Permalänk

Krångel med tv kanaler

Inte riktigt säker på vart den här tråden ska vara så ledsen om den ligger fel.
En person jag känner har krångel med en tv hemma, tydligen så har det bara varit att plugga in tv:n i väggen så får man upp några kanaler men nu får hon inga kanaler alls, jag prövade söka efter några via både kabel och anten men jag hittade inga heller.
Jag tog några bilder på tv:n.

För att förklara lite djupare, hon är handikappad så det är väldigt svårt att få reda på mer info än det jag redan har, vet inte ens vilka jag skulle ringa så jag gjör den här tråden under tiden så får jag kontakta hennes assistent om problemet.

Permalänk
Permalänk

Hyreshus centralanten:
Vad du kan göra är att kontrollera att antenkabeln sitter både i TV'n och antenuttaget i väggen.
Man kan behöva söka bland Analoga TV-Cable kanaler.
Kontakta granne eller hyresvärd för kontroll.

Villa egen takantenn:
Kontrollera att takantennens kontakt sitter i TV'n.
Här är det enbart Digitala TV-Antenn kanaler numera som gäller.
Kontrollera om antennen pekar åt fel håll jämfört med grannarna. Kraftiga vindar kan vrida den.

På dina bilder fins inga sladdar inkopplade... varken strömmen eller antennkabeln !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Andra bilden visar i alla fall en antenningång, men ingen antennkabel syns i bild.

Någon uppfattning om hur gammal TVn är? Modellbeteckning är ännu bättre. Äldre TV före digitalåldern hade ofta benämningen antenna respektive cable beroende på vilket frekvensområde som skulle avsökas.

Numera är det snarare val av digital sändningsteknik som avses, DVB-C för digital kabelTV, resp DVB-T för marksänd digitalTV.

KabelTV-nät har så gott som alltid analog återutsändning av digitala baskanaler, och dessa borde ni kunna hitta. Är det egen TV-antenn så finns det inte längre några analoga utsändningar att ta emot, och då är vi tillbaka på frågan om TVns ålder och vad kabel resp antenn betyder i den TVn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara