Välja Operatör / ISP i öppet stadsnät!

Permalänk
Sötast

Välja Operatör / ISP i öppet stadsnät!

Hej!

Sitter nu i valet och kvalet att välja operatör i stadsnät och undrar vad ni har för tankar och synpunkter på vilken och varför?
Jag har gjort ett stickprov var jag har ringt till supporten till de olika operatörerna och köat för att få en ungefärlig bild av hur en slumpmässig tisdagskväll kan se ut (med 20 minuters kötid som maxtak) - resultatet kan ses i tråden.

Information om t.ex peering samt hur ofta en specifik operatör har avbrott är av största intresse men övriga synpunkter är såklart minst lika välkomna!

De valen jag har inom de prisramar jag valt är :

Universal Telecom - 100/10
Pris: 234 Kr/Månad
Universal Telecom - 100/100
Pris: 294 Kr/Månad
Support: Stod i kö i 16 minuter (ursrungsplats: 16) Någon fortsatt information köplats gavs inte. (fruktansvärd kö"musik" )

Tyfon - 100/10
Pris: 253 Kr/Månad
Support: Stod i kö i 7 minuter (ursrungsplats: OKÄND)(Värsta kömusiken av alla*)

Bahnhof - 100/10 **Viss preferens p.g.a deras arbete för integritet.
304 Kr/Månad (279Kr + 25KR för e-faktura (Ehh, avgift för e-faktura? really?)
Support: Stängt 19.00 på en vardag (Sämst av alla operatörer)

T3 - 100/10
285 Kr/Månad
Support: Stod i kö i 10 minuter (ursrungsplats: 3) (Norrländsk dialekt på telefonrösten )

Bredband2 - 100/10
Pris: 299 Kr/månad
Support: Stod i Kö i 20 minuter och gick ner 5 platser i kön (ursprungsplats: 14) och gav därefter upp.

Som det ser ut just nu utan någon mer information så har "Universal Telecom" en hyfsad kötid och lägst pris med viss marginal.

*

tänk dig en c:a 20 sekunder lång loopande slinga med skorrande flöjtmusik och 5 sekunders tystnad mellan varje loop

Dold text
Permalänk
Medlem

Bahnhof annars Universal/Alltele om du känner att du måste ha 100/100 men verkar lite knasigt att du inte kan välja 100/100 på andra leverantörer dessutom. Bahnhof har även routing peer med Telia inom EU iaf.

T3 och Bredband2 klassas som norrländska leverantörer och du bor så långt ned i södra Sverige, men kanske inte spelar så stor roll, beror lite på hur deras infrastruktur ser ut.

Annars så spelar det ingen större roll, handlar mest om hjälp och kundtjänst för de flesta fel eller att nät är nere beror på ditt stadsnät och inte valet av leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof annars Universal/Alltele om du känner att du måste ha 100/100 men verkar lite knasigt att du inte kan välja 100/100 på andra leverantörer dessutom. Bahnhof har även routing peer med Telia inom EU iaf.

T3 och Bredband2 klassas som norrländska leverantörer och du bor så långt ned i södra Sverige, men kanske inte spelar så stor roll, beror lite på hur deras infrastruktur ser ut.

Annars så spelar det ingen större roll, handlar mest om hjälp och kundtjänst för de flesta fel eller att nät är nere beror på ditt stadsnät och inte valet av leverantör.

Er boende i Lund og hadde selv T3 (Telecom 3) for noen år siden og de funket helt ok. Vil ikke tro at infrastrukturen fra Trelleborg skiller seg så mye fra Lund.

Funderer også på å velge mellom Universal Telecom eller Bahnhof, da begge har gående kampanjer her i stadnettet (gjennom Via Europa). Noen SweClockere der vil dele med seg av sine erfaringer fra å være kunde til Universal Telecom?

TS: takk for dine empiriske undersøkelser av kø-tider hos respektive ISP.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gigantrix:

Er boende i Lund og hadde selv T3 (Telecom 3) for noen år siden og de funket helt ok. Vil ikke tro at infrastrukturen fra Trelleborg skiller seg så mye fra Lund.

Funderer også på å velge mellom Universal Telecom eller Bahnhof, da begge har gående kampanjer her i stadnettet (gjennom Via Europa). Noen SweClockere der vil dele med seg av sine erfaringer fra å være kunde til Universal Telecom?

TS: takk for dine empiriske undersøkelser av kø-tider hos respektive ISP.

Haha, undersökningarna var faktiskt ganska så roliga ändå, det är knappast en tillförlitlig bild av hur det alltid är i verkligheten, men när man väl behöver ringa dit så kan man hoppas på att man får hjälp inom kort

Jag tror att jag kommer välja Universal Telecom till att börja med, 0 månaders bindningstid så om det skulle bli problem så är det bara att byta ändå!

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kan få 100/100 av alla leverantörerna? konstigt att Universal Telecom kan det?

Jag har T3 100/100 och är helnöjd. Aldrig strul Fast hade jag valt en annan operatör hade jag nog valt Bahnhof

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Sötast
Skrivet av jdahl:

Säker på att du inte kan få 100/100 av alla leverantörerna? konstigt att Universal Telecom kan det?

Jag har T3 100/100 och är helnöjd. Aldrig strul Fast hade jag valt en annan operatör hade jag nog valt Bahnhof

Kan få 100/100 av Universal, Tyfon, Alltele samt BBB. Har dock inte med dem i listan ovan då de ligger på för högt prisintervall.
Alltele är även den enda operatören som erbjuder 1000/100

Permalänk
Medlem

Jag har 100/100 T3 funkar kanon. Har varit kund hos dom sedan 2006 och har haft dom i 2 olika stadsnät.
Stadsnätet här har bra koll på sitt nät och det funkar bra. Var ett lite tag sedan då alla T3.s kunder blev av med internet några timmar på grund av ett Strömavbrott. Sådant ska inte få hända. Så hoppas dom fixar åtgärder så det inte händer igen!

Jag betalar 350kr för 100/100 med E-Post faktura

Permalänk
Inaktiv

Allexz, jag tycker mig se dig titt som tätt i trådar, så det känns som att du borde veta SweClockers generella åsikt om vilken ISP som skall väljas.

Bahnhof såklart på första plats, men som sagts tidigare så blir det en prioritetsfråga om du behöver ha 100 Mbit upp.

Permalänk
Medlem

Vet du varför inte alla kan leverera 100/100 till dig?

Tycker det är väldigt konstigt att bara vissa kan det.

Kan Några leverera 100/100 till dig borde alla kunna det om det är ett öppet stadsnät

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bazisten:

Jag har 100/100 T3 funkar kanon. Har varit kund hos dom sedan 2006 och har haft dom i 2 olika stadsnät.
Stadsnätet här har bra koll på sitt nät och det funkar bra. Var ett lite tag sedan då alla T3.s kunder blev av med internet några timmar på grund av ett Strömavbrott. Sådant ska inte få hända. Så hoppas dom fixar åtgärder så det inte händer igen!

Jag betalar 350kr för 100/100 med E-Post faktura

Tack för infon! Hur är peeringen? bra ping i Sverige samt övriga Europa?

Skrivet av El_Raspberry:

Allexz, jag tycker mig se dig titt som tätt i trådar, så det känns som att du borde veta SweClockers generella åsikt om vilken ISP som skall väljas.

Bahnhof såklart på första plats, men som sagts tidigare så blir det en prioritetsfråga om du behöver ha 100 Mbit upp.

Haha, jo det finns en risk att jag är lite här och var
Den generella åsikten känner jag till, och håller med om till en viss del, jag hade dock inte förväntat mig att de skulle ha kortare öppettider på supporten samnt att ta betalt för efaktura :/

Skrivet av Bazisten:

Vet du varför inte alla kan leverera 100/100 till dig?

Tycker det är väldigt konstigt att bara vissa kan det.

Kan Några leverera 100/100 till dig borde alla kunna det om det är ett öppet stadsnät

Jag har ingen aning varför det är så, endast en operatör som säljer 250Mbit samt 1Gbit också (ganska ovidkommande då jag inte vill lägga så mycket per månad - men ändå!) BBB t.ex levererar inget under 100/10 medans andra operatörer gör det, nu är det visserligen en totalt ointressant aktör men ja, alla verkar leverera lite vad de vill

Listan finns här:
http://trelleborgsbredband.se/serviceguide/index/consumers/li...

Det är Trelleborgsbredband levererat av http://www.opennet.se/

Permalänk
Sötast

Det slutade med att jag valde Universal Telecom, vilket enligt BBK verkar listas som Alltele

Hastigheterna verkar mycket trevliga, fast pingen verkar inte riktigt vara toppmaterial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det slutade med att jag valde Universal Telecom, vilket enligt BBK verkar listas som Alltele

Hastigheterna verkar mycket trevliga, fast pingen verkar inte riktigt vara toppmaterial

http://i.imgur.com/EAGuqOc.jpg

http://foretag.alltele.se/om/press/pressmeddelanden/p757712/a...

Därför antar jag

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Sötast

Roligt att du skriver det nu! Jag mötte en anställd som snurrande runt här i området dit jag flyttat som pratade om deras merging samt nya erbjudanden

Så ja jo, rätt bra anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Roligt att du skriver det nu! Jag mötte en anställd som snurrande runt här i området dit jag flyttat som pratade om deras merging samt nya erbjudanden

Så ja jo, rätt bra anledning

Pingen verkar lite hög jo, vad får du mot dom andra servrarna och har du testat någon annan webbläsare? Du kan testa "ping ping.sunet.se" i CMD också

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Sötast
Skrivet av matte56:

Pingen verkar lite hög jo, vad får du mot dom andra servrarna och har du testat någon annan webbläsare? Du kan testa "ping ping.sunet.se" i CMD också

Njä, inte riktigt hunnit bry mig än då jag är mitt uppe i flytten fortfarande, men verkar snitta ca 12ms till sunet iaf.

Knappast telia routing men ja, jag lär inte dö av det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Njä, inte riktigt hunnit bry mig än då jag är mitt uppe i flytten fortfarande, men verkar snitta ca 12ms till sunet iaf.

Knappast telia routing men ja, jag lär inte dö av det iaf

Tänk på att ping är sträcka, jag får 10ms till sunet själv, från lägenhet till stadsnät och vidare till bahnhof brukar liggar på mellan 7-10 ms.

Permalänk
Sötast
Skrivet av VexedRelic:

Tänk på att ping är sträcka, jag får 10ms till sunet själv, från lägenhet till stadsnät och vidare till bahnhof brukar liggar på mellan 7-10 ms.

Mja, att säga att ping är sträcka är lite för simpelt för att vara korrekt egentligen.

Visst har sträckan en ganska stor roll i mättiden, men resultatet beror mycket på vilken väg, samt hur många hopp det krävs för att nå sitt mål och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Bredband2 är bara bäst Håller med dig om kö tiderna men se till att ringa på konstiga tider så går det förbi fort.
Har under 6 månader haft 100% uptime när supporten svarar så funkar det suveränt.

Permalänk
Medlem

Malmö servern ger alltid sämre ping av någon anledning.
Sätt Stockholm som server och "Sockets" under avancerade inställningar.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Sötast
Skrivet av Homer_S1:

Malmö servern ger alltid sämre ping av någon anledning.
Sätt Stockholm som server och "Sockets" under avancerade inställningar.

/Homer_S

Där ser man! 13ms istället, helt ok! ^^