Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar i spel, hur är det?

Tjenare!

Som titeln säger så har jag funderingar kring det är att spela med två skärmar i spel. I tex CS skulle väl crosshairet hamna mitt i skarven vilket inte är någon fördel.

Mina funderingar kommer från att jag kör på 3 st 1080p 24" skärmar just nu i Surround och i framtiden verkar 27" vara the shits. Mitt stativ tar 2 st 27" skärmar och därför är det inte aktuellt med 3 st 27" skärmar.

Så åter till frågan.. Någon som har erfarenhet av två skärmar i gaming? Är det ens ett alternativ?

Ös ner era erfarenheter, funderingar och idéer kring detta, inga hämningar!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

skulle säga att det inte är ett alternativ att köra två skärmar i sorround, ska man köra sorround/eyefinity så ska man inte ha en skarv i mitten!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

skulle säga att det inte är ett alternativ att köra två skärmar i sorround, ska man köra sorround/eyefinity så ska man inte ha en skarv i mitten!

Det jag misstänkte! Funderade på att köpa isåfall två skärmar med minimala kanter eller ramar. Men det känns som att det spelar ingen roll hur liten ram man har, den där skarven kommer alltid finnas där! Får hoppas att dom ändå fortsätter göra 24" i högre upplösningar men det kanske inte ger någon effekt att ha högre upplösning på en 24" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaviar:

Det jag misstänkte! Funderade på att köpa isåfall två skärmar med minimala kanter eller ramar. Men det känns som att det spelar ingen roll hur liten ram man har, den där skarven kommer alltid finnas där! Får hoppas att dom ändå fortsätter göra 24" i högre upplösningar men det kanske inte ger någon effekt att ha högre upplösning på en 24" ?

Det bästa du kan göra är att hitta en till 24" skärm billigt

Visa signatur

DELL Precision T5500 . Intel Xeon Hexa Core X5650 2,66 gHz . 24GB ECC RAM . GTX 660 2GB . 256GBSSD, 300GB 10K WD Raptor , 1TB WD Red .
DELL Precision T5500 . Intel Xeon Quad Core X5550 2,66 gHz . 12GB ECC RAM . GTX 650 Ti . 128GBSSD, 2TB WDGREEN, 1TB WDBLACK .
LENOVO M58P .

Permalänk
Lego Master

Beror ju på VAD för spel du ska lira. Supreme Commander stöder två skärmar ypperligt, genom att använda sekundärskärmen som en jättestor, zoombar minimap. Blir tokig om jag försöker spela det utan dubbla skärmar nuförtiden.

Alltså, spel där du generellt inte behöver ha det intressanta mitt i skärmen, eller kan ha ett osymmetriskt interface kan funka. FPS, not so much. Inte heller MMORPG skulle jag säga, kan inte tänka mig att det blir bekvämt att banka monster i WoW, även om det i teorin borde funka.

Jag skulle satsa på tre skärmar. Kung för FPS, och du kan välja hur många du vill använda till andra spel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Okej! Tack så hemskt mycket för alla svar
Det är ju mest FPS jag lirar men det händer att man lirar andra spel också. Men eftersom huvudpunkten är FPS så lär det bli tre skärmar igen.

Någon som har koll på upplösningar för 24"s? Sitter som sagt just nu med 3 fullHD skärmar men det skulle vara intressant i framtiden med tex 3 st 1440 skärmar. Har ni någon aning om 24" eran är över eller kommer det fortfarande tillverkas 24" med högre upplösningar? Kanske en svår fråga men någon kanske har någon aning iallafall

Tack igen!

Permalänk
Lego Master

Ingen aning på din sista fråga, men jag sitter på 24" 1080p-skärmar och ser ingen direkt anledning att gå upp till 1440 innan allting har tokdött och jag MÅSTE uppgradera.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tycker det är hemskt, en stor skarv i mitten förstör upplevelsen för mig.

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare inlägg, att ha ett crosshair mellan 2 skärmar funkar inte.

Ang. upplösning: Kör fn. WOT, MWO, Crysis, Metro, Wargame Airland Battle på 5760x1080 och känner absolut inget behov att uppgradera skärmar till 1440 (dessutom skulle datorn antagligen sura).

btw: 3 skärmar ger marginell "fördel" (speciellt med tanke på fps-förlust vid den högre upplösningen) utan vinsten är nästan uteslutande känsla/inlevelse. Allt viktigt måste fort. vara i mittenskärmen.

Men shit vad trevligt det är

//edit:Typo + saker jag glömde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Instämmer med tidigare inlägg, att ha ett crosshair mellan 2 skärmar funkar inte.

Ang. upplösning: Kör fn. WOT, MWO, Crysis, Metro, Wargame Airland Battle på 5760x1080 och känner absolut inget behov att uppgradera skärmar till 1440 (dessutom skulle datorn antagligen sura).

btw: 3 skärmar ger marginell "fördel" (speciellt med tanke på fps-förlust vid den högre upplösningen) utan vinsten är nästan uteslutande känsla/inlevelse. Allt viktigt måste fort. vara i mittenskärmen.

Men shit vad trevligt det är

//edit:Typo + saker jag glömde

Kan du inte lägga upp en bild på WoT med 3 skärmar? Please.
Behöver du ha alla 3 skärmarna på en rak linje/rad eller vinklar du dom 2 yttre skärmarna mot dig? Ifall du vinklar dom hur vet du hur många grader du ska vinkla dom för att det ska se rätt ut? Det är kanske inte så noga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Kan du inte lägga upp en bild på WoT med 3 skärmar? Please.
Behöver du ha alla 3 skärmarna på en rak linje/rad eller vinklar du dom 2 yttre skärmarna mot dig? Ifall du vinklar dom hur vet du hur många grader du ska vinkla dom för att det ska se rätt ut? Det är kanske inte så noga?

På jobbet just nu, du hittar en annan här: http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/256670-does-wo...

I WOT behöver man pilla på FOV samt en där man byter från16:9 till det som matchar ens uppsättning av skärmtyper och vinkeluppsättning (kommer inte ihåg namnet).

Köpte denna en gång i tiden: https://www.komplett.se/asus-24-led-vn247h/803204
Är dock lite besviken på stativet (bla. kan man inte justera "omslutningsvinkeln")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

På jobbet just nu, du hittar en annan här: http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/256670-does-wo...

I WOT behöver man pilla på FOV samt en där man byter från16:9 till det som matchar ens uppsättning av skärmtyper och vinkeluppsättning (kommer inte ihåg namnet).

Köpte denna en gång i tiden: https://www.komplett.se/asus-24-led-vn247h/803204
Är dock lite besviken på stativet (bla. kan man inte justera "omslutningsvinkeln")

Riktigt mäktigt.
Tack för bilden och infon.