Samsung avtäcker Galaxy S6 och S6 Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Titta på bilder och videos en gång till. Det är rundad skärm på båda sidorna..

Ja det var som tusan, fick för mig att den jag såg på bilderna var SG6 då jag har sätt helt andra bilder på Edgen förr.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Vansinnigt dyra, synd men annars verkar de mycket bra. Edge hade nog vart coolast att äga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Antalet pixlar ökar med 80%, upplösningen ökar med 80%. Linjärt.

Om du dubblar upplösningen, d.v.s. dubblar pixeldensiteten, så ökar antal pixels med en faktor 4.

Skrivet av Aleshi:

Jag sa uttryckligen att jag talar om telefoner. RAM stod för en bråkdel av av vad andra saker drog var för sig. Och detta inklusive allt annat än att skyffla pixlar, vilken lär bara vara en liten minimal del i sin tur av den förbrukningen RAM står för. Och kommer du och kör med halmdocksargument här?

Min poäng är att RAM har lika stor påverkan på strömförbrukning som CPU och GPU ihop, hur man det inte vara en väldigt relevant komponent då? Går upplösningen upp med 80% kommer man aktivt använda 80% mer RAM vilket bara i sig är en signifikant ökning, då har man inte vägt in tillskottet från ökad last på GPU, RAM-buss och skärmen.

Skrivet av Aleshi:

Jag har väl aldrig sagt att ljusstyrkan från skärmen inte påverkar effektförbrukningen? Vad är det för trams? Det är bara ytterligare en post som minimerar andelen av effekten som RAM står för.

Samma sak som för RAM, ville bara visa att skärmen är en av de komponenter i en telefon som bidrar högst signifikant till den totala strömförbrukningen. Även om påverkan på strömförbrukning av högre upplösning är liten så är den signifikant för totala förbrukningen.

Skrivet av Aleshi:

Vad har S4 med detta att göra? Jag talar om S5. S5 hade snålare skärm redan från grund, och QHD-varianten var ännu snålare. Som sagt, kan QHD-upplösning vara särskilt avgörande för batteritiden när en S5 med QHD drar mindre än S5 med FHD?

Exakt, så jämförelsen är värdelös för att visa hur mycket enbart upplösningen påverkar då det var en rad andra faktorer som ändrades samtidigt. Högre upplösning ger högre strömförbrukning av en rad orsaker, skärmen är bara en av dessa. Om man ska höja upplösningen bör man i min mening därför har rätt bra grund för att kunna motivera varför det är vettig då högre upplösning påverkar flytet och batteritid negativt. 2560x1440 är en upplösning som GPUer med 256-bitars buss mot GDDR5 RAM har problem med, det är inte vettigt att köra den upplösningen på något som sitter på en 32-bitars dual-channel buss!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nu har Samsung verkligen gjort ändringar, utseende (något), material, batteri/sd, touchwiz m.m.

Och de som klagade på "plast" hittar väl annat att klaga på nu...

Med det sagt vet jag inte om jag ska köpa en, får se vad testerna visar först!

Blev faktiskt intresserad när de ändrade bakstycke och fick en fin design, kanske beställer en EDGE

/iPhone-user

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare sagt borde det finnas miljölagstiftning som kräver att alla batterier enkelt ska kunna bytas. Tummar och tår ned för S6 (och alla andra lurar med samma fel) pga detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Snälla sluta detta upplösningsrace, stanna vid 1080. Satsa resurser på batteritid och kameror. Dessutom kan många skärmar behöva förbättras på andra områden än ppi, typ färgåtergivning, ljusstyrka och kontrast... Högre upplösning bidrar så jävla negativt på batteritiden på flera plan!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det ena utesluta det andra?

De nya panelerna som Samsung använder har högre PPI och bättre färgåtergivning än deras tidigare. Men redan förra generationen OLED-skärmar från Samsung var bland de bästa paneler man kunde köpa (tänker på S5 och Note 4). http://www.displaymate.com/Galaxy_S5_ShootOut_1.htm

Ljusstyrkan är exceptionell Samsungs nya paneler, det framgår av flera "hands on" som cirkulerar på nätet. Mellan S4 och S5 lyckades Samsung sänka strömförbrukningen på skärmen ordentligt: "for the same screen Brightness the Galaxy S5 uses 18 percent less display power than the Galaxy S4, which helps improve the running time on battery". Och antagligen har de lyckats optimera strömförbrukningen ännu mer denna generation.

Nedan gäller för LCD (alltså inte OLED) men känns ändå relevant:

"Some of that energy goes to keeping the liquid crystals "open" (or "closed"). A cluster of 4 pixels requires exactly the same power to keep the liquid crystals "open" (or to keep "closed") as a single pixel 4 times the size." ... "Some of that energy is lost due to parasitic capacitance of the INO transparent "wires" on the screen."

Enligt tester kan man säga att det är en liten energiförlust med högre upplösning, men att storleken på skärmytan är viktigare än själva upplösningen. Dessutom tillåter högre DPI generellt sätt bättre ljusgenomsläpp vilken iaf teoretiskt skulle vara positivt för batteritiden.

Däremot måste CPU och GPU jobba hårdare för att flytta pixlar på skärmen, fast dessa blir ju snabbare OCH mer energieffektiva i snabbare takt än nya, högre, skärmupplösningar lanseras.

Visst finns det en över gräns för när upplösningen är tillräcklig... men så länge utveckligen går framåt på ALLA områden (färg, ljus, betraktningsvinklar och energieffektivitet) och inte bara DPI så ser iaf jag inga nackdelar med att utvecklingen går framåt.

Att telefoner byggs för att orka skyffla pixlar i 1440p eller högre är också positivt då vi kommer närmare min vision om att docka telefonen i en skärm och använda den som fullfjädrat surf/media-dator, eller VR-tillbehör där man inte stirrar på en pixelmatris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porygon:

Däremot gör väl flikarna "Batteritid" det?
http://piclair.com/mldgs

Batteritid beror mer på mjukvara än hårdvara. Mer än en gång min S4:a blir tokvarm å suger batteri utan at jag vet om det...

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Ajajaj, här har vi någon som inte är så vass på varken specs eller utseende på mobiler :/

Är du på riktigt? Egentliga enda skillnaden på specs mellan M9 och S6 är cpun, högtalarna och kameran. Resten är i princip identiskt där också kameran klarar av i stort sett samma saker (4k, slow-mo, osv) där M9 har 4mpx fler i sin bakre kamera men S6 har samtidigt OIS. Cpu-tester i Geekbench t.ex visar förövrigt att S6 är betydligt snabbare än M9 (1,520 för single-core och 5,478 för multi-core .vs 1,232 för single-core och 3,587 för multi-core).
Gällande designen så visst, M9 är snyggare det kan få förneka, men efter helhetsintrycket som båda enheterna gett mig hittills så är det S6 och särskilt S6 Edge som har gett mig en större wow-känsla.

Dessutom, hade jag varit en vanlig användare och skrivit min första kommentar så hade det inte spelat någon roll om jag var vass eller inte på specs/design, för då är det bara ens egen smak som avgör.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du dubblar upplösningen, d.v.s. dubblar pixeldensiteten, så ökar antal pixels med en faktor 4.

Dubblar du antalet pixlar per ytenhet så ökar antalet pixlar linjärt. Dubblar du antalet pixlar per längdenhet och sedan räknar om i en rektangel så ökar antalet pixlar i kvadrat. Alltså 2MP - 4MP dubbelt så många pixlar, 720P-1440P fyra gånger så många pixlar, eller fyra gånger upplösningen som man normalt säger.
Du ser fortfarande inte att det är din semantik jag vänder mig mot? Att få det att låta som att lasten ökar i kvadrat är bara osakligt. Kul knep för att få det att låta stort. Du borde veta att det inte biter på mig och att jag genomskådar det. Man brukar räkna upplösningsförhållandet över en yta, inte en längd. Man kan läsa över hela internet när 4K eller UHD förklaras att det är fyra gånger så hög upplösning som 1080P. QHD kommer från att det är fyra gånger så hög upplösning som 720P. 1080P är drygt dubbel upplösning av 720P osv.
Så, du kan om du vill låtsas att UHD är dubbel upplösning från FHD, men att pixlelantalet ökar i kvadrat med upplösningen. Eller så kan du som alla andra räkna UHD som 4 gånger så hög upplösning som FHD, och antalet pixlar ökar linjärt, och att pixelantalet är det man utgår från när man jämför upplösning. För att klargöra så är inte DPI ett mått på upplösning.

Så, du vet att jag vet hur mycket antalet pixlar ökar från FHD till QHD. Du vet också att den lasten ökar linjärt med antalet pixlar. Du behöver inte försöka luras och prata om lastökning i kvadrat.

Skrivet av Yoshman:

Min poäng är att RAM har lika stor påverkan på strömförbrukning som CPU och GPU ihop, hur man det inte vara en väldigt relevant komponent då? Går upplösningen upp med 80% kommer man aktivt använda 80% mer RAM vilket bara i sig är en signifikant ökning, då har man inte vägt in tillskottet från ökad last på GPU, RAM-buss och skärmen.

Ser man på! Nu när du inte skulle göra semantiska kulllerbyttor råkar du visst använda ordet upplösning som alla andra? Men nu ska vi se, vad är din källa till att minne skulle dra lika mycket som CPU och GPU ihop? Det är ju mer eller mindre befängt. Sist jag såg siffror på det så var CPU såväl som GPU och Skärm långt över RAM. Sedan försöker du ge sken av att RAM inte sysslar med något annat än att skyffla pixlar? Vad tror du att RAM är egentligen? RAM-lasten och busslasten är inte direkt linjärt med upplösningen. RAM-bussen används till en hel del annat. Att ändra upplösning lär bara påverka marginellt.

Skrivet av Yoshman:

Exakt, så jämförelsen är värdelös för att visa hur mycket enbart upplösningen påverkar då det var en rad andra faktorer som ändrades samtidigt. Högre upplösning ger högre strömförbrukning av en rad orsaker, skärmen är bara en av dessa. Om man ska höja upplösningen bör man i min mening därför har rätt bra grund för att kunna motivera varför det är vettig då högre upplösning påverkar flytet och batteritid negativt. 2560x1440 är en upplösning som GPUer med 256-bitars buss mot GDDR5 RAM har problem med, det är inte vettigt att köra den upplösningen på något som sitter på en 32-bitars dual-channel buss!

Nej, den är inte det minsta värdelös. Det finns inte tillräckligt med skillnader mellan de olika varianterna av S5 för att förklara varför QHD-varianten har bättre batteritid om skärmupplösningen är signifikant effektslukare. Skulle upplösningen vara signifikant i sammanhanget så skulle det påverka batteritiden högst märkbart, eftersom skillnaderna mellan telefonerna i övrigt är små så finns det inte något utrymme att snåla in för att väga upp för annat än försumbart små skillnader.

Sedan kommer du med ytterligare rena felaktigheter här. Vad menar du att 256-bitars buss och GDDR5 har svårt att mata QHD? Är det missförståndet med att bussen ska klara av att mata hela minnesinnehållet 60 gånger om? Snälla säg att det inte är sånt trams, trodde mer om dig. Det stämmer inte ens i extremt texturtunga spel med dedikerat minne. Jag kunde köra 1920x1200 på mitt gamla TNT2 med 150MHz SDR i upp till 85Hz! Inga problem! Hur i hela världen skulle inte 100 gånger så snabbt minne orka med nästan lika låg last?

Du verkar totalt ha snöat in i ett missförstånd om att betydande mängder RAM går åt att visa en bild. Det tycks härstamma från missförståndet om att GPU-bussar måste orka tömma minnet 60 gånger om varje sekund för att hantera stora minnen. Detta är helt felaktigt. RAM-bussen är i stort helt obekymrad om du kör i höga upplösningar om du inte ska skyffla 100-tals gigabyte med texturer. Det behövs inte för en smartphone. Mängden grafikdata som måste skickas räknas i megabyte.

Du får gärna förklara för mig varför mitt gamla TNT2 med 32MB minne i 150MHz klarade höga upplösningar galant. Det klarade inte att skyffla alla texturer i BF4, men det är inte vad en telefon gör 24/7 heller, men du tycks räkna på det. Lasten på min telefon i surf och skrivbord är mer jämförbar med den på min dator från 90-talet med surf och skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag känner ingen som inte har fått byta sin iPhone minst en gång. Lås och hemknappen pajar ju helat tiden... Fick byta min iPhone fyra gånger på bara några månader för att det var fel på den från fabrik, aldrig behövt byta en samsung

Vet inte hur man ska tolka den men ur mitt perspektiv låter det som om dom du känner är oaktsamma med sina prylar. Allt kan gå sönder bara man är klantig. Av alla jag känner så är det enbart 1 som har bytt skärm på sin iPhone för att dom spräckt dom och en som lämnat in pga av något annat fel , med det sagt så har ca 80% av min omgivning kört iPhone sen 4an kom ut. Däremot så har mina android anhängar bekanta bytt telefoner uppemot 2-3 ggr per abonnemangs period. Dom 3 stackarna som körde på Lumia tåget gick över till annat efter 14 dagar .

Alla telefoner i segmentet 3000kr och upp är bra telefoner och gjorda för att klara normalt bruk. Dom går sönder allihopa om man är ett klantarsel och har otur.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Alltså Edge är riktigt snygg måste jag medge. Komiskt med mindre batteri och EJ utbytbart batteri, utan minneskort och tagit bort vattentåligheten? Vad i tusan? Dyrare än iPhone är också rätt komiskt. Som någon här skrev: Hur ska de nu göra med sina reklamfilmer då de just klankar ned på iPhone om just de punkterna?

För att reklam för S5 inte angår S6...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av leafbranch:

För att reklam för S5 inte angår S6...

Det argumentet håller lika bra som att dra tillbaka ROT, det blev ju ett jäkla rabalder. Man kan inte dra tillbaka något som folk tar för givet efter att de har hållit i det. Men det kanske bara är jag?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det argumentet håller lika bra som att dra tillbaka ROT, det blev ju ett jäkla rabalder. Man kan inte dra tillbaka något som folk tar för givet efter att de har hållit i det. Men det kanske bara är jag?

Det är två helt olika modeller... egenskaperna och utseendet kommer förändras precis som med den större skärmstorleken på iPhone 6 och 6 Plus.

LG sa tex att G2 hade det perfekta skärm måttet 5,2" sedan kom G3 med 5,5"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är två helt olika modeller... egenskaperna och utseendet kommer förändras precis som med den större skärmstorleken på iPhone 6 och 6 Plus.

LG sa tex att G2 hade det perfekta skärm måttet 5,2" sedan kom G3 med 5,5"...

Apple var obevekliga med skärmstorleken på iPhone.

Man får ju ändå förstå, trots att utbytbart batteri och SD-kort är väldigt uppskattade funktioner så har det varit massiv kritik mot Samsung varje år för att de har dessa funktioner, folk har efterfrågat innovation, och då ska sådant bort. S6 är ju lite deras reboot.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av leafbranch:

Det är två helt olika modeller... egenskaperna och utseendet kommer förändras precis som med den större skärmstorleken på iPhone 6 och 6 Plus.

LG sa tex att G2 hade det perfekta skärm måttet 5,2" sedan kom G3 med 5,5"...

Ja, så klart, men jag pratar inte om skärmstorleken. Man brukar ju inte slopa features utan lägga till?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Apple var obevekliga med skärmstorleken på iPhone.

Man får ju ändå förstå, trots att utbytbart batteri och SD-kort är väldigt uppskattade funktioner så har det varit massiv kritik mot Samsung varje år för att de har dessa funktioner, folk har efterfrågat innovation, och då ska sådant bort. S6 är ju lite deras reboot.

Det folk har klagat på har väl ändå vart materialvalet och touchwiz?
Jag har inte läst något om att någon klagat på sdkortplats eller utbytbart batteri.
Snarare vart så att folk har valt samsung just av dom anledningarna.

Jag planerade tex en s6 edge men nu sneglar jag åt LG G4 eller G flex 2 (dåligt med custom roms till flex dock så blir nog en G4)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag förstår inte varför så många gnäller om priset när iPhone kostar lika mycket om inte mer. Dessutom får man betydligt mer för pengarna när man köper en S6 i detta fallet med fler finesser, möjligheter + mycket mer.

Lika barn leka bäst. Tycker Samsung gör helt rätt som krämar ut, om det fungerar så varför inte. Dessa priser kommer ända att sänkas precis som vanligt. iPhone kostar ju nästan lika mycket fortfarande.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det folk har klagat på har väl ändå vart materialvalet och touchwiz?
Jag har inte läst något om att någon klagat på sdkortplats eller utbytbart batteri.
Snarare vart så att folk har valt samsung just av dom anledningarna.

Jag planerade tex en s6 edge men nu sneglar jag åt LG G4 eller G flex 2 (dåligt med custom roms till flex dock så blir nog en G4)

Det är ju en avvägning. Man kan inte ha ett chassi i en enhet med glas och metall och fortfarande utbytbart batteri, ja inte inom rimliga dimensioner. Folk har klagat som fan på detta. Det enda diskussioner har handlar om är hur lite innovation Samsungs telefoner uppvisar. HTC och Sony hyllas trots mycket mindre nytänk för att de är innovativa och ger sken av att ha högre kvalitet, vilket tydligen trumfar faktisk kvalitet.

Permalänk
Medlem

Var det inte det utbytbara batteriet och SD-kortsplatsen som alla, som pratade positivt om samsung argumenterade för? Apples Iphone var så dålig för att det inte gick att byta dessa delar, men nu tar dem bort det?

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Dubblar du antalet pixlar per ytenhet så ökar antalet pixlar linjärt. Dubblar du antalet pixlar per längdenhet och sedan räknar om i en rektangel så ökar antalet pixlar i kvadrat. Alltså 2MP - 4MP dubbelt så många pixlar, 720P-1440P fyra gånger så många pixlar, eller fyra gånger upplösningen som man normalt säger.
Du ser fortfarande inte att det är din semantik jag vänder mig mot? Att få det att låta som att lasten ökar i kvadrat är bara osakligt. Kul knep för att få det att låta stort. Du borde veta att det inte biter på mig och att jag genomskådar det. Man brukar räkna upplösningsförhållandet över en yta, inte en längd. Man kan läsa över hela internet när 4K eller UHD förklaras att det är fyra gånger så hög upplösning som 1080P. QHD kommer från att det är fyra gånger så hög upplösning som 720P. 1080P är drygt dubbel upplösning av 720P osv.
Så, du kan om du vill låtsas att UHD är dubbel upplösning från FHD, men att pixlelantalet ökar i kvadrat med upplösningen. Eller så kan du som alla andra räkna UHD som 4 gånger så hög upplösning som FHD, och antalet pixlar ökar linjärt, och att pixelantalet är det man utgår från när man jämför upplösning. För att klargöra så är inte DPI ett mått på upplösning.
Så, du vet att jag vet hur mycket antalet pixlar ökar från FHD till QHD. Du vet också att den lasten ökar linjärt med antalet pixlar. Du behöver inte försöka luras och prata om lastökning i kvadrat.

1280x720 på 5" har en PPI på ca 300PPI. Dubblar man upplösningen, d.v.s sätter PPI till 600 måste man upp till 2560x1440 d.v.s 4 gånger så många pixels.

Men det är inte poängen här, poängen är att en ökning från 1920x1080 till 2560x1440 kanske inte ser så farlig ut men det är trots allt nästan 80% fler pixels att dra runt för något som rent praktiskt inte leder till något de flesta använder kan se skillnad på. Däremot märkes en nära nog dubblering av renderingstid förutsatt att den inte är väldigt hög redan från startpunkten (om det vore fallet skulle ingen klagat på "lagg").

Skrivet av Aleshi:

Ser man på! Nu när du inte skulle göra semantiska kulllerbyttor råkar du visst använda ordet upplösning som alla andra? Men nu ska vi se, vad är din källa till att minne skulle dra lika mycket som CPU och GPU ihop? Det är ju mer eller mindre befängt. Sist jag såg siffror på det så var CPU såväl som GPU och Skärm långt över RAM. Sedan försöker du ge sken av att RAM inte sysslar med något annat än att skyffla pixlar? Vad tror du att RAM är egentligen? RAM-lasten och busslasten är inte direkt linjärt med upplösningen. RAM-bussen används till en hel del annat. Att ändra upplösning lär bara påverka marginellt.

LPDDR3 drar under last ca 83% (sida 16) av 1GB 800MT DDR3L som drar ca 1W (sida 3).

LPDDR4 förbättrar detta något, men det som är min huvudpoäng här är detta:
"Power is reduced in LPDDR4, but still proportional to bandwidth"

Och effekten som det pratas om här är enbart för minneskretsarna:
"Not including: Memory core power, address/control bus, PHY power, memory controller power... or any computation that the target system might be doing... operating the display... accessing the net... etc. "

Varför öka antal pixels med 80%, vilket då också ökar strömförbrukningen, när upplösningen redan från start var så hög att ytterst få ser någon skillnad?

Skrivet av Aleshi:

Nej, den är inte det minsta värdelös. Det finns inte tillräckligt med skillnader mellan de olika varianterna av S5 för att förklara varför QHD-varianten har bättre batteritid om skärmupplösningen är signifikant effektslukare. Skulle upplösningen vara signifikant i sammanhanget så skulle det påverka batteritiden högst märkbart, eftersom skillnaderna mellan telefonerna i övrigt är små så finns det inte något utrymme att snåla in för att väga upp för annat än försumbart små skillnader.

Den är värdelös om målet är att reda ut exakt hur upplösningen påverkar strömförbrukning, allt annat lika.

Skrivet av Aleshi:

Sedan kommer du med ytterligare rena felaktigheter här. Vad menar du att 256-bitars buss och GDDR5 har svårt att mata QHD? Är det missförståndet med att bussen ska klara av att mata hela minnesinnehållet 60 gånger om? Snälla säg att det inte är sånt trams, trodde mer om dig. Det stämmer inte ens i extremt texturtunga spel med dedikerat minne. Jag kunde köra 1920x1200 på mitt gamla TNT2 med 150MHz SDR i upp till 85Hz! Inga problem! Hur i hela världen skulle inte 100 gånger så snabbt minne orka med nästan lika låg last?

Du verkar totalt ha snöat in i ett missförstånd om att betydande mängder RAM går åt att visa en bild. Det tycks härstamma från missförståndet om att GPU-bussar måste orka tömma minnet 60 gånger om varje sekund för att hantera stora minnen. Detta är helt felaktigt. RAM-bussen är i stort helt obekymrad om du kör i höga upplösningar om du inte ska skyffla 100-tals gigabyte med texturer. Det behövs inte för en smartphone. Mängden grafikdata som måste skickas räknas i megabyte.

Du får gärna förklara för mig varför mitt gamla TNT2 med 32MB minne i 150MHz klarade höga upplösningar galant. Det klarade inte att skyffla alla texturer i BF4, men det är inte vad en telefon gör 24/7 heller, men du tycks räkna på det. Lasten på min telefon i surf och skrivbord är mer jämförbar med den på min dator från 90-talet med surf och skrivbord.

Att göra något grafisk som innefattar 3.5M pixels drar resurser. En PC-grafikkort gör naturligtvis betydligt mer komplicerade beräkningar per pixels, men den har å andra sidan brutalt mycket mer "head-room" i form av bandbredd och spenderad ström gör att göra detta är inte superrelevant. Att göra ens relativt triviala saker i 2560x1440 äter en icke-försumbar andel av en dual-channel 32-bitars buss. Målet med "project butter" är att UI-delen ska renderas i 60FPS, den absolut mest triviala scenen, overdraw på 1 (något som även saker som webbläsare och andra appar överskrider) genererar (minst, ska multipliceras med faktiskt "overdraw") 844MB/s data i 2560x1440 i 60FPS. Samma FPS med 1920x1080 tar 475MB/s och Iphone6 klarar detta med 234MB/s.

Min egentliga poäng här är att 2560x1440 på skärmstorleken vi pratar om här är meningslös (högre PPI än vad man kan se skillnad på) och upplösningen har negativa effekt både på användarupplevelse och batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hur ska du annars kunna jämföra olika modeller?

Du sitter på Sweclockers, får jag ta för givet att du inte är helt ointresserad av faktiska prestandatester?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Läste på Swedroid att den blir riktigt varm vid användning, ett stort misslyckande om så är fallet.
1440p är helt enkelt för jobbigt för SoCs :/

Läste något om en intern temperatur på 67 grader och väldigt låga scores i 3DMark pga throttling.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag förstår inte varför så många gnäller om priset när iPhone kostar lika mycket om inte mer. Dessutom får man betydligt mer för pengarna när man köper en S6 i detta fallet med fler finesser, möjligheter + mycket mer.

Lika barn leka bäst. Tycker Samsung gör helt rätt som krämar ut, om det fungerar så varför inte. Dessa priser kommer ända att sänkas precis som vanligt. iPhone kostar ju nästan lika mycket fortfarande.

Det finns många fler alternativ att ha i åtanke än Apple och Samsung. Om man ogillar Apple så ser jag få anledning till att välja Samsung på android-sidan.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Som många andra redan har sagt, det är rätt kul att de har slängt kängor både hit och dit genom att trycka på att deras telefoner är vattentäta och har utbytbara batteriet och andra tillverkare inte har haft det. Jag vet inte vad jag tycker om det här med "edge", det känns som att man kommer att komma åt skärmen hela tiden men jag har aldrig testat en telefon med skärm på kanterna så oklart på den fronten.

Annars känns det totalt sett som att Samsung går åt rätt håll. En mer clean telefon, mindre bloatware, och lite mindre "skit man inte behöver". Får se om det säljer bra eller inte. Är den dyrare än en iPhone 6 plus? Jag tror inte jag gav 9000kr för min 64Gb iPhone plus, men jag kör den via abonnemang.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja att de spricker i glaset kanske jag kan vara beredd att hålla med om. Att det sker lätt är jag kanske inte lika beredd att hålla med om. Min 4s gick i golvet, betongen, asfalten, etc etc säkert 30 gånger innan det kom en liten spricka i glaset. Detta utan skydd. 2 år senare hade den spruckit lite i glaset fram och lite i det bakre. Den hade också badat 20minuter i en SPA pool. Blivit överkörd av min frus bil. Ramlat ner i ett ventilationsschakt (3-4meter) samt använts varje dag i jobbet. Ja den ser faktiskt inte så grann ut. Repor etc på den mer över allt, MEN den fungerar EXAKT lika bra 2,5 år senare som första dagen ja fick den. Detta utan EN ända återställning av IOS eller att lämnat in den på lagning.

Min 5s som jag bytte ut den emot har samma problem. Glaset fram gick sönder när den åkte i ett betongolv. Några månader senare efter otaliga vändor i marken och snygga djupa märken i metallramen halkade jag på en isfläck i en trappa. Flyger 4 trappsteg ner och landar på axel och mobiltelefon. Axlen fick ja åka in och röntga och den är fortfarande inte bra. Mobilen flög vidare och landade i en vattenfylld blomkruka. Där låg den 10minuter ca innan jag hittade den. Skärmen var allt annat än snygg. Glaset var till stora delar borta och telefonen som en disktrasa. 2 dagar efter (ja jag låg i sängen o kunde inte röra mig pga axeln) kom frun med telefonen och satte den på laddning. Funkade hur bra som helst. Nytt glas 600kr och nu är den åter som "ny" igen.

För mig är bygg kvaliteten därför överlägsen allt annat jag tidigare ägt. Även det trevliga faktum att skiten bara funkar för det mesta. Ja behöver inte avsinstallera Touchwis för att telefonen blir seg. Jag behöver inte starta om den för att telefonen blir seg. Jag kan bara använda den till det jag behöver, jobba, läsa mail, ringa i telefon, räkna på flöden. skriva korta rapporter, läsa PDFer m.m m.m.

Säger inte att S6 mfl är dåliga telefoner. De är ju på pappret långt mycket bättre.
Bara det att de har än så länge inte givit mig samma huvudvärksfria upplevelse som Iphone modellerna. Även på jobbet som deltidsadministratör av Data/telenätet är de till stor fördel. De funkar för det mesta och jag slipper lägga ner tid på att mixtra med dem.

Dom som har iphone i verkstan har samtliga fått byta ut dom pga. att glaset spricker vid minsta påfrestning. Men visst fungerar dom även med sprucket glas det vet vi..

Ericsson hajfenan var både hållbar & vattentät.. något för apple att ta efter..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Hur ska du annars kunna jämföra olika modeller?

Helt allvarligt alltså, driver du med oss? Sitter du uppriktigt sagt och jämför specs, rad för rad år 2015?

Herrejävlar alltså.

Permalänk
Medlem

Avsaknad av minneskort och embedded battery = Dealbreaker. De som har inget emot att vara inlåsta kan köpa en iPhone istället. Hejdå Samsung.

Permalänk
Avstängd

Samsung borde hålla sig till mikrovågsugnar istället. Det är någonting de är duktiga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Att klämma in en 1440p skärm i en mobil är inget annat än korkat!
Bara ännu ett dumt sätt för tillverkare att skryta med siffror.

Det får ju alltid någon dum jävel att köpa telefonen som inte fattar att 1440p på en sån liten skärm kvittar till följd av PPI:n och som dessutom kommer att försämra både batteritid och prestanda.

Korkade människor gör sina köp baserat på specs.

Permalänk
Medlem

måste ju gilla att jag alltid sett samsung som det naturliga valet då iphones varit absurt dyra. och nu kommer samsung med en mobil som i basic form kostar mer än iphone 6 plus i dyraste laget.

sorry, men jag skulle aldrig någonsin få för mig att betala lika mycket för en mobil som en väldigt bra speldator kostar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!