*GUIDE* windows Remote desktop (fjärrstyr en annan dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Hur snabb i svängarna är ett sådant här program? Jag undrar nämligen om jag skulle kunna ansluta till min speldator från HTPCn och spela spel på hembion utan att behöva flytta hela datorn. De båda är anslutna till Gigabitnätverk.

-------------
Ptja, en frame i kvarten i princip om det inte är flashspel i princip har jag för mig.
Så nej, kommer inte funka nåt bra.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------
Ptja, en frame i kvarten i princip om det inte är flashspel i princip har jag för mig.
Så nej, kommer inte funka nåt bra.

Och det finns inga liknande tjänster som är bättre på detta? Fan jag får ta och dra långa kablar. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

När du använder fjärrskrivbord så skapas det en .rpd fil ja.

Ok, vart lägger sig dessa filer måntro?
det jag skulle vilja ha är genvägar som man kan klicka på för att fjärrstyra olika datorer/servrar
Som detä r nu så fyller jag i ip.nr varje gång?
Tack

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ok, vart lägger sig dessa filer måntro?
det jag skulle vilja ha är genvägar som man kan klicka på för att fjärrstyra olika datorer/servrar
Som detä r nu så fyller jag i ip.nr varje gång?
Tack

Använda RD Tabs?
http://www.avianwaves.com/tech/tools/rdtabs/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av griid_83:

Ok, vart lägger sig dessa filer måntro?
det jag skulle vilja ha är genvägar som man kan klicka på för att fjärrstyra olika datorer/servrar
Som detä r nu så fyller jag i ip.nr varje gång?
Tack

I mina dokument.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

RemoteApp funkar väl bara om du har en server som du kör remote desktop services på?
Denna används i stort sätt till att starta program utan att behöva gå in i terminal servern. Du kör dem egentligen i terminal servern men ser ut som du kör dem lokalt. Vilket är sjukt smidigt om användaren har slött internet och servern inte står lokalt t.ex.

Permalänk
Medlem

Bra gudie men vem kör Win XP år 2011 - snart 2012 ?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Bra gudie men vem kör Win XP år 2011 - snart 2012 ?

X hundra miljoner.

Permalänk
Medlem

Går det bra att ta upp problem i denna tråden med?
Sitter som bekant hemma i min lägenhet och har 2 datorer med Windows 7. Båda är kopplade trådlöst till en router. Saken är den att all grafik går så himla segt. Som när den renderar upp bilden för första gången så blir det trevliga streck som när man laddade ner en bild med modem.

Ska det gå såhär sakta med datorer kopplade i ett lokalt nätverk? Båda kör N-standarden och har maxat inställningarna så att säga.

Tyckte det gick bättre hos en kunnig polare men han är utomlands just nu.
Jag är väl också kunnig gällande datorer men jämfört med honom så bör jag inte ens nämnas.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Går det bra att ta upp problem i denna tråden med?
Sitter som bekant hemma i min lägenhet och har 2 datorer med Windows 7. Båda är kopplade trådlöst till en router. Saken är den att all grafik går så himla segt. Som när den renderar upp bilden för första gången så blir det trevliga streck som när man laddade ner en bild med modem.

Ska det gå såhär sakta med datorer kopplade i ett lokalt nätverk? Båda kör N-standarden och har maxat inställningarna så att säga.

Tyckte det gick bättre hos en kunnig polare men han är utomlands just nu.
Jag är väl också kunnig gällande datorer men jämfört med honom så bör jag inte ens nämnas.

Tänkte Kolla om någon varit med i samma situation nu?

Har även en SSD I htpcn kan jag tillägga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Har ett problem just nu med detta.

Sitter dock på windows 8 men hoppas på att någon vet hur man ska göra.

Jag har tillåtit Fjärrstyrning på min HTPC som jag även öppnat i brandväggen för det.

Sen försöker jag logga in på den med min main dator men det står att det är fel lösenord vilket det inte är.

Jag antar jag ska skriva in antingen mitt egna lösenord på min dator eller lösenordet som är på HTPCn. Men båda blir fel.

Så där stannar det för mig..

EDIT: HTPCn ligger på Windows 8, medans min main dator ligger på 8.1 det kanske gör någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Har ett problem just nu med detta.

Sitter dock på windows 8 men hoppas på att någon vet hur man ska göra.

Jag har tillåtit Fjärrstyrning på min HTPC som jag även öppnat i brandväggen för det.

Sen försöker jag logga in på den med min main dator men det står att det är fel lösenord vilket det inte är.

Jag antar jag ska skriva in antingen mitt egna lösenord på min dator eller lösenordet som är på HTPCn. Men båda blir fel.

Så där stannar det för mig..

EDIT: HTPCn ligger på Windows 8, medans min main dator ligger på 8.1 det kanske gör någon skillnad?

Du ska ange uppgifterna för datorn du försöker ansluta till.
Är det mot HTPCn du ska ansluta blir det följande:
Användarnamn = HTPCDatorNamn\HTPCDatorAnvändare
Lösenord = HTPCLösenord

Vilket OS du har spelar ingen roll, men du behöver Pro versionen för att fjärrskrivbordsfunktionen ska ingå som en del av operativsystemet.
Sen är det väldigt rekommenderat att uppgradera Windows 8 till 8.1 eftersom allt blir bättre, och det är gratis.