Lämna tillbaka presentkort?

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka presentkort?

Hejsan SC

Jag fick ett presentkort på en onlinebaserad bokbutik i födelsedagspresent. Det visar sig att man inte kan betala E-böcker med presentkortet (vilket var tanken då jag precis köpt en Kindle). Frågan är då om jag på något sätt har rätt till att lämna tillbaka presentkortet, få tillbaka pengarna och då köpa i samma butik igen?

Jag hittar ingenting när jag googlar eller på konsumentverket. Presentkortet köptes för 3 dagar sedan och i min värld bör distansköplagen gälla. Någon som vet?

Tankar och idéer uppskattas

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Presentkort brukar vara jobbiga gällande pengar tillbaka.

Kontakta butiken och för.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

Du kan inte återlösa eller få kontanter för kortet men du kan köpa för beloppet i butiken (kedjan). Om de inte har vad du vill ha så är pengarna förlorade när giltighetstiden gått ut. Kanske fraktkostnader kan betalas med kortet...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det allra bästa är givetvis att kontakta butiken ifråga och höra vad de kan göra. Eftersom du planerar att spendera pengarna i deras butik så kanske de kan lösa det åt dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det brukar inte gå att byta presentkort mot pengar. Dock kan du sälja det till någon.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade kedjan nyss och får svaret nej. Även fast jag ska köpa hos dem så får jag inte pengarna tillbaka på presentkortet. Jag hittar som sagt ingenting om man har rätt till detta. Men jag tycker ändå att goodwill bör gå igenom när jag ändå ska köpa hos dem.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd

Har den köpts på internet gäller ju distansavtalslagen oavsett.

Permalänk
Medlem

Presentkort e nått jekla lurendrejeri. Hur mycket värden i presentkort förfaller varje år? Gratis pengar till företagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Vet iallafall att på alla fysiska presentkort står det typ alltid att det absolut inte går att få till pengar, de jag har haft iallafall.

Permalänk
Testpilot

Nej få det i pengar blir nog svårt men att ångra hela köpet om det gjorts på distans ska enligt vad jag kan hitta inte vara omöjligt. Konsumentverket anger några exempel på undantag så som förseglad mjukvara och specialtillverkade produkter enligt kunds önskemål men att presentkort skulle vara ett normalt undantag står inte.

En snabb googling ger att bland annat HM, Lindex och Presentkorttorget utan problem har ångerrätt även på presentkort så är det en stor och seriös firma borde det inte vara något problem. Så länge det gäller distansköp alltså och eftersom TS skriver "onlinebaserad" bokbutik borde ju det vara fallet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Nej få det i pengar blir nog svårt men att ångra hela köpet om det gjorts på distans ska enligt vad jag kan hitta inte vara omöjligt. Konsumentverket anger några exempel på undantag så som förseglad mjukvara och specialtillverkade produkter enligt kunds önskemål men att presentkort skulle vara ett normalt undantag står inte.

En snabb googling ger att bland annat HM, Lindex och Presentkorttorget utan problem har ångerrätt även på presentkort så är det en stor och seriös firma borde det inte vara något problem. Så länge det gäller distansköp alltså och eftersom TS skriver "onlinebaserad" bokbutik borde ju det vara fallet.

Det är bokus det handlar om och enligt dem så finns det ingen ångerrätt trots att det var 3 dagar sedan inköpet gjordes. Jag ska ringa igen och testa om jag kan få en lite mer medgörlig arbetare senare. Tycker det är synd när jag ändå vill spendera hos dem.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Skriv på deras Facebook sida så att andra ser ditt problem. När andra människor ser ens problem så har företag av en oförklarlig anledning att vara mera medgörliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Det är bokus det handlar om och enligt dem så finns det ingen ångerrätt trots att det var 3 dagar sedan inköpet gjordes. Jag ska ringa igen och testa om jag kan få en lite mer medgörlig arbetare senare. Tycker det är synd när jag ändå vill spendera hos dem.

Är det köpt online så har de nog inget att komma med, eftersom distansköplagen ger dig 14 dagars ångerrätt. Tryck på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Är det köpt online så har de nog inget att komma med, eftersom distansköplagen ger dig 14 dagars ångerrätt. Tryck på!

TS skrivet att det var en födelsedagspresent, kan det vara där skon klämmer? Inte kan väl någon annan än den faktiske köparen utnyttja ångerrätten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Hejsan SC

Jag fick ett presentkort på en onlinebaserad bokbutik i födelsedagspresent. Det visar sig att man inte kan betala E-böcker med presentkortet (vilket var tanken då jag precis köpt en Kindle). Frågan är då om jag på något sätt har rätt till att lämna tillbaka presentkortet, få tillbaka pengarna och då köpa i samma butik igen?

Jag hittar ingenting när jag googlar eller på konsumentverket. Presentkortet köptes för 3 dagar sedan och i min värld bör distansköplagen gälla. Någon som vet?

Tankar och idéer uppskattas

Hur köptes presentkortet, i butik eller per distans. Ser inte att det framgår eller att du ids berätta men är såklart avgörande för det svar vi kan ge.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det står också på bokus sida: (Observera att nedladdningsbara mp3- och e-böcker ännu inte kan betalas med presentkort.)
Det verkar vara en tidsfråga innan du kan använda presentkortet till det avsedda för dig. Har du frågat dem när det skall fungera?

Permalänk

Presentkort e alltid joxiga att ha att göra med, inte bara för kunder utan även för säljare i många fall. Men är det inte allt för mycket pengar det gäller så brukar det kunna lösas, bara att fråga och se.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Borde det inte gå att få pengarna tillbaka mha. öppet köp? Dvs. köp nåt för presentkortet och ångra dig direkt, de borde ju inte kunna ge tillbaka presentkortet då det inte har ett reellt värde, vilket böckerna du precis köpt för X-sek faktiskt har.

Edit. Ångerrätt kanske inte gäller i en fysisk butik?
Kollade precis upp det och ångerrätt gäller inte i butik, men om de har någon form av kundvänlighet borde det gå att lösa på det viset tycker jag.

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoneWolf43:

Borde det inte gå att få pengarna tillbaka mha. öppet köp? Dvs. köp nåt för presentkortet och ångra dig direkt, de borde ju inte kunna ge tillbaka presentkortet då det inte har ett reellt värde, vilket böckerna du precis köpt för X-sek faktiskt har.

Edit. Ångerrätt kanske inte gäller i en fysisk butik?
Kollade precis upp det och ångerrätt gäller inte i butik, men om de har någon form av kundvänlighet borde det gå att lösa på det viset tycker jag.

Vissa butiker erbjuder öppet köp men även om de hade haft öppet köp så återbetalas inte summan i kontanter eller åter till ett konto vid ett återköp. Om man har köpt varan med ett presentkort så får man antingen ett nytt presentkort eller så återaktiveras de gamla som man redan har. Det finns ingen regel som säger något om det här men det är så butikerna brukar hantera stjärnskott som får den dumma idén

Permalänk
Skrivet av Oggs:

Vissa butiker erbjuder öppet köp men även om de hade haft öppet köp så återbetalas inte summan i kontanter eller åter till ett konto vid ett återköp. Om man har köpt varan med ett presentkort så får man antingen ett nytt presentkort eller så återaktiveras de gamla som man redan har. Det finns ingen regel som säger något om det här men det är så butikerna brukar hantera stjärnskott som får den dumma idén

Då finns det bara ett alternativ kvar tror jag....

"Du kan dra åt helvete med ditt jävla presentkort!" Hahaha

Visa signatur

[Ryzen 5 1600X] - [Gigabyte GA-AX370-Gaming K3] - [16GB 3200MHz] - [GTX1070] - [500GB EVO-SSD] - [750W HX] - [Win10 x64]