FreeNas på Seagate STBN Business Storage

Permalänk
Medlem

FreeNas på Seagate STBN Business Storage

Hej!

Som rubriken lyder så har jag bestämt mig för att köpa en Seagate STBN Business Storage. Läst några rescensioner som säger att dom är rätt sega men att streamingen funkar bra.

Då undrar jag om det är möjligt att lägga över FreeNas till denna burken. Läste nånstans på deras sida att det kräver 8GB ram. Vilket jag känner är lite väl overkill för att man bara ska streama.

Många andra Nas burkar körs med 512 mb ram och många har sagt att det funkar utmärkt. Så jag förstår inte varför detta program kräver så väsentligt mycket mer.

Men skulle gärna få det bekräftat av någon om det verkligen krävs så mycket ram till denna Nas'en jag beställt.

Permalänk
Inaktiv

FreeNAS kör ZFS som filsystem och den kräver mycket minne och framförallt ECC minne.

Säkerhet för din data kostar och den passar inte på el cheapo färdigbyggda NASar.

Permalänk
Medlem

Finns det Nas mjukvara man kan byta ut den inbyggda med?

Permalänk
Inaktiv

Det är inget jag vet. Mitt intresse är hemmagjorda NASar med ZFS. Kanske någon annan.

Permalänk
Medlem

Tidigare var kraven lägre. Du kanske kan hitta en äldre distribution som har lägre krav. Du lär dock då förlora lite funktioner.

Ett alternativ är att köra linux hela vägen. Det går utan problem att göra allt som går i FreeNAS i valfri linux.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Tidigare var kraven lägre. Du kanske kan hitta en äldre distribution som har lägre krav. Du lär dock då förlora lite funktioner.

Ett alternativ är att köra linux hela vägen. Det går utan problem att göra allt som går i FreeNAS i valfri linux.

Alltså detta är en färdigbyggd NAS. Det jag tänker är att linux mjukvaran lär ju ta bra mycket mer minne än 256MB. För det är det Flashminnet är på den nasen.

Eller går det få Nasen att boota från en av de HDD's som sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Alltså detta är en färdigbyggd NAS. Det jag tänker är att linux mjukvaran lär ju ta bra mycket mer minne än 256MB. För det är det Flashminnet är på den nasen.

Eller går det få Nasen att boota från en av de HDD's som sitter i?

Det är redan linux i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Det är redan linux i den

Okej det låter ju bra.

Men jag har googlat en del och jag hittar ingen Nas mjukvara till en färdig byggd nas.

Om någon vet något så får du gärna skriva det här i tråden..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sidju:

Tidigare var kraven lägre. Du kanske kan hitta en äldre distribution som har lägre krav. Du lär dock då förlora lite funktioner.

Ett alternativ är att köra linux hela vägen. Det går utan problem att göra allt som går i FreeNAS i valfri linux.

Kravet på mängden minne och ECC minne kommer från ZFS (alternativt omogna BTRFS om man kör linux) inte själva OS.

Tidigare var man inte helt klar över hur illa det kan gå utan ECC så det var inte lika hårt krav men i verkligheten har inte det ändrat sig alls utan bara våran uppfattning av det.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag min Seagate Business Storage och den är uppsatt och igång. Klart som korvspad så förstår jag inte hur jag för över filer från min dator till den.

Har kollat några guider men inte riktigt fått till det. Öppnat permission till mig och har en public folder där jag ska lägga filerna för då nasen ska kopiera över filerna till någon mapp. Men det händer inte.

Vore bra om någon annan som har en kan berätta steg för steg för man ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem

Jag har löst hur man för över sina filer till Nasen. Men det jag undrar är om det finns någon bittorrent klient till denna Nasen. Tycker det borde stå någonstans bland inställningarna men det gör det inte.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte det är så populärt med torrent bland företag så det skulle väl knappast vara förvånande om svaret är nej det finns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror inte det är så populärt med torrent bland företag så det skulle väl knappast vara förvånande om svaret är nej det finns inte

Yes var i kontakt med supporten och det fanns det inte. Men har hittat en annan lösning på det hela så problemet är löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Yes var i kontakt med supporten och det fanns det inte. Men har hittat en annan lösning på det hela så problemet är löst

Kan man fråga vad det var för lösning?

Sitter med samma nas och vill att den ska syncas med en annan nas

Permalänk
Vila i frid

När man läser lite på nätet om Seagates STBN får man rätt snart syn på omdömen som t.ex. "Do not buy this drive under any circumstances". Är man rädd om sina viktiga data bör man tydligen välja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När man läser lite på nätet om Seagates STBN får man rätt snart syn på omdömen som t.ex. "Do not buy this drive under any circumstances". Är man rädd om sina viktiga data bör man tydligen välja något annat.

Just därför jag vill att den ska syncas med en annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

Just därför jag vill att den ska syncas med en annan

läs http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1356452-sakerhetsb... ifall du missat den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Genell:

Just därför jag vill att den ska syncas med en annan

Problem med sync är att de syncar även ändringar på grund av bit fel, hackande och annat liknande. Så man bör vara försiktig med det

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort som så att jag tagit ut mina diskar och satt dom i en dator. Men Jag har filer på dessa diskar och är inte så sugen på att formatera hela disken. Men nu till problemet, diskarna syns inte i datorn överhuvudtaget. Inte heller i diskhanteraren så jag undrar om de är formaterade på något speciellt sätt som gör att jag inte ser dom?

Permalänk
Vila i frid

ext2fsd-0.46a.exe (varför jag inte använde ext2fsd-0.48.exe vet jag inte exakt så här långt efteråt, vet bara att den inte funkade för mig). http://ext2fsd.sourceforge.net/projects/projects.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

ext2fsd-0.46a.exe (varför jag inte använde ext2fsd-0.48.exe vet jag inte exakt så här långt efteråt, vet bara att den inte funkade för mig). http://ext2fsd.sourceforge.net/projects/projects.htm

Syftar du på mig? ISåfall vad ska jag göra med det förutom installera programvaran?

EDIT: Installerade och fattade att det var till mig. Men tyvärr så ser inte det programmet heller några diskar.

Fixat det nu så det syns i diskhanteringen. Men den syns inte i den här datorn. Så jag antar jag måste formatera om diskarna till NTFS så dom syns tror dom ligger på exfat 2