Utnyttja HTPC även som server

Permalänk
Medlem

Utnyttja HTPC även som server

Hej!
Har följande HTPC som jag tänkte att den kanske även går att använda som NAS där jag kommer har musik,film och andra filer som delas mellan mina datorer samt backup. (Både PC och Mac)
Min HTPC består av följande:
MSI FM2-A75IA-E53 mITX
SSD 120GB Intel 330
AMD A6 5400K 3,6 Ghz FM2
Fractal Design Node 304
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Kör idag Windows 7 samt XBMC på den. Filerna som används ligger på min stationära dator och streamas över till HTPCn
Skulle det vara möjligt att även använda denna som en NAS så jag slipper köpa ytterligare en dator och vilken program vara behöver jag i så fall?
Givetvis får jag slänga en någon hårddisk till i den.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jadå, det kommer den klara. Om du inte har en massa maskiner som läser och skriver en massa samtidigt så kommer du inte springa in i väggen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ok, kanon!
Vilken programvara behöver jag? Ska jag ha kvar Windows 7?
Har inte tidigare någon erfarenheter av NAS så finns där någon lätt guide hur man sätter upp en server hade det varit kanon.

Permalänk
Medlem

Det fungerar utmärkt, min HTPC agerar också server/NAS då den ändå är igång dygnet runt.

Var ett tag sen jag satte upp detta, men det är väl bara att högerklicka på en hårddisk i utforskaren och klicka "Dela/Share". På övriga datorer högerklickar du på "min dator/computer" och klickar på "anslut nätverksdisk/map network drive".

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Windows Share Manager för att skapa mappar som delas ut. Simpel och effektivt program. Laddas ner här: http://download.xtreamer.net/utilities/Windows_share_manager1...

Källa: http://www.xtreamer.net/downloads/community-projects/windows-...

Permalänk
Medlem

Perfekt!
Tackar så mycket, precis vad jag letade efter.
Är för tillfälligt utan internet där hemma men ska genast undersöka det så fort nätet kommit tillbaka.

Permalänk
Medlem

Kör en liknande setup hemma, dock så kör jag StableBit för att skapa en pool av lagringsdiskarna så det blir en stor share istället. Fungerar utmärkt

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde skaffa dig lite mer lagring då om du ska ha mer grejer på och någon form av raid, typ raid 1 för backup av filerna. Finns 3 tb diskar designade för nas runt 1200 kr.

Vad jag hade gjort är att köra in synology os på din maskin (går att bota via usb) väldigt enkelt och smidigt och går att installera in flera olika tjänster på den. Sedan kan du antingen gå in till den som en hårddisk och spela upp. Eller installera Plex, ett program som sorterar dina filmer och du streamar via den. Tar dock en del cpu kraft när du ska se på film via Plex. Men detta är vad jag hade gjort!:)

Satte upp min gamla dator med synology som NAS och det är riktigt trevligt och lättanvänt!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Raid ger ingen backup av filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Raid ger ingen backup av filer.

Hu? Kör man två diskar i raid 1 finns ju datan på båda diskarna?
Okej kanske inte backup men det säkerställer ju datan från ena disken. Bättre än ingen typ av datasäkerhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hu? Kör man två diskar i raid 1 finns ju datan på båda diskarna? Är inte det backup då?

Jag tänker dock köra raid 6.

En RAID array kan fortfarande bli korrupt, ökar tillförlitligheten men är ingen riktig backup

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hu? Kör man två diskar i raid 1 finns ju datan på båda diskarna?
Okej kanske inte backup men det säkerställer ju datan från ena disken. Bättre än ingen typ av datasäkerhet.

Raderar du en fil av misstag eller skriver över den så är den borta. RAID 1 skyddar mot diskhaveri.

Permalänk
Medlem

Givetvis ska en eller två hårddiskar köpas in om jag kan använda min HTPC som server.
Det lutar åt att jag kör in Synology os på ett usb då de verkar himla smidigt!
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hu? Kör man två diskar i raid 1 finns ju datan på båda diskarna?
Okej kanske inte backup men det säkerställer ju datan från ena disken. Bättre än ingen typ av datasäkerhet.

Skrivet av joakim99:

Raderar du en fil av misstag eller skriver över den så är den borta. RAID 1 skyddar mot diskhaveri.

Något OT men RAID är endast för att öka tillgängligheten på datan, inte säkerheten.

-Vill du inte tappa din data då den är ovärderlig = Backups, on-site och off-site.
-Vill du inte vara bortkopplad ifrån din data mellan diskkrasch och återuppbyggnad ifrån din backup = RAID OCH backup

RAID är alltså i mitt tycke ENDAST vitalt när det är tiden mellan att en disk går sönder tills dess att datan är återställd som inte får vara längre än tiden X.
Har du inte bråttom så spara lite utrymme och skippa RAID.
- Eller givetvis om man har utrymme så det räcker och tycker det är roligt, ingen slags logik går att tillämpa när det handlar om en hobby.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Tips! Kör in ownCloud för fildelning, kalender, kontakthanterare m.m. Kika min tråd, och/eller testa här: https://demo.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se