Permalänk
Medlem

Köpa Smart TV, hjälp!

Hej,

Jag kan mer eller mindre ingenting om vilka märken/modeller som är bra dessa dagar och hoppas på att någon/några kunniga här skulle kunna hjälpa mig.

Jag behöver en Smart-tv på mellan 45-55+ tum. Den får inte kosta över 10 000kr.

Några förslag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en smart TV. smartare och köpa en vanlig TV och en apple TV eller likande.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hehe att jag inte tänkte på det!
Jo det blir nog bättre.

Då formulerar jag om mig: Har någon tips på en bra 45-55+ tummare (ej smart-tv).

Ser gärna att priset landar någonstans mellan 5 och 8tkr.

Permalänk
Medlem

ändra i rukbriken till köpa TV får du säkert mer hjälp.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsprit:

Hehe att jag inte tänkte på det!
Jo det blir nog bättre.

Då formulerar jag om mig: Har någon tips på en bra 45-55+ tummare (ej smart-tv).

Ser gärna att priset landar någonstans mellan 5 och 8tkr.

Jag har en smart TV och tycker det är smidigt. Vi ser väldigt mycket netflix i min familj, så för oss var det ett måste. Apple Tv och annat hade också funkat. Men jag hatar att ha flera olika fjärrkontroller samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har en smart TV och tycker det är smidigt. Vi ser väldigt mycket netflix i min familj, så för oss var det ett måste. Apple Tv och annat hade också funkat. Men jag hatar att ha flera olika fjärrkontroller samtidigt.

den är säkert bra men hur länge kommer den uppdateras med softwara? troligen bra mycket kortare än TVns livslängd.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Jag har en smart TV och tycker det är smidigt. Vi ser väldigt mycket netflix i min familj, så för oss var det ett måste. Apple Tv och annat hade också funkat. Men jag hatar att ha flera olika fjärrkontroller samtidigt.

chromecast så slipper du fjärr, smartphones har ni nog allihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför vill du ha en smart TV. smartare och köpa en vanlig TV och en apple TV eller likande.

Hur många "vanliga TV" finns det idag då med utan smarttv inbyggd och ger bättre bild?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s212227960#prodlista

Om man är smart, så köper man en TV som har bra bild och oavsett med smarttv eller inte. Som det ser ut i dagens läge, är de bästa TV som har med smarttv. Bara det finns med, är man inte tvungen att använda det och kan köra externa media spelare om man vill.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

chromecast så slipper du fjärr, smartphones har ni nog allihop.

Du slipper inte fjärr. Telefonen är fjärr, och det är bökigare med telefonen. Jag har Chromecast i barnens rum och jag föredrar TVns fjärrkontroll över telefonen.

Jag har TVns fjärr för att sätta på TVn, höja sänka volym, byta kanal, byta program på Netflix. Allt.
Hur kan det vara lättare än att sätta på TVn med fjärre, byta source för att sedan ta fram telefonen för att sätta program. Sedan tillbaka till TVns fjärr för att höja volymen.

Permalänk

Att appar inte underhålls över åren är definitivt ett problem om du inte vill byta ut din TV vart fjärde år eller så. Vi har HTPC kopplad till datorn så vi har egentligen inte så stort behov av "smart" TV, men det gjorde tyvärr att jag missade en sak när vi köpte: TV-inspelning.

Vår LG från 2013 saknar två viktiga saker som jag skulle se till att min nästa Smart TV har:
1. Funktionen att spela in TV-program fungerar inte om man kopplar om TV:n till HDMI för att se på Bluray, dator o.dyl.
2. Funktionen att spela in TV-program klarar inte att automatiskt spela in program; t.ex. "spela in alla Dragon's Den". I stället måste man mata in varje program manuellt, och eftersom TV-tablån (med Boxer i alla fall) bara laddar tre dagar framåt måste man komma ihåg att gå in varannan dag och markera de program man vill ha inspelade.

Fjantiga men viktiga brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

den är säkert bra men hur länge kommer den uppdateras med softwara? troligen bra mycket kortare än TVns livslängd.

Tvärtom kulle jag säga och det kommer mer och mer funktioner till smart TV och fler appar varje dag.

Dumt att inte köpa en smart TV idag helt enkelt.

Man sköter allt från en enda fjärrkontroll..

Smidigt att surfa in på tex swefilm och streama film direkt i TV..

Netflix,HBO,Viaplay direkt i TV.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tvärtom kulle jag säga och det kommer mer och mer funktioner till smart TV och fler appar varje dag.

Dumt att inte köpa en smart TV idag helt enkelt.

Man sköter allt från en enda fjärrkontroll..

Smidigt att surfa in på tex swefilm och streama film direkt i TV..

Netflix,HBO,Viaplay direkt i TV.

Med tanlke på hur dåligt det fungerar med uppdateringar till några år gamla telefoner. tror inte jag att tex samsung kommer lägga så mycket på att updatera en samrt tv som är tre fyra år gammal

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en TV från Samsung, så ta en av årets modell.
De har nämligen bytt operativsystem till Tizen, så uppdateringar av appar till det gamla OS:et är osäkert.

Nyare TV från LG kör WebOS som OS. Sist jag läste om det så gick LG ut med att TV-apparater med WebOS 1.0 inte kan uppgraderas till WebOS 2.0...

Det finns några TV-apparater som kör med Android som OS: Sony, Philips
Panasonics nya TV-apparater kommer köra Firefox OS.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Skulle inte Android tv komma?

Men håller med om att Smart tv's är skit. De lär aldrig uppdaterats och bli utdaterade snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Med tanlke på hur dåligt det fungerar med uppdateringar till några år gamla telefoner. tror inte jag att tex samsung kommer lägga så mycket på att updatera en samrt tv som är tre fyra år gammal

Nu är det ju själva apparna som uppdateras.Och som killen ovanför så ska man köpa 8 serien men 7 serien fungerar den med..Min gamla samsung galaxy s2 fungerar fint med nya apparna även om den har gammal andriod..Blir likadant med en smart tv själva UI kanske blir föråldrat men apparna kommer fungera ändå.

Min TV söker efter uppdateringar flera gånger om dagen när själva TV är avstängd..
Tror nog man har köpt ny tv innan dom upphör med uppdateringar och TV blir obrukbar..

Köper själv ny tv var 5 år

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skulle inte Android tv komma?

Men håller med om att Smart tv's är skit. De lär aldrig uppdaterats och bli utdaterade snabbt.

Källa på det tack

Min tv uppdateras ofta och vad är det som är skit med en smart TV??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Angående SmartTV - bra eller dåligt, så skulle jag vilja drista mig till att säga att de kritiska röster du hör är vi som haft en tidigare generation av Smart-TV och som av egen erfarenhet har märkt att de inte har "hängt med", medan de som är positiva fortfarande är inne på sin första(?) Smart-TV och som inte blivit brända ännu.

Jag kan ge två exempel:
1. För två år sedan fick vi kassera en TV som då var fem år gammal, för att LG vägrade uppdatera den så att den klarade av nån ny funktion i Boxer-korten, vilket gjorde att det inte gick att se betalkanaler.
2. Den LG (2013) som vi köpte då visar sig i stort sett inte ha några appar alls, annat än för betaltjänster, fåniga spel, och reklamappar - flera hundra appar, visst, men inte en enda som faktiskt är användbar utan betaltjänst. Inga Play-appar över huvudtaget. Inga mediauppspelningsappar alls, inte ens Plex som LG stött officiellt tidigare. Plex-appen har kommit nu, två år senare, men den kräver en abonnemangstjänst.

Skrivet av fermia:

Tvärtom kulle jag säga och det kommer mer och mer funktioner till smart TV och fler appar varje dag.

Så är det, om du har senaste modellen av ett populärt fabrikat. Om du däremot har en TV som är ett par år gammal så kommer du att märka att alla nya funktioner och kul appar inte längre kommer till din gamla modell.

Skrivet av mackanj:

Om du ska köpa en TV från Samsung, så ta en av årets modell.
De har nämligen bytt operativsystem till Tizen, så uppdateringar av appar till det gamla OS:et är osäkert.

Nyare TV från LG kör WebOS som OS. Sist jag läste om det så gick LG ut med att TV-apparater med WebOS 1.0 inte kan uppgraderas till WebOS 2.0...

Det finns några TV-apparater som kör med Android som OS: Sony, Philips
Panasonics nya TV-apparater kommer köra Firefox OS.

Det där sammanfattar väl läget ganska bra; TV-tillverkarna byter operativsystem i sina apparater hela tiden, och de supportar bara det nyaste. Är man godtrogen kan man säga "det är bra med teknikutveckling", är man misstrogen kan man säga att tillverkarna gör det för att tvinga dig att köpa ny TV. Oavsett det är resultatet det samma: allt nytt kommer bara för de nya TV-apparaterna.

LG till exempel hade ett operativsystem/plattform 2011/2012, sedan 2013 bytte de till två(!), sin vanliga, och sedan en Androidbaserad "Google TV". Den Androidbaserade kändes framtidssäker, men inte ens den var det visade det sig, för nu är det ju nya "Android TV" som gäller, och alla nya appar kommer till den och inte till Google TV. Samtidigt tror jag att de bytt sin vanliga plattform igen 2014/2015 (men jag har ärligt talat inte brytt mig om att hänga med) så att basic-plattformen från 2013 inte heller stödjs längre.

Skrivet av fermia:

Källa på det tack

Min tv uppdateras ofta och vad är det som är skit med en smart TV??

Ja, du har antagligen en relativt ny TV? Min Smart-TV uppdateras mer eller mindre varje kvartal också, men inte med något användbart. Den första uppdateringen gjorde det svårare att köra icke officiella appar, men annars kan jag inte komma ihåg nån reell förändring alls, och definitivt inte någon förbättring. Däremot slår uppdateringarna ibland ut det 30-tal parametrar jag satt för att trimma bildkvaliteten. Inte irriterande alls, nej då...

Köp för all del en Smart-TV - om inte annat för att det knappast finns något annat. Men räkna inte med att den skall vara användbar om ett par år. Vid det laget kan du i stället se den som en "dum" bildskärm, nämligen pga:
1. Boxer byter kodningsformat under 2016 (2017?) och befintliga TV-apparater behöver bytas ut eller förses med box.
2. Hemtankade filer håller just nu på att gå över från x264 till x265-kodning. Dagens TV-apparater stödjer inte det och kan inte heller uppdateras - x265 kan inte avkodas av en CPU utan det behöver göras av en dedikerad krets.
3. Tilverkaren kommer att ha en ny plattform som de släpper den nya programvaran "Megastreaming Inc." (när Tre har gått ihop med Netflix) till, men din TV får inte den nya appen. (Påhitt förstås, men ett relevant exempel.)

Finns det nåt du kan göra åt det? Tja, bäst är nog att köpa en TV från det största fabrikatet av den senaste årsmodellen; det lär minska sannolikheten för problem. Eller köp en HTPC och/eller Nexus TV och en programmeringsbar fjärr. Du får lägga ned en hel del jobb på att konfigurera dem så att de fungerar med en fjärr, men det går. Tyvärr får du nog göra om det om några år igen när den blivit omoderna och ersatts av en ny burk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Du slipper inte fjärr. Telefonen är fjärr, och det är bökigare med telefonen. Jag har Chromecast i barnens rum och jag föredrar TVns fjärrkontroll över telefonen.

Jag har TVns fjärr för att sätta på TVn, höja sänka volym, byta kanal, byta program på Netflix. Allt.
Hur kan det vara lättare än att sätta på TVn med fjärre, byta source för att sedan ta fram telefonen för att sätta program. Sedan tillbaka till TVns fjärr för att höja volymen.

Man behöver inte byta kanal/source, eller ens sätta på tv:n om den är avstängd, det gör ChromeCasten automatiskt när man börjar casta nåt.

Sen är det ju mycket smidigare att skriva på en telefon eller platta än med en tv-fjärr när man söker efter det man ska kolla på.

Går också att justera volymen med volymknapparna på enheten man castar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Man behöver inte byta kanal/source, eller ens sätta på tv:n om den är avstängd, det gör ChromeCasten automatiskt när man börjar casta nåt.

Sen är det ju mycket smidigare att skriva på en telefon eller platta än med en tv-fjärr när man söker efter det man ska kolla på.

Går också att justera volymen med volymknapparna på enheten man castar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de är ju klart. Men då måste TVn ha CEC, i mitt fall har inte min TV i barnens rum det. My bad.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/philips-49-uhd-led-smarttv-49pus79091...

Kör android så borde fungera bättre än andra "smart" tv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Att appar inte underhålls över åren är definitivt ett problem om du inte vill byta ut din TV vart fjärde år eller så. Vi har HTPC kopplad till datorn så vi har egentligen inte så stort behov av "smart" TV, men det gjorde tyvärr att jag missade en sak när vi köpte: TV-inspelning.

Vår LG från 2013 saknar två viktiga saker som jag skulle se till att min nästa Smart TV har:
1. Funktionen att spela in TV-program fungerar inte om man kopplar om TV:n till HDMI för att se på Bluray, dator o.dyl.
2. Funktionen att spela in TV-program klarar inte att automatiskt spela in program; t.ex. "spela in alla Dragon's Den". I stället måste man mata in varje program manuellt, och eftersom TV-tablån (med Boxer i alla fall) bara laddar tre dagar framåt måste man komma ihåg att gå in varannan dag och markera de program man vill ha inspelade.

Fjantiga men viktiga brister.

men köp en box så slipper du dom dära problemen, för du kör antagligen med en ca modul?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

men köp en box så slipper du dom dära problemen, för du kör antagligen med en ca modul?

Ja, det är klart. Boxer har till och med erbjudit en gratis box (om än utan inspelning). Men vem tusan vill ha en ful låda bredvid TV:n med ytterligare en jämrans fjärrkontroll att tappa bort? En box med inspelning är ju inte gratis heller. Vet du förresten om sådana boxar stödjer typ "spela in alla how i met your mother" eller "spela in alla filmer med Sean Penn"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Ja, det är klart. Boxer har till och med erbjudit en gratis box (om än utan inspelning). Men vem tusan vill ha en ful låda bredvid TV:n med ytterligare en jämrans fjärrkontroll att tappa bort? En box med inspelning är ju inte gratis heller. Vet du förresten om sådana boxar stödjer typ "spela in alla how i met your mother" eller "spela in alla filmer med Sean Penn"?

vi har denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830097 fast det finns en nyare version som stödjer netflix mm.

du spelar in som med din tv, fast med en boxer behöver du inte trycka på nytt efter tre dagar att det ska spela in samma serie.