Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk

Passivt fläkt..lol.. IQ kan behövas som sagt. Nya macbooken har ingen fläkt och den är x86. Möjligt att det finns andra passivt kylda laptops nu med de nya intel processorerna men 2005 fans då inget i närheten.

Permalänk
Medlem

2-3mm tjockare så att den fick 13-15h battertid tid o sen minst en port till... orka släpa hubb till landet när man vill koppla in extern mus och CF kortläsare.... har en MBA 13" idag - blev inte det minsta sugen på att byta. Segare CPU i den nya dessutom. Har 9h+ batteritid redan nu.

Nä, intressant steg, men inväntar modell 2

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

2-3mm tjockare så att den fick 13-15h battertid tid o sen minst en port till... orka släpa hubb till landet när man vill koppla in extern mus och CF kortläsare.... har en MBA 13" idag - blev inte det minsta sugen på att byta. Segare CPU i den nya dessutom. Har 9h+ batteritid redan nu.

Nä, intressant steg, men inväntar modell 2

// LZ

Nästa uppgradering blir nog inte förens tidigast till höst eventet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Även MacBook Pro verkar blivit uppdaterade...

Citat:

The 13-inch Retina MacBook Pro has gotten a Broadwell bump, too. Like the first two 13-inch rMBPs, the new model sticks to a dual-core CPU and integrated GPU, but it can dissipate enough heat to use Intel’s 28W Broadwell chips instead of the 15W versions in the Airs.

The base model rMBP includes a 2.7GHz (3.1GHz Turbo) dual-core Core i5-5257U and Intel’s Iris 6100 integrated GPU. The base model includes 8GB of RAM and a 128GB PCI Express SSD. Core i5-5287U and Core i7-5557U processors are available as upgrades. RAM can be bumped to 16GB, and 256GB, 512GB, and 1TB SSDs are also available.......

Källa: http://arstechnica.com/apple/2015/03/apple-announces-new-macb...
Källa: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

Permalänk
Medlem

Dessa prishöjningar, gäller de bara Sverige? Är priset i USA oförändrat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

"2 304 x 1 440"...kunde de inte bara köra med 2560 x 1440 istället?

På 16:10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Prishöjningen var kanske motiverad av den stigande dollarn, men där hade de nog tjänat på att uthärda aningen smärre marginaler med fortsatt ökande volym än att höja priset. De lär ju helt skrämma bort en stor konsumentbas (speciellt som de samtidigt pratar om all sin nya lyx med klockan) under en längre tid nu. Typ mig som hade tänkt köpa en Pro i månaden, det kan de (och jag) ju bara glömma nu...

En Pro i månaden? Jag har bara råd med en om året...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Dessa prishöjningar, gäller de bara Sverige? Är priset i USA oförändrat?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag kan se så är det svenska priserna som har ändrat... Svenska kronan som är sämre jämte dollarn

Permalänk
Inaktiv

Jag begriper inte den här osakliga och onyanserade kritiken från Sweclockers medlemmar.

Det gnälls över att den inte har massor av usb-portar, hdmi, displayport och vad vet jag.

Jag ska berätta en sak: Den här datorn är i så fall inte för dig! Det finns massor av grymma datorer som är exakt till för de behoven. Köp någon sådan, istället för att gnälla över att alla datorer i hela världen inte uppfyller alla dina behov.

Jag gillar inte ens Apple, men ibland går det för långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

På 16:10?

Nä, ändra till 16:9 då då c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ganska porrig. En sån hade jag inte bangat för. FINNS DEN MED WINDOZE?!

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.apple.com/support/bootcamp/

Funkar perfa

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Daark:

Nä, ändra till 16:9 då då c:

Nej för f*n 16:10 är ju det bästa med Apples laptops.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är det bara jag som ser denna som en konkurrent med Surface Pro 3?

Nej, för Surface Pro 3 har en bättre CPU och man slipper skära sig på kanten.

Skrivet av 0x90:

kolla bara på esc och piltangenterna.

Mm.. Fult. Främre raden brukade ha tangenter som var större vertikalt. Nu har de krympt piltangenterna.

Skrivet av Zotamedu:

Jag är glad över att de dumpade Thunderbolt till förmån för USB.

De två är inte riktigt jämförbara. Thunderbolt är en som extern PCI-expressbuss.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Nej för f*n 16:10 är ju det bästa med Apples laptops.

Kör 2560 x 1600 då

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag begriper inte den här osakliga och onyanserade kritiken från Sweclockers medlemmar.

Det gnälls över att den inte har massor av usb-portar, hdmi, displayport och vad vet jag.

Jag ska berätta en sak: Den här datorn är i så fall inte för dig! Det finns massor av grymma datorer som är exakt till för de behoven. Köp någon sådan, istället för att gnälla över att alla datorer i hela världen inte uppfyller alla dina behov.

Jag gillar inte ens Apple, men ibland går det för långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den osaliga kritiken kommer antaligen från anvädare som inte skulle ta i en äppel-produkt, ens med tång?

Har en MBA själv. Har bara haft behov av USB-porten i samband med att jag skulle installera W7 åt en kompis och skulle installera från pinne.
Annars; Nä, har en NAS hemma och så kör jag Onedrive för "vardagsgrejorna". Behovet för min del att flytta saker till och från den stationära eller annan dator på en usb-pinne är överspelat.

Lär dock vänta iaf 3 år till innan jag byter laptop. Så får väl se vad det finns för produkter då, Just nu känns inte det här som rätt pris/prestandasegment för mig. (om jag var i läge att skaffa min första mac)

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag köpte min rMBP 15" för 15k för några månader sen och nu ligger samma laptop med samma spec på 22k hos Apple, snacka om prishöjningar.

Köpte du den hos Apple eller jämför du det pris du köpte den för med vad den kostar på Apples hemsida? Elgiganten och någon till kedja sålde den för 14999kr för bara någon vecka sedan.

Skrivet av Bjoernsss:

Tackålov. hade inte förvånat mig om de hade snålat på en sån sak dock.

Har priserna ökat så mycket alltså? Surface Pro 3 känns plötsligt väldigt rimligt prissatt. Visa upp 4an nu, Ms!

Hade du inte blivit förvånad över att dom snålat? Vad har Apple snålat på förut när det kommer till sina Macbooks?

Skrivet av Bloopy:

Första datorn med SSD å en passiv fläkt? Int dags å vakna, min gamla bärbara från -05 nånting har en SSD å är ljudlös vid surfning .. .. ..

IQ är en unik egenskap som många inte kan beräkna :/ (<--- detta är ett citat i ren allmänhet inte riktat mot nån)

Den här datorn har inge fläkt alls och nästan alla datorer är tyst när de används till surf.

Skrivet av Barren Wuffet:

Ladda samtidigt som du kopplar in extern skärm? Allvarligt, lär dig att prioritera och planera din vardag bättre. Sluta surfa porr och spela innan du har en presentation på jobbet.

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Det är många som kopplar in sin Macbook till en extern skärm när dom jobbar. Det är väl klart att man inte vill behöva koppla bort skärmen för att behöva ladda datorn? Att behöva köpa till adapter när man redan betalar så mycket är inte något som många uppskattar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

14495 för grundmodellen, bra gissat. Den lite schysstare snurrar upp runt 18 k.

Jag hade valt en Yoga alla dagar i veckan.

En Yoga? Seriöst?

Man kan tycka vad man vill om Apple men det här är inget annat än ett mästerverk! Jag kör både PC (hemma) och Apple (på jobb) och tycker båda har sina fördelar att bidra med.

Jag kan bara instämma med många andra och erkänna att hakan hängde ner till golvet när jag såg designvideon på nya Macbook. När fan hade en Lenovo Yoga den effekten?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Rymdgrå var ju lätt snyggaste färgen

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av AxF:

En Yoga? Seriöst?

Man kan tycka vad man vill om Apple men det här är inget annat än ett mästerverk! Jag kör både PC (hemma) och Apple (på jobb) och tycker båda har sina fördelar att bidra med.

Jag kan bara instämma med många andra och erkänna att hakan hängde ner till golvet när jag såg designvideon på nya Macbook. När fan hade en Lenovo Yoga den effekten?

Jo jag tappa också hakan fram tills jag såg att den bara har en usb port för allt och alla. Nu måste man köpa till en stor klumpedump adapter för 800 spänn.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Skulle den här datorn legat i 8-10k segmentet skulle den varit guld på riktigt. Men nu, ingångspris 15k? Nej, jag har alltid haft meningen att Apple haft löjligt dyra produkter. Men det här. Det här är ju helt sinnesjukt överpris.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Den osaliga kritiken kommer antaligen från anvädare som inte skulle ta i en äppel-produkt, ens med tång?

Det kan ju även vara så att kritiken i vissa fall är saklig? När Apple fimpade dvd-läsaren gnälldes det, men det var samtidigt en pryl som de flesta använde ytterst sporadisk, många inte mer än någon gång per år.

USB är däremot någonting som ännu används aktivt, allt från att ansluta usb-stickor till 4G-modem till mobiltelefoner. Kan säga att bara idag har jag använt 3-4 olika usb-enheter. Dels laddat kameran ansluten till en av datorn usb-portar, använt ett 4G-modem och anslutit en extern mus i samband med felsökning av en bärbar dator. En cd-skiva har jag däremot inte med något undantag använt på många år. Allas användningsmönster ser inte ut som mitt, men vad jag försöker säga är att det ännu finns en plats åt klassiska USB-kontakten. Hade det verkligen varit så hemsk om de valt att ha både type-C och vanliga typ-A-kontakter, även om det krävs ett chassi 1 mm tjockare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Herregud vilka "icke problem" folk drar upp som exempel mot endast en kontakt. Folk har ju så fruktansvärt att ta tills sig nya sätt att använda sig av teknik utan helst ska allting i princip vara som det alltid varit, först då är allting bra.

- Ladda och använda USB-minnen samtidigt? Allvarligt, det är 2015. Molntjänster har funnits i flera år nu eller, läs och häpna, man kan ju faktiskt KOPIERA över filen till hårddisken innan man laddar. Fantastiskt va?
- Ladda samtidigt som du har en extern mus inkopplad? Allvarligt, det är en Macbook. Fan ska du med en extern mus till? Köp en blåtandsmus om det nu är så jävla viktigt.
- Ladda samtidigt som du kopplar in extern skärm? Allvarligt, lär dig att prioritera och planera din vardag bättre. Sluta surfa porr och spela innan du har en presentation på jobbet.
- Flera adaptrar för att kunna koppla in alla saker samtidigt? Allvarligt, köp en gaming laptop alternativt en Macbook Pro istället. Du tillhör inte målgruppen för den nya Macbooken.

Det var ju i princip samma typ av gnäll när Apple gick ut med att de skulle slopa DVD-spelare i sina Macar. Det blev ju ett vansinnigt liv ute på forumen då.

"Blööö, hur ska jag kunna göra X, Y och Z nu då?! Nu måste jag köpa en super drive och konka runt på den också! Blööhöö!"

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Så om du vill exempelvis slänga ut något på en projektor och låta andra personer komma med sina egna presentationer så skall folk behöva maila in det eller koppla ur projektorn varje jävla gång?

Eller säg mig hur skall man göra när man utvecklar och har mobilen kopplad för att ladda upp nya versioner av mjukvaran skall man hålla på och skifta mellan mobilen och laddaren varje mindre ändring?

1 Kontakt är så jäkla retarderat det bara går, att ha en kontakt för både laddaren och diverse är full retard.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jäkligt slim må jag säga! Tyvärr så tycker jag processorn är lite för vek.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, för Surface Pro 3 har en bättre CPU och man slipper skära sig på kanten.

Hah, trodde bara jag skulle få kommentarer som att surface pro 3 alls inte är lika bra som apple.

Permalänk
Medlem

Mycket najs om USB Type-C skulle bli laddningsstandard för alla laptops i framtiden. Antar dock att det inte skulle räcka med USB för mer energihungriga datorer? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibiru:

Dessa prishöjningar, gäller de bara Sverige? Är priset i USA oförändrat?

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar gälla andra delar av europa också. Dollarns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så om du vill exempelvis slänga ut något på en projektor och låta andra personer komma med sina egna presentationer så skall folk behöva maila in det eller koppla ur projektorn varje jävla gång?

Eh, ja? Eller via molntjänst som sagt. Hur skulle man annars göra? Via ett usb-minne, var flera år sen jag såg ett sådant in action...

Skrivet av Commander:

Eller säg mig hur skall man göra när man utvecklar och har mobilen kopplad för att ladda upp nya versioner av mjukvaran skall man hålla på och skifta mellan mobilen och laddaren varje mindre ändring?

Detta är väl knappast en utvecklar-dator i första hand...men om du nu nödvändigtvis skulle använda den till det så får du väl se till att den är laddad när du börjar jobba eller skaffa en adapter för dessa tillfällen.

Skulle klara mig utmärkt med en kontakt. Hemma har jag alltid bara strömsladden i på min MBP. På jobbet använder jag en kontakt utöver laddaren för extra-skärm ibland. Allt annat är trådlöst.

Permalänk
Avstängd

grabbarna jeans är igång igen ser jag

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Tangentbordet var ju häftigt, men... varför?
Det här med 'less is more' verkar vara ett religiöst mantra hos Apple som har spårat ur efter Steve Jobs bortgång. Snart har de ingen dator kvar. Oh wait...

Är för övrigt väldigt glad och lyckligt lottad över min Macbook pro matt 17" 2011 med

  • Magsafe

  • Ethernet

  • Firewire 800

  • Thunderbolt

  • 3x USB

  • ExpressCard 34

  • Ljud in

  • Ljud ut

  • Optisk skivläsare/brännare

Och (nästan) samma batteritid!
Allt i ett! Inga adaptrar behövs!

It's a computer!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Tangentbordet var ju häftigt, men... varför?
Det här med 'less is more' verkar vara ett religiöst mantra hos Apple som har spårat ur efter Steve Jobs bortgång. Snart har de ingen dator kvar. Oh wait...

Är för övrigt väldigt glad och lyckligt lottad över min Macbook pro matt 17" 2011 med

  • Magsafe

  • Ethernet

  • Firewire 800

  • Thunderbolt

  • 3x USB

  • ExpressCard 34

  • Ljud in

  • Ljud ut

  • Optisk skivläsare/brännare

Och (nästan) samma batteritid!
Allt i ett! Inga adaptrar behövs!

It's a computer!

Yes, it's a stationär dator you have there!