AMD missbrukar sitt namnschema (R9/R7/R5)

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jo det har de.
Med "I dagsläget" så menar jag givetvis senaste generationen.

AMD hybrid grafik m.m. på laptops är till och med förvirrande för mig även att jag försöker läsa på om det.

Inte bättre där från Nvidia http://www.sweclockers.com/nyhet/20065-nvidia-forbereder-gefo... (vad det ser ut att vara i alla fall).

Men AMD hade ju ett bra schema med R5,R7 och R9. Har jag inte fel har dom döpt sina SSD:er R7 i alla fall. Sen går ju inte allt att lösa vid generationsskifte (gamla chipp är ju bara slöseri om man bara slänger), säljs dom som billigare kort tycker jag det är okej (inte som Nvidia på sina laptop bara döper om dom och inte flyttar ner dom ett par steg i namnschemat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ArcticFire:

Är väl knappt någon skillnad på olika prisklassers RAM utanför benchmark.

Nej, det är sant, men ofta är det 1333 MHz svinfula minnen med höga latenser och så i OEM-datorer. Det anges sällan vad det faktiskt är för minnen, så det är svårt att säga, och om man får välja mellan säg 1866 MHz CL9 och 1333 MHz CL11 för samma pris så är ju valet enkelt. Elgiganten-datorn har 1600 MHz-minnen; mer står ej.

Citat:

En av de värsta köpisdatorerna som jag sett dock. 2x 255 motsvarar ju 1x 265 i antalet kärnor. Dessutom får man ju de problem som CF kan ha.
Wikipedia listar inte ens R9(lol) 255.
Massor av pengar i onödan på 24 GiB extra ram istället för ett grafikkort som är värt att kallas grafikkort.

Exakt det jag menar. Elgiganten håller dock inte med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Testpilot

Verkar som om denna tråden handlade om att kasta skit på AMD och inte en ärlig diskussion i ämnet, då trådskaparen tydligt inte lägger någon energi på dom personer som faktiskt ger honom ett vettigt svar i frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Elgiganten håller dock inte med.

Implying att två slumpvis valda försäljare från Elgiganten har någon vidare koll på dagens hårdvara?
Dom vet bara vad dom blir tillsagda från högre ort, och att dom ska säga detta till sina kunder.

Du hade antagligen fått ett bättre och ärligare svar från en skoförsäljare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinoman:

Verkar som om denna tråden handlade om att kasta skit på AMD och inte en ärlig diskussion i ämnet, då trådskaparen tydligt inte lägger någon energi på dom personer som faktiskt ger honom ett vettigt svar i frågan.

Syftet med tråden är att belysa hur AMD (i mitt tycke) använder vilseledande namngivning på sina kort, efter att de understrukit hur enkelt det är för gemene konsument att förstå deras nya namnschema.

Jag kastar inte skit på AMD, utan kritiserar hur de namnger sina kort.

Jag vet att Nvidia har helt efterbliven namngivning också, till exempel med de 17 olika GT 640 med helt olika specs som finns, men det har redan skrivits om och det kan tas i en annan tråd. Också Intel har fuckat upp sitt namnschema totalt, särskilt efter Sandy Bridge, men även det hör hemma i en annan tråd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Syftet med tråden är att belysa hur AMD (i mitt tycke) använder vilseledande namngivning på sina kort, efter att de understrukit hur enkelt det är för gemene konsument att förstå deras nya namnschema.

Jag kastar inte skit på AMD, utan kritiserar hur de namnger sina kort.

Jag vet att Nvidia har helt efterbliven namngivning också, till exempel med de 17 olika GT 640 med helt olika specs som finns, men det har redan skrivits om och det kan tas i en annan tråd. Också Intel har fuckat upp sitt namnschema totalt, särskilt efter Sandy Bridge, men även det hör hemma i en annan tråd.

Därför tror jag det hade varit bättre att belysa problematiken inom industrin och inte singla ut en tillverkare. Jag förstår inte syftet med att enbart diskutera AMD om vi har flertalet andra tillverkare som tillämpar samma metod.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinoman:

Därför tror jag det hade varit bättre att belysa problematiken inom industrin och inte singla ut en tillverkare. Jag förstår inte syftet med att enbart diskutera AMD om vi har flertalet andra tillverkare som tillämpar samma metod.

Du kan ha en bra poäng! Om du känner för att starta en sådan tråd så gör gärna det. Annars kanske jag gör det, men inte just nu.

Den här gången skrev jag om AMD:s namnschema för att jag blev mäkta irriterad över just R9‑255: Det är en alltför stor avvikelse från vad AMD underströk att namnschemat skulle innebära.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att alla formuleringar om att det skulle vara en grym gaming dator som fixar allt är långt värre än att de prefixat grafikortsdelen med en 9a.
Dessutom crossfire med två väldigt svaga kort....

Permalänk
Medlem

Nu är det ju faktiskt bra att trådskaparen tar upp något som är dåligt och lyser upp just det problemet.

Du kan ju inte begära att trådskaparen ska sitta i timmar och analysera hela branchen.. det är ju trotts allt ett forum inlägg och inte en artikel i en tidning.

Skrivet av Dinoman:

Verkar som om denna tråden handlade om att kasta skit på AMD och inte en ärlig diskussion i ämnet, då trådskaparen tydligt inte lägger någon energi på dom personer som faktiskt ger honom ett vettigt svar i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu är det ju faktiskt bra att trådskaparen tar upp något som är dåligt och lyser upp just det problemet.

Du kan ju inte begära att trådskaparen ska sitta i timmar och analysera hela branchen.. det är ju trotts allt ett forum inlägg och inte en artikel i en tidning.

Såvitt jag förstår handlar det om ett grafikkort där namngivningen blivit tokfel.
(Förmodligen pga missar i kommunikationen mellan konstruktionsavdelningen och säljavdelningen)

Man kan möjligen tycka att TS tar i lite onödigt?
(Som tex. när han drar drar in Elgiganten, och vilket RAM de (eventuellt) bestyckar datorerna med...)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FatherOfThree:

Såvitt jag förstår handlar det om ett grafikkort där namngivningen blivit tokfel.
(Förmodligen pga missar i kommunikationen mellan konstruktionsavdelningen och säljavdelningen)

Man kan möjligen tycka att TS tar i lite onödigt?
(Som tex. när han drar drar in Elgiganten, och vilket RAM de (eventuellt) bestyckar datorerna med...)

Nej, R9‑260 "OEM" finns också. Detta är något snabbare än riktiga 260, som är ett R7, men har lustigt nog mindre VRAM – och var är logiken i namngivningen? Det är enligt mig solklart att dessa kort är tänkta att användas i OEM-byggen för att lura ovetande konsumenter att de köper bra grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nej, R9‑260 "OEM" finns också. Detta är något snabbare än riktiga 260, som är ett R7, men har lustigt nog mindre VRAM – och var är logiken i namngivningen? Det är enligt mig solklart att dessa kort är tänkta att användas i OEM-byggen för att lura ovetande konsumenter att de köper bra grafikkort.

Min egen uppfattning hade R5 passat bättre:)

Men OEM bryr sig bara om höga siffror, se bara grafikkort med 4Gb ram, är inte så mycket dyrare än grafikkort med 1 och 2Gb, men säljer ju bättre med höga siffror, dessutom kan dom ju ta extra betalt

Nästan 99% säljs ju med riktigt fin cpu, men kass grafikkort för överpriser (riktigt dålig balans).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

struntar i den officiella förklaringen till namnschemat, för mig är R5 urgammalt, R7 gammalt och R9 nytt, teknikmässigt. högre sifferkod är högre prestanda, just som du just redovisare; ett 270 presterar bättre än ett 260 och ett 255.

Så med ditt resonemang skulle ju hela familjen R9 komma före ett av mina HD7970 i prestandaindex men det vet nog du också att det inte är sant

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara då varför inte kortet finns nämnt hos AMD?
http://www.amd.com/en-gb/products/graphics/desktop/r9
http://www.amd.com/en-gb/products/graphics/desktop/r7

Edit: hittade den
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/oem/r9
Hur presterar den då?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Min egen uppfattning hade R5 passat bättre:)

Precis. AMD:s namnschema, Alling Edition:

  1. R9: 290X, 290

  2. R7: 280X, 280, 270X, 270

  3. R5: 260X, 260, ...

  4. R3: resten

Citat:

Nästan 99% säljs ju med riktigt fin cpu, men kass grafikkort för överpriser (riktigt dålig balans).

Ja och nej. De säljs med Core i7, vilket såklart är ruskigt overkill när man dessutom har ett kontorsgrafikkort, men dessa är ALLTID låsta varianter (x770) och moderkortet är ALLTID det sämsta B85 eller liknande som inte bara är kraftigt begränsat i fråga om SATA-portar, multi-GPU osv utan dessutom ofta är helt godtyckligt med vilka grafikkort det accepterar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis. AMD:s namnschema, Alling Edition:

  1. R9: 290X, 290

  2. R7: 280X, 280, 270X, 270

  3. R5: 260X, 260, ...

  4. R3: resten

Ja och nej. De säljs med Core i7, vilket såklart är ruskigt overkill när man dessutom har ett kontorsgrafikkort, men dessa är ALLTID låsta varianter (x770) och moderkortet är ALLTID det sämsta B85 eller liknande som inte bara är kraftigt begränsat i fråga om SATA-portar, multi-GPU osv utan dessutom ofta är helt godtyckligt med vilka grafikkort det accepterar.

Du får dock tänka på vilket segment K-processorerna är riktade till, entusiasterna. En entusiast lär inte köpa en OEM-dator annat än i nödfall, eller om den råkar fylla ett specifikt behov. Lika så med moderkorten, en OEM-köpare kommer med största sannolikhet aldrig ens tänka tanken på att ens öppna chassit och titta hur det ser ut. Att klaga på detta är som att klaga på att det är vanliga 1333Mhz minnen istället för 2400Mhz minnen. Visst 2400Mhz är väl trevligt, men skulle gemene man, eller ens en entusiast, märka någon skillnad?

EDIT: Gillar ditt namnschema

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Alling:

Precis. AMD:s namnschema, Alling Edition:

  1. R9: 290X, 290

  2. R7: 280X, 280, 270X, 270

  3. R5: 260X, 260, ...

  4. R3: resten

Ja och nej. De säljs med Core i7, vilket såklart är ruskigt overkill när man dessutom har ett kontorsgrafikkort, men dessa är ALLTID låsta varianter (x770) och moderkortet är ALLTID det sämsta B85 eller liknande som inte bara är kraftigt begränsat i fråga om SATA-portar, multi-GPU osv utan dessutom ofta är helt godtyckligt med vilka grafikkort det accepterar.

Jo, men kan man sätta in typ 960 eller 280x (om nätagg och moderkort stödjer det och att det finns plats i chassit), så får man helt plötsligt en spelPC

Men då är det bättre att få ett hopplock på valfri webbutik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Så med ditt resonemang skulle ju hela familjen R9 komma före ett av mina HD7970 i prestandaindex men det vet nog du också att det inte är sant

Du är medveten om att R9 280 _ÄR_ ett HD7970?

Sluta trolla.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ksw:

Du är medveten om att R9 280 _ÄR_ ett HD7970?

Sluta trolla.

R9 280X