Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Avstängd

Far Cry 4 får sämre prestanda för var uppdatering och varför har jag ingen aning om, det är Ubisoft.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har kört Medium/high i snitt förut men läste att det kan flyta lite bättre med högre så satte ultra på det mesta och nu flyter det iallafall jämnare? Vilket är konstigt men men. Någon annan som upplevt detta?

Vad har ni använt för sätt att öka fov? Vissa säger det finns en fov slider men jag har då inte lyckats hitta den? Fanns någon xml fil man kunde ändra också men tänkte.. jag kanske har missat något.

Och nej jag har ingen pirat version, verkar vara en vanlig fråga på fov relaterade posts.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har kört Medium/high i snitt förut men läste att det kan flyta lite bättre med högre så satte ultra på det mesta och nu flyter det iallafall jämnare? Vilket är konstigt men men. Någon annan som upplevt detta?

Vad har ni använt för sätt att öka fov? Vissa säger det finns en fov slider men jag har då inte lyckats hitta den? Fanns någon xml fil man kunde ändra också men tänkte.. jag kanske har missat något.

Och nej jag har ingen pirat version, verkar vara en vanlig fråga på fov relaterade posts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jaha.... den finns tydligen inte om man kör Eyefinity/surround. Bytte till 16:9 och visst då fanns den där...

Vad fan är meningen med det? Skärpning Ubisoft... suck.

Tackar Fick bli xml fix för mig istället.

Fler som stör sig på de 30 minter långa intron som inte går att klicka förbi? I know i did...

Skapa en genväg till exe filen och lägg till "-skipintro" i target så slipper ni dem. Mycket skönt.

Tex: "Far Cry 4\bin\FarCry4.exe" -skipintro

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Varför är det omöjligt för mig att spela Far Cry 4 med senaste 1.8 versionen i vettig fps? Har inga problem i andra spel med fps.

Testade allt från medium till ultra och får samma resultat varje gång. Stutter var tredje sekund typ. Fps går 40-60 hela tiden.

Någon som har liknande gpu som mig som har samma problem?

Kolla bara gpu usage så ser ni vad jag pratar om.

http://i60.tinypic.com/14mfcdt.png

Here's what you do. Go to "My Documents," open up your "My Games" folder and find the Far Cry 4 folder. In there, you'll find your profile.xml file. (For me, my profile was located in another subfolder within the Far Cry 4 folder.) Then, make two changes: Change DisableLoadingMip0="0" to DisableLoadingMip0="1" and change GPUMaxBufferedFrames="0" to GPUMaxBufferedFrames="1".

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Fler som stör sig på de 30 minter långa intron som inte går att klicka förbi? I know i did...

Skapa en genväg till exe filen och lägg till "-skipintro" i target så slipper ni dem. Mycket skönt.

Tex: "Far Cry 4\bin\FarCry4.exe" -skipintro

Ska pröva detta. Jäklar vad jag stör mig på dem. Nästan så jag låter bli att spela ibland för att slippa det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Ska pröva detta. Jäklar vad jag stör mig på dem. Nästan så jag låter bli att spela ibland för att slippa det

Skickades från m.sweclockers.com

Do it! Nu kan jag skippa "Starta spelet, hämta dricka eller gå på toa, spela-metoden"

Alltså det här spelet... vad fan har de gjort

Wingsuiten är ju ett skämt, man blir ikapp körd av fiender i BIL. Jag förstår de inte gör den lika snabb som i verkligheten men för fan, en fyrhjuling kör ju inte bara ikapp, utan om.

Har nog aldrig spelat ett mer fördummat spel heller, har aldrig blivit hållen så mycket i handen som här. Det här med att bilen kör sig själv när man siktar? Tror de så lite om folk att de inte tror att de har någon simultanförmåga? Jag menar det finns ju auto-travel om man inte orkar köra långa sträckor.
Är det verkligen så illa att folk inte kan göra två så enkla saker som att sikta och köra samtidigt?

Tex här så verkar det vara varmt mottaget: http://www.gamefaqs.com/boards/795264-far-cry-4/70602553

Fortsätter det såhär i några år till så behöver vi inte spela själva alls. Just enjoy the ride. Generiskt auto-genererat material känns som det är 90% av spelet. Har du sett en "location" så har du sett alla. Har inte testat coop ännu men kanske det kan rädda spelet?

Hitboxen på stenar, kanter osv är sinnesjukt dålig också. Ni som spelar Battlefield känner säkert igen fenomenet att när man siktar på någon, även fast det inte är något ivägen träffar man en osynlig kant. Kyrat är osynliga kanters meca. De finns överallt och är enormt stora. Har många gånger tagit till ganska mycket extra utrymme från en sten och tänkt "det finns ingen chans min pil fastnar på den här osynliga kanten" men slutar ändå inte förvånas över hur dåligt de har gjort detta.

Jag får känslan i spelet att man bara åker med och får ge lite input då och då. Det är ju ett under att någon i befolkningen lever med tanke på hur mycket de älskar att bli dödade av vilda djur. Vad kan det gå, typ 5%? av befolkningen varje dag? Alla dessa saker är så överdrivna att jag skiter i allt sådant numera. gud nåde Ubisoft om någon spelare inte har något att göra exakt varenda sekund... typ

Enough rant.. spelet har sina stunder också. Massvis med potential, men mycket går till spillo. Känns lite som att anställa Einstein för att sortera skruva på ett löpande band. Mitt tips är att spela spelet så som man ser Michael Bay filmer, stäng av all tankekraft och njut av fina bilder så blir det nog en trevligare upplevelse.

PS Detta kommer från en som älskade Far cry 3

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceogar:

Do it! Nu kan jag skippa "Starta spelet, hämta dricka eller gå på toa, spela-metoden"

Har nog aldrig spelat ett mer fördummat spel heller, har aldrig blivit hållen så mycket i handen som här. Det här med att bilen kör sig själv när man siktar? Tror de så lite om folk att de inte tror att de har någon simultanförmåga? (

Har ingen simultanförmåga och uppskattar sådant. Hur ställer man in så man får det?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Far Cry 4 får sämre prestanda för var uppdatering och varför har jag ingen aning om, det är Ubisoft.

Kör version 1.7 istället, flyter på riktigt bra med allt på ultra och 2xmsaa på 1920x1080. Patch 1.8 är det som förstör allt. Bra jobbat ubisoft.

§7
Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Har ingen simultanförmåga och uppskattar sådant. Hur ställer man in så man får det?

Det går inte att stänga av. Hade inte stört mig på det om det gick att stänga av, men just att man tvingas till känns väldigt tråkigt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av retro123:

Kör version 1.7 istället, flyter på riktigt bra med allt på ultra och 2xmsaa på 1920x1080. Patch 1.8 är det som förstör allt. Bra jobbat ubisoft.

Hur går man tillbaka i version?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har inte rört spelet på ganska länge nu, och tänkte att jag skulle prova nu när iaf några mods har kommit, men musen känns så himla konstig, vet inte om det varit så hela tiden och jag bara vande mig, eller om det har ändrats i någon patch, vet inte riktigt vad det är, men tror att det är att man har samma sens både när man siktar och när man inte siktar.

Någon annan som har problem med det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hur går man tillbaka i version?

Jag tror inte det finns något smidigt sätt göra via uplay om vi säger så.

Skrivet av Lasergurka:

Har inte rört spelet på ganska länge nu, och tänkte att jag skulle prova nu när iaf några mods har kommit, men musen känns så himla konstig, vet inte om det varit så hela tiden och jag bara vande mig, eller om det har ändrats i någon patch, vet inte riktigt vad det är, men tror att det är att man har samma sens både när man siktar och när man inte siktar.

Någon annan som har problem med det?

Gå in i documents, i far cry 4 under my games och ändra mouseaccelleration.

Märkte IGÅR, efter man har klarat hela spelet att det faktiskt går att stänga av auto-drive när man siktar och kör.

OM det är aktiverat under inställningarna för gamepad så påverkar det om du kör med tangentbord också.. makes sense.

Ubisoft tar opolerat till en ny nivå.. suck.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Jag tror inte det finns något smidigt sätt göra via uplay om vi säger så.

Gå in i documents, i far cry 4 under my games och ändra mouseaccelleration.

Märkte IGÅR, efter man har klarat hela spelet att det faktiskt går att stänga av auto-drive när man siktar och kör.

OM det är aktiverat under inställningarna för gamepad så påverkar det om du kör med tangentbord också.. makes sense.

Ubisoft tar opolerat till en ny nivå.. suck.

Alright, så det är bara ett tips för de som inte betalat för det

Ja, jo, mouse acceleration har jag stängt av i documents, trotts att det inte faktiskt stänger av det, har också unpackat patch.dat, och ändrat där, vilket inte heller tar bort det helt, men i princip allt, men är inte acceleration som är problemet, är nog som sagt att man har samma sens när man siktar (ads) och inte gör det, vilket gör att man antingen får ha en awkward time när man inte siktar, men kan sikta bra, eller tvärtom.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

startar nu spelet och kommer till när man satt ner askan. sen kommer eftertexterna med knappen skip. trycker på den och då kommer jag tillbaka till startmenyn! vilket spel alltså.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

hade visst gått ifrpn datorn på den extremt långa prologen. låste visst upp ett easter egg utan at veta om detta. hahaha

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Haha japp!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Lyckades skjuta skallen av en Yeti - snöman igår

Permalänk
Medlem

För alla er som sitter med SLI och upplever "flickering" efter senaste patchen (1.9) testa följande:

*LightingQuality="ultrahigh" in the GamerProfile.xml file.

Alltså ändra från "high" till "ultrahigh"

hjälpte mig

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Lyckades skjuta skallen av en Yeti - snöman igår

haha va elakt.. har du bild ?

Permalänk
Avstängd

Vore kul med ett ganska stort DLC med en riktig stad. Motorvägar, tunnelbana och Shoppingcenter. Hade varit askul att röja runt och befria storstadsfolk från elaka banditer.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Vore kul med ett ganska stort DLC med en riktig stad. Motorvägar, tunnelbana och Shoppingcenter. Hade varit askul att röja runt och befria storstadsfolk från elaka banditer.

cWAczqkCG6w

Typ Watch Dogs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Typ Watch Dogs?

Nja, tror inte det skulle bli samma upplevelse eftersom FarCry i senaste 2 spelen inte tar sig på lika stort allvar som Watch Dogs.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Spelat det här spelet i evigheter nu. Har 32h speltid och har klarat 62% av spelet. Stressar inte exakt igenom det.

Låste nyss upp bushman i arenan. Tog ett tag förrän jag förstod att man skulle ta ner heavy gunners med death from above eller liknande. Blev lättare då. En jäkla grind att ta sig till lvl 10 där hur som helst.

Har inte ens rört durgesh eller den där yeti expansionen än.

Ja, spelet är som en Michael Bay film men det är bara roligt i kortare omgångar. Borde egentligen spela GTA V men fick lust att köra FC4 igen.

Önskar att det fanns fler vapen och lite fler modifikationsmöjligheter till dessa. Bushman var nog det sista bra vapnet i spelet och det känns lite tråkigt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har prestandan blivit bättre efter alla patchar? Har inte rört spelet sen första veckorna det kom ut, och då var det ganska horribelt att köra bil vill jag minnas.
Vet dock inte hur ja ska hinna spela detta nu när man är helt insnöad på GTA V

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga om folk gillar denna typen av open-world?
Själv spanade jag inga reviews utan slog bara till på spelet till ps4:an under nån rea för 299:-.

Jag gillar mer "linjära" spel, typ Uncharted där man spelar igenom kapitel efter kapitel.

Det jag "stör" mig på i FarCry 4, men misstänker att det är högst personligt, är att det är så extremt mycket "lull-lull" runtomkring.
Jag har spelat typ hälften av alla story missions, men har fortfarande varken kunnat få i närheten av alla abilities, samtidigt som jag inte orkat engagera mig i crafting och på så sätt enbart får springa runt med ett vapen

Utöver det så lägger man ju nästan mer tid på att åka runt på kartan än vad man gör till att spela missions.

"Problemet" jag upplever är att jag vill spela missions och en story, det som blir skevt är att man ska lägga minst lika mycket speltid på att köra capture av towers, jaga djur för att få sånt som redan borde finnas på plats (ammo slots, vapen slots, bag slots) etc.

Visst, är det ett MMO likt wow jag spelat i 10 år har jag inga problem att lägga några timmar på att crafta lite grejor, men just här i FC4 så är det ju orimligt att lägga lika mkt tid på crafting och open world, som det tar att spela igenom storyn

Men som sagt, kanske mitt synsätt som är fel.... Man kanske istället borde se det som att crafts+towers/sidemissions ger ett mervärde till spelupplevelsen, men jag ser det bara som en utfyllnad / timesink som förstör spelupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Måste bara fråga om folk gillar denna typen av open-world?
Själv spanade jag inga reviews utan slog bara till på spelet till ps4:an under nån rea för 299:-.

Jag gillar mer "linjära" spel, typ Uncharted där man spelar igenom kapitel efter kapitel.

Det jag "stör" mig på i FarCry 4, men misstänker att det är högst personligt, är att det är så extremt mycket "lull-lull" runtomkring.
Jag har spelat typ hälften av alla story missions, men har fortfarande varken kunnat få i närheten av alla abilities, samtidigt som jag inte orkat engagera mig i crafting och på så sätt enbart får springa runt med ett vapen

Utöver det så lägger man ju nästan mer tid på att åka runt på kartan än vad man gör till att spela missions.

"Problemet" jag upplever är att jag vill spela missions och en story, det som blir skevt är att man ska lägga minst lika mycket speltid på att köra capture av towers, jaga djur för att få sånt som redan borde finnas på plats (ammo slots, vapen slots, bag slots) etc.

Visst, är det ett MMO likt wow jag spelat i 10 år har jag inga problem att lägga några timmar på att crafta lite grejor, men just här i FC4 så är det ju orimligt att lägga lika mkt tid på crafting och open world, som det tar att spela igenom storyn

Men som sagt, kanske mitt synsätt som är fel.... Man kanske istället borde se det som att crafts+towers/sidemissions ger ett mervärde till spelupplevelsen, men jag ser det bara som en utfyllnad / timesink som förstör spelupplevelsen.

Konsten med Open World är att göra allt "lull lull" roligt. Vilket är svårt. Jag hade mycket svårt för tex Skyrim, då det är otroligt tråkigt typ 80% av tiden, med side quests som är helt meningslösa och upprepar sig hela tiden. FarCry kan i vissa stunder också bli lite same same, men världen käns lite mer levande. GTA 5 är ännu bättre på den biten, men man upptäcker ofta att man bara åker runt utan något syfte. Så det är egentligen en smaksak om man gillar sånna spel eller inte.

Tycker personligen att både linjäre och öppna spel kan vara riktigt bra. Allt handlar om hur välgjort det är

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

FC 4 känns lite väl styltigt känns inte direkt open world när det kör samma styltade upplägg som AC liren.

Drog igenom Jeti exp paketet och vilket skämt! Helt otroligt att de vågade ta 90 euro för liret plus season pass... Escape from prison är ju bara tunnt mp tillägg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Äkta miljöer från platsen FarCry 4 är inspirerad av.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Fråga angående Far Cry 4 co-op, måste båda spelare har psn plus för att kunna spela med varandra?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"