Kan byta mobil om 2 dagar. Vilken rekommenderas att byta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Haha håller med! Min mobil (Samsung Galaxy S3) börjar bli riktigt seg och typ freezar ibland. Men jag har ju funderat på Sony Xperia Z3. Eller kommer Z4:an komma inom snar framtid? Ska även kolla upp S6:an. Men har det inte varit lite ups and downs med den? Tycker jag läst en del negativa saker om den, men jag vet inte.

Z3:an locker mig för tillfället i alla fall. Men HTC One M9 kanske också skulle vara något? Ack så svårt val...

Flasha ett AOSP-baserat ROM på din S3 så slipper du köpa en ny telefon. En S3 är duglig hårdvarumässigt, det är bara TouchWiz som är värdelöst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Haha håller med! Min mobil (Samsung Galaxy S3) börjar bli riktigt seg och typ freezar ibland. Men jag har ju funderat på Sony Xperia Z3. Eller kommer Z4:an komma inom snar framtid? Ska även kolla upp S6:an. Men har det inte varit lite ups and downs med den? Tycker jag läst en del negativa saker om den, men jag vet inte.

Z3:an locker mig för tillfället i alla fall. Men HTC One M9 kanske också skulle vara något? Ack så svårt val...

Har kvar min S3, för det inte släpps några intressanta modeller än i år. Verkar som man får vänta ett år till.

Kör in CM 12, den funkar helt okej. Är stabilare än stock, men är ju någon bugg jag stött på. Men prova det innan du byter mobil.

Kör du inte mycket spel och sånt funkar 1Gb ram, men för mig som kör mycket olika appar i taget räcker inte 1Gb långt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Flasha ett AOSP-baserat ROM på din S3 så slipper du köpa en ny telefon. En S3 är duglig hårdvarumässigt, det är bara TouchWiz som är värdelöst.

Vadå, vad är Touchwiz? Är det de som orsakar att telefon är så slö? Att det tar evigheter att gå in på internet (inte pga internet i säg utan att det typ laggar lite). Och btw vad menas med att flasha ett AOSP-baserat ROM? Hur gör man då? Har ingen koll på de

Skrivet av Broken-arrow:

Har kvar min S3, för det inte släpps några intressanta modeller än i år. Verkar som man får vänta ett år till.

Kör in CM 12, den funkar helt okej. Är stabilare än stock, men är ju någon bugg jag stött på. Men prova det innan du byter mobil.

Kör du inte mycket spel och sånt funkar 1Gb ram, men för mig som kör mycket olika appar i taget räcker inte 1Gb långt.

CM 12?

Permalänk
Medlem

LG G3!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vadå, vad är Touchwiz? Är det de som orsakar att telefon är så slö? Att det tar evigheter att gå in på internet (inte pga internet i säg utan att det typ laggar lite). Och btw vad menas med att flasha ett AOSP-baserat ROM? Hur gör man då? Har ingen koll på de

ROM är vad telefonens operativsystem kallas. Alla Samsung-telefoner kommer med ett ROM som har TouchWiz, ett tema/"skin", vilket olyckligtvis är alldeles för tungdrivet och gör att telefonen upplevs långsammare än den borde. Det är inte bara Samsung som har sådana här fånerier för sig. Nästan alla större tillverkare har något eget skin till sina telefoner. Nexus-brandade- och Google Edition-telefoner använder sig istället av AOSP, Android Open Source Project, som är den källkod Google har utvecklat. ROMs som baseras på denna källkod kallas AOSP-baserade ROMs och går att hitta till väldigt många telefoner. Ett av de största AOSP-baserade ROMmarna är CM, CyanogenMod, som du också frågade om. Ett CyanogenMod-ROM är mycket mer lättdrivet än ett ROM som är baserat på TouchWiz, och din telefon kommer upplevas som mycket snabbare.

Om du är intresserad av att lära dig hur du bestämmer själv över mjukvaran på din telefon och vilket ROM du vill använda har jag en guide i sign. Den är visserligen för HTC-telefoner, men mycket går att applicera på andra tillverkares telefoner. Jag har ett litet stycke längst ner som i korthet beskriver processen för Samsung-telefoner, men det är tyvärr inte mycket att gå på då jag inte kan bekräfta att det stämmer. Någon annan stans på internet finns det garanterat en bättre guide som kan hjälpa dig att flasha ett nytt ROM på din S3.

Det är bara att peta mig om du behöver hjälp eller har fler frågor.

Skrivet av juniorjesper:

Sämsta jag gjorde med min S3a var nog att lägga in custom rom.
Samsung har inte släppt Källkoderna till sin exonys chip så det är ungefär som Alpha. Kameran kommer verkligen fucka up sig rättare sagt.

Hur många ROMs testade du innan du drog den slutsatsen? Var det bara kameran som fungerade dåligt? Hur länge sedan var detta?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Sämsta jag gjorde med min S3a var nog att lägga in custom rom.
Samsung har inte släppt Källkoderna till sin exonys chip så det är ungefär som Alpha. Kameran kommer verkligen fucka up sig rättare sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Vadå, vad är Touchwiz? Är det de som orsakar att telefon är så slö? Att det tar evigheter att gå in på internet (inte pga internet i säg utan att det typ laggar lite). Och btw vad menas med att flasha ett AOSP-baserat ROM? Hur gör man då? Har ingen koll på de

CM 12?

CM12 är nyaste romet som utvecklas till S3, finns andra där ute, men vissa har sluta supportas just för s3

Detta är en guide hur du kan göra
Hämta valfritt rom och Google Apps för Samsung Galaxy S3 på datorn.
Anslut Android-telefon till datorn via USB-kabel.
Kopiera den zippade filen Det rom du valt och Google Apps och klistra in den i “SD-kort rot” mappen i telefonens SD-kort.
Stäng av telefonen och koppla ur USB-kabeln.
Starta återställningsläge.
Tryck Volym upp + Hem + Strömbrytare tillsammans.
Du skulle komma in i ClockworkMod Recovery, utföra en fullständig uppgifter genom att välja “ reset/ fabriksåterställning”.
Töm cache genom att klicka på “rensa cachepartition”
Gå till avancerad och välj “rensa Dalvik cacheminne”.
Gå till huvudmenyns skärmen och klicka på “installera zip från SD-kort”.
Välj “Välj zip från SD-kort” och med hjälp av volymknapparna och "välj nu den rom du laddat hem" zippade filen och välj den med strömbrytaren.
Installationer börjar att börja när du bekräfta det.
Upprepa samma stående steg med GApps zip-fil och installera det.
En gång, installationen är klar, gå på " Gå tillbaka ".
Starta om telefonen genom att klicka på “starta systemet nu” från återställningsmenyn.

Så rensa och översatte orden rätt hoppas jag, var en google translate översättning från engelska jag hitta:) Men finns en annan guide också (men är tyvärr på engelska).

Är du bekant med engelska är det enklare att hitta guider för s3.

Skrivet av juniorjesper:

Sämsta jag gjorde med min S3a var nog att lägga in custom rom.
Samsung har inte släppt Källkoderna till sin exonys chip så det är ungefär som Alpha. Kameran kommer verkligen fucka up sig rättare sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var länge sen nu, kameran i Cm 12 som är i nightly, funkar riktigt bra (inte varit med om den strular). Tar helt okej bilder med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Xperia Z3 utan tvek. Sony är inte lika drabbade av övertro på sina produkter, som LG Samsung m.f.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

CM12 är nyaste romet som utvecklas till S3, finns andra där ute, men vissa har sluta supportas just för s3

Detta är en guide hur du kan göra
Hämta valfritt rom och Google Apps för Samsung Galaxy S3 på datorn.
Anslut Android-telefon till datorn via USB-kabel.
Kopiera den zippade filen Det rom du valt och Google Apps och klistra in den i “SD-kort rot” mappen i telefonens SD-kort.
Stäng av telefonen och koppla ur USB-kabeln.
Starta återställningsläge.
Tryck Volym upp + Hem + Strömbrytare tillsammans.
Du skulle komma in i ClockworkMod Recovery, utföra en fullständig uppgifter genom att välja “ reset/ fabriksåterställning”.
Töm cache genom att klicka på “rensa cachepartition”
Gå till avancerad och välj “rensa Dalvik cacheminne”.
Gå till huvudmenyns skärmen och klicka på “installera zip från SD-kort”.
Välj “Välj zip från SD-kort” och med hjälp av volymknapparna och "välj nu den rom du laddat hem" zippade filen och välj den med strömbrytaren.
Installationer börjar att börja när du bekräfta det.
Upprepa samma stående steg med GApps zip-fil och installera det.
En gång, installationen är klar, gå på " Gå tillbaka ".
Starta om telefonen genom att klicka på “starta systemet nu” från återställningsmenyn.

Så rensa och översatte orden rätt hoppas jag, var en google translate översättning från engelska jag hitta:) Men finns en annan guide också (men är tyvärr på engelska).

Är du bekant med engelska är det enklare att hitta guider för s3.

Fast först måste man ju flasha custom recovery med Odin.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Håller med här. Skaffade min LG G3 direkt när den släpptes i Sverige och är mycket nöjd. Superb kamera, cleant interface, stor skärm utan att mobilen känns det minsta klumpig, väger väldigt lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

Har haft olika mobiler och mest nöjd är jag med xperia modellerna, htc skulle jag tänka mig att köpa också, Samsung är däremot helt ointressant för mig, mycket pga touchwiz.

Ser fram emot Z4 och M9!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Har haft olika mobiler och mest nöjd är jag med xperia modellerna, htc skulle jag tänka mig att köpa också, Samsung är däremot helt ointressant för mig, mycket pga touchwiz.

Ser fram emot Z4 och M9!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med! Xperia låter väldigt lockande. Men vadå när kommer Z4:an släppas samt M9:an? Dom två är nog de som jag kommer välja emellan.
Är också lite trött på Samsung tack vare touchwiz (som jag fick reda på lite mer om idag). Det är nog de som gör att det känns så segt att komma in på allt.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Fast först måste man ju flasha custom recovery med Odin.

Det har du rätt i

Har bara gjort detta en gång;) sen bytt runt på rom bara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Håller med! Xperia låter väldigt lockande. Men vadå när kommer Z4:an släppas samt M9:an? Dom två är nog de som jag kommer välja emellan.
Är också lite trött på Samsung tack vare touchwiz (som jag fick reda på lite mer om idag). Det är nog de som gör att det känns så segt att komma in på allt.

HTC presenterar M9:an just nu, samsung presenterar GS6 18:30
http://www.swedroid.se/har-kan-du-se-samsungs-och-htcs-presen...

Sony kommer att presentera sina nya enheter imorgon

Permalänk

Samsung Galaxy note 4 valde jag...men koller gerna in nya S6....:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

HTC presenterar M9:an just nu, samsung presenterar GS6 18:30
http://www.swedroid.se/har-kan-du-se-samsungs-och-htcs-presen...

Sony kommer att presentera sina nya enheter imorgon

Tack!

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 4 eller S5

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

HTC presenterar M9:an just nu, samsung presenterar GS6 18:30
http://www.swedroid.se/har-kan-du-se-samsungs-och-htcs-presen...

Sony kommer att presentera sina nya enheter imorgon

Vilken tid sänds Sonys jox?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile