Komma ifrån ADSL eller uppgradera det på nåt vis?

Permalänk

Komma ifrån ADSL eller uppgradera det på nåt vis?

Tjena har nyligen flyttat till en lägenhet. Jag flyttade ganska fort så hade inte riktigt kollat upp hur dåligt adsl bredband var.
Men som jag nu har märkt kommer bara min uppladdnings hastighet upp 0,8 mbit/s som är alldeles för lågt och enligt bredband bolaget kan jag inte ha nåt högre adsl anslutning.

Alla andra som bor i den här bostadsrättföreningen är 65+ och vill inte lägga några pengar på fibrer elller dylikt.

Kan man på nåt sätt få högre uppladdningshastighet? Man kan inte uppgradera telejacket så man kan få de högre hastigheterna via den?

Är glad för alla idéer

//
Big Ollie

Permalänk
Medlem

Hur centralt är det?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Adsl har väl max 3Mbit upp om ja inte mins fel och om de säger att du inte kan ha högre än 0.8-1Mbit upp så är det nog så att du bor väldigt långt från basstationen inget man kan göra själv utan det är upp till nätägarna om de vill sättandit en ny station närmre.

Men visst kan va väldigt gammla ledningar till huset med dock ändå nätägaren som måste göra jobbet utanför din trädgård iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Adsl har väl max 3Mbit upp om ja inte mins fel och om de säger att du inte kan ha högre än 0.8-1Mbit upp så är det nog så att du bor väldigt långt från basstationen inget man kan göra själv utan det är upp till nätägarna om de vill sättandit en ny station närmre.

Men visst kan va väldigt gammla ledningar till huset med dock ändå nätägaren som måste göra jobbet utanför din trädgård iaf.

ADSL är väll max 24 eller i vissa fall 30 MBit/s. Det är nog på grund utav att han delar nät med andra som han får så låg hastighet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du möjlighet till vdsl i ställer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du inte förbrukar mycket data utan bara vill ha en snabb uppkoppling kan du använda 4G istället.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Precis det jag tänkte fråga, kan du ha vdsl? Istället för max 24/2 med ADSL så kan du få 60/12 mbit med vdsl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Beror till stor del hur långt det är mellan din bostad och telestationen som denna är kopplad till samt vad telestationen är utrustad med.
VDSL upp till 60 kräver att du bor mindre än 750 meter från station. VDSL 30 1.5 KM och ADSL 24 2.5 KM. Enklast är att fråga BBB hur långt det är.

Men eftersom de säger att du inte kan få högre hastighet så bor du säkerligen mer än 1.5 KM från station. I dessa fall är du tyvärr körd. Så länge du inte går över till 4G med databegräsning.

Permalänk

Bor i utkanten av huskvarna

Har inte tillgång till vdsl och förbrukar mycket data både jag och tjejen gamear och tanken är att hon ska börja streama så det är uppladdningshastigheten som är viktig

tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av Big Ollie:

Bor i utkanten av huskvarna

Har inte tillgång till vdsl och förbrukar mycket data både jag och tjejen gamear och tanken är att hon ska börja streama så det är uppladdningshastigheten som är viktig

tack för alla svar

Jag kan ju streama med mitt ADSL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av philipborg:

ADSL är väll max 24 eller i vissa fall 30 MBit/s. Det är nog på grund utav att han delar nät med andra som han får så låg hastighet.

ner ja men nu pratade vi upp hastighet dvs max 3Mbit med Adsl och rätt förhållanden.

tillbaks till ämnet.

strömma på 0.8Mbit upp är nog bara att glömma är jag rädd... iaf med högre uplösning än 720p @ 30hz å tror dessutom du kommer få ha jäkligt låg bitrate på videon.

tipsa om att kolla vad du får för upp hastighet om du skickar en ganska stor fil för de brukar kunna dyka rätt mycket vid hög belastning som kräver lite tid att få över.

t.ex detta är mitt resultat på på 100Mbit upload

mätt med http://testmy.net

medans detta är berdbandskollen

och detta Speedtest

både speedtest och bredbandskollen mäter med relativt små filer vid testet och visar därför en burst hastighet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sist jag hade Telia och ADSL2+ Annex.M (när ADSL2+ rullades ut och i samband med flytt och några år framåt) var man tvungen att säga till att man ville ha 23/2.5. Uppströms tar nämligen bandbredd från nedströms. Sett till tidigare standarder i vilket fall. Tekniskt sett finns det utrymme upp till 3.3Mbit/s, men ingen kommer konfigurera det så och förhållandena tillåter inte sådan hastighet, men en bra bit över 1Mbit/s upp till 2.5 är möjligt.

LTE/4G mobilt bredband tillåter också högre uppladdningshastigheter. Det för med sig andra problem däremot. Ska man sända video live ska man se sig efter andra lösningar än dessa två. Det finns inte tre håll i väggen? Dvs returaktiverad kabeltv. Comhem tillåter upp till 500/30-50 i sitt nät. Finns det verkligen bostadsrättsföreningar och byar med bara 65+are som folk påstår eller är det bara undanflykter? Nog finns det gapiga barnfamiljer, yngre par och allt i varenda hus eller by.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ner ja men nu pratade vi upp hastighet dvs max 3Mbit med Adsl och rätt förhållanden.

tillbaks till ämnet.

strömma på 0.8Mbit upp är nog bara att glömma är jag rädd... iaf med högre uplösning än 720p @ 30hz å tror dessutom du kommer få ha jäkligt låg bitrate på videon.

tipsa om att kolla vad du får för upp hastighet om du skickar en ganska stor fil för de brukar kunna dyka rätt mycket vid hög belastning som kräver lite tid att få över.

t.ex detta är mitt resultat på på 100Mbit upload
http://testmy.net/xIBUl6w.png

mätt med http://testmy.net

medans detta är berdbandskollen
https://photos-5.dropbox.com/t/2/AADuDgBrnbSnj0Gbo7WxMQ_HlsDV...

och detta Speedtest
http://www.speedtest.net/result/4184020744.png

både speedtest och bredbandskollen mäter med relativt små filer vid testet och visar därför en burst hastighet

Jag tror inte det stämmer, om du kollar på bilden, Bredbandskollen längst till vänster och sedan 25, 50 och 100Mbyte via testmy.net Bredbandskollen har störst area och jag förstår inte riktigt testmy.net eftersom bredden ( tiden ) är ungefär densamma men höjden varierar, det vore mer logiskt om det var tvärt om, samma höjd men olika bredd. Sedan så mätte den mot Dallas som förval men jag bytte till London. Det spelar ju roll vart man mäter, Bredbandskollen för mig är Göteborgsservern och det kommer att gå snabbare än om jag ska mäta mot London, mätningen gäller egentligen bara mot den server man kör mot och bör inte ses som en absolut sanning om hur det blir när man kommunicerar mot en annan plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det stämmer, om du kollar på bilden, Bredbandskollen längst till vänster och sedan 25, 50 och 100Mbyte via testmy.net Bredbandskollen har störst area och jag förstår inte riktigt testmy.net eftersom bredden ( tiden ) är ungefär densamma men höjden varierar, det vore mer logiskt om det var tvärt om, samma höjd men olika bredd. Sedan så mätte den mot Dallas som förval men jag bytte till London. Det spelar ju roll vart man mäter, Bredbandskollen för mig är Göteborgsservern och det kommer att gå snabbare än om jag ska mäta mot London, mätningen gäller egentligen bara mot den server man kör mot och bör inte ses som en absolut sanning om hur det blir när man kommunicerar mot en annan plats.
http://ladda-upp.se/files/2015/b139468.png

Du har fullständigt rätt, testmynet har ingen svensk server vad jag kan se och därför är det inte ett test värt att ta hänsyn till för oss.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730