Permalänk
Medlem

Kan man stänga av Netflix i routern?

Hej!
Som fader till två tonåringar med svårt Netflix-beroende, undrar jag om det vore möjligt att i routern ange vilka adresser/trafik, som är OK vissa tider?

Jag har idag en Linksys EA6700 men är alltså lite osäker på de mer avancerade inställningarna här. Finns det möjligtvis en lista med ip-adresser eller något som gör att man tidsmässigt kan reglera när trafik mot Netflix servrar, mot YouTube, Steam, etc är tillåten via vår router, eller finns det något annat klurigt sätt?

Jag vill ju inte stänga av Internet helt, eftersom de behöver det för sitt skolarbete. I värsta fall får man väl stänga av all trafik UTOM Wikipedia

Tacksam för goda råd!

Permalänk

Ta ett ordentligt snack med ungarna i stället för att framstå som nån slags diktator.
Min morsa höll bland annat på och rev proppar och slet i kablaget till min dator när hon tyckte jag satt för mycket vid datorn, och vår relation är utmärkt nu för tiden vill jag lova. </sarkasm>

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Hej!
Som fader till två tonåringar med svårt Netflix-beroende, undrar jag om det vore möjligt att i routern ange vilka adresser/trafik, som är OK vissa tider?

Jag har idag en Linksys EA6700 men är alltså lite osäker på de mer avancerade inställningarna här. Finns det möjligtvis en lista med ip-adresser eller något som gör att man tidsmässigt kan reglera när trafik mot Netflix servrar, mot YouTube, Steam, etc är tillåten via vår router, eller finns det något annat klurigt sätt?

Jag vill ju inte stänga av Internet helt, eftersom de behöver det för sitt skolarbete. I värsta fall får man väl stänga av all trafik UTOM Wikipedia

Tacksam för goda råd!

Det jag kan tänka mig är att det går å blocka dom portar som Netflix använder sig av specifikt till deras ip-adresser

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det kan gå, beror på modell så kolla manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla efter "content filtering" eller kanske under "parental control".

Men om ungdomar vill så kommer de alltid hitta ett sätt. T.ex så skulle de vara väldigt enkelt att koppla in sin mobil telefon och köra den som hotspot accesspunkt till datorn och de flesta ungdomar idag har smartphones med internet access.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

vill säga som tonåring som själv blivit utsatt för parental controll av mina päron är att det inte kommer funka dem har ju iphone/android eller möjligtvis en padda av något slag så inga problem o dela wifi från tele till padda o sen kolla netflix på den tex. snacka med dem istället och om det inte går så sluta betala för deras accounts tills dem fattar att du är den som bestämmer även om detta kan bli lite diktatur så ska du visa dig som den som bestämmer och inte den som blir intryckt i ett hörne...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Tack alla för goda råd! Och, jodå, vi har kontinuerligt ett snack om att det inte är så bra att det läggs flera timmar varje dag på Netflix och spel. Dom håller helt med om detta, men säger ofta: -Det är så svårt att låta bli!
Och det vet man ju själv hur det är när det står en flaska bubbel på buffén... Svårt att låta bli...

Så nu har vi kommit överens om att försöka ta bort tillgången på de mer frestande delarna av den digitala världen, och först vara nyttiga, och sedan få sig ett nytt avsnitt av House of Cards som belöning i stället.

Så jag försöker alltså hitta något smart sätt att vissa tider begränsa tillgången till vissa delar av Internet, men jag skall ta mig en rejäl djupdykning i manualen och får väl återkomma om det är något jag inte riktigt förstår.

Permalänk
Avstängd

är ju bara att ändra lösen på wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

är ju bara att ändra lösen på wifi

Det är en rätt klumpig metod om routern kan sköta om det själv via timer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är en rätt klumpig metod om routern kan sköta om det själv via timer.

men är väll barnen som ska använda wifi, inte routern?

Permalänk
Medlem

Tyvärr gäller det inte enbart WiFi-enheterna, utan samtliga stationära och bärbara PC i huset som är uppkopplad till LAN via kabel. Men jag skall testa Linksys Parental Control och se om denna går att styra tidsmässigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

men är väll barnen som ska använda wifi, inte routern?

Så du menar att det är en bra metod att manuellt byta wpanyckel för att stänga av åtkomsten till specifika siter eller vid vissa tider för att sedan behöva byta tillbaka när accessen ska aktiveras ? Det är nog mest bara jobbigt (tror jag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Så du menar att det är en bra metod att manuellt byta wpanyckel för att stänga av åtkomsten till specifika siter eller vid vissa tider för att sedan behöva byta tillbaka när accessen ska aktiveras ? Det är nog mest bara jobbigt (tror jag)

du byter lösenordet så "dina" barn" inte kan spela/surfa.

bara för att du byter lösen stängs inget av, eller vad har du för modem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

du byter lösenordet så "dina" barn" inte kan spela/surfa.

bara för att du byter lösen stängs inget av, eller vad har du för modem?

Nu handlade det inte om att strypa wifiaccessen utan viss användning under viss tid, dessutom så påverkar det ju på inget sätt den kablade accessen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu handlade det inte om att strypa wifiaccessen utan viss användning under viss tid, dessutom så påverkar det ju på inget sätt den kablade accessen.

Skrivet av JSvanberg:

du byter lösenordet så "dina" barn" inte kan spela/surfa.

bara för att du byter lösen stängs inget av, eller vad har du för modem?

Håller med mrqaffe, det absolut smidigaste sättet är ju bara att ändra accssen till internet till vid en viss tid( som du bara behöver göra en gång)... Än att gå in via routern och ändra wpa nyckel varje gång det blir för mycket internet användande varje gång. och är det så att du menar att man ska utestänga internet helt o hållet, låter lite brutalt Man ska väl ändå få kolla på netflix om man vill, till klockan sju och sen äre dags o avrunda. alla har sina fritidsintressen. Bara för att de är internet som är just de så ska man ju inte stänga ute det helt, utan begränsa det till en tid där det är rimligt att avsluta för sina barn? eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu3n:

Håller med mrqaffe, det absolut smidigaste sättet är ju bara att ändra accssen till internet till vid en viss tid( som du bara behöver göra en gång)... Än att gå in via routern och ändra wpa nyckel varje gång det blir för mycket internet användande varje gång. och är det så att du menar att man ska utestänga internet helt o hållet, låter lite brutalt Man ska väl ändå få kolla på netflix om man vill, till klockan sju och sen äre dags o avrunda. alla har sina fritidsintressen. Bara för att de är internet som är just de så ska man ju inte stänga ute det helt, utan begränsa det till en tid där det är rimligt att avsluta för sina barn? eller?

jag har två barn, och har dom inte städat sina rum, tömt diskmaskinen osv så kommer dom inte att kunna surfa genom wifi, brutalt? nej, det kallas uppfostring 2015

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker du gör helt rätt. Tyvärr är det dagens uppfostran att göra så.Många routrar har så du kan blockera sidor mellan visa tider eller helt. Finns garanterat på din oxå. Lycka till!

Permalänk

ja dina barn säger det inte är några problem om du gör detta men sen har dom SJUKT många andra hemsidor att besöka istället för netflix tex swefilmer dreamfilm osvosvosv

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JSvanberg:

jag har två barn, och har dom inte städat sina rum, tömt diskmaskinen osv så kommer dom inte att kunna surfa genom wifi, brutalt? nej, det kallas uppfostring 2015

Ja vill man spärra wifi totalt så är det en lösning men TS frågade om nått annat och för det är det inte helt lämpligt, dessutom så finns det enklare sätt, routern har "fjärrkontroll" det finns en app med "av/på" funktion som är lättare att "plåga barnen med"
Jag har hjälp några att styra routrar och datorer på olika sätt och kan säga att automatiken via timer är bäst, barnen kan acceptera det utan att bli helt förtvivlade även om de inte gillar det, men med flera barn och när nån får 5 minuter längre "datortid" då jädrar kan det bli väsen....

Även mammor kan vara farliga när de utmanas, har med viss (dold) skadeglädje studerat en trotsig tonåring som vägrade stänga av och en mamma som "brutalt" gick fram och plockade bort elsladden från datorn mitt i spelandet.
Då tog det slut på det roliga för den dagen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja vill man spärra wifi totalt så är det en lösning men TS frågade om nått annat och för det är det inte helt lämpligt, dessutom så finns det enklare sätt, routern har "fjärrkontroll" det finns en app med "av/på" funktion som är lättare att "plåga barnen med"
Jag har hjälp några att styra routrar och datorer på olika sätt och kan säga att automatiken via timer är bäst, barnen kan acceptera det utan att bli helt förtvivlade även om de inte gillar det, men med flera barn och när nån får 5 minuter längre "datortid" då jädrar kan det bli väsen....

Även mammor kan vara farliga när de utmanas, har med viss (dold) skadeglädje studerat en trotsig tonåring som vägrade stänga av och en mamma som "brutalt" gick fram och plockade bort elsladden från datorn mitt i spelandet.
Då tog det slut på det roliga för den dagen

haha