Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se hur "ungefär lika snabb" kan vara på sin plats när det skiljer nästa en faktor 2 i grafik och nästan en faktor 3 i CPU (om vi använder 3DMark).

Om du betalar för Geekbench så du går tillgång till källkoden så borde det vara rätt uppenbart hur meningslös denna benchmark är, det finns benchmarks, det finns mikrobenchmarks och sedan finns GeekBench. Ett deltest ser (Stream scale) ser bokstavligen ut så här

uint32_t * dst = ... uint32_t * src = ... for (...) { // det här är själva "testet" *dst++ = scale * (*src++); }

WTF!

Flaskhalsarna i lite mer "vanliga" program brukar komma från saker som hur snabbt det går att följa pekare (länkade listor och de flesta typer av träd-strukturer), hur effektivt CPUn hanterar villkorad körning etc. GeekBench testar överhuvudtaget inte detta. Jobbar en hel del med ARM och har därför lagt mycket krut på att förstå styrkor och svagheter i de mest populära designerna, rent generellt kan man säga att just hantering av oregelbunden minnesaccess (typiskt vid hantering av listor/träd) är något som både AMDs och framförallt Intels x86 designer totalt kör över existerande ARM, Apple är ändå den ARM-tillverkare som gör detta klart bäst.

Vad det gäller prisskillnad: hur vet du att det är en faktor 10 då Apple inte säljer A8X... Tillverkningsmässigt undrar jag vilken som är billigast då A8X faktiskt innehåller runt dubbelt så många transistorer som Core M (~3 miljarder mot ~1.5 miljard).

Hur är klockfrekvens relevant? Det enda som spelar roll i detta segment är perf/W och det kan man nå på många olika sätt, Apple har valt en väldigt "bred" design med relativt kort pipeline, det medför att det inte kommer gå att klocka speciellt högt, Intel har designat lite annorlunda vilket gör det möjligt att klocka mycket högre med likvärdig TDP.

Vad av detta är inte "balaserad diskussion"? Är det bättre att bara hitta på lite resultat?

Stream är inte ett CPU-benchmark, de deltesten mäter MINNESBANDBREDD!
Och John McCalpin vet mer om det än du.

Praktexempel på att du konsekvent skevar den tillgängliga informationen. Grovt.

Permalänk
Medlem

"Guys, so we removed all ports, you have to buy iDongle™ for everything, only 79$". Innovation, such design, ultra portable (excluding 7 iDongles™). Folk som köper denna istället för en air eller pro alternativt annan dator om man inte bryr sig om designen är nog inte friska.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Stream är inte ett CPU-benchmark, de deltesten mäter MINNESBANDBREDD!
Och John McCalpin vet mer om det än du.

Praktexempel på att du konsekvent skevar den tillgängliga informationen. Grovt.

Citat:

The STREAM benchmark is a simple synthetic benchmark program that measures sustainable memory bandwidth (in MB/s) and the corresponding computation rate for simple vector kernels.

http://www.cs.virginia.edu/stream/ref.html#what

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Har ju inget med en jämförelse mellan A8x (iOS) och Core M-5Y70 (OSX) att göra när väl de data är inne. Vi får se.
A8x/Core M-5Y70 ger: 1800/2500 =0,72 72% av single core, och 4450/4200 (bästa x86!, många resultat mycket lägre)=1.05 105% av multi core.
Då är att märka att Core M-5Y70 som har en 4,5W rating har nästan exakt samma turbo klockor som 15W varianterna av processorerna och därmed ungefär samma geekbench scores. Så elefanten i rummet är att annat än i små kodsnuttar som geekbench kommer 4,5W varianterna att klocka ner sig rejält, vilket alla recensioner som kollar det också entydigt visar. Vi har också problemet att CPUn och GPUn konkurrerar om samma effektresurs, vilket lägger sig som en våt duk över spelprestanda utöver problemet med thermal throttling.

Vad gäller grafikprestanda har Core M-5Y70 något högre teoretisk 32-bitars FP prestanda, medan GX6850 dessutom har ungefär dubbla FP16, när det är tillämpbart. De har samma minnesbandbredd, GX6850 använder den effektivare enligt GfxBenchs subtester. De borde ge liknande prestanda med en liten fördel till A8x vilket vi också ser i GFxBench. 3DMark är en anomali i sammanhanget, till den grad att FutureMark själva har skrivit en artikel i ämnet.

Återigen, throttling i situationer utanför någon minuts benchmarking är den riktiga svagheten prestandamässigt hos Core M-5Y70, vi får se hur den nya MacBooken klarar sig i tester.

Som sagt - processorerna är ungefär jämförbara. anledningen att den nya MacBooken har en Broadwell handlar om mjukvarukompatibilitet, inte teoretiska prestanda.

Ja, det blir intressant att se vad den får under OSX med den kylningen som råder i en MB12.

Permalänk
Medlem

Min Lenovo G50 för 4000kr har ju bättre prestanda och bättre anslutnings möjligheter än den där och koster 10000kr mindre. Den här duger ju knappt till Photoshop och definitivt inte i. Sen att skärmen på min lenovo är kass är en annan femma.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Stream är inte ett CPU-benchmark, de deltesten mäter MINNESBANDBREDD!
Och John McCalpin vet mer om det än du.

Praktexempel på att du konsekvent skevar den tillgängliga informationen. Grovt.

Primate Labs har flera gånger visat att de inte begriper sig på x86, i flera fall har de fått ändrat tester då prestanda varit orimligt lågt även om de flesta misstagen legat på flyttal (som för denna kategori av enheter är rätt irrelevant), så några stjärnor på x86 verkar de inte vara. Tänker inte uttala mig om vad Mr McCalpin vet och inte vet så jag inte känner eller ens känner till honom. Har i alla fall själv designat system som vid release presterade bättre än något annat känt system så borde ha grundläggande kunskaper i de delar av CPU-design som är relevant för programvaruoptimering.

Stream-exemplet var bara ett exempel, tog det då jag vet att källkoden för detta test finns i cirkulation på nätet redan. Rent generellt är det så att man måste betala för Geekbench för att få tillgång till källkoden så kan inte posta den, men övriga tester är typiskt på denna nivå! Sedan är även ett minnestest ett mått på CPU-prestanda, faktum är att designen av en CPUs minneshierarki är den mest kritiskt och den mest svårdesignade delen på en modern out-of-order design (det sagt så är Geekbench del som mäter prestanda för minnet fortfarande usel). Gissar att Mr McCalpin vet detta, du kan ju höra med honom då du verkar känna personen.

Men man behöver inte gå på den detaljnivån, kolla bara de saker som är mätt både på Atom, Core M och Cyclone hos t.ex. Notebookcheck. Hur kommer det sig att övriga CPU-resultat skiljer sig så radikalt från Geekbench? Du tror inte det hintar om en del begränsningar i GeekBench?

Och om det är Geekbench som har ett avvikande resultat, är det då inte du som vrider jämförelsen genom att använda det som facit och ignorera resten?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

849 kr för en sketen adapter. Ja Apple skäms då inte för att ta ockerpriser.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Min Lenovo G50 för 4000kr har ju bättre prestanda och bättre anslutnings möjligheter än den där och koster 10000kr mindre. Den här duger ju knappt till Photoshop och definitivt inte i. Sen att skärmen på min lenovo är kass är en annan femma.

Lenovo G50 är ju en tegelsten i jämförelse mot Macbook, din väger 2.5kg, Macbook 920gram.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Asså herregud. 1 usb, den har ingen fläkt så den blir varm som fan, den klarar bara Word i princip, garanterat en TN-panel, förminskat tangentbord så man kommer inte kunna skriva på ett behagligt sätt, pris 15000 tusen. De kan bara vara applefans som köper en sån produkt.

Skrivet av fabz:

Tycker personligen att Dells XPS 13 2015 ger avsevärt mer för pengarna. Den är något tyngre och större men man får en i7 prolle. Den har bättre grafikdel och touch på skärmen, gratis uppgradering till windows 10, högre ppi. Den är dessutom billigare med bättre specs! Dessutom är skärmen bra mycket snyggare med det tunna skärmkanterna.

Har jag missat något eller? Dell verkar vara en klar vinnare.

Blir att köpa en sån när jag börjar plugga i höst.

Skrivet av matnojje:

Min Lenovo G50 för 4000kr har ju bättre prestanda och bättre anslutnings möjligheter än den där och koster 10000kr mindre. Den här duger ju knappt till Photoshop och definitivt inte i. Sen att skärmen på min lenovo är kass är en annan femma.

Min stationära ger mycket bättre prestana, får också en gratis uppdatering till Windows 10 och är dessutom billigare än Dells XPS 13 2015. Dessutom så är mitt SG05B chassi mycket snyggare än era datorer på alla möjliga sätt!

Har jag missat något eller? Min dator vinner ju överlägset

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apple adaptrarna till VGA och HDMI har faktiskt tre kontakter USB-C, VGA/HDMI och vanlig USB.
Så man kan ha ett usbminne, projektorn och laddare inkopplat samtidigt.

http://store.apple.com/us/product/MJ1K2AM/A/usb-c-digital-av-...
http://store.apple.com/us/product/MJ1L2AM/A/usb-c-vga-multipo...

/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Min Lenovo G50 för 4000kr har ju bättre prestanda och bättre anslutnings möjligheter än den där och koster 10000kr mindre. Den här duger ju knappt till Photoshop och definitivt inte i. Sen att skärmen på min lenovo är kass är en annan femma.

Det där är lika haltande som att jämföra en saab på skroten och en koenisegg hos handlaren.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att få se hur varm den blir i verkligt användande. Verkar som en lovande maskin för kontorsanvändning tycker jag, även om jag troligen inte kommer byta ut min rMBP de närmaste åren.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Vad är fel med den? Det är precis så US layout ser ut.

Skrivet av Rickard11:

Vad är vitsen med att den ska vara fläktlös? Har aldrig någonsin hört eller känt fläkten på min Macbook Air förutom när jag spelar på den. Den där datorn kommer man överhuvudtaget inte kunna spela på.

För att kunna få den att bli så tunn, inte för att vara tyst.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

"Guys, so we removed all ports, you have to buy iDongle™ for everything, only 79$". Innovation, such design, ultra portable (excluding 7 iDongles™). Folk som köper denna istället för en air eller pro alternativt annan dator om man inte bryr sig om designen är nog inte friska.

Frisk som en nötkärna. Hade det inte varit för det svenska priset och den något sämre batteritiden hade jag kunnat byta rakt av från min MBA 13". Att kunna ladda och 3.5mm är det enda som behövs, $79 för något jag använder en gång i halvåret kan jag leva med.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Fixar den bootcamp:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Alltså herregud kamma er och varför i hela "helvete" skulle Microsoft´s Office Word vara primära användningen. Det är en slimmad på språng dator för lättare kontors arbete med prestanda som räcker och blir över. Och gnäll som köp en lenovo yoga eller what so ever är ju rent löjligt. Majoriteten köper inte en Macbook för att köra Windows däremot till skillnad från dyra lenovo modeller etc som är av liknande segment klarar Apples MacBooks att köra både OSX och Windows och Linux utan bekymmer till skillnad från andra "PC" modeller.

Är man på språng på tåget / tunnelbanan / flyget etc så tror jag inte behovet av att ha 13 externa diskar inkopplade är så påträngande utan då är det nog mer önskvärt att datorn är av kompakt format. Docka har man på kontoret så jobbar jag iaf med min Macbook Pro . Jag har en Belkin docka och 2 externa 27" skärmar trådat tangentbord laddare till mitt headset och magic mouse samt en extern disk och högtalare stående där . Jag kopplar in 2 thunderbolt och vips har jag allt kopplat till min dator. Så det finns lösningar. Dessutom så 90% av dom som försöker fokusera på icke problem här har aldrig och kommer aldrig köpa en Macbook av flertalet skäl ...

Hahaha. 15 000 för en ordbehandlingsmaskin. Är du från Dubai eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Är du allvarlig? Kommer ihåg tiderna när en bärbar dator var komplett utan adaptrar och hubbar... Ärligt, vad är egentligen poängen med att ha superslimmade mått men ändå ha med en ful adapter för att klara av vardagen? Ett skämt. Först en dator för 15k sedan en adapter för närmare tusenlappen. För instegsmodellen, med prestanda som en symaskin. Jaja, det drabbar ju inte mig ändå.

Precis

Skrivet av Gibbe:

Tangentbordet var ju häftigt, men... varför?
Det här med 'less is more' verkar vara ett religiöst mantra hos Apple som har spårat ur efter Steve Jobs bortgång. Snart har de ingen dator kvar. Oh wait...

Är för övrigt väldigt glad och lyckligt lottad över min Macbook pro matt 17" 2011 med

  • Magsafe

  • Ethernet

  • Firewire 800

  • Thunderbolt

  • 3x USB

  • ExpressCard 34

  • Ljud in

  • Ljud ut

  • Optisk skivläsare/brännare

Och (nästan) samma batteritid!
Allt i ett! Inga adaptrar behövs!

It's a computer!

---

Skrivet av weezy:

Ja jo, du kan ju bära runt på den, men om du påstår att den är smidig att bära runt på kommer jag inte tro på dig.

Om jag hade haft 15 000 att bränna hade jag lätt köpt den här istället för en MacBook Air. Använder själv aldrig USB, eller externa skärmar.

Om man gör mycket presentationer, använder extern skärm och tar emot kollegors USB minnen till höger och vänster är detta uppenbarligen inget bra val för er. Bara att inse faktum och titta på MacBook Air eller Pro istället om det nu absolut är en Apple ni måste ha.

Själv ÄLSKAR jag att dom valt att ta bort alla äckliga kontakter för externt skit. Synd bara att jag inte har 15 000 att bränna

Absolut inte lika smidig nej, men fortfarande fullt bärbar.

Jag förstår inte vad denna ska vara bra för. Det är väldigt väldigt mycket som har kompromissats bort för att uppnå tunnheten, men till vilken nytta? Den är i praktiken lika liten och lätt som en MbAir, men än mer handikappad, för att inte säga direkt stympad. Varför köpa denna över MbAir? Denna kräver ju en extra adapter för exakt allt. Då försvinner ju en hel del av portabiliteten som man eftersträvar med designen. Och det jag vill säga med min Macbook Pro är att den har enorma möjligheter helt utan adaptrar för ett liknande pris. MBP och MBA är olika kundgrupper, men denna nya MB är ju bara stympad och blivit så liten att den blivit stor.

Denna Macbook är i praktiken en surfplatta med tangentbord för 15k.

Det är samma knaseri som med nya Mac Pro. Häftig och slimmad, men till vilken nytta egentligen när man måste ha båtlaster med externa tillbehör för att kunna utföra vanliga datoruppgifter för sin målgrupp?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Mycket snack från Mac-folk om vad användningsområdet för denna dator inte är. Men vad är användingsområdet då?

- Tydligen är den inte gjord för kontorsarbete för den blir handikappad så fort man ska koppla den till en projektor, ansluta USB-minne eller ve och fasa försöka ladda den, arbeta med USB-minne och koppla den till projektor samtidigt. Till skillnad från vad vissa tror (Barren Wuffet) så är USB-minnen, VGA och wifi-lösa lokaler något som förekommer i arbetslivet och universiteten.
- Den har för lite prestanda för något typ av mer krävande arbete. Typ kompilering, video-/bild-redigering eller dylikt.
- Spel kan vi glömma.
- Musik? Du har ju inte ens ett 3,5-jack på den. Bluetooth headset? Bara det står "Beats by Dre" så är det bra ljud, eller?
- Surf och video? En 15tkr surf- och film-maskin? Varför inte en iPad/ASUS transformer med tangentbord för 1/3 av priset med mer batteri och mindre formfaktor? En transformer har i alla fall stöd för USB-minne och minneskort (båda samtidigt!).
- Som 15tkr skrivmaskin fungerar den ypperligt, typ bloggare eller författare. Men då faller vi tillbaka på att en surfplatta gör samma jobb lika bra, billigare och med bättre funktionalitet. Vissa har tangentbord som är av samma kvalité som Macbook Air.

Hur mycket jobb skulle det varit för Apple att kasta in 1x HDMI och 2x USB 3.0? Eller i alla fall en extra USB 3.1? Jag fattar inte hur fans kan ärligt sitta och försvara detta designval som om att det vore någonting bra att deras dator blir gimpad. Denna Macbook Air känns som att den ligger mellan en Macbook Pro och en iPad fast utan fördelarna från någon av dem. Vill du ha någonting smidigt så är iPad bättre (+tangentbord).

Det som är bra är att Apple går över till USB 3.1 och skippar Thunderbolt så att vi alla kan gå vidare med våra liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Mycket snack från Mac-folk om vad användningsområdet för denna dator inte är. Men vad är användingsområdet då?

- Tydligen är den inte gjord för kontorsarbete för den blir handikappad så fort man ska koppla den till en projektor, ansluta USB-minne eller ve och fasa försöka ladda den, arbeta med USB-minne och koppla den till projektor samtidigt. Till skillnad från vad vissa tror (Barren Wuffet) så är USB-minnen, VGA och wifi-lösa lokaler något som förekommer i arbetslivet och universiteten.
- Den har för lite prestanda för något typ av mer krävande arbete. Typ kompilering, video-/bild-redigering eller dylikt.
- Spel kan vi glömma.
- Musik? Du har ju inte ens ett 3,5-jack på den. Bluetooth headset? Bara det står "Beats by Dre" så är det bra ljud, eller?
- Surf och video? En 15tkr surf- och film-maskin? Varför inte en iPad/ASUS transformer med tangentbord för 1/3 av priset med mer batteri och mindre formfaktor? En transformer har i alla fall stöd för USB-minne och minneskort (båda samtidigt!).
- Som 15tkr skrivmaskin fungerar den ypperligt, typ bloggare eller författare. Men då faller vi tillbaka på att en surfplatta gör samma jobb lika bra, billigare och med bättre funktionalitet. Vissa har tangentbord som är av samma kvalité som Macbook Air.

Hur mycket jobb skulle det varit för Apple att kasta in 1x HDMI och 2x USB 3.0? Eller i alla fall en extra USB 3.1? Jag fattar inte hur fans kan ärligt sitta och försvara detta designval som om att det vore någonting bra att deras dator blir gimpad. Denna Macbook Air känns som att den ligger mellan en Macbook Pro och en iPad fast utan fördelarna från någon av dem. Vill du ha någonting smidigt så är iPad bättre (+tangentbord).

Det som är bra är att Apple går över till USB 3.1 och skippar Thunderbolt så att vi alla kan gå vidare med våra liv.

Handikappad? Behöver man nödvändigtvis koppla in projektor, usb-minne och laddare på regelbunden kanske man gör rätt i att investera i en adapter för $79 och ha liggandes i väskan. Inte för att jag förstår nyttan med usb-minnen 2015, men någon förlegad nisse finns det väl alltid. Wifi i högskolemiljöer har utomordentlig täckning, vet inte en plats på mitt campus där jag inte haft uppkoppling. Förstår att wifi-möjligheterna ser annorlunda ut i arbetslivet men det kan man ju lösa genom att ad-hoca med mobilen.

Datorn riktar sig inte till tung bild- eller videoredigering, men den är flexibel så möjligheten finns ju alltid där om man skulle behöva. Datorn går inte på knäna av att man bara drar igång Photoshop, det gjorde inte ens de tidiga versionerna av MBA heller för den delen.

Är min herre blind eller har du helt missat att 3.5mm-uttaget sitter på motsatt sida USB-C kontakten?

Massan vill inte ha hybrider i alla dess former. Vi vill ha en portabel, traditionell laptop med bra batteritid att kunna stoppa ner i väskan och det är i det segmentet Macbook 2015 kommer briljera.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Med den här prisutvecklingen o hög dollar så kommer frågan i datorbutiken snart vara "Vilken BIL önskar du få med din dator"

Jag gillar Apple o har både MBA o iPhone - men det börjar kännas väl dyrt nu. Iofs så är ju även Dells nya maskiner dyra.... det trodde iaf inte jag, att man år 2015 skulle punga ut med 15-20kkr för en hygglig laptop. Hade gissat på hälften

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Handikappad? Behöver man nödvändigtvis koppla in projektor, usb-minne och laddare på regelbunden kanske man gör rätt i att investera i en adapter för $79 och ha liggandes i väskan. Inte för att jag förstår nyttan med usb-minnen 2015, men någon förlegad nisse finns det väl alltid. Wifi i högskolemiljöer har utomordentlig täckning, vet inte en plats på mitt campus där jag inte haft uppkoppling. Förstår att wifi-möjligheterna ser annorlunda ut i arbetslivet men det kan man ju lösa genom att ad-hoca med mobilen.

Datorn riktar sig inte till tung bild- eller videoredigering, men den är flexibel så möjligheten finns ju alltid där om man skulle behöva. Datorn går inte på knäna av att man bara drar igång Photoshop, det gjorde inte ens de tidiga versionerna av MBA heller för den delen.

Är min herre blind eller har du helt missat att 3.5mm-uttaget sitter på motsatt sida USB-C kontakten?

Massan vill inte ha hybrider i alla dess former. Vi vill ha en portabel, traditionell laptop med bra batteritid att kunna stoppa ner i väskan och det är i det segmentet Macbook 2015 kommer briljera.

Jag förstår inte hur det kan anses som okej att behöva köpa en $79 adapter till en dator i högre prisklassen bara för att kunna göra det som anses som grundläggande för alla andra laptops. Nyttan av USB-minnen är att dem är snabba, smidiga, säkra och alltid fungerar. Jag säger inte att det är omöjligt att gå runt problemen utan vad jag säger är att Apple skapar en massa extra trassel och problem bara för att de inte vill trycka dit en HDMI/VGA/DVI och en USB. Igen, detta är en 15tkr dator. Jag kan acceptera att en platta för 3000kr eller en Lenovo-laptop för 4000kr saknar detta (ironiskt nog är Lenovo väldigt bra på dessa "nödvändiga" uttag).

Citat:

Vi vill ha en portabel, traditionell laptop med bra batteritid att kunna stoppa ner i väskan...

Det är just det som Macbook Air inte är genom att skippa de traditionella utgångarna. Med extra adapters blir det inte att bara "stoppa ner i väskan". Du kan hitta en betydligt snabbare ultrabook med samma batteritid, alla utgångar du vill ha och fortfarande ett portabelt format - för 5000kr mindre. Nej, den har inte samma extremt slimmade format som Macbook Air - för det är allt som Macbook Air har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Jag förstår inte hur det kan anses som okej att behöva köpa en $79 adapter till en dator i högre prisklassen bara för att kunna göra det som anses som grundläggande för alla andra laptops. Nyttan av USB-minnen är att dem är snabba, smidiga, säkra och alltid fungerar. Jag säger inte att det är omöjligt att gå runt problemen utan vad jag säger är att Apple skapar en massa extra trassel och problem bara för att de inte vill trycka dit en HDMI/VGA/DVI och en USB. Igen, detta är en 15tkr dator. Jag kan acceptera att en platta för 3000kr eller en Lenovo-laptop för 4000kr saknar detta (ironiskt nog är Lenovo väldigt bra på dessa "nödvändiga" uttag).

Det är just det som Macbook Air inte är genom att skippa de traditionella utgångarna. Med extra adapters blir det inte att bara "stoppa ner i väskan". Du kan hitta en betydligt snabbare ultrabook med samma batteritid, alla utgångar du vill ha och fortfarande ett portabelt format - för 5000kr mindre. Nej, den har inte samma extremt slimmade format som Macbook Air - för det är allt som Macbook Air har.

Fast ultrabooks tenderar till att gå åt detta hållet med.
Nu krävs adaptrar för nätverk och bildutgångar för att kontakterna i sitt orginalformat helt enkelt är för stora.
Mer än 2 stycken USB-kontakter är även det ovanligt.

Ta Dells nya XPS 13 som exempel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

John McCalpin arbetade på University of Texas, hade en period som Alumni på IBM, och arbetar nu på University of Austin (också Texas). Han har varit aktiv i HPC i decennier, och blivit känd för sina analyser av minnessystem, och naturligtvis, STREAM.

STREAM är i dag, på i stort sett alla system, oberoende av flyttalsprestanda och är ett rent minnessystembenchmark. Geekbench arbetar efter filosofin att separera core/ALU tester och tester för minnessystem. Detta tillåter dem att jämföra processorkärnor enskilt och hur de skalar tillsammans, och sedan också att uppskatta hur minnesbegränsade applikationer kommer att bete sig (grafik hamnar ju ofta där numera, t.ex.). Man saknar bandbredd vs. footprint och latenstester till exempel, men benchmarket är vettigt utformat för vad det försöker göra. Man kan med fördel gå in och till exempel utesluta kryptografitesterna om man så önskar eftersom alla enskilda delresultat är tillgängliga.

På äldre superdatorsystem var FLOPs/bandwidth kvoten mycket mycket lägre än vad som är typiskt idag. Det är fortfarande en önskvärd, och dyr, egenskap. Inte alla intressanta problem låter sig köras ur L1-cachen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Frågan är om man kan ladda och ha extern skärm samtidigt? Var ju samma utgång.

Skrivet av Commander:

Så om du vill exempelvis slänga ut något på en projektor och låta andra personer komma med sina egna presentationer så skall folk behöva maila in det eller koppla ur projektorn varje jävla gång?

Eller säg mig hur skall man göra när man utvecklar och har mobilen kopplad för att ladda upp nya versioner av mjukvaran skall man hålla på och skifta mellan mobilen och laddaren varje mindre ändring?

1 Kontakt är så jäkla retarderat det bara går, att ha en kontakt för både laddaren och diverse är full retard.

Om du ska dema något på en projektor så kollat man väll upp vad den supportar oavsett och tar med adapter för ändamålet. Eller ska varje laptop ha vga, displayport, Thunderbolt och hdmi etc?

Den hat ju rätt bra batteritid så du lär ju inte behöva koppla i och ur hela tiden. Sen när man utvecklar så är det väll sällan man i praktiken faktiskt driftsätter mot telefonen hela tiden. Förmodligen har du unittester.

Sen tycker jag det är bra med en sladd. När jag kommer till jobbet kopplar jag in min MBA till en skärm via Thunderbolt och sedan en laddare. (resten av usb prylarna sitter i hubben som är inbyggd i skärmen) Så med denna lösningen blir det en kabel för både laddning, skärm och alternativ enhet som jag utvecklar mot. Uppskattas starkt av mig i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag förstår inte hur det kan anses som okej att behöva köpa en $79 adapter till en dator i högre prisklassen bara för att kunna göra det som anses som grundläggande för alla andra laptops. Nyttan av USB-minnen är att dem är snabba, smidiga, säkra och alltid fungerar. Jag säger inte att det är omöjligt att gå runt problemen utan vad jag säger är att Apple skapar en massa extra trassel och problem bara för att de inte vill trycka dit en HDMI/VGA/DVI och en USB. Igen, detta är en 15tkr dator. Jag kan acceptera att en platta för 3000kr eller en Lenovo-laptop för 4000kr saknar detta (ironiskt nog är Lenovo väldigt bra på dessa "nödvändiga" uttag).

Det är just det som Macbook Air inte är genom att skippa de traditionella utgångarna. Med extra adapters blir det inte att bara "stoppa ner i väskan". Du kan hitta en betydligt snabbare ultrabook med samma batteritid, alla utgångar du vill ha och fortfarande ett portabelt format - för 5000kr mindre. Nej, den har inte samma extremt slimmade format som Macbook Air - för det är allt som Macbook Air har.

Okej och okej, vi accepterar det och utvärderar om det är en dator som skulle kunna passa oss. Inser man att behovet finns har inte sista tåget gått, utan då kommer adaptrar in i bilden. Själv säger jag "inga problem", medan andra resonerar vidare och inser att de behöver en annan dator med fler kontakter. Någonstans måste man börja kompromissa och Apple väljer att knuffa många av oss ut för ett stup, i en framtida värld där allting sköts via molnet. Tycka vad man vill om det, men vi är många som definitivt inte använder USB, HDMI/VGA/DVI, SD-kortläsare etc. i vårt dagliga användande.

Macbook Air? Macbook Air har dubbla USB 3.0, Thunderbolt, 3.5mm, (SD-kortläsare) och MagSafe. Kritiserar du den också eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Laptopen borde ha en utgång för hörlurar iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Laptopen borde ha en utgång för hörlurar iaf...

Vilket den har.

Permalänk

Butterfly keyboard - pyttsan. Det HÄR är ett butterfly keyboard!

Permalänk
Medlem

Angående priset på Apples A8x vs Broadwell-Y som ligger från drygt 3000SEK och uppåt:
Apples A8x är 128mm2. Man får in drygt 450 kretsar per 300mm wafer. Det blir, med en rimlig aktuell prisuppgift drygt $10/krets. Justera lite uppåt för defekta kretsar, lite till uppåt för lite av varje och du landar på i runda slängar $15 per krets. En tjugondedel (!!!) av vad intel tar för Broadwell-Y. (Design, tape-outs och så vidare kostar naturligtvis, men med Apples volymer kan vi nog räkna in det i slaskmarginalen ovan.)
Om man betänker de marginaler som Apple, tull och skatter gör från komponentkostnad till slutkund så är det lätt att se hur mycket attraktivare den nya iBooken skulle vara för konsumenter ur prishänseende med en annan krets. Å andra sidan skulle den ju då inte kunna köra OSX programvara med god prestanda, alltså...

Men med rådande dollarkurs är det ingen tvekan om att Apples intresse för att pressa ner sina komponentkostnader ökar. Hur det påverkar OSX produkterna i framtiden återstår att se. Detta hade varit en idealisk produkt att introducera ARM-kretsar i, och eftersom de inte gjorde det, misstänker jag att det inte lär ske i rappet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Helt enkelt för detta är ett diskussionsforum. Enligt mig är denna produkt följt av fullt retard av att dela allt på en och en enda kontakt därav min kommentar. Och snälla bilanalogier fungerar knappast. Eller kan du bara växla medans du har motorn avstängd på din coupe?

Min porsche har automatisk PDK (dubbelkoppling). Jag växlar ingenting, så jag säger "ja" på den frågan bara för att.