Asus RT-AC87U - någon annan med skumma fel?

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC87U - någon annan med skumma fel?

Tjenixen alla monsterdiggare,

köpte en RT-AC87U i höstas för att ersätta min RT-66U (Darknight).

Glad i hågen trodde jag att utvecklingen gått framåt och att min WIFI-täckning skulle bli bättre med nya routern.
Efter 3-4 månader har jag istället känslan av att ha blivit lite lurad.
RT-AC87U är i min mening en sämre produkt med sämre täckning och mycket "hickups".
Routern låser sig - fryser alla nät... nästan, viss trafik fungerar.
Intermittenta fel som är svåra att sätta fingret på.

Någon annan som har problem, hört om problem med produkten alt. har övrig info?

Hils
Stebo

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Wi-Fi påverkas mycket av omgivningen. Speciellt 5 ghz-bandet får kämpa hårt för att få signalen genom väggar.

Fast om routern låser sig ofta är det förmodligen fel på den, du kan ju alltid prova reklamera den och få en som inte är trasig.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Asus RT-AC87U

@ Stebo
Hej,

Vet inte om du fortfarande har problem med din router. Men tänkte meddela att jag har en RT-AC87U hemma och den fungerar lysande med senaste firmware uppgraderingen. Tänk på att göra en så kallad factory reset och sånt efter uppgraderingen för att underlätta för dig själv.

De flesta hade faktiskt problem med 5GHz nätet och problemet ligger i att de har ett Quantenna Chipset för 5GHz nätet. Men vad jag kan se har ASUS i sitt senaste firmware uppdaterat detta mot att byta ut drivrutinerna för 5GHz.

Jag tycker den fungerar helt suveränt!!!
Jag kan hjälpa dig att få igång den om du fortfarande har problem med den?

Mvh,
Makkan

Permalänk
Medlem

Har samma router men kör med dd-wrt firmware. Stabil som en sten. Har aldrig testat firmwaren som routern leveras med.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

@Waste

Skulle inte rekomendera att köra med routerns egna firmware. har du en ny router uppdatera med senaste firmware för att vara på den säkra sidan

Permalänk
Medlem

Ang firmware för RTAC87U så har ASUS börja skriva "Betaversion" och "[For Japan Only]" på deras två senaste firmware (På Svenska sidan), att det är en Beta kan jag köpa, men är det någon som vet om det bara är delar utav mjukvaran som är anpassad för Japan eller hela? Dvs kan jag uppgradera (som har en Svensk router) och om jag har en Japansk router, får jag flera fixar åtgärdade?

Länk till ASUS

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2011:

Ang firmware för RTAC87U så har ASUS börja skriva "Betaversion" och "[For Japan Only]" på deras två senaste firmware (På Svenska sidan), att det är en Beta kan jag köpa, men är det någon som vet om det bara är delar utav mjukvaran som är anpassad för Japan eller hela? Dvs kan jag uppgradera (som har en Svensk router) och om jag har en Japansk router, får jag flera fixar åtgärdade?

Länk till ASUS

Det är ingen bra ide att köra en Japansk version, man har olika tillåtna frekvensområden och väljer du Japan så är den inte helt kompatibel med europeiska frekvenser, det är alltså mycket viktigt att ha rätt region vald för annars kan man tappa kontakten med APn, det händer att det kommer frågor om det i forumet, man lämnar APn på "autokanal" och den väljer då en kanal som det av väldigt logiska skäl är lite wifitrafik på men den kanalen får inte användas där man befinner sig och klienten kan inte använda den eftersom den följer de tillåtna kanalerna och man tappar uppkopplingen.

Du kan ju kolla i kanallistorna om hur kanalerna får användas på olika platser så ser du att det kommer att finnas "omöjliga kombinationer" om du har japansk konf i apn men eu konf i klienterna, med andra ord undvik japansk firmware för den kommer att kunna ställa till problem.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen bra ide att köra en Japansk version, man har olika tillåtna frekvensområden och väljer du Japan så är den inte helt kompatibel med europeiska frekvenser, det är alltså mycket viktigt att ha rätt region vald för annars kan man tappa kontakten med APn, det händer att det kommer frågor om det i forumet, man lämnar APn på "autokanal" och den väljer då en kanal som det av väldigt logiska skäl är lite wifitrafik på men den kanalen får inte användas där man befinner sig och klienten kan inte använda den eftersom den följer de tillåtna kanalerna och man tappar uppkopplingen.

Du kan ju kolla i kanallistorna om hur kanalerna får användas på olika platser så ser du att det kommer att finnas "omöjliga kombinationer" om du har japansk konf i apn men eu konf i klienterna, med andra ord undvik japansk firmware för den kommer att kunna ställa till problem.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Ahh som jag misstänkte då, tur att man inte installerade den då, tack för tipset ang frekvenserna

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrafikRegler:

@Waste

Skulle inte rekomendera att köra med routerns egna firmware. har du en ny router uppdatera med senaste firmware för att vara på den säkra sidan

Vet inte helt varför du citerar det jag skrivit. Men jag håller med om att det är viktigt att uppdatera till senaste stabila firmware. Om det är senaste firmware eller inte blir svårt att säga på rak arm. Bäst att läsa på forum om vad som fungerar för andra, lite dumt att bara gå på senaste release. Då det ofta blir fel flash för man har inte gjort undersökningen själv på vilken version som har fungerat bäst tidigare och vad som kanske kommer fungera bäst. Nu har det ju nästan blivit omöjligt att lyckas felflasha. Oavsett blir det lätt gissninglek utan att du egentligen vet vad som fungerar. Det hör ju inte till ovanligheten att tillverkare släpper "stabila" firmwaren som dom senare får dra tillbaka på grund buggar ostabilitet etc. SSD's har nog blivit värst drabbat här.

Det är väl det som skiljer oss "IT människor" eller "Super users" från vanliga användare. Att vi inte bara vill ha en lösning utan också förstå varför denna fungerar.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC