Lenovo lovar datorer utan bloatware

Permalänk
Avstängd

Knepigt det där, köper man en ny laptop så förväntar man sig ju att den är full av bloatware som man inte vill ha.
Så lenovo behöver inte ta bort nått program och ändå har dom uppfyllt sitt löfte.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ser att många skriver att man lägger in sitt egna Windows och så, men det förutsätter att man har separat köpt nyckel, vilket jag tvivlar många har ligger bara.
Nästan alla datorer idag kommer med nyckeln antingen i BIOS eller på den dolda partition på disken, vilket gör att du inte kan använda den om du byter hårddisk eller vill köra på eget.

Ser hellre att de skalar ned på bloat så det går snabbare att rensa bort det man inte vill ha, än att behöva köpa en licens man redan betalt för med datorn.

Sedan är faktiskt inte allt skit, Lenovos Energy Management program är riktigt trevligt faktiskt, lika så deras Settings meny som ger en trevlig ui för snabbgenvägar till kamera, wifi och sådant.

Nu kanske jag lever i det förgångna, men man kan väl göra en backup på sin Windows-aktivering och sedan installera om?

Relevant länk: http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Sedan är faktiskt inte allt skit, Lenovos Energy Management program är riktigt trevligt faktiskt, lika så deras Settings meny som ger en trevlig ui för snabbgenvägar till kamera, wifi och sådant.

Skaffade nyss en Flex2 till sonen: har tagit bort Superfish och installerat annat anti-virus, men tänker inte göra en ren installation.
Skulle gärna avinstallera lite mera bloat, men har ingen aning vilka program som gör vad, mera än programmen du nämnde, samt det som ändrar egenskaper efter skärmläget.

Är det någon som har flera tips på program som bör behållas, eller absolut tas bort (Från en Lenovo Flex2, köpt i januari)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Our goal is clear: To become the leader in providing cleaner, safer PCs.

För sent. Microsoft har redan den ledartröjan med Signature-versionerna. Om bara fler tillverkare kunde sälja Windows med Signature.

Permalänk
Medlem

1. Köp dator
2. Gör en backup på aktiveringen
3. Fixa drivrutiner, nätver är väldigt viktigt
4. Gör en ren installation

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Om dom inte skall skicka med bloatware varför skickar dom då datorer med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Om dom inte skall skicka med bloatware varför skickar dom då datorer med Windows?

För att annars får du aldrig få något tillfälle att sätta på din foliehatt!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska de ha datorer utan bloat får de satsa på Linux annars lär de inte komma ifrån det.

Windows är ju största bloatwaren... Nej nu var jag elak, men det bästa vore om de hade som alternativ att skeppa datorn utan OS, även windowsmänniskor blåser ju rent den ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

"utan bloatware"
"med säkerhetssvit och Lenovo-skräp"

nope.

Om du måste vara så petig får man väl säga lenovo-bloatware då? Windows innehåller ju eget "bloatware" beroende på vem du frågar

Permalänk
Medlem

Dom får väl installera vilket skit som helst om priset blir lägre - jag bryr mig inte ett dugg! Varför? Jo, om jag köper en ny dator så kör jag en low-level format direkt och instalerar om till windows 7. Windows 8 är bara ännu en anledning att radera hårddisken (tills 10:an är ute). All bloatware gör dessutom att datorn blir segare, vilket är inget som jag har betalt för.

Däremot synd att många "svenssons" drabbas på detta sätt...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Steg i rätt riktning för gemene man, men jag tänker aldrig köpa en oem dator utan att installera om den det första jag gör.
Hade vart praktiskt om datorerna kom helt utan bloat så man slipper detta, men den dagen lär vi knappast se.

Det finns redan idag datorer som levereras helt utan massa extra programvara, bara att folk väljer att köpa datorer fulla med skit.

Skrivet av kevve1:

Får tillverkarna pengar från andra företag för att skicka med deras program och liknande? Känns ju dumt att börja fylla datorerna med massa skit för det brukar de flesta användarna klara rätt bra själva ändå.

Skrivet av Delerium:

Har inte sett en enda märkesdator som inte har haft en massa skit förinstallerad. Bara o blåsa ren den det första man gör. Eller köpa en Mac.

Det är för att McAfee (Intel), Symantec, och andra företag betalar till datortillverkarna för att få skicka med sina program direkt i datorn, på så sätt så blir datorn billigare för slutkunden än en dator som levereras helt ren från fabrik.

Skrivet av Alling:

OK, så rubriken stämmer helt enkelt inte.
ÄR det verkligen så svårt att tillhandahålla fristående drivrutiner för all hårdvara i datorn, så att vi som vill köra ren installation enkelt kan göra det utan att behöva leta igenom kryptiska listor med mjukvara vars namn inte alltid ens avslöjar vilken drivrutin som ingår däri?

Det finns druvrutiner på tillverkarnas hemsidor, bara gå in under exempelvis "support" och sedan "download" eller liknande, ange modellnummer, välj vilket OS du vill ha till och sedan bara ladda ner snabbt och enkelt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Som exempel:
ExpressCache software.
Hotkey Features Integration

Båda dessa listas som "Programvara och hjälpprogram", men hur vet man om de behövs eller inte? Kan tänka mig vissa hotkeys kan fungera utan den programvaran. Bästa hade ju varit om alla drivrutinerna för Windows fanns i Windows update så man slapp bry sig om att surfa runt på hårdvarutillverkarnas sidor (om man nu ska köra Windows).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Inget fel på lenovo. Dom gör väldigt prisvärda datorer.

Det handlade inte mitt inlägg om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av PowerNet:

Det finns druvrutiner på tillverkarnas hemsidor, bara gå in under exempelvis "support" och sedan "download" eller liknande, ange modellnummer, välj vilket OS du vill ha till och sedan bara ladda ner snabbt och enkelt.

Ja, för det är ju alltid solklart vilka drivrutiner som gör vad.

EDIT: Har du aldrig varit med om när det till exempel finns tre olika WLAN-drivrutiner listade under samma datormodell – en för Atheros, en för Broadcom och en för Intel (eller liknande) – och det enda sättet att ta reda på vilken som fungerar är att testa dem en och en?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Skaffade nyss en Flex2 till sonen: har tagit bort Superfish och installerat annat anti-virus, men tänker inte göra en ren installation.
Skulle gärna avinstallera lite mera bloat, men har ingen aning vilka program som gör vad, mera än programmen du nämnde, samt det som ändrar egenskaper efter skärmläget.

Är det någon som har flera tips på program som bör behållas, eller absolut tas bort (Från en Lenovo Flex2, köpt i januari)?

Nu har jag inte riktigt samma dator som du (har en Lenovo B5400) men jag har en tråd där jag också undrar om bloat i en Lenovo: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1356090...

Är det nån som har koll på Lenovo-programvara?

Gällande bloat tycker jag att uttalandet låter som att man ändå inte blir av med den svåraste bloaten, deras egna program där man inte vet vad som är viktigt och ej.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

Lenovo äger rättigheterna till Thinkpad vilket var anledningen till att jag hade högt anseende om Lenovo oavsett om det var IBM..
Nu skrivs historia!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Darkus:

Skaffade nyss en Flex2 till sonen: har tagit bort Superfish och installerat annat anti-virus, men tänker inte göra en ren installation.
Skulle gärna avinstallera lite mera bloat, men har ingen aning vilka program som gör vad, mera än programmen du nämnde, samt det som ändrar egenskaper efter skärmläget.

Är det någon som har flera tips på program som bör behållas, eller absolut tas bort (Från en Lenovo Flex2, köpt i januari)?

Det är ungefär så jag brukar göra.
Har tyvärr inget tips, förutom de flesta program där man måste köpa en licens inom en viss tid, annars slutar de fungera, det finns ofta lika bra gratisalternativ.
Vad gäller sådant man är osäker på, kan man testa att inaktivera autostart av dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkus:

Skaffade nyss en Flex2 till sonen: har tagit bort Superfish och installerat annat anti-virus, men tänker inte göra en ren installation.
Skulle gärna avinstallera lite mera bloat, men har ingen aning vilka program som gör vad, mera än programmen du nämnde, samt det som ändrar egenskaper efter skärmläget.

Är det någon som har flera tips på program som bör behållas, eller absolut tas bort (Från en Lenovo Flex2, köpt i januari)?

Du tog bort också certifikatet som signerades av blowfish?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Lenovo Thinkpad 420T under 3 års tid. När jag hade denna datorn märkte jag inte av sådär jättemycket bloat, visst det fanns vissa saker där men inget som var i vägen eller ploppade upp. Då har jag haft bra mycket sämre erfarenheter av datortillverkare som Asus, MSI och Acer.

Just när det kommer till bloatware måste jag säga att Apple är fruktansvärt bra på att inte slänga in en massa skit. Jag vet inte om iMessage och liknande saker räknas till det men det är minimalt med skit som man inte vill ha på datorn. På en vanlig dator brukar det lättaste bara vara att köra en ren ominstallation på den så får man allt man vill ha.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Detta var rätt kul "Trots löftet utesluts inte extra mjukvara i vissa regioner, där det "förväntas" av kunderna." vem sjutton vill frivilligt ha en seg dator? Tror dom bara frågat några som knappt sett dator och knappt installerat eller än mindre avinstallerat program.

Hade dom fått korten på bordet innan deras "undersökning", hade resultatet sett helt annat ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag hade en Lenovo Thinkpad 420T under 3 års tid. När jag hade denna datorn märkte jag inte av sådär jättemycket bloat, visst det fanns vissa saker där men inget som var i vägen eller ploppade upp. Då har jag haft bra mycket sämre erfarenheter av datortillverkare som Asus, MSI och Acer.

Just när det kommer till bloatware måste jag säga att Apple är fruktansvärt bra på att inte slänga in en massa skit. Jag vet inte om iMessage och liknande saker räknas till det men det är minimalt med skit som man inte vill ha på datorn. På en vanlig dator brukar det lättaste bara vara att köra en ren ominstallation på den så får man allt man vill ha.

Apple är väl snarast värst av alla med sitt slutna system och framförallt itunes, de blandar inte in andra men de ger väldigt lite valfrihet utan vill kontrollera precis allt själva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är väl snarast värst av alla med sitt slutna system och framförallt itunes, de blandar inte in andra men de ger väldigt lite valfrihet utan vill kontrollera precis allt själva.

Kanske, men det betyder inte att det är en massa bloatware på datorn. Sen måste jag fråga, vad använder ni iTunes till om ni behöver göra det så ofta? Jag har knappt öppnat det sen jag köpte denna datorn. De få gångerna jag faktiskt har öppnat det så har det varit för att föra över film till iPaden, något som gick hur smidigt som helst.

Det känns som att alla som sitter och hatar på iTunes inte faktiskt har använt det, men vad vet jag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Apple är väl snarast värst av alla med sitt slutna system och framförallt itunes, de blandar inte in andra men de ger väldigt lite valfrihet utan vill kontrollera precis allt själva.

Fast det kan ändå inte räknas till bloat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du tog bort också certifikatet som signerades av blowfish?

Japp: följde Lenovos 'steg-för-steg'.

Permalänk
Medlem

"F'låt, det var dumt gjort av oss, vi lovar att bättra oss och aaaaldriiiig göra om det", så låter det nu och jag kan inte annat än undra hur länge det håller i sig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska de ha datorer utan bloat får de satsa på Linux annars lär de inte komma ifrån det.

Det skulle vara hemskt, det är då inte svårt att få med bloat i valfri linuxdist. Tänk när de inser att en standard linuxdist tar mindre plats, det första de kommer tänka är ju "mer plats för våra program, nice".

Svennebanans med linux i sina händer, nej tack. Låt dem ha sitt android eller chromebooks.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Ser att många skriver att man lägger in sitt egna Windows och så, men det förutsätter att man har separat köpt nyckel, vilket jag tvivlar många har ligger bara.
Nästan alla datorer idag kommer med nyckeln antingen i BIOS eller på den dolda partition på disken, vilket gör att du inte kan använda den om du byter hårddisk eller vill köra på eget.

Fasiken asså. Jag tycker mej ha lyckats ominstallera Windows 8 från en ISO jag laddade ner direkt från MS.
Den ska ha fetchat nyckeln direkt från BIOS under installationen (behövde inte skriva in ett shit), och sen var allt frid o fröjd.
Men om det är som du säger så kanske denna dator börjar tjafsa inom en snar framtid.
Allt verkar iaf grönt i "system egenskaper", det står faktiskt att det är aktiverat o klart.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det finns redan idag datorer som levereras helt utan massa extra programvara, bara att folk väljer att köpa datorer fulla med skit.

Jag vet inte hur du gör, men jag väljer inte dator baserat på vilken mjukvara som kommer förinstallerad på den. Man bör kunna få en dator utan bloat oavsett vilken modell man väljer kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

En tänkbar lösning om det nu verkligen är så att kundupplevelsen plötsligt blivit styrande:

Leverera datorn med en helt ren Windowsinstallation sånär som på uppdaterade drivrutiner. Lägg med installers för allt skit kunderna "förväntar sig" på hårddisken tillsammans med ett autostartande custominstallationsprogram där man helt enkelt får bocka i vad man vill ha och inte vid första uppstarten. Ha också med möjligheten att slakta hela klabbet, installers och allt, och fortsätta köra med den rena installationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerade en Acer laptop igår med hjälp av recovery funktionen och behövde självklart avinstallera minst 10 stycken bloatwares efter... Tycker det är konstigt att datortillverkare inte förstår hur mycket skada bloatwares egentligen gör för deras kunder och datorer de säljer.

Man får hoppas fler tillverkare tar efter Lenovo. Även mobiltillverkare.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial