Fått räkning, under 18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Nej.

A)Du har fel.
Tror du mig inte så tag kontakt med första bästa åklagare, tingsrätt eller polis så kommer du få samma svar som jag angivit. Skulle du få annat svar så återkoppla gärna, jag är idel öra.
Vill du ha ett mer utförligt svar så får du skriva så man förstår dig.

B)
1) Trams. Lagen tillämpas, i annat fall så får du väl anmäla. Däremot så är ofta den juridiska nivån hos gemene man tämligen låg, vilket gör att man lätt anklagar andra parten för fiffel då man själv inte förstår/kan. Nu kommer du såklart säga något i stil med att de myndigheter och kommuner såklart håller varandra bakom ryggen och ljuger i kapp. Isf bjuder jag på ett leende
Det om att försäljare säljer ändå kan jag nog till viss del hålla med om. Girigheten hos företagare tenderar ofta vara bra mer välutvecklad än densammes känsla för etik och moral.

C)
2) Inga problem alls, men du verkar ha missförstått mig eller inte läst noga i länken. I länken du citerade, finns i spalten till höger i sin tur en länk till kronofogden med text som motsäger det du skrev (vilket var det jag syftade på i mitt förra inlägg). Jag förenklar och bjuder på länken själv så slipper du klicka; http://www.kronofogden.se/Barnsskuldsattning.html
Där står, precis som jag skrev ovan i tråden, att barn visst kan ha skulder till kronofogden och vad det beror på. Återigen, läs länken. Det handlar då om skatteskulder (för barn under 15år) samt böter, skuld till brottsofferfond samt skadestånd (för barn mellan 15-17år). Detta eftersom man blir straffskyldig från 15år.

Hoppas jag eliminerat dina möjligheter till vidare missförstånd nu.

A)
Förklara då varför man aldrig brydde sig om att undersöka om fildelningen skett i Sverigr, USA, Norga elle Australien.
Du är bara ute och cyklar.

B)
Du får försöka att hålla dig på jorden.
Vem skulle anmäla att avtalet inte är giltigt om alla tycker att det är bra ?
Kan möjligen bli problem om något inte går bra senare men om man är 90 år och tecknade sitt avtal när man var 17 så tror jag att det är lite sent att hävda att avtalet inte gäller.

C)
Kronofogden försöker kanske skyla över sin brottsliga verksamhet, du får fråga dom varför dom skiter i alla lagar utom 1.
Vapenlagen är 1 som dom inte följer. De klarar inte av att förvara vapen, sälja vapen på rätt sätt o.s.v. Har hört om dylika problem där. Vapenskåp, vad är det. Måste man hålla reda på slutstycken. Dom vet i princip inte riktigt vad dom gör många gånger. Har dessutom utökad skydd mot samhället.
Vanliga skulder på underåriga är t.ex:
På skolfoton, prenumerationer, postordervaror, bredband och telefoni samt fritidsaktiviteter, såsom
ridning, tennis och kurser hos studieförbund. Andra fordringar avsåg
sjukvård, tilläggsavgifter inom kollektivtrafiken, parkeringsböter, el- och
renhållningsavgifter, bostadshyror, ej återlämnade biblioteksböcker,
hundskatt samt skadestånd på grund av brott. Skatteskulder kan också förekmma.
Finns att läsa om http://www.datainspektionen.se/Documents/rapport-skuldsatta-b...
Så om du inte blundar totalt så skulle kronofogden bli inburad om det vore en enskild person men klarar sig bra som myndighet.

Finns fler exempel på
http://www.barnombudsmannen.se/i-media/debatt/2003/11/barn-sk...
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Skul...

Permalänk
Skrivet av abki:

A)
Förklara då varför man aldrig brydde sig om att undersöka om fildelningen skett i Sverigr, USA, Norga elle Australien.
Du är bara ute och cyklar.

B)
Du får försöka att hålla dig på jorden.
Vem skulle anmäla att avtalet inte är giltigt om alla tycker att det är bra ?
Kan möjligen bli problem om något inte går bra senare men om man är 90 år och tecknade sitt avtal när man var 17 så tror jag att det är lite sent att hävda att avtalet inte gäller.

C)
Kronofogden försöker kanske skyla över sin brottsliga verksamhet, du får fråga dom varför dom skiter i alla lagar utom 1.
Vapenlagen är 1 som dom inte följer. De klarar inte av att förvara vapen, sälja vapen på rätt sätt o.s.v. Har hört om dylika problem där. Vapenskåp, vad är det. Måste man hålla reda på slutstycken. Dom vet i princip inte riktigt vad dom gör många gånger. Har dessutom utökad skydd mot samhället.
Vanliga skulder på underåriga är t.ex:
På skolfoton, prenumerationer, postordervaror, bredband och telefoni samt fritidsaktiviteter, såsom
ridning, tennis och kurser hos studieförbund. Andra fordringar avsåg
sjukvård, tilläggsavgifter inom kollektivtrafiken, parkeringsböter, el- och
renhållningsavgifter, bostadshyror, ej återlämnade biblioteksböcker,
hundskatt samt skadestånd på grund av brott. Skatteskulder kan också förekmma.
Finns att läsa om http://www.datainspektionen.se/Documents/rapport-skuldsatta-b...
Så om du inte blundar totalt så skulle kronofogden bli inburad om det vore en enskild person men klarar sig bra som myndighet.

Finns fler exempel på
http://www.barnombudsmannen.se/i-media/debatt/2003/11/barn-sk...
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Privatekonomi/Skul...

A) Se mitt förra svar. Vill du veta mer, gör som jag skrev; kontakta en åklagare eller polis och allt kommer bli klart för dig.

B) Jag skrev att om man är missnöjd får man väl anmäla, sen om folk gör det eller inte är en annan fråga.

C) Har du ens läst vad du länkar till?
Din första länk till Datainspektionens PDF gäller i regel hur privata inkassobolag felaktigt skuldför barn och sedan skickar sina bokförda skulder till kronofogden. Länken är dessutom 7år gammal, från 2008. Känns aktuell och bra...

Din andra länk från barnombudsmannen är en vanlig debattartikel, dessutom 12år(!) gammal. Känns otroligt aktuell och bra...
Om jag inte missminner mig så ändrades lagstiftningen för att stärka upp barns skydd mot skulder så sent som 2009 (1 januari tror jag), men orkar inte googla rätt på det eftersom du bevisligen ändå inte fullständigt läser varken dina egna eller andras länkar.
Vidare vad du "hört" om kronofogdens vapenförvaring (eh?) tänker jag inte ens bemöta.

Din tredje länk till konsumentverket postade jag på sida 1 och motsätter på intet sätt det jag redan skrivit. Snarare stärker.

"De flesta lagarna gäller ändå inte myndigheter.", och "Kronofogden försöker kanske skyla över sin brottsliga verksamhet, du får fråga dom varför dom skiter i alla lagar utom 1." och "...kronofogden bli inburad om det vore en enskild person".
Du har nu tre fina citat som sätter en sandlåde-nivå på dina inlägg och som gör att jag sätter punkt från mitt håll på diskussionen. Det finns säkert folk du kan föra debatten vidare på andra forum i den nivån, jag föreslår flashback för dig. Där är det lätt att få medhåll och ryggdunkar utan djupare fakta-granskning.

Tack för mig.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Du är under 18 och får således inte ingå ekonomiska avtal. Det eventuella avtal du inlett med företaget/personen är ogiltigt och har ingen bindningsplikt såvida inte det skett med vårdnadshavares godkännande. Det står mer att läsa i Föräldrabalk 9 kapitlet om man är intresserad - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm

Stämmer så vitt jag vet, men undertecknad har bekräftat för företaget att han är 18.

Skrivet av marmeladov:

Se de andra länkarna jag postade lite längre ned.
Det spelar ingen roll om du ljugit om din ålder eller inte, enligt SVENSK lag är du inte bemyndigad att ingår ekonomiska avtal innan du fyllt 18, oavsett om du säger att du är 5 år eller 150år. Det är din faktiskt ålder som spelar roll. Att de sedan kommer dragandes med någon harang om att det inte spelar någon roll eftersom du ljugit, så snackar de skit. Det du ska göra, om de envisas, är att du ska bestrida fakturan och ta hjälp av en jurist. Jag antar att du bor hemma och då kommer det förmodligen ingå rättshjälp i din hemförsäkring. En jurist kommer titta på det här i några få minuter och sedan skaka på huvudet och ärendet kommer läggas ned.

Edit: Det är svinbra om de vänder sig till kronofogden, så kommer kronofogden skratta åt idioterna och avskriva din skuld. Just eftersom du inte är 18. Perfekt, se länk tre jag postat, vilket handlar just om detta.

Jag hade nog dubbelkollat detta med en advokat (man kan ofta få gratis timmes rådgivning hos en del).
Det han har gjort är accepterat att han är över 18. Han har då begått bedrägeri. Eftersom man i Sverige är straffmyndig vid 15 år, så kan han mycket väl åka dit. Om inte så får hans föräldrar som ansvarig, en sju h. massa problem.

Sen håller jag med dig att företaget inte låter seriöst. Men han riskerar en hel del, så jag hade definitivt pratat med juridisk rådgivning först, och inte halvkunniga personer på ett forum (vilket vi alla är, om vi inte har jurist certifikat).

Skrivet av zxhosting:

Det är inte det som är problemet, problemet är att du uppge att vara 18 år det är problemet.

Skrivet av marmeladov:

Hur skulle det kunna vara stöld? För att stöld ska bli aktuellt ska något vara "frånhänt annan genom brott". Däremot kan bedrägligt beteende bli aktuellt, en lindrigare form av bedrägeri..men tror knappast det heller.

Precis min tanke också. Visst kan inte under 18 ingå i avtal, men de kan straffas för bedrägeri, vilken han har gjort om han inte betalar.
Beror ju på hur det urartar sig.

bubblaren Först o främst, prata med dina föräldrar. De har trots allt ansvaret för dig tills du är 18. Och behövs så kontakta en jurist, brukar finnas en gratis timme hos en del, över telefon eller besök, och hör med dem.
Risken är att du får enorma problem i framtiden för detta, eller dina föräldrar gör, så se till att ha rätt fakta bakom innan du följer slumpmässiga personers råd på ett forum.

EDIT: Och till alla som hävdar att han inte kan straffas, han bara ska göra så, så blir det inga problem.
Tar ni ansvaret om rådet visar sig sätta honom eller hans föräldrar i knipa? Kommer ni ersätta alla kostnader och ev bedrägeri ärende om han gör?
Tror ni han kan komma i ev domstol och säga... men de på "sweclockers forums sa att..."

Det är väldigt enkelt att säga en sak i ett forum, där man inte behöver ta ett dugg ansvar, men varenda av er borde inte ge ett enda dugg råd, då ni inte är utbildade eller certifierade att ge sådana råd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

ni inte är utbildade eller certifierade att ge sådana råd.

Det finns en bra poäng i det du skriver, därför skrev jag redan i post #4 att man bör ta hjälp på ett bättre sätt än bara via en öppen diskussion på ett forum.

Skrivet av mrqaffe:

Du har själv schabblat men samtidigt gett dig i lag med ett blufföretag, du borde nog kontakta konsumetrådgivaren.
http://www.varningsinfo.se/blogg/2014/9/10/bilvardering---fak...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Stämmer så vitt jag vet, men undertecknad har bekräftat för företaget att han är 18.

Jo, det har han iofs gjort, men att det skulle bära någon juridiskt bindning att klicka i en liten ruta på nätet på ett blufföretags oskäliga användarvillkor, det hävdar jag bestämt inte stämmer. Men visst, men ska vara försiktig.

Skrivet av Paddanx:

Jag hade nog dubbelkollat detta med en advokat (man kan ofta få gratis timmes rådgivning hos en del).
Det han har gjort är accepterat att han är över 18. Han har då begått bedrägeri. Eftersom man i Sverige är straffmyndig vid 15 år, så kan han mycket väl åka dit. Om inte så får hans föräldrar som ansvarig, en sju h. massa problem.

Sen håller jag med dig att företaget inte låter seriöst. Men han riskerar en hel del, så jag hade definitivt pratat med juridisk rådgivning först, och inte halvkunniga personer på ett forum (vilket vi alla är, om vi inte har jurist certifikat).

Skrivet av Paddanx:

Precis min tanke också. Visst kan inte under 18 ingå i avtal, men de kan straffas för bedrägeri, vilken han har gjort om han inte betalar. Beror ju på hur det urartar sig.

Precis. Han ska ta kontakt med ett juridiskt ombud för rättshjälp och ofta ingår det i den hemförsäkring som jag antar hans föräldrar har. Det skrev jag på sida 1 och är helt enig om.

Däremot, så har TS inte gjort sig skyldig till bedrägeri. För att det lagrummet ska bli applicerbart krävs betydligt mer, bland annat ska det innebära skada (ekonomisk) för målsägande (Fiffelföretaget) och vinning (ekonomisk) för gärningsmannen (TS). Det ska dessutom ske en omedelbart förmögenhetsöverföring. Att hävda att den fullständigt felaktiga fordonsvärderingen inneburit en ekonomisk vinning för TS och tillika en ekonomisk skada för företaget, är inte rimligt. Avsaknaden av omedelbar förmögenhetsöverföring behöver vi nog inte utveckla ytterligare... Se lagen.nu för mer info.

Även om TS agerande skulle betraktas vara nog för ett bedrägeri, så skulle det pga skadans ringa omfattning och TS ringa "vinst" ändå bara bli ett bedrägligt beteende TS gjort sig skyldig till, inte bedrägeri. Vill man läsa mer om detta så hänvisar jag till Brottsbalk 9:1, eller ännu bättre om man är intresserad på riktigt;, gå till biblioteket och låna "Brottsbalken: en kommentar del 1" då den på vårt lands olika universitet är kurslitteratur vid straffrättsligt juridiska studier.

Skrivet av Paddanx:

EDIT: Och till alla som hävdar att han inte kan straffas, han bara ska göra så, så blir det inga problem.
Tar ni ansvaret om rådet visar sig sätta honom eller hans föräldrar i knipa? Kommer ni ersätta alla kostnader och ev bedrägeri ärende om han gör?
Tror ni han kan komma i ev domstol och säga... men de på "sweclockers forums sa att..."

Det är väldigt enkelt att säga en sak i ett forum, där man inte behöver ta ett dugg ansvar, men varenda av er borde inte ge ett enda dugg råd, då ni inte är utbildade eller certifierade att ge sådana råd.

Jag har juridiskt utbildning inom straffrätt, även om jag inte jobbat med ekonomisk brottslighet i huvudsak. Anser mig dock ändå kunna sticka ut hakan lite och hävda att jag har iaf en grundläggande koll på detta. Men att jag är någon expert säger jag inte, varpå jag återigen hänvisar till mitt inlägg på förstasidan - att ta kontakt med ett juridiskt ombud, exempelvis via sin kommun som brukar erbjuda gratis eller via försäkringsbolaget.

Till syvende och sist, vi är nog båda överens om hur TS skall gå tillväga och dessutom det sistnämda, man ska vara försiktig på internet "experter" på forum

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har juridiskt utbildning inom straffrätt, även om jag inte jobbat med ekonomisk brottslighet i huvudsak. Anser mig dock ändå kunna sticka ut hakan lite och hävda att jag har iaf en grundläggande koll på detta. Men att jag är någon expert säger jag inte, varpå jag återigen hänvisar till mitt inlägg på förstasidan - att ta kontakt med ett juridiskt ombud, exempelvis via sin kommun som brukar erbjuda gratis eller via försäkringsbolaget.

Var mer att folk verkade slänga ut sig deras åsikter som de vore advokater. Skrämmer mig när man gör så på något som kan resultera i en minderårig persons framtid blir förstörd.

Har du iaf lite koll, så är det ju bra i detta sammanhang, och jag tror ärligt inte att en domstol kommer döma honom hårt för €79 heller. Jag själv är ingen expert heller, men jag vet av egen erfarenhet inom lag och regler att det spelar faktiskt inte mycket roll vem som har rätt... det som spelar roll är vem som får rätt vid dom. Något jag fått lära mig det hårda sättet.

Skrivet av marmeladov:

Till syvende och sist, vi är nog båda överens om hur TS skall gå tillväga och dessutom det sistnämda, man ska vara försiktig på internet "experter" på forum

Folk här kan datorer, förvånansvärt bra, och på det sättet hade jag litat på många av dem. Men när det går över till juridiska regler... så ja.. försiktighet är att föredra

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

A) Se mitt förra svar. Vill du veta mer, gör som jag skrev; kontakta en åklagare eller polis och allt kommer bli klart för dig.

B) Jag skrev att om man är missnöjd får man väl anmäla, sen om folk gör det eller inte är en annan fråga.

C) Har du ens läst vad du länkar till?
Din första länk till Datainspektionens PDF gäller i regel hur privata inkassobolag felaktigt skuldför barn och sedan skickar sina bokförda skulder till kronofogden. Länken är dessutom 7år gammal, från 2008. Känns aktuell och bra...

Din andra länk från barnombudsmannen är en vanlig debattartikel, dessutom 12år(!) gammal. Känns otroligt aktuell och bra...
Om jag inte missminner mig så ändrades lagstiftningen för att stärka upp barns skydd mot skulder så sent som 2009 (1 januari tror jag), men orkar inte googla rätt på det eftersom du bevisligen ändå inte fullständigt läser varken dina egna eller andras länkar.
Vidare vad du "hört" om kronofogdens vapenförvaring (eh?) tänker jag inte ens bemöta.

Din tredje länk till konsumentverket postade jag på sida 1 och motsätter på intet sätt det jag redan skrivit. Snarare stärker.

"De flesta lagarna gäller ändå inte myndigheter.", och "Kronofogden försöker kanske skyla över sin brottsliga verksamhet, du får fråga dom varför dom skiter i alla lagar utom 1." och "...kronofogden bli inburad om det vore en enskild person".
Du har nu tre fina citat som sätter en sandlåde-nivå på dina inlägg och som gör att jag sätter punkt från mitt håll på diskussionen. Det finns säkert folk du kan föra debatten vidare på andra forum i den nivån, jag föreslår flashback för dig. Där är det lätt att få medhåll och ryggdunkar utan djupare fakta-granskning.

Tack för mig.

A)
Det är alltså var servern var belägen ändå. Så i det fall som tråden beskriver bör ev åtal ske i USA.

B)
Du skrev att det var olagligt och att man inte får göra så och att det tillämpas.
Så ser inte verkligheten ut utom möjligen för dig.
Lagen tillämpas bara när någon är oense om det inte är allmänt åtal och åklagaren vill roa sig.

C)
Vanligaste skuld är inte att det inte finns andra skulder också enl din länk.
Länkarna till DI och BO är början på en "sanering" hos kronofogden. Det är exempel på hur Kronofogden normalt jobbar eller vad man ska kalle det för. KV är exempel på vad som brukar dyka upp lite då och då. Senaste blåsvädret via kronofogden är studielån.
Där har kontakter med skuldsatta minskat kronofogens inblandning avsevärt. Den saneringen borde kronofogden själv göra men det gör dom inte utan påtryckning.
Lagarna borde vara lika för alla inklusive den skyddade sektorn av myndigheter. Det är mycket som händer där som skulle innebära fängelse för vanliga personer.