Måste jag byta drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Måste jag byta drivrutiner?

Tja, jag ska tillveckan uppgradera min GTX 660 till en MSI GTX 970. Eftersom jag inte har en CD-spelare så kan jag inte installera mina drivrutiner via en CD. Alltså hade jag tänkt att tanka ned dom. Men min fråga är ifall det behövs? Behöver jag byta drivrutiner? Tänkte eftersom båda är GTX och Nividia

Permalänk
Medlem

Kör du gamla drivrutiner så kommer det att strula.
Så finns det nyare på http://www.geforce.com/drivers så byt för all del.
Byt kort och kör en ren installation av drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Till att börja med ska man aldrig installera drivrutiner som följer med datorgrejer, det har förmodligen släppts nyare drivrutiner efter att kartongen packades.
Ladda ner från respektive tillverkares hemsida istället. Ska man göra en ominstallation av Windows kan det vara bra att tanka ner dom drivrutiner man behöver och lägga på ett usb-minne.

Permalänk
Medlem

Om du installerat drivrutinerna till 660 från skiva så måste du helt garanterat ladda ner nya och installera till 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowlig:

Tja, jag ska tillveckan uppgradera min GTX 660 till en MSI GTX 970. Eftersom jag inte har en CD-spelare så kan jag inte installera mina drivrutiner via en CD. Alltså hade jag tänkt att tanka ned dom. Men min fråga är ifall det behövs? Behöver jag byta drivrutiner? Tänkte eftersom båda är GTX och Nividia

Du har inte missat debatten om minnesproblemet på 970? Bara så du gör ett välinformerat köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har du relativt nya drivers är det lugnt, peta i det nya kortet bara.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Rekordmedlem

Både Nvidia och AMD har "unified drivers" idag så det är samma drivrutin till samtliga moderna kort, du behöver alltså inte byta driver, möjligtvis installera om den men troligen bara byta kort.
http://www.nvidia.com/object/feature_uda.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Både Nvidia och AMD har "unified drivers" idag så det är samma drivrutin till samtliga moderna kort, du behöver alltså inte byta driver, möjligtvis installera om den men troligen bara byta kort.
http://www.nvidia.com/object/feature_uda.html

Jag har installerat dom absolut senaste drivrutinerna från nividia. Då borde jag vara fine alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rowlig:

Jag har installerat dom absolut senaste drivrutinerna från nividia. Då borde jag vara fine alltså?

Det borde vara ok, det värsta som kan hända är att man behöver installera om drivern men man behöver inte byta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowlig:

Tja, jag ska tillveckan uppgradera min GTX 660 till en MSI GTX 970. Eftersom jag inte har en CD-spelare så kan jag inte installera mina drivrutiner via en CD. Alltså hade jag tänkt att tanka ned dom. Men min fråga är ifall det behövs? Behöver jag byta drivrutiner? Tänkte eftersom båda är GTX och Nividia

Skrivet av stimpen:

Du har inte missat debatten om minnesproblemet på 970? Bara så du gör ett välinformerat köp.

FYI TS

Citat:

Det populära grafikkortet innehåller en nedskalad variant av kretsen GM204, som av en hitintills oklar anledning delar upp det 4 GB stora videominnet i två segment om 3,5 och 0,5 GB. Vad kontroversen handlar om är att den mindre biten dras med betydligt lägre bandbredd än normalt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19956-nvidia-forklarar-det-s...

Även förklarat här

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian