Spel företag är själviska!

Permalänk

Spel företag är själviska!

Spel företag är själviska.

Dom tänker inte på vad spelarna vill ha. Dom vill bara göra ett spel som står ut och är nytt och kreativt.
Så efter 3 år efter att spelarna har väntat på ett nytt bra spel, så får man istället deras "experiment".

T.EX: Hur många här skulle hellre velat att Turtle Rock Studios hade spenderat dom senaste 5 åren och jobbat på ett Left for dead 3 (L4D3). Men nej, istället får vi Evolve som kommer att bli bortglömt inom ett halvår. Dom visste att folk tyckte om L4D2, och hur framgångs rikt det spelet var. Så vad stoppade dom från att göra en 3:a? Jo, dom ville väl komma upp med något nytt som skulle slå allt annat, dom tog en risk som inte bara kommer drabba dom men spelarna också. För nu så måste vi vänta ca 4 år till innan Turtle Rock släpper ett nytt spel, som vi får hoppas är L4D3.

Konkurrens är vad som förstör spel idag.
Företag som hela tiden känner att dom måste utveckla och göra nytt för att slå det andra företaget. Men dom driver också iväg från dom sakerna som spelarna tyckte om i deras spel. Men konkurrensen är inte tuff om man bara ger spelarna det dom vill ha. Det känns i alla fall som att det inte finns någon som helst kontakt mellan spelarna och företagen, företagen gör vilka spel dom vill och spelarna som ska köpa deras skit bara tackar och bugar.

Det är som att 1000 personer beställer en viss hamburgare på Mc'Donalds men får något helt annat för att chefen på Mc'Donalds ville testa något nytt.

Tackar för mig, hejdå!

"Without gamers, games don't exist and every big shot game commpany don't exist either. So if they want us to buy their stuff, then they better deliver what we ordered".

Permalänk
Medlem

Att konkurrens förstör var nog det dummaste jag hört idag. Hejdå!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Ja speltillverkarna finns enbart för att vi köper deras spel. Dock har dom väl för mkt pengar och har råd att chansa. Men visst är det trist när dom satsar "fel"

Som ex Valve och deras HALF-LIFE 3. 2an är väl bästa någonsin ? Varför släpps inte 3an? mycket pengar att tjäna för många vill ha det spelet

Permalänk
Medlem

Sjukt dumt att de håller på göra nya saker!
Jag hade helst sett att vi aldrig kom på något nytt och fortfarande levde i grottor - köra på gammla stuket liksom! Folk var asnöjda i grottor, inget fel på dem!

EDIT: Insåg precis ironin i att den nya "experiment" titeln heter Evolve.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag håller med dig, enligt mig är konkurrens endast en bra sak, för oss konsumenter då. Om vi tittar på filmvärlden t.ex görs prequels och sequels kors och tvärs, för att det är där "box office" inkomsterna kommer ifrån. Istället blir nyskapande och bra filmer bortglömda, tack vare TMNT, Transformers, Godzilla et cetera. Tycker ändå att spelföretagen anpassar sig bra efter vad konsumenterna vill ha. Star Wars Battlefront har t.ex efterfrågats ett bra tag nu, och lanseras lagom till jul.

Jag vill hellre att Turtle Rock slutför L4D-serien med ära, än gör ett dassigt L4D3 som alla blir besvikna av.

Permalänk
Medlem

Haha, men alltså, hur fan tror du att Left 4 Dead kom till från början?

Permalänk
Medlem

"Det är som att 1000 personer beställer en viss hamburgare på Mc'Donalds men får något helt annat för att chefen på Mc'Donalds ville testa något nytt."

Det låter lite som Apple.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Ifall spelbolagen bara skulle göra uppföljare till spel som vi hade innan skulle vi ju bara ha pong X och pacman X och liknade så ser inte riktigt varför det är dåligt med nytänkande och nyskapande utan det är en bra sak.

Till att dom skulle göra half-life 3 och Left 4 Dead 3 tycker jag inte men det är för att dom andra spelen är bra och att toppa dom kommer man kanske aldrig göra. Det är som Zed' säger kolla bara på filmbranschen där dom mer eller mindre bara gör uppföljare och det är inte många filmer som är nyskapande och nytänkande.

Permalänk
Medlem

Vänta alltså vad pratar du om? Det är ju just innovation och nyskapande som på många sätt har försvunnit från AAA-utvecklares titlar. Istället köttas det ut uppföljare för att maximera vinsten.

Och klart som fan att spelföretag är själviska, de är inte där för att uppfylla din minsta nyck. De är där för att tjäna pengar åt sina anställda och aktieägare. Och alltså är en stor del av deras arbee att trycka ut titlar som så många som möjligt vill ha och betala för.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

"Det är som att 1000 personer beställer en viss hamburgare på Mc'Donalds men får något helt annat för att chefen på Mc'Donalds ville testa något nytt."

Det låter lite som Apple.

Um... Apple klassas väl som konservativa om något? MS borde väl snarare vara ett bättre exempel med Win8?

Permalänk
Medlem

Du inser hur tråkig spelvärden skulle vara om det inte experimenterades, chansades och satsades på nya saker?

Det här var fanimig det konstigaste gnället jag hört typ någonsin.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ja titta bara på filmvärlden, de släpper så mycket uppföljare hela tiden. De är alltid uppskattade och väldigt intressanta ^^

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Varför skulle dom göra HL3?

Dom sitter ju nu å drar in pengar finns ju ingen anledning för dom att göra spelet iaf (valve).
Dom kanske sparar det till svåra tider när dom behöver pengar?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Man måste väl testa att utveckla något annorlunda eller ett annat spel än deras största serie någon gång, spelserier börjar väl på något sätt?
Dock har jag varit besviken på EA på sistone. Kommer ihåg när jag var liten och körde NFS HP2, det var sjukt roligt. Jag hoppas verkligen nästa NFS blir väldigt mycket bättre än Rivals.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Spel företag är själviska.

Osjälviska företag brukar sällan existera särskilt länge innan de går i konkurs.

Skrivet av Oliver Qvist:

Dom tänker inte på vad spelarna vill ha. Dom vill bara göra ett spel som står ut och är nytt och kreativt.
Så efter 3 år efter att spelarna har väntat på ett nytt bra spel, så får man istället deras "experiment".

De vill göra spel som säljer, och för att få till sig uppmärksamhet så måste de ibland beträda nya marker. Skulle de inte göra det så skulle de vara helt oförberedda när väl deras nuvarande serie slutar vara populär, för det blir de alltid tillslut. Att påstå att experimenterande är dåligt är enligt mig väldigt trångsynt.

Skrivet av Oliver Qvist:

T.EX: Hur många här skulle hellre velat att Turtle Rock Studios hade spenderat dom senaste 5 åren och jobbat på ett Left for dead 3 (L4D3). Men nej, istället får vi Evolve som kommer att bli bortglömt inom ett halvår. Dom visste att folk tyckte om L4D2, och hur framgångs rikt det spelet var. Så vad stoppade dom från att göra en 3:a? Jo, dom ville väl komma upp med något nytt som skulle slå allt annat, dom tog en risk som inte bara kommer drabba dom men spelarna också. För nu så måste vi vänta ca 4 år till innan Turtle Rock släpper ett nytt spel, som vi får hoppas är L4D3.

Eller så kan det vara så att ägarna av varumärket Left 4 Dead (Valve) inte gav dem tillåtelse att göra en uppfäljare.

Skrivet av Oliver Qvist:

Konkurrens är vad som förstör spel idag.
Företag som hela tiden känner att dom måste utveckla och göra nytt för att slå det andra företaget. Men dom driver också iväg från dom sakerna som spelarna tyckte om i deras spel. Men konkurrensen är inte tuff om man bara ger spelarna det dom vill ha. Det känns i alla fall som att det inte finns någon som helst kontakt mellan spelarna och företagen, företagen gör vilka spel dom vill och spelarna som ska köpa deras skit bara tackar och bugar.

Wat. Så du menar att detär företagens "fel" att miljoner människor köper deras "experiment"? Att folk köper saker brukar vara ett ganska tydligt tecken på att de vill ha dessa saker. Eller du kanske tycker att monopol på spelmarknaden vore bättre?

Skrivet av Oliver Qvist:

Det är som att 1000 personer beställer en viss hamburgare på Mc'Donalds men får något helt annat för att chefen på Mc'Donalds ville testa något nytt.

Bara för att dessa 1000 personer skriker högst betyder det inte att de är i majoritet, och att deras smaklökar bör prioriteras om nu företaget kan tjäna mer pengar på att hitta på en ny burgare. Visst, det kan bli en flopp, men tar man inga risker så är man dömd att misslyckas på lång sikt.

Skrivet av Oliver Qvist:

Tackar för mig, hejdå!

"Without gamers, games don't exist and every big shot game commpany don't exist either. So if they want us to buy their stuff, then they better deliver what we ordered".

Don't like it? Don't buy it! Problem solved!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Om Notch (inget "spel företag" då) hade gjort en GTA IV mod istället för Minecraft som förändrade hela spelvärlden så hade han ju inte prövat något nytt som säger att du vill ha det. Nä fan ingen ville ju köpa Minecraft ändå. Dina resonemang håller inte.
Alla bra affärsidéer och revolutionerande produkter bygger på att man prövar något nytt. Hört talas om Ingvar Kamprad? Spotify? Skype?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker med det är konkurrens som förstör spel då tillverkarna ofta inte törs göra något nyskapande p.g.a risken att det kan floppa och försöker mjölka redan existerande titlar "säkra kort" som säljer på sina namn där man satsar på ögongodis istället för innehåll där filosofin är minimalt med jobb för maximal profit där passionen att göra det bästa mest extraordinära spelet går förlorad och släpps som en blek kopia av deras fulla potential och är samma problem som i musik och film industrin

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ja speltillverkarna finns enbart för att vi köper deras spel. Dock har dom väl för mkt pengar och har råd att chansa. Men visst är det trist när dom satsar "fel"

Som ex Valve och deras HALF-LIFE 3. 2an är väl bästa någonsin ? Varför släpps inte 3an? mycket pengar att tjäna för många vill ha det spelet

Jag hörde en gång att om Square Enix släpper en RIKTIG remake av FF7 så kommer de vara finished, alltså de kommer ha gjort vad majoriteten av deras fans velat och potentiellt dödat final fantasy serien. Jag tror varken att serien skulle dö eller att en sådan remake någonsin kommer göras, men samtidigt skulle jag bli riktigt glad om någon drog ur sladden för den där gamla hjärndöda hästen som final fantasy nu är.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gojsenmojs:

Om Notch (inget "spel företag" då) hade gjort en GTA IV mod istället för Minecraft som förändrade hela spelvärlden

Vad har minecraft förändrat? Visst är/var det framgångsrikt men inte har det förändrat någonting. Är väl mest barn som spelar minecraft?

Annars tror jag att TS bara vill ha ett nytt L4D. Resonemangen pekar på det. Själv vill jag ha ett nytt Half-Life och ett nytt Fallout. GTAV får gärna dyka upp till PC igår också.

Någon borde starta en tråd som heter "den stora tråden där vi gnäller om spel". Tror att det skulle bli en succé.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Man måste väl testa att utveckla något annorlunda eller ett annat spel än deras största serie någon gång, spelserier börjar väl på något sätt?
Dock har jag varit besviken på EA på sistone. Kommer ihåg när jag var liten och körde NFS HP2, det var sjukt roligt. Jag hoppas verkligen nästa NFS blir väldigt mycket bättre än Rivals.

Haha samma här. Det spelet (NF HP2) var sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Det här var bland det mest korkade jag läst på länge. Först och främst så är det, om något, brist på nytänkande och risktagning i spelbranschen. Utvecklare och framför allt utgivare satsar hellre på säkra, etablerade kort och släpper karbonkopia efter karbonkopia. Att utvecklare försöker skapa något nytt och ta fram helt ny genrer är inget annat än alldeles utmärkt och ska applåderas.
Och precis som andra påpekar så är konkurrens vad som för branschen framåt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Don't like it? Don't buy it! Problem solved!

Det fungerar tyvärr inte i många fall när det gäller just spel av den enkla anledningen att när du köper ett spel och det visar sig inte fungera som det skall så kan du inte lämna tillbaka det eftersom du använt nyckeln. Detta gäller inte bara spel som är helt nya, utan en del spel har funnits i många år och så går någon och köper det och får kraschar och buggar som förhindrar spelandet. Man har all rätt att bli besviken om ett spel inte fungerar som det ska, men man ska väl inte gnälla om man köper ett spel utan att titta på recensioner om man känner att spelet inte var det man förväntade sig. Därför ska man helst inte förboka.

Permalänk
Medlem

Så TS vill på allvar att speltillverkare slutar skapa nya spel, och istället återskapar samma spel med en högre siffra i namnet? k...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Spelföretag (inte spel företag) är företag precis som alla andra och de behöver åtminstone undvika att gå med förlust för att de ska kunna fortsätta. Ett företag kan inte vara "själviskt" för hela dess existens går ut på att just se till sin egna verksamhet och sina egna behov.

De gör ju precis vad gamers vill ha, det är därför de går runt. De kanske inte gör vad DU vill ha, men då är det ju du som är självisk och inte företaget.

Permalänk
Medlem

Hur undviker man skitspel som DU inte tycker om?

1. Förbeställ aldrig spel. Förbeställ aldrig spel. Förbeställ aldrig spel.
2. Vänta till spelet kommit ut så du vet att det inte är en buggig sörja vid release!
3. Läs/titta på/lyssna på FLERA recensioner av spelet så du får en uppfattning om spelet passar dig, basera inte allt på en Youtube video eller recensents åsikter av spelet.
4. Testa en demo om det finns innan du köper.

Jag gick ifrån köpa 40 spel om året var av 38 är dåliga till köpa 2 om året där 2 av dem är riktigt bra, bara genom att ändra hur jag efterforska spelen. #Simcity2013neverforget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spel skapas utifrån efterfrågan från marknaden och utvecklare vill slå sig in på den specifika marknaden och detta är ingenting nytt, på så sätt kan man säga att de är själviska men det har ingenting med konkurans att göra.

Det är ju bara att kolla på t.ex League of Legends som släpptes typ samtidigt som HoN, det fanns bara de två spelen om man inte spelade original dota, men idag finns dota2, smite och ett gäng andra spel ute och vissa kanske i utvecklings fas bara för de ser en marknad. Det är ju inte så att de bara bestämde sig för att göra dota2, smite etc utan de såg en marknad och en trend, det är samma med t.ex dayZ och h1z1, också bara trend och till stor del bara hype, för i mitt tycke så är det egentligen fruktansvärt dåliga spel egentligen, men jag kan se själva charmen med online delen med griefing etc, men teoretiskt så skulle man kunna få ut samma glädje med ett blodigt hello kitty spel.

När det gäller Evolve så har jag inte spelat det själv men kollar på några streams när andra spelet det och jag tycker att det är faktiskt en väldigt bra spel ide och tillräckligt unikt för att separera sig från andra spel där ute och jag tvivlar på att LeftForDead3 skulle haft en mycket längre livslängd än Evolve för sådana spel dör alltid ut i längden och har alltid hänt, folk tappar intresse helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Vad har minecraft förändrat? Visst är/var det framgångsrikt men inte har det förändrat någonting. Är väl mest barn som spelar minecraft?

Annars tror jag att TS bara vill ha ett nytt L4D. Resonemangen pekar på det. Själv vill jag ha ett nytt Half-Life och ett nytt Fallout. GTAV får gärna dyka upp till PC igår också.

Någon borde starta en tråd som heter "den stora tråden där vi gnäller om spel". Tror att det skulle bli en succé.

Tja... spelet blev en av de dyraste licensköpen/försäljningen i världen, och personerna som blev rika blev miljardärer och kan typ betala Malmö stads utgifter i några år, utan att ens märka det i plånboken.

Sen att flera nya spel (läs enormt många nya) görs med minecraft iden att bygga block efter block och låta spelarens fantasi skapa spelet. Space engeneers och Medieval engineers är 2 som utvecklas av ett företag som, trots att det är aplha och pre-alpha stadiet har sålt fler ex än många "vanliga" spel gör under hela sin tid.

Det där med barn + spel är löjligt tänkande. Det är som att säga att det bara är 15 åringar som spelar CS.

Sen håller jag med dig det låter som TS vill ha L4D3, personligen ville jag hellre ha HL3 än L4D och L4D2... då jag blev lika förbannad när de gjorde det skiten istället. Men det blev en stor succe för dem och nu sitter vi här och hoppas på att få ett ordentligt avslut på HL serien, en gång för alla (för de lämnade den jävligt dåligt om ingen uppföljare ska komma).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tja... spelet blev en av de dyraste licensköpen/försäljningen i världen, och personerna som blev rika blev miljardärer och kan typ betala Malmö stads utgifter i några år, utan att ens märka det i plånboken.

Sen att flera nya spel (läs enormt många nya) görs med minecraft iden att bygga block efter block och låta spelarens fantasi skapa spelet. Space engeneers och Medieval engineers är 2 som utvecklas av ett företag som, trots att det är aplha och pre-alpha stadiet har sålt fler ex än många "vanliga" spel gör under hela sin tid.

Det där med barn + spel är löjligt tänkande. Det är som att säga att det bara är 15 åringar som spelar CS.

Sen håller jag med dig det låter som TS vill ha L4D3, personligen ville jag hellre ha HL3 än L4D och L4D2... då jag blev lika förbannad när de gjorde det skiten istället. Men det blev en stor succe för dem och nu sitter vi här och hoppas på att få ett ordentligt avslut på HL serien, en gång för alla (för de lämnade den jävligt dåligt om ingen uppföljare ska komma).

Nej, det där med barn + minecraft är inte löjligt tänkande. Vet inte om du känner några men det är oerhört populärt bland småkillar.

Aldrig hört talas om spelen du nämner. Brukar ändå kolla på Linus Tech Tips varje vecka och fredagspanelen här när den dyker upp.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, det där med barn + minecraft är inte löjligt tänkande. Vet inte om du känner några men det är oerhört populärt bland småkillar.

Aldrig hört talas om spelen du nämner. Brukar ändå kolla på Linus Tech Tips varje vecka och fredagspanelen här när den dyker upp.

Rätt lustigt för jag spelar med en 25 och 30+ åriga spelare. Så det jag reagera på var att det var "bara" för barn. Det är det inte.
Sen att det är ett kanonspel för just barn, för de får faktiskt använda lite fantasi, inte bara sikta, skjuta och se lite röd färg.

Jag hade inte hört talas om Space Engineers heller tills jag pratade med folk som var just runt 30 som testade ett nytt alpha spel (som tom då var pre-alpha). De har dock via stream tydligen sålt 1 miljon ex redan, och de utvecklar det i rask takt, med nya uppdateringar varje vecka. Just nu är multiplayer totalt katastrof i spelet, men hela den koden för det ska skrivas om närmaste månaderna då spelet ska byggas till XBox senare i år tydligen också.

Just nu sitter jag och en vän lite då och då och bygger skepp, rymdbaser mm och behöver vi så har vi fungerande stargates med ljud och delvis gjorda effekter att ta oss runt i ett "oändligt stor" karta (utvecklarna sa att i nuvarande skick skulle det ta 100+ år (i RL) att resa till kanten av kartan).

Spelet är mycket drivet från mods via steam och med det är spelet kul, redan i detta halvdana stadie.
Får se när det kommer till Beta, då kanske det blir lite mer uppmärksammat. Du kan dock kolla på youtube, finns en hel del videor om det. Allt från folk som spelar, utforskar till stora egengjorda vapen och strider i rymden.