Samsung 850 EVO, grönt?

Permalänk
Medlem

Samsung 850 EVO, grönt?

Hej!

Hur är det med Samsung 850 EVO, kan den också tänkas lida av prestandaproblemen? Ska man akta sig för TLC-minnen idag?

hittar inte så mycket på Google, kan man med gott samvete rekommendera disken till vänner och släkt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har rekommenderat den iaf efter att ha läst noga om hur deras 3D NAND fungerar. De har ändrat sättet hur de lagrar elektronerna, samt gått tillbaka till 40nm, bara dessa två saker ger oerhört mer marginaler att köra TLC på.

Där finns redan poster på ämnet, både i 840 EVO trådarna, samt en som frågan exakt samma sak... sökning är din vän.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1355100-problem-me...

TLC börjar bli mer vanligt, och det kommer bli ännu mer vanligt när fler tillverkare måste gå över till 3D, eller komma efter i priserna.
Sandisk Ultra II är en TLC enhet, tex. Dock kör den 19nm 2D TLC, så den kan mycket väl få liknande problem som 840 EVO, det får tiden avgöra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Hur är det med Samsung 850 EVO, kan den också tänkas lida av prestandaproblemen? Ska man akta sig för TLC-minnen idag?

hittar inte så mycket på Google, kan man med gott samvete rekommendera disken till vänner och släkt?

Skrivet av Paddanx:

Jag har rekommenderat den iaf efter att ha läst noga om hur deras 3D NAND fungerar. De har ändrat sättet hur de lagrar elektronerna, samt gått tillbaka till 40nm, bara dessa två saker ger oerhört mer marginaler att köra TLC på.

Där finns redan poster på ämnet, både i 840 EVO trådarna, samt en som frågan exakt samma sak... sökning är din vän.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1355100-problem-me...

TLC börjar bli mer vanligt, och det kommer bli ännu mer vanligt när fler tillverkare måste gå över till 3D, eller komma efter i priserna.
Sandisk Ultra II är en TLC enhet, tex. Dock kör den 19nm 2D TLC, så den kan mycket väl få liknande problem som 840 EVO, det får tiden avgöra.

Nej nej och åter nej! TLC är fortfarande inte betrövat och 850 EVO är en relativt ny SSD så vänta åtmistone ett år innan man kan märka den grön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har rekommenderat den iaf efter att ha läst noga om hur deras 3D NAND fungerar. De har ändrat sättet hur de lagrar elektronerna, samt gått tillbaka till 40nm, bara dessa två saker ger oerhört mer marginaler att köra TLC på.

Där finns redan poster på ämnet, både i 840 EVO trådarna, samt en som frågan exakt samma sak... sökning är din vän.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1355100-problem-me...

TLC börjar bli mer vanligt, och det kommer bli ännu mer vanligt när fler tillverkare måste gå över till 3D, eller komma efter i priserna.
Sandisk Ultra II är en TLC enhet, tex. Dock kör den 19nm 2D TLC, så den kan mycket väl få liknande problem som 840 EVO, det får tiden avgöra.

Håller med Paddanx.

Blev själv väldigt nojig när jag hörde om nyheten med 850 Pro men efter lite mer eftersökningar om just EVO så ser den faktiskt helt OK på pappret. Så länge man är försiktig med firmware updates så tror jag inte något kommer att hända och den kommer knappast få samma problem som 840 EVO hade med prestanda-nedgradering då den kör med 3D V-NAND och 40 mm istället för tidigare 19 nm.

Kör på den - brorsan har den i sin dator och är supernöjd! Och är du fortfarande osäker så tänk på vilka problem andra företag har haft. T.ex. Intel med sina Sandforce-kontroller som gav en massa problem, Kingston med deras superlångsamma SSD:n o.s.v.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har läst och hört att 840 Pro är "säkert" om det är de nuvarande problemen som bekymrar. Finns några butiker som fortfarande har den: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441708

Så som det ser ut så skulle det vara den enda SSD:n av Samsung jag skulle våga rekommendera. Alternativt om man råkar få tag på 830?

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

850 EVO ser visserligen bra ut på pappret men personligen skulle jag ge TLC-tekniken mer tid då MLC SSD har funnits i åratal och TLC SSD bara i något år.

Mitt råd är att bara satsa på bra diskar som är beprövade med stabil teknik inuti - Samsung 840 Pro, Cruicial MX100/MX200/M500/M550 eller valfri Intel-SSD.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

850 EVO ser visserligen bra ut på pappret men personligen skulle jag ge TLC-tekniken mer tid då MLC SSD har funnits i åratal och TLC SSD bara i något år.

Mitt råd är att bara satsa på bra diskar som är beprövade med stabil teknik inuti - Samsung 840 Pro, Cruicial MX100/MX200/M500/M550 eller valfri Intel-SSD.

TLC har funnits i 5+ år, lätt.
Varenda USB minne du har använt senaste 5 åren har varit TLC, om du inte betalat 400kr+ för 4GB iaf.

Skillnaden är att SSD har mycket mer avancerade FW. De ska hålla koll på mer via GC, Trim mm. De ska prestera i högre hastighet och RAIDa sina flash celler.
Samsung testade TLC rätt länge innan de släppte 840, och problemet var att det tog så lång tid innan felet uppenbarade sig. Detta är också det ENDA kända felet med TLC, som är svårt att kompernsera för. De vet att de har längre programmerings tid, högre spännings/effekt behov. Dessa har de kompenserat med en SLC cache och genom att programmera i flera steg så att man kan använda mindre effekt och slita mindre. Nackdelen är sämre prestanda, men åter så kompenserar Cache detta. Så ser en 840/840 EVO disk ut idag.

Problemet är att när cellerna måste hantera den högre slitage delen, pga högre spänning och flera programsteg, så slits de hårdare än i MLC läge. När enormt små skador sker på isoleringen, så börjar de läcka elektroner, i vissa situationer. Något som är enormt svårt att förutse. Detta gör att 19/21nm cellerna med 2D TLC förr eller senare läcker ut allt genom denna skada. Detta är problemet som 840/840EVO lider av, och det är enormt svårt att laga med den konstruktionen de har. Återstår att se vad Sandisk 19nm TLC ger, men de lär ge samma problem om inte Sandisk har kompenserat för det.

I 850 EVOs nya 3D NAND så lagrar de elektronerna på annat sätt. De lagrar dem i små hål i en gigantisk isolering. Vilket gör att om samma skada i isoleringen ska ske så kommer ev en eller 2 elektroner läcka ut, inte alla. Så många fler skador måste ske för att samma fel ska uppstå. Sen har de 40nm, vilket gör att hela cellen har betydligt fler elektroner i varje TLC steg (8 st) än <20nm 2D MLC har i sina 4 steg, så de har mer marginaler. Sen har de pga designen och 40nm, inte behov av så höga spänningar för att programmera, så risken för skada är även den enormt minimerad, vilket också minskar strömförbrukningen på hela disken, samt ökar prestandan. (Tex 16nm, som sitter i MX100/MX200 har betydligt färre elektroner per steg av data, än 850 EVO). Där är alltså enorma skillnader, som just gör det nästan möjligt att lagra QLC i detta 3D NAND, vilket gör TLC helt inom alla vettiga marginaler.

Så kort sagt, rent "cell tekniskt" litar jag mer på 850 EVO än MX100. Sen har ni helt rätt att FW kan ställa till det. Men jag har redan returnerat en Sandisk SSD och en Crucial SSD pga de inte fungerat som de ska, så EVO 850 har än för mig inte gett problem, alls, och om man bara inte uppdaterar FW så fort det kommer ut, så lär de fungera bra.

Förr så var SLC kungen, och MLC ansågs skit... i mina ögon är det precis lika mycket skit som MLC, men det har utvecklats, och pga TRIM, RAM cache, RAID och andra hjälpmedel så funkar det.

Permalänk
Skrivet av XFTality:

850 EVO ser visserligen bra ut på pappret men personligen skulle jag ge TLC-tekniken mer tid då MLC SSD har funnits i åratal och TLC SSD bara i något år.

Mitt råd är att bara satsa på bra diskar som är beprövade med stabil teknik inuti - Samsung 840 Pro, Cruicial MX100/MX200/M500/M550 eller valfri Intel-SSD.

Grejen är som vanliga 840 som tog över ett år innan felet upptäcktes. Med den nya tekniken lär det ta bra länge innan samma fel händer på 850 evo, hur länge är svårt att gissa på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det större litografin i samsungs V-nand ger betydligt högre capacitansvärden i varja individuell cell. Skulle inte ha några problem själv att köpa en. Men det är jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som enbart uttryckte medhåll. Till det har vi Gilla-knappen, använd den istället.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att de schabblade med firmwaren som gjorde att diskarna blev obrukbara eller liknande.
Förutom det så är väl 850 PRO "Top-of-the-line" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Är det inte så att de schabblade med firmwaren som gjorde att diskarna blev obrukbara eller liknande.
Förutom det så är väl 850 PRO "Top-of-the-line" ?

850 pro är verkligen en kanon disk som jag med skulle köpa om den var billigare än intel 730 kanske den är nu vet inte. Köpte min 240 gb för under 1000 kr med frakt.

Jag valde mellan just dem 2 och lyckades hitta den till ett bra pris.

Men det är nog också det ända jag skulle köpa av samsung tycker dem kör ett fult spel och struntar helt i 840 disken som med har problem tack vare sina tlc minnen sen bygger dem ofta sina skärmar tv apparater med budgetkondensatorer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d