget märke på nätagg är 100% förskonat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Fick spoltjut när jag köpte nytt grafikkort. Har gått igenom evga 970, asus 980 och har nu msi 980. Nätagget rm550 och har provat 2st nya cx750 och rm650, 750 agget tjöt värre en värst. Jag hade inget coilwhine med mitt gamla grafikkort 770. Får hem ett EVGA g2 750 idag och hoppas det försvinner. Annars är jag körd för jag orkar inte mera. Det var samma visa med förra datorn jag hade, fick byta 3st grafikkort tills jag fick ett utan coilwhine och byta PSU en gång.

Riktigt trött på spoltjut.

Update: evga g2 tog död på allt tjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Fick spoltjut när jag köpte nytt grafikkort. Har gått igenom evga 970, asus 980 och har nu msi 980. Nätagget rm550 och har provat 2st nya cx750 och rm650, 750 agget tjöt värre en värst. Jag hade inget coilwhine med mitt gamla grafikkort 770. Får hem ett EVGA g2 750 idag och hoppas det försvinner. Annars är jag körd för jag orkar inte mera. Det var samma visa med förra datorn jag hade, fick byta 3st grafikkort tills jag fick ett utan coilwhine och byta PSU en gång.

Riktigt trött på spoltjut.

provat med UPS?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

provat med UPS?

Nix, tror du jag har "skitig" ström? Har du tips på vilken UPS man ska ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Nix, tror du jag har "skitig" ström? Har du tips på vilken UPS man ska ha?

Det är ett lotteri. Varken mitt ax860 eller evga g2 har coil whine

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Fick spoltjut när jag köpte nytt grafikkort. Har gått igenom evga 970, asus 980 och har nu msi 980. Nätagget rm550 och har provat 2st nya cx750 och rm650, 750 agget tjöt värre en värst. Jag hade inget coilwhine med mitt gamla grafikkort 770. Får hem ett EVGA g2 750 idag och hoppas det försvinner. Annars är jag körd för jag orkar inte mera. Det var samma visa med förra datorn jag hade, fick byta 3st grafikkort tills jag fick ett utan coilwhine och byta PSU en gång.

Riktigt trött på spoltjut.

Att köra budget agg och sen klaga på spoltjut

Hur som som sagt det påverkas enormt, av vad för delar man har i burken också. Kan få mitt 670 att få spoltjut med, men då är det över 200FPS

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar