Dusin, företaget med den mest oseriösa kundservicen

Permalänk
Medlem

Dusin, företaget med den mest oseriösa kundservicen

Hejsan swec, här kommer en anledning till varför man inte ska handla på dustin.

Enligt mina erfarenheter har dustin en extremt usel kundservice och hanterar reklamationer väldigt nonchalant.

Jag köpte skärmen "AOC u3477pqu" för ett halvår sedan. Leveransdatumet förlängs då med två månader. Efter den första leveransen så fungerade inte min vara. Jag blir då hänvisad att skriva till AOC kundtjänst om hjälp med skärmen. De säger att jag ska skicka tillbaka skärmen till Dustin och det gör jag och får tillbaka skärmen ca 1 månad senare. Skärmen fungerar fortfarande inte plus att Dustin har nu gjort flera tydliga repor på skärmen den. Jag skickar tillbaka skärmen än en gång och vill häva köpet och ha mina pengar tillbaka. Dustin fullständigt skiter i att svara på mitt mail och 8 dagar senare får jag ett mejl om att "Din skärm är nu påväg tillbaka till dig". Det är så de hanterar reklamationsfall, de fullkomligt struntar i konsumenten då de ej svarar på mejlen.

Jag ringde då till Dustin för att de ej svarade på mailen och ville häva köpet. Då får jag reda på att jag borde ha krävt pengarna 14 dagar efter leverans fast Dustin säger inget om detta i sina mejl utan hänvisar mig istället till tillverkarens mejladress för att tiden ska gå så att man inte kan häva köpet. Konsumentlagar fungerar inte heller bra då Dustin verkar anse sig stå över lagen. Hursomhelst så blir det att ta detta till konsumentombudsmannen så får vi se hur det går.

Nu har alltså ett halvår gått och jag står fortfarande skärmlös. Dustin har förlorat en stor kund och jag kommer aldrig någonsin handla hos dem igen med tanke på denna usla kundservice.

Om ni vill ha ett tips så häv köpet innan 14 dagar gått så att Dustin inte kan sno pengar av er med.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter den första leveransen så fungerade inte min vara. Jag blir då hänvisad att skriva till AOC kundtjänst om hjälp med skärmen. De säger att jag ska skicka tillbaka skärmen till Dustin[...]

Och här hade jag använt mig av ångerrätten, hävt köpet och köpt skärmen någon annanstans.

En mer seriös återförsäljare (t.ex. Komplett*) hade istället skickat ut en ny identisk skärm till dig så att du kan använda dig av den istället och låta dig skicka tillbaks den första skärmen, varvid dom själva kan ta beslutet att reklamera skärmen till AOC. På så sätt slipper du som kund komma i klämm och sitta skärmlös.

(*Jag använder Komplett som exempel för att detta var precis vad dom gjorde för mig för bara några veckor sedan.)

Edit: Lite väl sent nu, men du funderade aldrig på att skriva i Dustins tråd här på forumet? #15265965

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en laptop och testade. Var inte nöjd så skickade tillbaka, inga problem. Fattar inte varför folk ska göra en tråd varje gång ett företag sköter något dåligt. Alla företag har någon sådan tråd här typ. Brukar gå att lösa. Tråkigt för dig men händer.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Och här hade jag använt mig av ångerrätten, hävt köpet och köpt skärmen någon annanstans.

En seriös återförsäljare (t.ex. Komplett eller Inet) hade istället skickat ut en ny identisk skärm till dig så att du kan använda dig av den istället och låta dig skicka tillbaks den första skärmen, varvid dom själva kan ta beslutet att reklamera skärmen till AOC.

Du kan inte använda ångerrätten på en trasig vara...den kommer ju inte bli godkänd för retur när de undersöker den och ser att den inte funkar...

Det är reklamation som gäller när man har oturen att få nåt trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv handlat en hel del från Dustin och märkt att kundservicen kan strula ibland. Hade problem med min H100i-kylare som rasslade och levde om. Fick samma råd som dig att jag skulle kontakta Corsair men det visade sig att det även där var Dustins uppgift att ta hand om problemet. Men jag ska inte klaga egentligen då det hela slutade med att jag fick pengarna tillbaka plus en helt ny kylare som fungerade felfritt.

Hursomhelst, struligt minst sagt och det verkar vara dålig kommunikation på kundservicen.

Permalänk
Medlem

Får bara beklaga för upplevesen du haft med dustin, kan själva bara säga att jag varit så nöjd med dom.

Jätte smidiga reklamationer av produkter dom skickade t.ex. ut nya minnen till mitt nya bygge innan jag behövde skicka in dom gamla som var defekta, dom har vid flera tillfälle skickat ut nya produkter utan att behövt ta in dom gamla, dom har ofta löst de smidigt med dell och även asus åt mig så jag har reklamerat 3 skärmar UPS kommit direkt till dörren både lämnat nya och hämtat gamla.

Tänker inte ta för många exempel här men jag kan säga att dustin har flertal gånger gjort extremt sjyssta saker åt mig som slutkund och betett sig professionellt på ett sätt som jag kan säga att ingen annan webb butik någonsin har gjort och då är jag ganska stor kund med säkert över 70k+ st hos iaf 3 andra stora svenska webb butiker.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du kan inte använda ångerrätten på en trasig vara...den kommer ju inte bli godkänd för retur när de undersöker den och ser att den inte funkar...

Det är reklamation som gäller när man har oturen att få nåt trasigt.

Är varan DOA eller är defekt när du får den, och du låter återförsäljaren veta detta när du kontaktar dem, så kan de mycket väl låta dig häva köpet om du har tid kvar på öppet köp. I synnerhet om de inte har några fler exemplar av den varan på lager.
Du som kund ska inte behöva komma i kläm på det sätt som TS bevisligen har gjort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Är varan DOA eller är defekt när du får den, och du låter återförsäljaren veta detta när du kontaktar dem, så kan de mycket väl låta dig häva köpet om du har tid kvar på öppet köp. I synnerhet om de inte har några fler exemplar av den varan på lager.
Du som kund ska inte behöva komma i kläm på det sätt som TS bevisligen har gjort.

Det är inte samma sak som att nyttja ångerrätten, det är goodwill från företagets sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Får bara beklaga för upplevesen du haft med dustin, kan själva bara säga att jag varit så nöjd med dom.

Jätte smidiga reklamationer av produkter dom skickade t.ex. ut nya minnen till mitt nya bygge innan jag behövde skicka in dom gamla som var defekta, dom har vid flera tillfälle skickat ut nya produkter utan att behövt ta in dom gamla, dom har ofta löst de smidigt med dell och även asus åt mig så jag har reklamerat 3 skärmar UPS kommit direkt till dörren både lämnat nya och hämtat gamla.

Tänker inte ta för många exempel här men jag kan säga att dustin har flertal gånger gjort extremt sjyssta saker åt mig som slutkund och betett sig professionellt på ett sätt som jag kan säga att ingen annan webb butik någonsin har gjort och då är jag ganska stor kund med säkert över 70k+ st hos iaf 3 andra stora svenska webb butiker.

Kan bara instämma, Dustin är den enda butiken jag har handlat hos som ofta gör betydligt mer än vad man som kund kan kräva. Sen kommer det nog alltid vara någon som har problem vid något ärende, vilket är trist, men har Dustin gjort fel så tror jag inte du som kund behöver oroa dig för att det inte kommer lösa sig i slutändan, av den anledningen handlar jag alltid allt jag kan därifrån och rekommenderar alltid Dustin till alla som behöver handla.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Jag har mest positiva erfarenheter av Dustin, även om man lärt sig att dom ofta har ett fåtal saker i lager och beställer man fler än en av något så hamnar det snabbt på restlistan.

På jobbet var vi storkund och hade ett riktigt idiotfall en gång, en KVM-switch som kom tillbaka från reparation helt sönderslagen. Nån hade kört över den med truck eller nåt, det är kraftig plåt som det kärvs stor kraft för att förstöra på det sättet. När vi ringde om det och inte gav oss fick vi ett "men vafan..." i telefon från en irriterad dustinanställd. Där tappade dom oss som kund rätt snabbt, vi har ändå handlat för 100.000-tals kronor per år av dom tidigare.

Jag har ett intressant ärende hos Webhallen nu... en AR02 CPU-kylare som INTE passar socket 2011 trots att det står så i specsen, helt i linje med tillverkarens specs. Ska bli intressant att se om dom tror på mig, ignorerar mig eller hanterar det kundvänligt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag har mest positiva erfarenheter av Dustin, även om man lärt sig att dom ofta har ett fåtal saker i lager och beställer man fler än en av något så hamnar det snabbt på restlistan.

På jobbet var vi storkund och hade ett riktigt idiotfall en gång, en KVM-switch som kom tillbaka från reparation helt sönderslagen. Nån hade kört över den med truck eller nåt, det är kraftig plåt som det kärvs stor kraft för att förstöra på det sättet. När vi ringde om det och inte gav oss fick vi ett "men vafan..." i telefon från en irriterad dustinanställd. Där tappade dom oss som kund rätt snabbt, vi har ändå handlat för 100.000-tals kronor per år av dom tidigare.

Jag har ett intressant ärende hos Webhallen nu... en AR02 CPU-kylare som INTE passar socket 2011 trots att det står så i specsen, helt i linje med tillverkarens specs. Ska bli intressant att se om dom tror på mig, ignorerar mig eller hanterar det kundvänligt.

Om kylaren inte passar fatsän beskrivningen säger att den ska göra det så har du rätt enligt ARNs regler att reklamera varan.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag har ett intressant ärende hos Webhallen nu... en AR02 CPU-kylare som INTE passar socket 2011 trots att det står så i specsen, helt i linje med tillverkarens specs. Ska bli intressant att se om dom tror på mig, ignorerar mig eller hanterar det kundvänligt.

Vet inte om det kan ha något med det hela att göra, men har för mig Asus har CPU-socket på vissa 2011 moderkort med några extra pinnar (2017?) som är stöd för kommande processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Nu har alltså ett halvår gått och jag står fortfarande skärmlös. Dustin har förlorat en stor kund och jag kommer aldrig någonsin handla hos dem igen med tanke på denna usla kundservice

Kan du definiera stor kund?

Tråkigt när det krånglar så där, jag har goda erfarenheter när jag har handlat hos Dustin.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §3.3 & §3.4*

Tråd låst då vi inte tillåter korspostning (flera inlägg/trådar om samma sak). Tråden saknar även en vettig frågeställning/diskussionsvärde, se §3.4.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...