Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon218488:

Åksjuk blir man när synintrycken inte stämmer överens med huvudets rörelser. Det är ju ett problem som kan vara möjligt att lösa med ett VR-headset.

Inte bara huvudets. Ögonen, innerörat och diverse muskler (proprioception) spelar roll.

Jag är extremt skeptisk själv, men vi får väl se. Jag har svårt att tro att VR kommer framkalla mindre illamående än vad vanliga datorskärmar gör. Det finns ju många, speciellt de som aldrig spelat spel som unga, som inte tål 3D-spel överhuvudtaget; därtill många som inte tål vissa spel (t ex med för låg FOV, mycket head bobbing osv).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det verkar ju som att det krävs någon sorts extern sensor för att kunna registrera rörelser tillräckligt snabbt och tillräckligt exakt. Rift har ju IR-dioder som spåras av en extern kamera för att vanliga gyron/accelerometrar inte räckte till.

Oculus Rifts IR-led + Kamera används bara för att korrigera för den drift som sker om man bara använder sig av gyron/accelerometrar. Den är dessutom MYCKET långsammare än gyrona/accelerometrar.

Skrivet av backfeed:

Jepp, men laserbasstationer (klass 3B) lät tämligen extremt ändå tycker jag.

Som jag förstod det så var det bara innandömet som var klass 3B, sedan så sitter det ett IR filter som får ner klassningen till Klass 1.

Permalänk

Det låter bra iaf! Jag blev blev illamående och kände grova obehag då jag testade DK1. Speciellt i HL2. Fyfan, så fort man rörde sig så blev jag helt yr och desorienterad. Inte en trevlig upplevelse någonstans. Grimaserar fortfarande när jag ser folk köra med DK1 på youtube...bla pewdiepie. Han om någon borde väl ha råd med en DK2 åtminstone.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=leg2gS6ShZw

Här är en video... den längsta som jag sett. Tested med Will och Norm som pratar med en av ingenjörerna bakom Vive. Riktigt intressant. De pratar även om demona och hur de upplevde det. Norm som vanligtvis blir åksjuk kände inte av något alls med Valves/HTC Vive, och båda tyckte detta var mycket bättre än Rift DK II...

Permalänk
Skrivet av Battlefield:

Det låter bra iaf! Jag blev blev illamående och kände grova obehag då jag testade DK1. Speciellt i HL2. Fyfan, så fort man rörde sig så blev jag helt yr och desorienterad. Inte en trevlig upplevelse någonstans. Grimaserar fortfarande när jag ser folk köra med DK1 på youtube...bla pewdiepie. Han om någon borde väl ha råd med en DK2 åtminstone.

Jag tyckte det blev väldigt mycket bättre (gällande simulatorsjuka) när jag gick ifrån DK1 till DK2. Men det finns fortfarande saker som triggar rejält illamående. Att stå still och bara titta sig omkring funkar utmärkt, men så fort jag börjar förflytta mig i VR-världen så börjar jag känna ett lätt illamående. Särskilt roterande rörelser, dvs att man roterar spelaren medan man själv sitter stilla.

Jag tror att de demon som HTC/Valve visar upp med Vive bygger mycket på att man går omkring själv och då så stämmer ju synintryck och rörelser väldigt väl. Det är dessutom ett bra sätt att demonstrera deras tracking-teknik. Men jag har svårt att se att det skulle bli så mycket bättre för samma typ av scenarion som jag beskrev i förra stycket.

Permalänk

Helt klart en intressant konkurrent mot Rift. Dom verkar dessutom ha satsat på lite olika design-val och dylikt, så det blir nog en del för- och nackdelar med båda, beroende på vilka krav man har.

Vad gäller åksjukan så återstår det väl att se. Jag tror knappast att någon fick testa att använda det mer än typ en halvtimme i streck, och det kunde iaf jag göra med DK1 i HL2 utan problem. Hur man klarar sig under längre sessioner är det som är intressant, och då handlar det inte heller bara om åksjuka, utan även hur bekvämt headsetet sitter på huvudet och hur svettigt det blir.

Men det ska bli intressant att prova senare i år! Oculus säger ju att även dom har botat åksjukan i princip helt och hållet i dagsläget, så det kommer bli en hård fight

Personligen så har jag dock inget intresse av att använda VR ståendes med lustiga controllers, utan endast för huvud-rörelser framför skrivbordet med tangentbord och mus. Därför tilltalar conceptet hos Oculus Rift mig mer för tillfället. Men det skulle inte förvåna mig om jag i slutändan köper båda två trots allt, om inte någon floppar rejält då.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Way to go! Hejja valve!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Shit.
Jag som tänkte handla aktier i läkemedelsindustrin.
(åksjuketabletter)

Jag vet! Jag skrev t.o.m. en guide om användandet utav postafen bl.a. för att slippa illamåendet ifrån Oculus. (Tyvärr borttagen av moralkärringarna här på forumet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag vet! Jag skrev t.o.m. en guide om användandet utav postafen bl.a. för att slippa illamåendet ifrån Oculus. (Tyvärr borttagen av moralkärringarna här på forumet)

Ska köpa på mig ett lager postafen, borde vara perfekt att ha för att vänja in sig med VR

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_Fatrix:

Ska köpa på mig ett lager postafen, borde vara perfekt att ha för att vänja in sig med VR

Hjälper det inte tillräckligt mycket går det alltid att kombinera med åksjuketuggummin "Calma", precis som man gör innan alkohol & dylika intag~ Båda två finns receptfritt på apotek; alltså billigast via apotea.se

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Skonky:

https://www.youtube.com/watch?v=leg2gS6ShZw

Här är en video... den längsta som jag sett. Tested med Will och Norm som pratar med en av ingenjörerna bakom Vive. Riktigt intressant. De pratar även om demona och hur de upplevde det. Norm som vanligtvis blir åksjuk kände inte av något alls med Valves/HTC Vive, och båda tyckte detta var mycket bättre än Rift DK II...

I början tar det ju även upp lite om hur själva lasersystemet funkar, det är inte strålar som konstant lyser åt samma håll utan en (eller flera) som skannar över rummet och det är sen tidsskillnaden mellan när strålarna träffar headsetets olika sensorer som gör att det går att avgöra var man befinner sig.

Eftersom strålarna inte lyser åt samma håll konstant minskar ju risken för att utsättas av längre tids belysning i ögon.

Strålar som rör sig låter ju däremot som en ganska avancerad och kanske dyr lösning då man måste ha motorer eller speglar som måste vara väldigt snabba. Ska bli intressant och se vad hela kalaset går på, räcker 10 000kr? med två skärmar, två kontroller och basstationer så låter det som att det drar iväg men hur mycket är folk beredda att betala?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Det är bättre att du köper aktier i VR-branschen istället. Åksjuka kommer man självklart att eliminera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Hjälper det inte tillräckligt mycket går det alltid att kombinera med åksjuketuggummin "Calma", precis som man gör innan alkohol & dylika intag~ Båda två finns receptfritt på apotek; alltså billigast via apotea.se

Åksjuketuggummin innan alkohol? Aldrig hört talas om nåt så dumt innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

I början tar det ju även upp lite om hur själva lasersystemet funkar, det är inte strålar som konstant lyser åt samma håll utan en (eller flera) som skannar över rummet och det är sen tidsskillnaden mellan när strålarna träffar headsetets olika sensorer som gör att det går att avgöra var man befinner sig.

Eftersom strålarna inte lyser åt samma håll konstant minskar ju risken för att utsättas av längre tids belysning i ögon.

Strålar som rör sig låter ju däremot som en ganska avancerad och kanske dyr lösning då man måste ha motorer eller speglar som måste vara väldigt snabba. Ska bli intressant och se vad hela kalaset går på, räcker 10 000kr? med två skärmar, två kontroller och basstationer så låter det som att det drar iväg men hur mycket är folk beredda att betala?

Precis. Det är ingen synlig laser, det är infraröd laser. Så den syns inte alls, och är inte farlig för ögonen. Riktigt trevligt med sub-mm precision däremot. Tekniken ska väl vara liknande sådana som finns i kassa-apparater, vad jag hört. Jag har ingen aning om hur dyr just den tekniken är. Men du har rätt att de har motorer och rör på sig hela tiden, så ja det hela kan gå på en slant.

Jag gillar Norm's reaktion då han säger att han kommer att dedikera ett rum till detta.

Jag tror att ett helt system kan komma att kosta en del. Som du säger är det ett VR-headset, två kontroller, och 2 lighthouse moduler. Jag tror inte det kommer att gå för 10000, men kanske 5000. Om det skulle gå för 5 tusen skulle det vara en bra deal. Sen för att det fortfarande ska vara prisvärt tror jag inte det kan kosta 10000. Men jag tror inte, och hoppas ärligt, att det inte kommer att kosta så mycket.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Skonky:

Precis. Det är ingen synlig laser, det är infraröd laser. Så den syns inte alls, och är inte farlig för ögonen. Riktigt trevligt med sub-mm precision däremot. Tekniken ska väl vara liknande sådana som finns i kassa-apparater, vad jag hört. Jag har ingen aning om hur dyr just den tekniken är. Men du har rätt att de har motorer och rör på sig hela tiden, så ja det hela kan gå på en slant.

Jag gillar Norm's reaktion då han säger att han kommer att dedikera ett rum till detta.

Jag tror att ett helt system kan komma att kosta en del. Som du säger är det ett VR-headset, två kontroller, och 2 lighthouse moduler. Jag tror inte det kommer att gå för 10000, men kanske 5000. Om det skulle gå för 5 tusen skulle det vara en bra deal. Sen för att det fortfarande ska vara prisvärt tror jag inte det kan kosta 10000. Men jag tror inte, och hoppas ärligt, att det inte kommer att kosta så mycket.

Infrarött ljus kan väl vara farligt för ögonen det med har jag för mig men jag är ingen expert och det beror väl också på styrkan. Valve lär för övrigt ha undersökt hur farligt det är, de vill knappast sälja saker som skadar folk, det brukar inte bli billigt i USA med deras stämningar.

Jag personligen skulle kunna tänkta mig att betala 10 000 men då med någon form av garanti att man vet att det är häftigt, typ att man testat det hemma hos någon annan först, det är lite mycket pengar att slänga ut på en chansning

5 000 känns svårt att få ner det till tror jag utan att ha en affärsmodell likt spelkonsollerna där Valve sen räknar med att dra in massor av pengar på spel och tillbehör men jag har svårt att se det funkar på samma sätt som till konsollerna om det liksom är ett öppet system där alla kan tillverka spel. Men man kan ju alltid hoppas, den som lever få se helt enkelt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Infrarött ljus kan väl vara farligt för ögonen det med har jag för mig

Eh. Skaffa källa på detta. Infrarött ljus kan inte göra annat än att värma dina ögon skulle jag tro.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

I början tar det ju även upp lite om hur själva lasersystemet funkar, det är inte strålar som konstant lyser åt samma håll utan en (eller flera) som skannar över rummet och det är sen tidsskillnaden mellan när strålarna träffar headsetets olika sensorer som gör att det går att avgöra var man befinner sig.

Eftersom strålarna inte lyser åt samma håll konstant minskar ju risken för att utsättas av längre tids belysning i ögon.

Strålar som rör sig låter ju däremot som en ganska avancerad och kanske dyr lösning då man måste ha motorer eller speglar som måste vara väldigt snabba. Ska bli intressant och se vad hela kalaset går på, räcker 10 000kr? med två skärmar, två kontroller och basstationer så låter det som att det drar iväg men hur mycket är folk beredda att betala?

På bilderna såg det ut som det satt en matris av dioder så de kanske inte behöver dyra speglar om de bara har många lasrar istället. Enkla laserdioder är ju inte direkt dyra idag.

Skrivet av Skonky:

Precis. Det är ingen synlig laser, det är infraröd laser. Så den syns inte alls, och är inte farlig för ögonen. Riktigt trevligt med sub-mm precision däremot. Tekniken ska väl vara liknande sådana som finns i kassa-apparater, vad jag hört. Jag har ingen aning om hur dyr just den tekniken är. Men du har rätt att de har motorer och rör på sig hela tiden, så ja det hela kan gå på en slant.

Jag gillar Norm's reaktion då han säger att han kommer att dedikera ett rum till detta.

Jag tror att ett helt system kan komma att kosta en del. Som du säger är det ett VR-headset, två kontroller, och 2 lighthouse moduler. Jag tror inte det kommer att gå för 10000, men kanske 5000. Om det skulle gå för 5 tusen skulle det vara en bra deal. Sen för att det fortfarande ska vara prisvärt tror jag inte det kan kosta 10000. Men jag tror inte, och hoppas ärligt, att det inte kommer att kosta så mycket.

Skrivet av Jazz 1-up:

Eh. Skaffa källa på detta. Infrarött ljus kan inte göra annat än att värma dina ögon skulle jag tro.

Suck. IR-lasrar är extremt farliga. En vanlig variant är koldioxidlaser och en switchad sådan kan nå toppeffekter på flera GW. Laserskärare i industriella sammanhang är ofta koldioxidlaser och de skär enkelt genom trä och stål.

Där har du en IR-laser som skär 1,6 mm stål som det vore smör. Vad tror du en sådan laser hade gjort med ditt öga?

Lasrar som är utanför det synliga spektrumet är faktiskt mycket farligare eftersom de inte triggar blinkreflexen. Inte för att blinkreflexen hade hjälpt mot en industriell laser i kilowatt-klassen.

Det som några reagerade på var att det syns ett klistermärke på några bilder som säger Class 3B. Det är oroande för att det betyder tilläckligt hög energi för att skada ögat om det träffas direkt medan diffusa reflektioner är lugnt. Du måste alltid bära skyddsglasögon när du hanterar 3B. Ska det fungera i praktiken så måste det vara klass 1 på lasrarna. Klass 2 går inte så länge det är IR-laser. Det är lite klent med information men såg någonstans att lasrarna bara är en prototyp än så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck. IR-lasrar är extremt farliga. En vanlig variant är koldioxidlaser och en switchad sådan kan nå toppeffekter på flera GW. Laserskärare i industriella sammanhang är ofta koldioxidlaser och de skär enkelt genom trä och stål.

https://www.youtube.com/watch?v=wAR7rgvI_wc

Där har du en IR-laser som skär 1,6 mm stål som det vore smör. Vad tror du en sådan laser hade gjort med ditt öga?

Lasrar som är utanför det synliga spektrumet är faktiskt mycket farligare eftersom de inte triggar blinkreflexen. Inte för att blinkreflexen hade hjälpt mot en industriell laser i kilowatt-klassen.

Det som några reagerade på var att det syns ett klistermärke på några bilder som säger Class 3B. Det är oroande för att det betyder tilläckligt hög energi för att skada ögat om det träffas direkt medan diffusa reflektioner är lugnt. Du måste alltid bära skyddsglasögon när du hanterar 3B. Ska det fungera i praktiken så måste det vara klass 1 på lasrarna. Klass 2 går inte så länge det är IR-laser. Det är lite klent med information men såg någonstans att lasrarna bara är en prototyp än så länge.

Tack för informationen. Väldigt intressant. Min poäng var inte att de är ofarliga för att de inte är synliga, utan mer att de är inte synliga och inte farliga. De är inte likadana som sitter i laserpekare etc.

Men om du säger att 3b är en klass som faktiskt kan vara farlig så får vi se vad som sker i framtiden. De kanske bara är diffusa reflektioner, men på bilderna såg det inte ut att vara några speglar, vad jag kunde se. Du vet säkert mer om det. Tror inte att Valve sätter 2 sådana här apparater i ens vardagsrum om de är farliga för människors ögon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skonky:

Tack för informationen. Väldigt intressant. Min poäng var inte att de är ofarliga för att de inte är synliga, utan mer att de är inte synliga och inte farliga. De är inte likadana som sitter i laserpekare etc.

Men om du säger att 3b är en klass som faktiskt kan vara farlig så får vi se vad som sker i framtiden. De kanske bara är diffusa reflektioner, men på bilderna såg det inte ut att vara några speglar, vad jag kunde se. Du vet säkert mer om det. Tror inte att Valve sätter 2 sådana här apparater i ens vardagsrum om de är farliga för människors ögon.

Ja 3B är en klass som är farlig så om det stora klistermärket på sidan stämmer så krävs det skyddsglasögon när man är i samma rum. Om de bara körde diffusa reflektioner kunde de ju lika gärna kört IR-dioder direkt och skitit i laser. Varför det står 3B är oklart. De kanske bara inte har fixat klassifieringen för konsumentbruk än. Det är en prototyp fortfarande och det stod som sagt i någon artikel att just lasrarna skulle ändras. Kan kan självklart inte sälja så högt klassade lasrar till konsument.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja 3B är en klass som är farlig så om det stora klistermärket på sidan stämmer så krävs det skyddsglasögon när man är i samma rum. Om de bara körde diffusa reflektioner kunde de ju lika gärna kört IR-dioder direkt och skitit i laser. Varför det står 3B är oklart. De kanske bara inte har fixat klassifieringen för konsumentbruk än. Det är en prototyp fortfarande och det stod som sagt i någon artikel att just lasrarna skulle ändras. Kan kan självklart inte sälja så högt klassade lasrar till konsument.

Som jag förstått det så har prototypen en klass 3B laser. Men det sitter ett filter framför enheten som tar ner effekten till vad som ryms inom Klass 1. Så det är bara om man öppnar upp enheten som man riskerar träffas av en laser med klass 3B effekt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PixelMiner:

Som jag förstått det så har prototypen en klass 3B laser. Men det sitter ett filter framför enheten som tar ner effekten till vad som ryms inom Klass 1. Så det är bara om man öppnar upp enheten som man riskerar träffas av en laser med klass 3B effekt.

Skulle förklara en del och då borde det inte vara några problem att få det klassat som klass 1 sen vid lansering. Lasrarna i vanliga DVD-spelare och Blu-ray är klass 3B men enheten är klass 1 eftersom du inte kan se lasern under drift.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck. IR-lasrar är extremt farliga. En vanlig variant är koldioxidlaser och en switchad sådan kan nå toppeffekter på flera GW. Laserskärare i industriella sammanhang är ofta koldioxidlaser och de skär enkelt genom trä och stål.

https://www.youtube.com/watch?v=wAR7rgvI_wc

Där har du en IR-laser som skär 1,6 mm stål som det vore smör. Vad tror du en sådan laser hade gjort med ditt öga?

Lasrar som är utanför det synliga spektrumet är faktiskt mycket farligare eftersom de inte triggar blinkreflexen. Inte för att blinkreflexen hade hjälpt mot en industriell laser i kilowatt-klassen.

Det som några reagerade på var att det syns ett klistermärke på några bilder som säger Class 3B. Det är oroande för att det betyder tilläckligt hög energi för att skada ögat om det träffas direkt medan diffusa reflektioner är lugnt. Du måste alltid bära skyddsglasögon när du hanterar 3B. Ska det fungera i praktiken så måste det vara klass 1 på lasrarna. Klass 2 går inte så länge det är IR-laser. Det är lite klent med information men såg någonstans att lasrarna bara är en prototyp än så länge.

Precis IR laser är inte farligare än att den bränner. Därmed så krävs höga effekter för att skada ska kunna göras, till skillnad från andra våglängder. Den är inte farligare för ögonen än för andra delar av kroppen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jazz 1-up:

Precis IR laser är inte farligare än att den bränner. Därmed så krävs höga effekter för att skada ska kunna göras, till skillnad från andra våglängder. Den är inte farligare för ögonen än för andra delar av kroppen.

Suck, nu har du fel igen. IR-laser är FARLIGARE än synliga våglängder för att den inte triggar blinkreflexen. Därför finns det ingen IR-laser i klass 2 utan den kan bara vara klass 1, alltså för låg effekt för att vara skadlig eller klass 3, där det kan vara farligt. Synlig laser kan vara i klass 2 som betyder att den är farlig men att du inte hinner få in tillräckligt mycket energi i ögat innan blinkreflexen slår till. Gränsen för klass 2 är 1 mW kontinuerlig effekt och den är satt för att du ska kunna få en stråle i ögat i 0,25 sekunder utan fara. Sen är den farligare för ögonen än till exempel en hand då ögonen är långt mycket känsligare. Det krävs inte heller särskilt höga effekter för att ögat ska ta skada. Fotoreceptorerna i ögat är väldigt känsliga och om de förstörs så är de permanent förstörda. Om du dumpar samma mängd energi på huden som ytterst består av döda celler som ska skydda kroppen är det inte säkert att det händer så mycket. Huden återbildas dessutom kontinuerligt så du måste bränna ner en bit till läderhuden för att det ska kunna ge bestående men. Som extra bonus kan ögat fokusera lasern så att den lokala intensiteten blir många gånger högre än om samma stråle träffat andra delar av kroppen.

Så exakt allt du skrev är fel. Eller ja, första meningen har en liten poäng men det gäller för alla våglängder. Laser skadar för att det värmer upp, oavsett om det är UV, synligt eller IR. Våglängden har också viss påverkan på enskilda fotoners energin då kortare våglängder har högre energi fast det är mer av akademiskt intresse i praktiken då det är tekniken som skapar själva lasern som har större påverkan på den faktiska uteffekten. Totala effekten beror ju även på antalet emitterade fotoner och inte bara varje enskild fotons energi.

Här har du lite matnyttigt att läsa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon
http://en.wikipedia.org/wiki/Light
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

På bilderna såg det ut som det satt en matris av dioder så de kanske inte behöver dyra speglar om de bara har många lasrar istället. Enkla laserdioder är ju inte direkt dyra idag.

Ja det var visst flera dioder, hade inte sett nån ordentlig bild innan så jag tyckte det såg ut som en spegelyta eller något. Men frågan är om det inte krävs någon form av motor ändå för att få till "scannandet" eller räcker det med att aktivera det olika dioderna vid olika tidpunkter kanske.

Här hittade jag ganska bra närbilder och de svarta cylinderformade grejerna som syns på bild 2 och 3 skulle kunna vara motorer som får dioderna att röra sig, kanske vibrerar de väldigt snabbt fram och tillbaka.
http://www.roadtovr.com/a-look-inside-htcs-steam-vr-laser-tra...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Ja det var visst flera dioder, hade inte sett nån ordentlig bild innan så jag tyckte det såg ut som en spegelyta eller något. Men frågan är om det inte krävs någon form av motor ändå för att få till "scannandet" eller räcker det med att aktivera det olika dioderna vid olika tidpunkter kanske.

Här hittade jag ganska bra närbilder och de svarta cylinderformade grejerna som syns på bild 2 och 3 skulle kunna vara motorer som får dioderna att röra sig, kanske vibrerar de väldigt snabbt fram och tillbaka.
http://www.roadtovr.com/a-look-inside-htcs-steam-vr-laser-tra...

Ja formen ser helt klart ut som motorer och det ser ut som det sitter en axel bakom kretskortet med dioderna på. Synd att det är så ont om information om hårdvaran. De kanske håller hårt på det nu när det fortfarande är kvar i prototypstadiet. Får väl vänta tills den släpps på riktigt så ifixit eller någon annan skruvar sönder den i sina beståndsdelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck, nu har du fel igen. IR-laser är FARLIGARE än synliga våglängder för att den inte triggar blinkreflexen. Därför finns det ingen IR-laser i klass 2 utan den kan bara vara klass 1, alltså för låg effekt för att vara skadlig eller klass 3, där det kan vara farligt. Synlig laser kan vara i klass 2 som betyder att den är farlig men att du inte hinner få in tillräckligt mycket energi i ögat innan blinkreflexen slår till. Gränsen för klass 2 är 1 mW kontinuerlig effekt och den är satt för att du ska kunna få en stråle i ögat i 0,25 sekunder utan fara. Sen är den farligare för ögonen än till exempel en hand då ögonen är långt mycket känsligare. Det krävs inte heller särskilt höga effekter för att ögat ska ta skada. Fotoreceptorerna i ögat är väldigt känsliga och om de förstörs så är de permanent förstörda. Om du dumpar samma mängd energi på huden som ytterst består av döda celler som ska skydda kroppen är det inte säkert att det händer så mycket. Huden återbildas dessutom kontinuerligt så du måste bränna ner en bit till läderhuden för att det ska kunna ge bestående men. Som extra bonus kan ögat fokusera lasern så att den lokala intensiteten blir många gånger högre än om samma stråle träffat andra delar av kroppen.

Så exakt allt du skrev är fel. Eller ja, första meningen har en liten poäng men det gäller för alla våglängder. Laser skadar för att det värmer upp, oavsett om det är UV, synligt eller IR. Våglängden har också viss påverkan på enskilda fotoners energin då kortare våglängder har högre energi fast det är mer av akademiskt intresse i praktiken då det är tekniken som skapar själva lasern som har större påverkan på den faktiska uteffekten. Totala effekten beror ju även på antalet emitterade fotoner och inte bara varje enskild fotons energi.

Här har du lite matnyttigt att läsa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser
http://en.wikipedia.org/wiki/Photon
http://en.wikipedia.org/wiki/Light
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin
http://en.wikipedia.org/wiki/Eye

Nej Infraröd är den minst farliga http://i.imgur.com/2hERZP3.png

Du är verkligen duktig på att tala nedlåtande.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Värmelaser låter riktigt jävla otäck.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jazz 1-up:

Nej Infraröd är den minst farliga http://i.imgur.com/2hERZP3.png

Du är verkligen duktig på att tala nedlåtande.

Läs igenom det jag skrev en gång till. Du missar helt den viktiga biten ATT IR INTE UTLÖSER BLINKREFLEXEN! Det är därför IR-laser inte kan vara klass 2. Med en synlig laser så blinkar ögat och begränsar exponeringstiden. Det är ett automatiskt skydd. En IR-laser märker du inte när du får den i ögat. Därför är säkerhetsreglerna mycket hårdare kring lasrar som inte syns med blotta ögat. Ditt påstående saknar en extremt viktig del i hur lasern skadar ögat vilket gör hela premissen fel.

Du är verkligen duktig på att vara extremt selektiv med vad du läser...

Citat:

Infrared lasers are particularly hazardous, since the body's protective "blink reflex" response is triggered only by visible light. For example, some people exposed to high power Nd:YAG laser emitting invisible 1064 nm radiation may not feel pain or notice immediate damage to their eyesight. A pop or click noise emanating from the eyeball may be the only indication that retinal damage has occurred i.e. the retina was heated to over 100 °C resulting in localized explosive boiling accompanied by the immediate creation of a permanent blind spot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Värmelaser låter riktigt jävla otäck.

Jo men poängen är att det måste vara vid höga effekter. Det som de diskuterar just nu är rätt irrelevant tills vi vet exakt vilken effekt som den faktiskt kommer att klassas som.

Det var någon som påpekade att med skyddet på så kommer den vara klass 1, alltså ofarlig. Men att själva lasrarna som används är klass 3b. Så om du skulle ta loss skyddet skulle det potentiellt kunna skada dina ögon... så ta bara inte bort skyddet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jo men poängen är att det måste vara vid höga effekter. Det som de diskuterar just nu är rätt irrelevant tills vi vet exakt vilken effekt som den faktiskt kommer att klassas som.

Det var någon som påpekade att med skyddet på så kommer den vara klass 1, alltså ofarlig. Men att själva lasrarna som används är klass 3b. Så om du skulle ta loss skyddet skulle det potentiellt kunna skada dina ögon... så ta bara inte bort skyddet....

Men en pulsvärmelaser som har extremt hög effekt under extremt kort tid borde kunna göra enorm skada.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!