Hur bra är gratis antivirus (t.ex. Avast)?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Augustini:

Tror vi talar om helt olika saker. Jag påpekade att det lilla fönstret nere i högra hörnet som Panda's gratisantivirus ibland visar nyheter i går att stänga av. Har inget med Avast att göra.

ja missa det

Jaja, alla gratis program har vist hyss för sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja egentligen, men det tar ca 5 minuter att boota datorn (har nästan inget som auto startar heller) och trycker jag t ex på webbläsar ikonen så kan det ta 45 sekunder för att komma upp. Det är ingen super prestanda men saker och ting borde väl ändå accelereras av grafikkortet?

Det är nog bättre att du skapar en ny tråd i stället för att hoppas att någon ska kunna hjälpa dig med ditt problem mitt i en tråd som diskuterar antivirusprogram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Förklara varför jag vill få med detta när jag installerar ett antivirus.

Vilket även gäller för flera betalalternativ... tyvärr. Har man betalat ska man ju slippa reklam kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vilket även gäller för flera betalalternativ... tyvärr. Har man betalat ska man ju slippa reklam kan man tycka.

Här gäller det också att se upp med vad man installerar. Under installationen kan du välja om du vill ta del av mängder av töntiga insticksprogram för reklam. Vilket är rätt standard för populära gratisprogram.

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Avast verkar generellt vara populäraste gratis anti-virus programmet, jag testade det och gillade interface osv, tyvärr så verkade dess aktiva skydd totalt fucka upp mitt internet, om jag t ex gjorde en google image search kunde den ladda 10 bilder och sen stå och fundera i 20-30 sekunder innan resten dök upp.

Kan inte garantera att det var Avast men har fungerat perfekt sen jag avinstallerade det, och det känns logiskt att ett antivirus program som ska analysera allt som skickas till datorn kan slöa ner surfing rejält om det inte vill sig.

Har dock ett Killer NIC nätverkskort som ju är kända för att vara skräp, så kan ha varit det också. Får kanske ge avast en ny chans nu när jag ändrat drivrutiner så datorn tror mitt Killer NIC är ett standard Qualcomm kort.

efter att ha ruttnat på all skit som poppar upp med AVG där den felaktigt säger att en och samma fil är virus hundratals gånger, kastat ut mig från spel, ständiga popups och om uppdateringar och skit så avinstallerade jag det.
Nu har jag kört utan ett tag men på en av mina vanliga porrisdor så dök det upp skit som i värsta fall har installerat sig så jag har problem vid nästa omstart.

Men i all fall så tänkte jag nu installera Avast som jag tidigare har haft.
Men tack vare ditt inlägg så kom jag på varför jag avinstallerade Avast från början, den sabbade mitt internet så att jag inte kom ut på internet alls, det var inte så från början men efter någon uppdatering så. och det var ju inte det lättaste att komma på att det var antivirusprogrammet som sabbade för mig. felsöknig och många omstarter av modem och router, men så fungerade det på andra datorer i huset så var precis påväg att köpa nytt nätverkskort innan jag hittade felet.
Har killer NIC

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

De flesta gratis antivirus är helt OK. Dock så brukar det vara värt att betala några hundralappar per år

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Uslingen:

E det din personliga åsikt då eller. . .
Det är ju inte Microsofts i alla fall

Och hur många företag skulle inte rekommendera sin egen produkt, oavsett hur shitty den är?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Här gäller det också att se upp med vad man installerar. Under installationen kan du välja om du vill ta del av mängder av töntiga insticksprogram för reklam. Vilket är rätt standard för populära gratisprogram.

Jo, i princip alltid räcker det med att välja "custom installation" för att det är där alla extra bloatware finns och man då kan säga att man inte vill ha Lustigt hur de ofta skriver att custom installation bara är för "advanced users", för det är ju bara de riktigt avancerade som vet vilken bloatware de inte vill ha

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cordinator:

var precis påväg att köpa nytt nätverkskort innan jag hittade felet.
Har killer NIC

Har du ett Killernic så bör du verkligen byta, det är nog det nätverkskort som orsakar mest strul av alla och inte är de snabbare på nått sätt heller, bara nackdelar, inga fördelar. Undvik. (oavsett antivirusprogram)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.