Google Android 5.1 på väg till Nexus-enheter

Permalänk
Melding Plague

Google Android 5.1 på väg till Nexus-enheter

Efter en smygintroduktion med prispressade Android One-telefoner släpper Google nu officiellt Android 5.1, där bland annat stöldlås och fler snabbinställningar tillkommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Laddade ner och installerade på min Nexus 5 igår. Jag har inte märkt av några större skillnader. Fungerar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lollipop 5.1 på Nexus 5 är fortfarande segt som sirap jämfört med CM12 nighties. Kom igen Google!

Permalänk
Administrativ avgift

Väntar på 5.1 rom till min Note 2 Eventuellt om någon kanske vet om man kan få in Ubuntu Phone på min modell? (4G)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast

Vi Xperia Z ägare får 5.0.2 nästa vecka, 5.1.0? Jo tack det hade ju varit sjysst innan slutet på året.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Flashade in 5.1 på min Nexus 5 igår och tycker den är mer responsiv. Om det är placebo vet jag dock inte. Sen är jag mest nöjd över att de fixat memoryleaken!

Permalänk

skönt att de fixat minnesläckan.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

"Börjar rulla ut inom kort"...
Jo, brukar heta så. Sist tog det ett antal månader innan någon utrullning skedde till min Nexus 7.

Men trevligt med uppdateringar iallafall. Ser fram emot att få den till sommaren någon gång.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Laddade ner och installerade på min Nexus 5 igår. Jag har inte märkt av några större skillnader. Fungerar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, samma här.

Skrivet av Varrity:

Flashade in 5.1 på min Nexus 5 igår och tycker den är mer responsiv. Om det är placebo vet jag dock inte. Sen är jag mest nöjd över att de fixat memoryleaken!

Skrivet av DrunkenMonkey:

skönt att de fixat minnesläckan.

Är minnesläckan garanterat fixad nu?

På min N5 yttrade sig minnesläckan i ett dränerat batteri och att det kunde ta 1-2 sekunder innan ikonerna dök upp efter att jag låst upp telefonen.
Sedan jag installerade 5.1 igår så flyter den helt perfekt. Återstå att se om jag kan räkna med samma batteritid varje dag.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Har också en Nexus 5, måste man flasha om "manuellt"? Kommer ingen OTA uppdatering?
Ni som flashade om blev telefonen nollstäld för er eller fick den bli kvar?

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jepp, samma här.

Är minnesläckan garanterat fixad nu?

På min N5 yttrade sig minnesläckan i ett dränerat batteri och att det kunde ta 1-2 sekunder innan ikonerna dök upp efter att jag låst upp telefonen.
Sedan jag installerade 5.1 igår så flyter den helt perfekt. Återstå att se om jag kan räkna med samma batteritid varje dag.

Som jag har förstått det ja.
Detta var tydligen det som ställde till det.
https://android.googlesource.com/platform/frameworks/base/+/2...

Skrivet av Outlaw84:

Har också en Nexus 5, måste man flasha om "manuellt"? Kommer ingen OTA uppdatering?
Ni som flashade om blev telefonen nollstäld för er eller fick den bli kvar?

Gjorde en så kallad "dirtyflash", uppdaterade bara själva android. Inte rekommenderat vid stora hopp men funkar vid mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Har också en Nexus 5, måste man flasha om "manuellt"? Kommer ingen OTA uppdatering?
Ni som flashade om blev telefonen nollstäld för er eller fick den bli kvar?

Jag använder alltid Nexus Root Toolkit för att flasha, och då finns det ett "non-wipe"-alternativ. Nya versionen installeras men alla filer och inställningar behålls.
Har även backupfunktionalitet, så skulle något gå fel kan man återläsa backupen.

Räcker att installera NRT, så får man drivare, ADB och annat som behövs.

Funkar klockrent varje gång och ger flera tips och råd.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

hör alla som klagar på att de får sina uppdateringar långsamt, skojar ni?
Asus planerar att släppa 5.0 till padfone a86 mitt i sommaren och om det kommer vara som det va med kitkat kommer jag få vänta ett halvår utöver det!
Fick inte kitkat förrens sweclockers skrev att alla nexus enheter 4an och uppåt, skulle få 5.0. vilket var väl i september/oktober?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Hoppas Nexus 7 (2012) blir lite snabbare. Som det är nu med Android 5.0 får jag sitta och vänta vad jag än försöka göra med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Och min LG G2 har fortfarande inte fått lollipop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att nya Nexus 6 kostade dubbelt så mycket som den är värd bara, annars så hade det varit en bra telefon...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

har Moto G 2013 edition och fick lollipop igår. snabbt och smidit uppdatering, funkar bra

Permalänk
Medlem

när får min Nexus 5 5.1 då? ska jag behöva vänta ihjäl mig?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

när får min Nexus 5 5.1 då? ska jag behöva vänta ihjäl mig?

Finns ute på Googles egna hemsida. Bara att ladda ner o installera den den vägen, bara att ta bort -w från flash-all om du vill uppdatera och inte återställa telefonen, annars får du nog vänta ett tag då Google inte har påbörjat OTA vägen än. Jag har installerat 5.1 via Googles egna hemsida. Gick smidigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

när får min Nexus 5 5.1 då? ska jag behöva vänta ihjäl mig?

Skrivet av jnsson:

Finns ute på Googles egna hemsida. Bara att ladda ner o installera den den vägen, bara att ta bort -w från flash-all om du vill uppdatera och inte återställa telefonen, annars får du nog vänta ett tag då Google inte har påbörjat OTA vägen än. Jag har installerat 5.1 via Googles egna hemsida. Gick smidigt

Återigen rekommenderar jag Nexus Root Toolkit för det jobbet, då slipper man pilla med ADB och sånt. Bara att installera, välja image (eller låta NRT göra det) och klicka i "non-wipe" så löser den allt själv.

Lite tidigt att säga kanske, men efter att jag har installerat 5.1 har min batteritid förbättrats markant och alla former av seghet försvunnit.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

meanwhile så fick min moto g precis 5.02 lol

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Återigen rekommenderar jag Nexus Root Toolkit för det jobbet, då slipper man pilla med ADB och sånt. Bara att installera, välja image (eller låta NRT göra det) och klicka i "non-wipe" så löser den allt själv.

Lite tidigt att säga kanske, men efter att jag har installerat 5.1 har min batteritid förbättrats markant och alla former av seghet försvunnit.

Nexus Root toolkit finns inte till Linux vad jag vet, och för det andra så vill jag själv ha koll på vad som händer o då är toolkit inget för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Återigen rekommenderar jag Nexus Root Toolkit för det jobbet, då slipper man pilla med ADB och sånt. Bara att installera, välja image (eller låta NRT göra det) och klicka i "non-wipe" så löser den allt själv.

Lite tidigt att säga kanske, men efter att jag har installerat 5.1 har min batteritid förbättrats markant och alla former av seghet försvunnit.

Jag fick inte Nexus Root Toolkit att fungera, fy vad rörigt GUI, aldelse för många knappar. Huvudproblemet verkade dock vara att den inte riktigt lyckades ansluta till min telefon, vet inte om den blev störd av att jag är en android utvecklare och har redan adb och annat installerat...

Flashade om via de vanliga instruktionerna, i samband med L preview och allt så har jag vant mig vid att installera om telefonen även om det är ganska drygt, har man dessutom google backup i gång så fixar den de mesta.

Kan intyga om att telefonen är mycket piggare och även så batteriet
Dock fick jag en svag känsla om att signalen blivit lite lite sämre i områden med dålig täckning (åker massa tåg), det kan även vara att den är bättre på att visa rätt än tidigare.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Japp signalen har definitivt blivit sämre ser både "edge" och helt tomt betydligt oftare än förut Kanske därför batteriet varar längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian