Ny Monsterdator. 20k-35k prisklass.

Permalänk

Ny Monsterdator. 20k-35k prisklass.

Hej, min Norske vän skall nu köpa en ny dator så jag skulle behöva lite hjälp att plocka ihop en fin dator för allt imellan 20000 och 35000.
stor summa pengar att lägga på en dator och har inte "byggt" en så dyr dator innan.

Han skall för det mesta bara spela på datorn, spel som BF4(på max settings), det kommande BF spelet och andra krävande spel.
Han vill ha 2 GPUs och han vill att datorn ska kunna överleva ett par år då han kommer spendera en mindre förmögenhet på den >.<

Detta e vad jag kommit fram till just nu med behöver hjälp som sagt:

Han vill ha den byggd på komplett, om ni inte vet något bättre ställe som finns i norge

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Inaktiv

ser bra ut, puss

Permalänk
Medlem

dra mig åt helvete!

Visa signatur
Permalänk

I en sådan monsterrigg med en överklockad 5820k och GTX 980 SLI skulle jag valt ett nätagg med högre effekt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Behöver man en HDD på 5TB om man bara ska spela på den?

Hade föreslagit en processorkylare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T.N.T:

Behöver man en HDD på 5TB om man bara ska spela på den?

Hade föreslagit en processorkylare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför spela på lagringsdisken när han har en ssd?

Permalänk
Medlem

Ta 4 minnesstickor då x99 kör quad chanel:
https://www.komplett.se/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-4x4gb/82297...
Ta en annan psu, t.ex. denna:https://www.komplett.se/cooler-master-v850-850w-psu/791774
eller HX850i Ta en kylare för det får man inte med på x99 CPUer.
Min rekommendation är en NH-D15 från Noctua:
https://www.komplett.se/noctua-nh-d15-cpu-kylare/815299
Moderkortet är även för stort så jag skulle ta detta istället:
https://www.komplett.se/asus-x99-pro-socket-2011-3/828171
eller
https://www.komplett.se/asus-x99-deluxe-socket-2011-3/822670
beroende vad han vill ha. Han kan även gå ner till detta om han inte behöver det som de dyra har
https://www.komplett.se/asus-x99-a-socket-2011-3/822915

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163958:

Varför spela på lagringsdisken när han har en ssd?

Självklart har han spelen på SSDn, det jag ifrågasatte var behovet av en 5TB HDD. Om man bara ska spela på den. DATORN alltså, inte spela på HDDn.
Kanske lite syftningsfel från min sida men du förstår nog vad jag menar 😛

Permalänk
Medlem

Kör 4GB minnesstickor då lite av vitsen med just X99 är quadchannel, så 4*4 eller om han nu känner för att bränna pengar så 8*4GB.
Vidare, byt ut nätdelen till en vassare, Seasonic, Be-Quiet!, EVGA eller nåt med endast japanska kondensatorer och innehåll, på en så pass dyr dator är det verkligen inte rätt att köpa en "medioker" nätdel enligt mig.
Annars ser det bra ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adam West:

Kör 4GB minnesstickor då lite av vitsen med just X99 är quadchannel, så 4*4 eller om han nu känner för att bränna pengar så 8*4GB.
Vidare, byt ut nätdelen till en vassare, Seasonic, Be-Quiet!, EVGA eller nåt med endast japanska kondensatorer och innehåll, på en så pass dyr dator är det verkligen inte rätt att köpa en "medioker" nätdel enligt mig.
Annars ser det bra ut.

Instämmer. Satsa på en nätagg av ordentlig kvalité. Seasonic är väl något av det bästa, men ett ruskigt bra med fina recensioner och trevlig prislapp är EVGA G2-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Instämmer. Satsa på en nätagg av ordentlig kvalité. Seasonic är väl något av det bästa, men ett ruskigt bra med fina recensioner och trevlig prislapp är EVGA G2-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Indeed, indeed. Personligen hade jag kört på Be-Quiet! Dark Power Pro 850w som swec använder i sina testriggar bla.
Men som du säger så är nog EVGA det mer prisvärda alternativet, det ligger väl något under i pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att han köper en ordentlig skärm till den monsterdatorn. Allt för många köper en jättefin dator och en skräpskärm. Mitt förslag. 2560 x 1440, 144 Hz, G-Sync, IPS.

Recension
Tråd på Sweclockers

Edit: Skärmen på Komplett.no

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Självklart har han spelen på SSDn, det jag ifrågasatte var behovet av en 5TB HDD. Om man bara ska spela på den. DATORN alltså, inte spela på HDDn.
Kanske lite syftningsfel från min sida men du förstår nog vad jag menar 😛

Citat:

Han skall för det mesta bara spela

Citatet ovan utesluter väl knappast annat användande som att lägga in sin musik/filmsamling, fota i raw-format / spela in video etc etc..
Ska man *bara* spela då behöver man ingen hårddisk alls, kan man lika gärna köpa 1TB SSD.
Lagring kan man knappast få för mycket utav, man dör knappast av att ha lagt en 1000-lapp extra på hårddisken.. speciellt inte på 30.000kr bygge

Permalänk

Tack för Alla svar, har nu justerat listan lite för honom.

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk

Jag kan tycka att en kraftfullare psu och en 5830k för att kunna utnyttja alla pci-lines och ha möjligheten att använda tre eller fyra grafikkort är ett måste när man bygger en sådan dator.. Sen självklart en grym g-synk skärm på det såklart! ^^

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan tycka att en kraftfullare psu och en 5830k för att kunna utnyttja alla pci-lines och ha möjligheten att använda tre eller fyra grafikkort är ett måste när man bygger en sådan dator.. Sen självklart en grym g-synk skärm på det såklart! ^^

läste någonstans att 5820 och 5830 inte hade allt för stor skillnad i prestanda, däremot e det väll relativt stor skillnad i pris?

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk

En 5930k är knappast värt priset över en 5820k imo.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan tycka att en kraftfullare psu och en 5830k för att kunna utnyttja alla pci-lines och ha möjligheten att använda tre eller fyra grafikkort är ett måste när man bygger en sådan dator.. Sen självklart en grym g-synk skärm på det såklart! ^^

Fast 0.1Ghz extra för ca 2000kr känns lite onödigt..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Citatet ovan utesluter väl knappast annat användande som att lägga in sin musik/filmsamling, fota i raw-format / spela in video etc etc..
Ska man *bara* spela då behöver man ingen hårddisk alls, kan man lika gärna köpa 1TB SSD.
Lagring kan man knappast få för mycket utav, man dör knappast av att ha lagt en 1000-lapp extra på hårddisken.. speciellt inte på 30.000kr bygge

Kanske just därför jag frågade om det verkligen behövdes? Är väl dumt i vilket bygge som helst att köpa saker man inte behöver bara för att "man kan"...

Men skit samma, nu vill han tydligen ha det så då får det bli så.

Permalänk
Medlem

Om han bara ska spela så skulle jag inte ta X99 platformen då det är onödigt, kör istället på Z97 med Intel Core i7 4790K.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

cool master agget känns även det lite mjeeee när det handlar om dessa summor, BeQuiet dark Power serien el liknade, sitter själv på ett sådant agg och ypperligt nöjd.

Kan va så att han vill ha PCI linorna för framtids saker (X99) ? bra å ha grej

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit bort 5 TB disken och satt in en av RED eller seagate på 3 TB och lagt de pengar som blivit över på ett något starkare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om han bara ska spela så skulle jag inte ta X99 platformen då det är onödigt, kör istället på Z97 med Intel Core i7 4790K.

det kosat ungefär lika mycket. Fast x99 har fler pci-lanes samt bredare minnesbuss.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

det kosat ungefär lika mycket. Fast x99 har fler pci-lanes samt bredare minnesbuss.

Det beror ju lite på hur brett man definierar "ungefär"
Det skiljer ju åtminstone ca 2000:- då både processor, moderkort samt minne är dyrare.
Dock så är ju den summan knappt 10% av budgeten för detta bygge, så det kanske spelar mindre roll.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Puffinbird:

läste någonstans att 5820 och 5830 inte hade allt för stor skillnad i prestanda, däremot e det väll relativt stor skillnad i pris?

Skrivet av Guybrush82:

En 5930k är knappast värt priset över en 5820k imo.

Skrivet av Zippeer:

Fast 0.1Ghz extra för ca 2000kr känns lite onödigt..

Som jag sa så var det för att kunna utnyttja alla pci-lanes och inte för mer processorkraft..

Personligen hade jag väntat med nybygge till skylake kommer om man kan, själv så kunde jag inte det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

cool master agget känns även det lite mjeeee när det handlar om dessa summor, BeQuiet dark Power serien el liknade, sitter själv på ett sådant agg och ypperligt nöjd.

Kan va så att han vill ha PCI linorna för framtids saker (X99) ? bra å ha grej

Ang Dark Power serien så ska det dock nämnas att endast modellerna från 850 och uppåt baseras på en Seasonic plattform me hel-japanskt innehåll.
Modellerna under är även dom heljapanks av vad jag förstått, men baseras istället på en FSP plattform.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Som jag sa så var det för att kunna utnyttja alla pci-lanes och inte för mer processorkraft..

Personligen hade jag väntat med nybygge till skylake kommer om man kan, själv så kunde jag inte det..

Missade det Mike, my bad

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Frågan är, om det inte är värt att vänta på Titan X eller R9 390x för ett sådant här bygge. Jag hade nog gjort det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Varför inte en Samsung 850 PRO 512GB istället för en 850 EVO 250GB? Kanske onödigt mycket pengar på en SSD när jag tänker efter, fast med den budgeten så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Varför inte en Samsung 850 PRO 512GB istället för en 850 EVO 250GB? Kanske onödigt mycket pengar på en SSD när jag tänker efter, fast med den budgeten så...

Fortfarande något dyr, har förra modellen men hoppas dom sjunker i pris, fast sneglar mest på 1TB modellen