Permalänk
Medlem

Konvertera TS?

Har en fil som jag vill konvertera till mp4/avi eller dyl. så att jag kan spela upp den i VLC.

Använder MAC OSX. Vad finns det för program? Vill inte tappa i kvalitet.

Har redan provat prism & Free Video-Converter. Båda var usla och reducerar kvalitet samt hack i videofilen.

Tillägg av senare information som kan vara av nytta i en trådstart.
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en .ts fil som du har spelat in från TV eller liknande? Om inte VLC kan spela upp den så kan det bli rätt svårt att hitta ett program som kan konvertera din fil. Detta eftersom VLC och många konverteringsprogram (t.ex. MediaCoder m.fl.) använder samma bibliotek (typ ffmpeg) för att öppna filerna. Om inte ffmpeg stödjer din videofil så kommer varken VLC eller MediaCoder kunna öppna den.

Om du nu annars bara vill konvertera din fil, så krävs det en del kunskap för att göra det bra, eftersom material inspelat från TV (baserat på .ts filändelsen) innehåller lite roligheter såsom interlaced video och non-square pixels. Om du bara konverterar rakt av så kommer det knappast att bli bra.

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig använd Handbrake, men vet den är populär, o jag vet inte vilka algoritmer den stöder.

Titta på den? https://handbrake.fr/downloads.php

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

…till forumdelen "Apple Mac" med beskrivning "Mac-datorer, OS X, tillhörande program med mera.", där jag tror den passar bättre än i "Linux och övriga operativsystem" med beskrivning "Linux, BSD, Solaris, andra operativsystem, tillhörande program med mera.".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om filen går att öppna i konverteringsprogram, så borde VLC också kunna spela upp dem. Kan det då vara så att det som egentligen avses är att VLC inte är registrerat som standard i operativsystemet för att öppna .TS-filer. Har du testat att öppna din fil från VLC, dvs öppna VLC, välj Media --> Open File?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Ska kolla upp vad jag kan göra imorgon.

Jag har en konsert i TS formatet. VLC spelar upp filen, men det spelar endast upp ljudet. Via prism blev det förvisso bild, men laggig med artifakter.

Permalänk
Medlem

Kolla iFlicks 2. Finns i AppStore. Jag konverterar alla mina filmer med det programmet. Vet dock inte om det funkar med TS. Men värt att prova!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Känns som det är fel på filen. Det ska itne vara några problem att spela upp en transport stream i VLC.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med ts filer där ljudet endast spelas upp också. Har funkat att extrahera ljud och video ström och slänga ihop till en mkv fil istället (de flesta fall)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Om videon inte går att spela upp i VLC så måste det vara någon udda videokodek eller helt enkelt något fel på filen (även med tanke på att det blev artifakter i ett utav programmen). Jag anser också att du borde prova Handbrake då det stödjer det mesta som ingångsformat och du kommer kunna konvertera filerna till H.264 MP4 i hög kvalité. Fungerar inte det så vore det hjälpsamt om du kunde beskriva tydligare varifrån filen kommer, hur den blev inspelad och helst kan du kolla på den med Mediainfo och skriva i tråden information du får.

Mediainfo: https://mediaarea.net/en/MediaInfo

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS