installera 8.1 på HD som sitter i annan dator, sedan flytta den till en annan

Permalänk

installera 8.1 på HD som sitter i annan dator, sedan flytta den till en annan

Kortfattat

Brorsans Hd gick sönder i veckan, hans data står i stockholm, de håller på att flytta och är utan fast internet, finns mobilt på sticka med jäkligt taskig fart, och han måste ha igång maskinen, tills imorrn

Jag har en extra Hd, jag bor flera timmar därifrån,men jag har bra o snabbt nät. och skall upp dit inatt.

Kan jag installera 8.1 på Hd n med min hårdvara, ta ut disken med mig upp till stockholm o trycka in den i hans låda.
fattas det sedan små drivrutiner kan vi plocka ner dem där.

jag vet sedan innan med 95, 98 , xp, att detta alldrig vart bra, men har hört att win 8.1, skall kunna klara av det, är jag felinformerad, eller kan det gå.

finns original OS 8.1 som inte är installerad på annan burk , men eftersom internet saknas, behövs alla de senaste uppgraderingarna, därförville jag försöka detta hemifrån mig.

va tror ni, tacksam för snabba svar då jag bara har 3 timmar innan jag åker upp..:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blacksheep:

Kortfattat

Brorsans Hd gick sönder i veckan, hans data står i stockholm, de håller på att flytta och är utan fast internet, finns mobilt på sticka med jäkligt taskig fart, och han måste ha igång maskinen, tills imorrn

Jag har en extra Hd, jag bor flera timmar därifrån,men jag har bra o snabbt nät. och skall upp dit inatt.

Kan jag installera 8.1 på Hd n med min hårdvara, ta ut disken med mig upp till stockholm o trycka in den i hans låda.
fattas det sedan små drivrutiner kan vi plocka ner dem där.

jag vet sedan innan med 95, 98 , xp, att detta alldrig vart bra, men har hört att win 8.1, skall kunna klara av det, är jag felinformerad, eller kan det gå.

finns original OS 8.1 som inte är installerad på annan burk , men eftersom internet saknas, behövs alla de senaste uppgraderingarna, därförville jag försöka detta hemifrån mig.

va tror ni, tacksam för snabba svar då jag bara har 3 timmar innan jag åker upp..:)

Lägg ISO på ett USB och åk upp? Lättast så. Ta med drivrutiner och annat småkrafs som kan behövas efter att installationen är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för snabbt svar. Allt detta är förberett, har plockat ner alla drivisar till mobon som sitter i hans låda.

Varför jag vill installera den här, är för att kunna ladda ner alla win 8.1 uppdateringar osv
brukar vara en hel del efter instalationen.
hade det inte varit för detta hade jag bara installerat det däruppe med disken direkt i hans maskin..

så frågan återstår, går det, eller kommer win registret att balla ur när den först får mina drivrutiner o sedan nya.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lägg ISO på ett USB och åk upp? Lättast så. Ta med drivrutiner och annat småkrafs som kan behövas efter att installationen är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer.
Även om det är teoretiskt möjligt att göra som TS vill så är chansen för strul väldigt stor.
Och en ren installation tar inte många minuter från en USB, mest tid spenderar man ju på att få allt som man vill ha det i UI'et

Permalänk

Men för att undgå att sitta med ett oupdaterat win, då det skulle ta 8 dagar med hans mobila internet att få ner alla uppdateringar, så var det bara detta vi ville gå runt, om det nu gick, vill säga

Tänkte även så. för kul skojs skull kanske ändå testa, vill det sig inte så har jag med mig os et upp på sticka o installerar det igen från scratch i så fall. Tänkte bara jag skulle kollat med alla er nerdar, för o få lite kött på benen;)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

ISO på USB är det säkra alternativet.
Jag har installerat Win på en dator och flyttat över disken till en annan med helt olik hårdvara.

Installera W8 på disken.
Dessutom tar du med dig ett USB med ISO på.
Så har du ryggen fri.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Skrivet av lite_:

ISO på USB är det säkra alternativet.
Jag har installerat Win på en dator och flyttat över disken till en annan med helt olik hårdvara.

Installera W8 på disken.
Dessutom tar du med dig ett USB med ISO på.
Så har du ryggen fri.

Precis så var tanken, och du gav mig svaret jag var ute efter, att du har gjort det jag vill testa, installera på annan hårdvara o sedan flytta till helt annorlunda hårdvara.:)
och sedan bara lägga in nya drivrutiner till dessa, men ha windows fullt uppdaterat. för att på så sätt slippa sitta o ta ner dessa på ett riktigt segt mobilt bredband..

Jag testar, imorrn vet vi,,jag updaterar..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Kör på bara

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Jag gjorde så åt min far, det fungerade utan problem, lite strul med drivrutiner bara men inget som var omöjligt. Problemet jag har nu är att jag måste välja mellan Windows 7 och 8 när jag bootar och jag har bara 8 installerat på min dator :/

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

En variant är ju att installera på din extra HDD i din dator, patcha upp installationen och sedan köra sysprep för att ta bort hårdvaruinfon. Har gjort så ett flertal gånger och det har alltid funkat bra. Ta med en USB med ISO:n på för att vara safe.

Permalänk

Allt fungerade smärtfritt, inga problem ännu i alla fall

Däremot på min maskin nu, precis som Zerox nämnde så när jag startar datorn tror den jag har 2 olika installationer utav 8.1 o jag måste välja vilken som skall boota, även fast den andra hd inte ens är kvar i den burken

Någon kunnig som vet hur man återställer/ får bort detta då det är något irriterande ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om det finns 2 st Windows 8.1 i msconfig på fliken Systemstart och då kan du testa om du kan ta bort den som inte är aktuell.

I denna guide finns det flera olika sätt att fixa problemet, jag har själv använt msconfig som är OPTION THREE på denna sida för att ta bort boot alternativ i Windows 7 http://www.eightforums.com/tutorials/5817-startup-options-cho...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan kolla om det finns 2 st Windows 8.1 i msconfig på fliken Systemstart och då kan du testa om du kan ta bort den som inte är aktuell.

I denna guide finns det flera olika sätt att fixa problemet, jag har själv använt msconfig som är OPTION THREE på denna sida för att ta bort boot alternativ i Windows 7 http://www.eightforums.com/tutorials/5817-startup-options-cho...

Lite sent tack´, men har varit lite borta på uppdrag. Option 3 som du nämnde i länken fungerade helt utmärkt, och nu känns det lite mindre irriterande vid uppstart
Tackar som vänligast för hjälpen.

UPDATE om Flytt av disken. Inga problem alls det fungerade smärtfritt att göra så som tanken var, och det skönaste av allt var han slapp sitta på segt mobilt bredband för att plocka ner alla win updateringar.

Tack igen alla som hjälpte till.:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.