Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ah. Är det så man gör? Jag tycker det är jäkligt knöligt att hitta rätt i Dustins support. Tack för infon.
Se där ja. Svar på frågan också. Tackar.

Det blev ju det när dom införde sitt nya fantastiska system med ny design.

Till er som besökt dustin nyligen.
Hur är det med deras sida nu har inte sett till några direkta klago poster på ett tag.
Tex finns alla kategorier, funkar/finns filter, går det att söka och faktiskt få upp det man sökte på?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag fick tag i Dustin angående kolli, och fick numret av dem. Men när jag söker på kollinumret så står det:

"Avsändaren har skickat information om en försändelse med det här id:t, men vi har ännu inte tagit emot försändelsen. Kontakta avsändaren vid eventuella frågor"

Är det något jag borde oroa mig över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Jag fick tag i Dustin angående kolli, och fick numret av dem. Men när jag söker på kollinumret så står det:

"Avsändaren har skickat information om en försändelse med det här id:t, men vi har ännu inte tagit emot försändelsen. Kontakta avsändaren vid eventuella frågor"

Är det något jag borde oroa mig över?

Är det skickat idag?

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Är det skickat idag?

La in beställningen cirka 14.30.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KDAson:

Jag fick tag i Dustin angående kolli, och fick numret av dem. Men när jag söker på kollinumret så står det:

"Avsändaren har skickat information om en försändelse med det här id:t, men vi har ännu inte tagit emot försändelsen. Kontakta avsändaren vid eventuella frågor"

Är det något jag borde oroa mig över?

Skrivet av KDAson:

La in beställningen cirka 14.30.

Du får nog allt lugna dig lite, spårningen hos Posten uppdateras inte fören paketet blivit sorterat på paketcentralen under kvällen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

La in beställningen cirka 14.30.

Då får du hejda dig tills paketet blivit skannat på terminalen.

Skickat betyder att paketet hamnat i postburen.
Du kommer kunna se paketet senare ikväll.

Permalänk

Tack PowerNet och SUMITOMO! Då är jag med i svängarna.

Permalänk
Medlem

Om ni har satt ett ärende som löst, hur blir det då om man har svarat på ert "svar". Kommer det att läsas och svaras på?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av PanicAttack96:

Kommer ni få in nya EVGA GTX 970 SSC? Går det atr skicka in ett kort på RMA hos er, när man har faktura och då byta kortet mot ett bättre om man lägger pengar emellan?

Hej!

Ursäkta det sena svaret, men denna finns nu tillgänglig i vårat sortiment:
https://www.dustinhome.se/product/5010819258/04g-p4-3975-kr-s...

Angående RMA-frågan så går det nog absolut att lösa, men det bästa är om man kontaktar vår kundservice på antingen 08-553 44 900 alternativt kundservice@dustinhome.se och förklara hela ärendet för att sedan kolla om det går att lösa på det sättet.

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem

Har aldrig någonsin varit med om ett företag som tar sån tid att få kontakt med. Det går inte att få tag på er. Gjorde ett "ärende/reklamation" skrev dock fel. Så skrev ett mail för att ändra. Inget svar på 1 vecka, skrev ett till. Inget svar. Slutade med att jag gjorde ett nytt "ärende/reklamation". Skärpning för fan!

För mig är service viktigare en priset... Jag har tappat förtroendet totalt för er.

Och den där Adresslappen kommer aldrig. Vad sysslar ni med egentligen?

Permalänk
Skrivet av Mrguy:

Har aldrig någonsin varit med om ett företag som tar sån tid att få kontakt med. Det går inte att få tag på er. Gjorde ett "ärende/reklamation" skrev dock fel. Så skrev ett mail för att ändra. Inget svar på 1 vecka, skrev ett till. Inget svar. Slutade med att jag gjorde ett nytt "ärende/reklamation". Skärpning för fan!

För mig är service viktigare en priset... Jag har tappat förtroendet totalt för er.

Och den där Adresslappen kommer aldrig. Vad sysslar ni med egentligen?

Hej!

Det låter inte bra alls. Har du fått ett ärendenummer som du kan skicka till oss via ett PM, så skall vi kika på detta?

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem

Har problem med en homeplug som jag köpte av er i slutet av förra året. Får ingen ethernet-koppling till den ena.

Tänkte då göra en reklamation på er hemsida, loggar in med mitt vanliga konto och döm till min förvåning när mina ordrar (2 eller 3)
stycken är helt borta från kontot. Ingen information eller något finns kvar.

Går det för er att kolla vad som hänt med mitt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrguy:

Har aldrig någonsin varit med om ett företag som tar sån tid att få kontakt med. Det går inte att få tag på er. Gjorde ett "ärende/reklamation" skrev dock fel. Så skrev ett mail för att ändra. Inget svar på 1 vecka, skrev ett till. Inget svar. Slutade med att jag gjorde ett nytt "ärende/reklamation". Skärpning för fan!

För mig är service viktigare en priset... Jag har tappat förtroendet totalt för er.

Och den där Adresslappen kommer aldrig. Vad sysslar ni med egentligen?

Måste tyvärr hålla med dig. Har köpt det mesta från Dustinhome de senaste åren. Har väl haft tur och inte behövt reklamera några varor och då fungerar det bra. Snabb leverans.

Men nu när jag har varit tvungen att reklamera en vara så har jag upplevt det samma som dej. Det tar 2-5 dagar per mejl de svarar på och de svarar inte på frågorna man har.

Samma sak om du mejlar om en vara som inte är skickad. Eftersom de har så snabb leverans och seg service så hinner de skicka varan några dagar före de svarar på mejlet.

Tyckte att Dustin hade bra service förr, men någonting har hänt. Det blir nog att mejla lite företag före nästa beställning och se om någon svarar på mejl inom rimlig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Följer Dustin ARN beslut?

Hej Dustin,

Jag har ett reklamationscase med er där ni går emot ARN rekommendationer.
Har dragit det mot eran kundsupport men får taskigt med svar.

Detta kan man också läsa på eran hemsida, under https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor

Citat:

Vid eventuell tvist följer Dustin home AB Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Men när det kommer till kritan så uteblir svaren...

Hoppas på bättre svar över detta forum.

Visa signatur

"Old enough to know better, young enough to do it anyway"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gårdemyr:

Har problem med en homeplug som jag köpte av er i slutet av förra året. Får ingen ethernet-koppling till den ena.
Tänkte då göra en reklamation på er hemsida, loggar in med mitt vanliga konto och döm till min förvåning när mina ordrar (2 eller 3)
stycken är helt borta från kontot. Ingen information eller något finns kvar.
Går det för er att kolla vad som hänt med mitt konto?

Utan att veta exakt vad som har hänt i just ditt specifika fall, så skulle jag säga att det var en tillfällig bugg i systemet som gjorde att inga orders visades för dig (vet att det hänt andra tidigare att ex orders, eller rma ärenden varit "försvunna" och efter några timmar eller så kommit tillbaka)
Troligen så grundar det sig i att systemets uppdaterats nyligen och då "jobbar ikapp" med att få all info på rätt platser igen, och då under en viss period så visas inte all info.
Logga in och se om de finns där nu, välj även tidigare datum i listan (om det är så att dina orders är för gamla för standardvalet för datumen?)

Skrivet av Frippe:

Men nu när jag har varit tvungen att reklamera en vara så har jag upplevt det samma som dej. Det tar 2-5 dagar per mejl de svarar på och de svarar inte på frågorna man har.
Samma sak om du mejlar om en vara som inte är skickad. Eftersom de har så snabb leverans och seg service så hinner de skicka varan några dagar före de svarar på mejlet.
Tyckte att Dustin hade bra service förr, men någonting har hänt. Det blir nog att mejla lite företag före nästa beställning och se om någon svarar på mejl inom rimlig tid.
Skickades från m.sweclockers.com

Dustin ligger just nu efter på att behandla RMA ärenden sedan systembytet i höstas (då både webbsidan, det vill säga den synliga delen för kunden byttes ut, och hela backend systemet med där kundservice sköter ärendena i), nya systemet i kombination med rätt många ärenden gör att de hamnar lite efter i att besvara meddelandena.
Och angående att svara efter att varan packats så kan jag nog inte säga att ett enda företag skulle hinna stoppa en order innan den packats på lagret om de fått ett meddelande om att avbeställa (en eller ett par) produkter ur ordern, det funkar inte rent praktiskt när man har väloljat maskineri på lagret som packar paketen så snabbt som Dustin gör för få iväg alla orders så snabbt som de bara kan :).

Skrivet av dannan:

Hej Dustin,
Jag har ett reklamationscase med er där ni går emot ARN rekommendationer.
Har dragit det mot eran kundsupport men får taskigt med svar.
Detta kan man också läsa på eran hemsida, under https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor
Men när det kommer till kritan så uteblir svaren...
Hoppas på bättre svar över detta forum.

Har du skickat över ARN´s svar till kundservice och de inte svarat på det så kandu ta det vidare till Dustin´s kundombudsman, gå in på denna länken:
https://www.dustinhome.se/service/contact
Välj borta i högerkanten:
"
Kundombudsmannen

Överklagan av reklamationsärende"
(klicka på Överklagan av reklamationsärenden på den sidan) så får du upp en ny ruta, fyll i ärendenumret, beskriv problemet, fyll i epost och telefonnummer och välj hur du vill bli kontaktad, sedan bara tryck "skicka" så skickas det in.
Sedan kan dte ta några dagar innan du får svar av kundombudsmannen, då denne ska sätta sig in i ditt ärende (läsa igenom vad du tidigare skickat in, vad kundservice sagt, eventuellt ta kontakt med ARN, prata med sina kollegor etc) för att på bästa sätt kunna besvara dig med rätt information och hjälpa dig med ärendet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som besökt dustin nyligen.
Hur är det med deras sida nu har inte sett till några direkta klago poster på ett tag.
Tex finns alla kategorier, funkar/finns filter, går det att söka och faktiskt få upp det man sökte på?

Godkväll!
Bara ett par saker så här långt som jag själv reagerat på.

Den ena delen gäller detta med låta kunderna få recensera och kommentera till produkterna direkt på sidan.
Tycker man har gjort en försämrad inskränkning på den här punkten genom man valt att ta bort servicen.

Det finns mycket som kan sägas om andra butiker som t.ex CDON, men man erbjuder iaf kunderna fortfarande den här möjligheten till själva kunna få uttrycka sina åsikter om produkter som man köpt + att låta andra kunder få ta del av texten, både ris som ros. Det månar gott inför framtiden tycker jag att man håller traditionen vid liv och värnar om kundernas yttrandefrihet.

Den andra sidan av saken är detta med fraktfria prisgränser vid 2 500:-

Som Dustin skulle framstått som ett mindre företag med begränsade möjligheter efter så många år på den Nordiska marknaden.

Bättre kan Ni Dustin!

Skrivet av Dustin Home:

Hej Dustin!

Har en fråga till er ang. ett förestående skärmköp om någon har tid & hjälpa mig.
Brukar annars handla hos butiker som Komplett och CDON men som omväxling så verkar nu turen övergått till er. Vad jag söker (Dell) verkade inte finnas hos någon utav dem så nu börjar jag tröttna på gå och vänta på grejer som aldrig dyker upp. Har trots allt lagt en order på ca 14 000:- hos Dustin för några år sen men den syntes inte längre när jag försökte logga in på mitt tidigare konto. Kontot hittades oturligt nog inte heller så fick tillskriva mig ett nytt konto ifrån början. Verkade fungera de också, nog om det.

Skulle i vilket fall hemskt gärna få något slags klargörande, vad man som kund har att rätta sig efter utifall att skärmen skulle vara behäftad med fel eller om jag t.ex skulle vilja lämna tillbaka den efter en kort tid om jag inte känner mig nöjd med varan av ena eller andra skälet. Både villkorsmässigt som vad man kan förvänta sig i egna utlägg. Förmodar man åker på pröjsa ur egen ficka om man skulle ångra sig vad gäller frakten?

Vidare, finns det någon särskild hjälp som Dell håller med vid sidan om för nya skärmar eller måste jag förlita mig helt & hållet till återförsäljaren som är Dustin i detta fallet?

Hade varit bussigt & få lite förklarat för sig så man har något att luta sig mot.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Venke:

Godkväll!
Bara ett par saker så här långt som jag själv reagerat på.
Den ena delen gäller detta med låta kunderna få recensera och kommentera till produkterna direkt på sidan.
Tycker man har gjort en försämrad inskränkning på den här punkten genom man valt att ta bort servicen.

Det finns mycket som kan sägas om andra butiker som t.ex CDON, men man erbjuder iaf kunderna fortfarande den här möjligheten till själva kunna få uttrycka sina åsikter om produkter som man köpt + att låta andra kunder få ta del av texten, både ris som ros. Det månar gott inför framtiden tycker jag att man håller traditionen vid liv och värnar om kundernas yttrandefrihet.

Den funktionen är på väg att implementeras i webbsystemet, men Dustin´s fokus har främst varit att rätta ut eventuella buggar, och förfina det systemet som finns uppe, som löpande uppdateras och buggar rättas, funktioner kommer till etc. Så att kunna recensera är under utveckling, men det kan inte sägas när det är klart för att tas i bruk.

Skrivet av Venke:

Den andra sidan av saken är detta med fraktfria prisgränser vid 2 500:-
Som Dustin skulle framstått som ett mindre företag med begränsade möjligheter efter så många år på den Nordiska marknaden.
Bättre kan Ni Dustin!

Man kan säga att dem kan det ja, men om man ser det ur synvinkeln att frakt kostar (och det rätt mycket) så är frakten på Dustin Home redan subventionerad mot vad frakten egentligen går på (59kr fastpris, oavsett kolliantal) medans på Dustin (företagsdelen) så betalar företagen för den verkliga frakten, oftast från ca 175 kr exkl moms / kolli. Så konsument sidan på frakten är redan subventionerad rätt hårt.

Skrivet av Venke:

Skulle i vilket fall hemskt gärna få något slags klargörande, vad man som kund har att rätta sig efter utifall att skärmen skulle vara behäftad med fel eller om jag t.ex skulle vilja lämna tillbaka den efter en kort tid om jag inte känner mig nöjd med varan av ena eller andra skälet. Både villkorsmässigt som vad man kan förvänta sig i egna utlägg. Förmodar man åker på pröjsa ur egen ficka om man skulle ångra sig vad gäller frakten?
Vidare, finns det någon särskild hjälp som Dell håller med vid sidan om för nya skärmar eller måste jag förlita mig helt & hållet till återförsäljaren som är Dustin i detta fallet?
Hade varit bussigt & få lite förklarat för sig så man har något att luta sig mot.
Tack på förhand!

Det är främst butiken som kunden ska vända sig emot vid garantiärenden, och ser man på skärmar så beror det på vad det är som är fel.
Är det exempel pixelfel så styr varje tillverkare över denna om hur många pixlar som får vara döda/ständigt lysande för att ändå räknas som godkänd skärm (och således inte giltigt garantiärende). För att läxa tillverkarnas pixelpolicy så gå in på: https://www.dustinhome.se/service/pixelpolicies och klicka sedan på den tillverkares policy som du vill läsa om.
Angående vilka utlägg du kan förvänta sig så om det är ett garantiärende så ska det ske utan kostnad, och du lägger då upp ett RMA ärende via https://www.dustinhome.se/orders och går då in på din order det gäller, sedan "Nytt ärende", välj ex Defekt produkt, välj vilken produkt det gäller, fyll i en beskrivning, namn, mailadress och telefonnummer sedan bara tryck "skapa ärende". Det skapade ärendet når du sedan via: https://www.dustinhome.se/rma .
Och Dustin kommer då höra av sig via mail, och då bifoga en fraktsedel som du får skriva ut och tejpa fast på kartongen. Sedan lämnar du bara in försändelsen hos närmsta PostNord (hette tidigare Posten) ombud så skickas det till Dustin, som tar emot och kollar över skärmen och antingen byter ut den direkt eller skickar iväg den på service (troligen så byts den ut direkt på lagret mot en ny) och denna kommer då till dig inom några dagar om den byts ut direkt, skickas den iväg på service så kan det ta 3-4 veckor innan det är klart.
Så vid returer etc så skickar Dustin ut en returfraktsedel via mail som skrivs ut och tejpas på paketen, eller om man ber om det så kan man få returfraktsedeln skickad hem på med PostNord till brevlådan (t.ex. om man inte har egen skrivare, eller så).

Hoppas det hjälper dig på vägen!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag vill bara skicka en kort hyllning till Dustins kundtjänst, vi har haft våra dispyter tidigare men hur dom skötte mitt senaste ärende förtjänar beröm.

Jag var en early adaptor till en Toshiba Encore som har fungerat bra i några månader men efter ett tag så sluta den ta emot laddning. Jag kontaktade Toshiba’s nonchalanta och otrevliga #%¤& som sitter på kundservice och fick till svar (över telefon) att det är glapp i kontakten som dom är 90% säkra på att JAG har orsakat med felaktig användande och kan skicka in den på service men jag får stå för hela kostnaden. Det var alltså deras svar över telefon utan att en undersöka varan.
Ganska förbannad av bemötandet jag fick tog jag kontakt med Dustin och förklarade hur det låg till, jag har förväntat mig ett svar om att det är mellan mig och Toshiba att lösa vilket skulle vara helt förståeligt. Istället fick jag ett mail där dom skriver att Dustin tar över kontakten Toshiba själva och löser allt åt mig så att jag slipper ha med dom att göra, fick även med en fraktsedel.

Visst det tog ett par månader innan jag fick tillbaka surfplattan men det tror jag knappast är Dustins fel utan det beror på Toshiba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Wall of text.

Med dom uttömmande svaren antar jag att du jobbar på Dustin?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag och flera andra här i forumet är väldigt intresserade av att köpa vad som högst troligt kommer bli årets bästa Ultrabook - Dell XPS 13.

Den går att få tag på i Sverige, problemet är att den (enligt mig) bästa konfigurationen inte finns att köpa i Europa över huvud taget. Det jag är ute efter är FHD-skärm istället för QHD. FHD-skärmen är matt, ger bättre batteritid och större arbetsyta (jämfört med optimal skalning på QHD-skärmen). Om ni inte är övertygade - se Anandtechs test av datorn!

Dells representant här på forumet har tyvärr inga besked att ge ang. tillgänglighet i Europa. Min förhoppning är att era inköpare har lite bättre förhandlingsposition än mig som enskild konsument. Det känns väldigt tråkigt att äntligen ha hittat den perfekta Ultrabooken, men sen inte kunna få tag på den utan att importera!

Permalänk
Skrivet av Kacper:

Jag vill bara skicka en kort hyllning till Dustins kundtjänst, vi har haft våra dispyter tidigare men hur dom skötte mitt senaste ärende förtjänar beröm.

Jag var en early adaptor till en Toshiba Encore som har fungerat bra i några månader men efter ett tag så sluta den ta emot laddning. Jag kontaktade Toshiba’s nonchalanta och otrevliga #%¤& som sitter på kundservice och fick till svar (över telefon) att det är glapp i kontakten som dom är 90% säkra på att JAG har orsakat med felaktig användande och kan skicka in den på service men jag får stå för hela kostnaden. Det var alltså deras svar över telefon utan att en undersöka varan.
Ganska förbannad av bemötandet jag fick tog jag kontakt med Dustin och förklarade hur det låg till, jag har förväntat mig ett svar om att det är mellan mig och Toshiba att lösa vilket skulle vara helt förståeligt. Istället fick jag ett mail där dom skriver att Dustin tar över kontakten Toshiba själva och löser allt åt mig så att jag slipper ha med dom att göra, fick även med en fraktsedel.

Visst det tog ett par månader innan jag fick tillbaka surfplattan men det tror jag knappast är Dustins fel utan det beror på Toshiba.

Riktigt trevlig feedback, tack för det! Jag har vidarebefordrat ditt meddelande till vår kundservice som hanterar reklamationsärenden, så de får ta del av det också.

Skrivet av SUMITOMO:

Med dom uttömmande svaren antar jag att du jobbar på Dustin?

Användaren PowerNet här på Sweclockers jobbar inte hos oss på Dustin. Inga av hans/hennes svar skall i regel betraktas som officiella, men hittills har han/hon givit helt korrekt information och varit mycket hjälpsam åt oss men framför allt åt er kunder. Skulle någon av denna information vara inkorrekt kommer vi rätta till det. Passar även på att tacka PowerNet för den härliga insats som gjorts hittills!

Skrivet av widL:

Hej!

Jag och flera andra här i forumet är väldigt intresserade av att köpa vad som högst troligt kommer bli årets bästa Ultrabook - Dell XPS 13.

Den går att få tag på i Sverige, problemet är att den (enligt mig) bästa konfigurationen inte finns att köpa i Europa över huvud taget. Det jag är ute efter är FHD-skärm istället för QHD. FHD-skärmen är matt, ger bättre batteritid och större arbetsyta (jämfört med optimal skalning på QHD-skärmen). Om ni inte är övertygade - se Anandtechs test av datorn!

Dells representant här på forumet har tyvärr inga besked att ge ang. tillgänglighet i Europa. Min förhoppning är att era inköpare har lite bättre förhandlingsposition än mig som enskild konsument. Det känns väldigt tråkigt att äntligen ha hittat den perfekta Ultrabooken, men sen inte kunna få tag på den utan att importera!

Just nu vet vi tyvärr inte vilka konfigurationer av nya XPS 13 vi kommer kunna ta in. Borde dock inte vara några problem att få tag i dem med FHD-skärm.
Tror du att du skulle kunna skicka in ett mail till oss på order@dustinhome.se med exakta specifikationer du vill ha, så ber vi våra produktspecialister kika på det?

Mvh Pontus, Dustin Home

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustin Home:

Användaren PowerNet här på Sweclockers jobbar inte hos oss på Dustin. Inga av hans/hennes svar skall i regel betraktas som officiella, men hittills har han/hon givit helt korrekt information och varit mycket hjälpsam åt oss men framför allt åt er kunder. Skulle någon av denna information vara inkorrekt kommer vi rätta till det. Passar även på att tacka PowerNet för den härliga insats som gjorts hittills!

Aldrig funderat på anställa vederbörande ?
Med tanke på vad han/hon presterade så hade ni säkert fått mången glädje & nytta av en så duglig talang.

Men så var ju min fråga egentligen riktad till er som företräder Dustin Home och ingen annan

Hur som helst har jag en följdfråga som jag väldigt gärna skulle vilja få svar ifrån er personligen. Hoppas det går för sig att ställa en rak och ärlig fråga om ämnet skärmar och huruvida Dustin Home ser på detta med ångerrätt och öppet köp?

Ni skriver enl. länken högst upp på er sida, om man följer rubriken 60 dagars öppet köp Vid obruten förpackning

Står beskrivet med ordalydelsen " i vissa fall ", skulle jag kunna få be om ett förtydligande kring den här definitionen om detta även inrymmer varor som skärmar? T.ex om en skärm skulle ha brister som man själv upplever saken men som samtidigt INTE faller in under kriterierna för vad som kan styrkas som en reklamation eller ett garantiärende. Tänker på scenarion här som sämre kvalité än vad man förväntat sig, störande förekomst av ips glow, backlight bleed, inbränningar, krånglande knapp paneler m.m. Det är ju en högst personlig fråga som kan skilja markant mellan olika individer i förhållande till vad man själv mäktar med i längden. Vad en tycker är acceptabelt kan ju på den här punkten omöjligt gälla generellt, och det är ju alltid viktigt att kunna få känna sig tillfreds med sitt köp. Eller hur? Har ännu aldrig behövt använda mig av den här typen av hjälp tidigare men man kan ju aldrig så noga veta när det är dags för 112.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Citat:

Konsument har på sätt som lagen (2005:59) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till Dustin home AB lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). När du ångrat köpet ska du få tillbaka dina pengar snarast eller senast inom 30 dagar ifrån mottagandet. Ångerrätten är ej tillämplig för företag.

Stycket nedanför tar upp detta med öppet köp på samma sida enl. länken.
Här skulle jag vilja fråga hur ni får ihop resonemanget om öppet köp och ångerrätt. Hur rimmar dessa båda begrepp om ni inte samtidigt accepterar en öppnad förpackning? Hur ska man då som i detta fallet med skärmarna kunna göra sig en egen rättvis bedömning om man inte tillåts få öppna fliken på kartongen, prova och ansluta dem? Det låter ju som grisen i säcken, bränd redan från början om man följer tolkningen bokstavligt.

Öppet köp Edit: (gissar tidsfristen som menas, de första 7-14 dagarna som förfallit)

Citat:

För varor där ångerrätten enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gått ut (förtydligande) accepterar Dustin home AB retur mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 60 dagar efter fakturadatum. För att åberopa öppet köp får produkten ej vara öppnad, använd eller förstörd. Öppet köp gäller endast konsument (privatperson), ej företagskund. För företagskunder gäller returrätt på obruten vara i 60 dagar från fakturadatum.

Hade varit tacksamt & få veta lite närmare vad som gäller.
Går även bra att skicka en kort sammanfattning via Pm om så hellre önskas.
@PowerNet Tack för länkarna och den utförliga hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Venke:

Aldrig funderat på anställa vederbörande ?
Med tanke på vad han/hon presterade så hade ni säkert fått mången glädje & nytta av en så duglig talang.

Tackar för de orden!

Skrivet av Venke:

Står beskrivet med ordalydelsen " i vissa fall ", skulle jag kunna få be om ett förtydligande kring den här definitionen om detta även inrymmer varor som skärmar? T.ex om en skärm skulle ha brister som man själv upplever saken men som samtidigt INTE faller in under kriterierna för vad som kan styrkas som en reklamation eller ett garantiärende. Tänker på scenarion här som sämre kvalité än vad man förväntat sig, störande förekomst av ips glow, backlight bleed, inbränningar, krånglande knapp paneler m.m.

Stycket nedanför tar upp detta med öppet köp på samma sida enl. länken.
Här skulle jag vilja fråga hur ni får ihop resonemanget om öppet köp och ångerrätt. Hur rimmar dessa båda begrepp om ni inte samtidigt accepterar en öppnad förpackning? Hur ska man då som i detta fallet med skärmarna kunna göra sig en egen rättvis bedömning om man inte tillåts få öppna fliken på kartongen, prova och ansluta dem? Det låter ju som grisen i säcken, bränd redan från början om man följer tolkningen bokstavligt.

Svarar här nedanför generellt om ångerrätt / öppet köp (med grund i just Dustins bestämmelser.):
Skillnaden mellan "öppet köp" och "ångerrätt" (14 dagar) är denna:

Ångerrätt:
Enligt lagen så är butiker/säljare (företagare) skyldiga att upplysa om, och ge 14 dagars ångerrätt vid köp på distans, exempelvis via en webbutik, en försäljare som ringt via telefonen, knackar på dörren hemma hos dig, eller exempelvis en försäljare som står i ett större varuhus / utanför ett varuhus och säljer mobiltelefoner eller liknande (ex om Telia står utanför Willys, eller Telenor står i ett större köpcenter, men inte i Telenors egna butik ex i en gång eller liknande) så är det 14 dagars ångerrätt som gäller, och i ångerrätten så får konsumenten undersöka produkten och om den inte lever upp till förväntningarna eller liknande, så är det fritt fram att lämna tillbaka den till butiken/säljaren, se utdrag från konsumentverket:
"Du har rätt att undersöka varan

För att ta ställning till om du vill ha en vara får du undersöka den för att se vad den har för egenskaper och funktion. Men var lite försiktig eftersom du kan bli skyldig att ersätta säljaren för varans värdeminskning om du har använt eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den."
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Öppet köp:
Butiken har ingen skyldighet att ge öppet köp till en kund, men rätt många butiker gör det i alla fall. Och för att åberopa öppet köp så ska produkten vara oanvänd, och i samma skick som den var när den levererades (och i obruten förpackning). Då produkten inte är använd / öppnad så är det oftast längre tid för kunden att lämna tillbaka produkten.
Exempel som Dustin som enligt lag måste erbjuda 14 dagars ångerrätt (där konsumenten för undersöka varan och dess egenskaper), men även har valt att lägga på "öppet köp" för kunden i 60 dagar, förutsatt att produkten är oanvänd / oöppnad.

Vi kan ta ett exempel:
Ångerrätt: En kund köpt exempelvis 3 skärmar, öppnat alla 3 och packat upp dem men märker sedan att grafikkortet/datorn endast stödjer 2 skärmar. Den tredje skärmen skulle kunna återlämnas på "ångerrätt" (inom 14 dagar).
Öppet köp: En kund köpt exempelvis 3 skärmar, men ser när de kommit hem att grafikkortet/datorn endast stödjer 2 skärmar. Packar då endast upp 2 skärmar, och kan då returnera den 3dje skärmen på "öppet köp" inom 60 dagar från köpet.

Där är skillnaden, ångerrätten är max 14 dagar och medger att kunden får öppna och undersöka varan och dess egenskaper, medans öppet köp (60 dagar hos Dustin) endast är om produkten är oöppnad / oanvänd.

Skrivet av Venke:

@PowerNet Tack för länkarna och den utförliga hjälpen!

Varsågod!

(Och nej, jag jobbar inte på Dustin / Dustin Home så det jag skriver här är inte att anse som officiella svar, utan mer som en vägledning och hjälp åt både er som kunder till Dustin och även för Dustin´s del. Då jag är rätt inläst/kunnig på Dustin´s rutiner, och hur de hanterar ärendena, så hjälper jag till med de svaren jag kan ge direkt, och överlåter resterande svar till Dustin själva.)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Venke:

Aldrig funderat på anställa vederbörande ?
Med tanke på vad han/hon presterade så hade ni säkert fått mången glädje & nytta av en så duglig talang.

Men så var ju min fråga egentligen riktad till er som företräder Dustin Home och ingen annan

Hur som helst har jag en följdfråga som jag väldigt gärna skulle vilja få svar ifrån er personligen. Hoppas det går för sig att ställa en rak och ärlig fråga om ämnet skärmar och huruvida Dustin Home ser på detta med ångerrätt och öppet köp?

Ni skriver enl. länken högst upp på er sida, om man följer rubriken 60 dagars öppet köp Vid obruten förpackning

Står beskrivet med ordalydelsen " i vissa fall ", skulle jag kunna få be om ett förtydligande kring den här definitionen om detta även inrymmer varor som skärmar? T.ex om en skärm skulle ha brister som man själv upplever saken men som samtidigt INTE faller in under kriterierna för vad som kan styrkas som en reklamation eller ett garantiärende. Tänker på scenarion här som sämre kvalité än vad man förväntat sig, störande förekomst av ips glow, backlight bleed, inbränningar, krånglande knapp paneler m.m. Det är ju en högst personlig fråga som kan skilja markant mellan olika individer i förhållande till vad man själv mäktar med i längden. Vad en tycker är acceptabelt kan ju på den här punkten omöjligt gälla generellt, och det är ju alltid viktigt att kunna få känna sig tillfreds med sitt köp. Eller hur? Har ännu aldrig behövt använda mig av den här typen av hjälp tidigare men man kan ju aldrig så noga veta när det är dags för 112.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Stycket nedanför tar upp detta med öppet köp på samma sida enl. länken.
Här skulle jag vilja fråga hur ni får ihop resonemanget om öppet köp och ångerrätt. Hur rimmar dessa båda begrepp om ni inte samtidigt accepterar en öppnad förpackning? Hur ska man då som i detta fallet med skärmarna kunna göra sig en egen rättvis bedömning om man inte tillåts få öppna fliken på kartongen, prova och ansluta dem? Det låter ju som grisen i säcken, bränd redan från början om man följer tolkningen bokstavligt.

Öppet köp Edit: (gissar tidsfristen som menas, de första 7-14 dagarna som förfallit)

Hade varit tacksamt & få veta lite närmare vad som gäller.
Går även bra att skicka en kort sammanfattning via Pm om så hellre önskas.
@PowerNet Tack för länkarna och den utförliga hjälpen!

Absolut kan du få ett officiellt svar från oss.

Om vi säger såhär. Det som menas med "i vissa fall". De enda gånger som vi eventuellt nekar returer inom ångerrätten är pga följande:
1. Om produkten är en licensprodukt eller ett spel, där produktnyckel visas vid öppen förpackning.

Självklart går det att kompromissa och komma fram till en lösning i alla fall, i vissa fall.

Skillnaden mellan ångerrätt och öppet köp:
Ångerrätt kan tillämpas på antingen öppnad eller oöppnad produkt, och kommer aldrig nekas förutom vid ovanstående anledningar. Du har alltså rätt att öppna och testa produkterna. Så länge du hör av dig till oss inom 14 dagar efter att du mottagit produkterna, så är du inom ångerrätten.

Öppet köp gäller i 60 dagar, men endast på oöppnade produkter. Detta har vi mest pga köp av exempelvis presenter, julklappar osv där kunder ofta beställer i god tid för att försäkra sig om att få fram beställningen i tid. Skulle det vara så att den som mottagit presenten öppnar varan och är inte nöjd med produkten efter det, och eventuellt är utanför ångerrätten, så kan man fortfarande kontakta vår kundservice och se om det går att lösa på något sätt. Det finns absolut möjlighet för kompromisser där också.

TL;DR
Du har absolut rätt att öppna skärmens förpackning och testa produkten. Och sedan kontakta oss inom 14 dagar om du ej är nöjd, så hjälper vi dig returnera den.

EDIT:
Jag har tagit bort lite förlegad information här gällande vilka ångerreturer vi nekar. Vi nekar inga returer alls inom ångerrätten oavsett om produkten är fysiskt skadad, saknar originaltillbehör eller originalemballage. Däremot kan det hända att vi debiterar en summa för eventuella skador eller liknande.

Med vänliga hälsningar, Pontus
Dustin Home

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Svarar här nedanför generellt om ångerrätt / öppet köp (med grund i just Dustins bestämmelser.):
Skillnaden mellan "öppet köp" och "ångerrätt" (14 dagar) är denna:

Skrivet av Dustin Home:

Absolut kan du få ett officiellt svar från oss. :)....Du har absolut rätt att öppna skärmens förpackning och testa produkten. Och sedan kontakta oss inom 14 dagar om du ej är nöjd, så hjälper vi dig returnera den.

Med vänliga hälsningar, Pontus
Dustin Home

Hej igen, jättestort Tack för all hjälpen bägge två!
Då vet jag, alltid skönt och känna till lite på förhand kring vad som gäller innan man slår på nått stort.
Beklagar samtidigt dröjsmålet, vart mycket hela veckan och haft svårt att komma ut på nätet och svara.

Hoppas det gick bra ändå

Trevlig Helg !

Permalänk
Medlem

Enligt mina erfarenheter har ni på dustin en extremt usel kundservice och hanterar reklamationer väldigt nonchalant.

Jag köpte skärmen "AOC u3477pqu" för ett halvår sedan. Leveransdatumet förlängs då med två månader. Efter den första leveransen så fungerade inte min vara. Jag blir då hänvisad att skriva till AOC kundtjänst om hjälp med skärmen. De säger att jag ska skicka tillbaka skärmen till Dustin och det gör jag och får tillbaka skärmen ca 1 månad senare. Skärmen fungerar fortfarande inte plus att Dustin har nu gjort flera tydliga repor på skärmen den. Jag skickar tillbaka skärmen än en gång och vill häva köpet och ha mina pengar tillbaka. Dustin fullständigt skiter i att svara på mitt mail och 8 dagar senare får jag ett mejl om att "Din skärm är nu påväg tillbaka till dig". Det är så de hanterar reklamationsfall, de fullkomligt struntar i konsumenten då de ej svarar på mejlen.

Jag ringde då till Dustin för att de ej svarade på mailen och ville häva köpet. Då får jag reda på att jag borde ha krävt pengarna 14 dagar efter leverans fast Dustin säger inget om detta i sina mejl utan hänvisar mig istället till tillverkarens mejladress för att tiden ska gå så att man inte kan häva köpet. Konsumentlagar fungerar inte heller bra då Dustin verkar anse sig stå över lagen. Hursomhelst så blir det att ta detta till konsumentombudsmannen så får vi se hur det går.

Nu har alltså ett halvår gått och jag står fortfarande skärmlös. Dustin har förlorat en stor kund och jag kommer aldrig någonsin handla hos dem igen med tanke på denna usla kundservice.

Om ni vill ha ett tips så häv köpet innan 14 dagar gått så att Dustin inte kan sno pengar av er med.

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Dustins kundservice av det man läser här verkar aldrig bli bättre, hur svårt ska det vara egentligen? det där är inte ok.

Permalänk
Skrivet av Jontebert:

Enligt mina erfarenheter har ni på dustin en extremt usel kundservice och hanterar reklamationer väldigt nonchalant.

Jag köpte skärmen "AOC u3477pqu" för ett halvår sedan. Leveransdatumet förlängs då med två månader. Efter den första leveransen så fungerade inte min vara. Jag blir då hänvisad att skriva till AOC kundtjänst om hjälp med skärmen. De säger att jag ska skicka tillbaka skärmen till Dustin och det gör jag och får tillbaka skärmen ca 1 månad senare. Skärmen fungerar fortfarande inte plus att Dustin har nu gjort flera tydliga repor på skärmen den. Jag skickar tillbaka skärmen än en gång och vill häva köpet och ha mina pengar tillbaka. Dustin fullständigt skiter i att svara på mitt mail och 8 dagar senare får jag ett mejl om att "Din skärm är nu påväg tillbaka till dig". Det är så de hanterar reklamationsfall, de fullkomligt struntar i konsumenten då de ej svarar på mejlen.

Jag ringde då till Dustin för att de ej svarade på mailen och ville häva köpet. Då får jag reda på att jag borde ha krävt pengarna 14 dagar efter leverans fast Dustin säger inget om detta i sina mejl utan hänvisar mig istället till tillverkarens mejladress för att tiden ska gå så att man inte kan häva köpet. Konsumentlagar fungerar inte heller bra då Dustin verkar anse sig stå över lagen. Hursomhelst så blir det att ta detta till konsumentombudsmannen så får vi se hur det går.

Nu har alltså ett halvår gått och jag står fortfarande skärmlös. Dustin har förlorat en stor kund och jag kommer aldrig någonsin handla hos dem igen med tanke på denna usla kundservice.

Om ni vill ha ett tips så häv köpet innan 14 dagar gått så att Dustin inte kan sno pengar av er med.

Hej!

Det stämmer att man har 14 dagars ångerrätt vilket du får skriftligt information om vid köpet. Detta innebär att man måste meddela butiken inom 14 dagar från mottagandet att man ångrar köpet.
Efter du fått skärmen utbytt en gång så hörde du av dig nästa gång med ytterligare en reklamation den 10 februari i år där vi har tagit in skärmen för kontroll. Du önskade att vi köpte tillbaka skärmen denna gången och vi gick dig tillmötes och utfärdade ett återköp den 25 februari och i samband med detta.

2015-02-25 Ditt ärende CAS-4xxxx-Vxxx på ordernummer 20001xxxx har avslutats. Återköpet har godkänts och en kreditfaktura har utställts.

Är det något som inte stämmer eller om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper de dig.

Mvh Pontus

Visa signatur

Frågor om ett enskilt ärende? Skicka PM med order- eller returnummer!

Med Vänliga Hälsningar
Dustin

Permalänk

Någon som vet nå smidigt sätt att hålla reda på studentpriserna, istället för att jämföra på prisjakt stup i kvarten!

Permalänk
Medlem

Så.. Vad händer här?

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1358467-but...

Livsfarligt dålig PR utav er att kräva mer pengar efter leverans. Vågar man beställa från er överhuvudtaget eller ska man bli rädd att man får ytterligare en faktura i efterhand? Eller blir man polisanmäld för stöld om man inte returnerar varan då? Skärpning!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------