AMD Radeon R9 370 med "Trinidad Pro" läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 370 med "Trinidad Pro" läcker ut på nätet

Det kan bli mer än grafikprocessorn Fiji som står för nyheterna i Radeon 300-serien. Nu framgår att energieffektiva Trinidad kan hitta ut i början av april i form av Radeon R9 370.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undra vad priset på denna kommer att bli

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hoppas det händer lite innan Computex, vem orkar vänta tills sommaren liksom.

Titan X kommer säkert släppas den 17 Mars på nVidias årliga tillställning. De vill hinna sälja ett gäng innan Radeon 390X kommer.

Om ändå AMD kunde överraska med ett tidigare släpp av 390X för att sätta käppar i hjulet för nVidia.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att uppgifterna stämmer så är detta är väldigt intressant, för det får teorin om att alla kort förutom 390X och 390 i 300-serien skulle vara rebrands (380X skulle vara rebrandade 290X och att 370X skulle vara rebrandade 280X, och därmed att 370 skulle vara ett rebrandat 280/7950) att komma lite på skam.

R9 280 har en TDP på 200W, så om 370 är ett rebrandat 280 så har AMD gjort några riktigt seriösa ändringar för att få ner TDPn från 200 till 110-130. Mer sannolikt är då att 370 är ett mer eller mindre nytt grafikkort, vilket bådar gott inför även R9 380 och 380X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Hoppas det händer lite innan Computex, vem orkar vänta tills sommaren liksom.

Titan X kommer säkert släppas den 17 Mars på nVidias årliga tillställning. De vill hinna sälja ett gäng innan Radeon 390X kommer.

Om ändå AMD kunde överraska med ett tidigare släpp av 390X för att sätta käppar i hjulet på nVidia.

Tvivlar att AMD siktar på att konkurrera ett Titan X eftersom det antagligen landar i ett prissegment som står över 390X precis som GTX Titan BE stod över 290X.

Skrivet av Minsc S2:

Förutsatt att uppgifterna stämmer så är detta är väldigt intressant, för det får teorin om att alla kort förutom 390X och 390 i 300-serien skulle vara rebrands (380X skulle vara rebrandade 290X och att 370X skulle vara rebrandade 280X, och därmed att 370 skulle vara ett rebrandat 280/7950) att komma lite på skam.

R9 280 har en TDP på 200W, så om 370 är ett rebrandat 280 så har AMD gjort några riktigt seriösa ändringar för att få ner TDPn från 200 till 110-130. Mer sannolikt är då att 370 är ett mer eller mindre nytt grafikkort, vilket bådar gott inför även R9 380 och 380X.

Slogs av den tanken också faktiskt. Effektivare kretsar i all ära men att nästan halvera ett korts strömförbrukning bara så där vore ett bedrift utan dess like. Tror nog snarare det är en ny krets helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

meeeeen! Jag som köpte ett 290x igår i tron att inga nya kort kommer innan juni.
Kommer det kort i april så hade jag kunnat vänta.
Nåväl, bara sälja 290 när de nya kommer och köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Goda nyheter isf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

HDMI 2.0 & DP 1.3 ?

Permalänk
Medlem

Antagligen snabbare än 960 för ett betydligt billigare pris! Riktigt intressant...

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

meeeeen! Jag som köpte ett 290x igår i tron att inga nya kort kommer innan juni.
Kommer det kort i april så hade jag kunnat vänta.
Nåväl, bara sälja 290 när de nya kommer och köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

370 är ingen ersättare för dit kort, snarare för 270X.
Men det ser ut som att prestanda och Watt kommer den att gå upp mot GTX960, där 270X idag förlorar båda de matcherna.
Prissättningen blir högintressant och kommer sannolikt även innebära en prissänkning av Nvidia för 960.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan få ett sådant för strax under 2000kr.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar att AMD siktar på att konkurrera ett Titan X eftersom det antagligen landar i ett prissegment som står över 390X precis som GTX Titan BE stod över 290X.

Men om prestandan på 390X blir lika hög eller högre än Titan X ska de låta bli att konkurrera mot Titan X för att den kostar 10K eller vad menar du? Allt handlar om prestanda. Om 390X blir lika snabb eller snabbare till ett billigare pris än Titan X skulle jag vilja säga att AMD satt käppar i hjulet för nVidias överdrivna prissättning. Då måste nVidia se om hela sin prissättning.

Läget är illa för AMD med bara 26% av grafikmarknaden, de måste röra om i grytan ordentligt om de ska ta andelar. Försöker de bara matcha pris o prestanda mot nVidias produkter så vinner de inget på detta. De måste ge avsevärt mer prestanda för pengarna för att kapa marknadsandelar.

Permalänk

Var ska Tonga ta vägen nu då... Trodde den skulle husera i 370 och 370X. Inte för att det gick jättebra för 285 så vore ju inte en katastrof om den skrotades helt hehe, men känns inte som att AMD skulle göra det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Om 390X blir lika snabb eller snabbare till ett billigare pris än Titan X skulle jag vilja säga att AMD satt käppar i hjulet för nVidias överdrivna prissättning. Då måste nVidia se om hela sin prissättning.

I så fall skulle Nvidia bara säga att Titan hör till ett annat produktsegment, med väldigt mycket minne och Cuda osv, och fortsätta ta lika mycket betalt. Och de skulle få sälja ändå, till alla hårdnackade Nvidiadiggare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Men om prestandan på 390X blir lika hög eller högre än Titan X ska de låta bli att konkurrera mot Titan X för att den kostar 10K eller vad menar du? Allt handlar om prestanda. Om 390X blir lika snabb eller snabbare till ett billigare pris än Titan X skulle jag vilja säga att AMD satt käppar i hjulet för nVidias överdrivna prissättning. Då måste nVidia se om hela sin prissättning.

Läget är illa för AMD med bara 26% av grafikmarknaden, de måste röra om i grytan ordentligt om de ska ta andelar. Försöker de bara matcha pris o prestanda mot nVidias produkter så vinner de inget på detta. De måste ge avsevärt mer prestanda för pengarna för att kapa marknadsandelar.

Är inte det redan vad AMD gör? Har alltid uppfattat att AMD har haft mer prestanda för pengarna än nVidia.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Men om prestandan på 390X blir lika hög eller högre än Titan X ska de låta bli att konkurrera mot Titan X för att den kostar 10K eller vad menar du? Allt handlar om prestanda. Om 390X blir lika snabb eller snabbare till ett billigare pris än Titan X skulle jag vilja säga att AMD satt käppar i hjulet för nVidias överdrivna prissättning. Då måste nVidia se om hela sin prissättning.

Läget är illa för AMD med bara 26% av grafikmarknaden, de måste röra om i grytan ordentligt om de ska ta andelar. Försöker de bara matcha pris o prestanda mot nVidias produkter så vinner de inget på detta. De måste ge avsevärt mer prestanda för pengarna för att kapa marknadsandelar.

Priset bestämmer vilket kortet går upp emot. Inte prestandan. Kostar kortet som ett 980 men presterar som ett Titan X så går det självfallet upp emot GTX 980 och utpresterar (antagligen) kortet ganska rejält. Titan X är inte heller egentligen gjord enbart för spel vilket 390X är utan en blanding av spelkort och DP kort. Det är ett beräkningskort lika mycket som ett spelkort. Perfekt för de som inte vill lägga ut 30.000:- för ett Quadro kort. AMD har inga som helst (skulle jag gissa) beräkningskapaciteter på sitt kort i form av DP eller liknande utan är mer ett renodlat spelkort.

Skrivet av Woxolo:

Är inte det redan vad AMD gör? Har alltid uppfattat att AMD har haft mer prestanda för pengarna än nVidia.

Brukade vara så tills Nvidia släppte GTX 970. Nu beror det helt på hur 380X presterar och vad 390/390X landar på för pris. Historiskt sett har AMD varit på tronen bang for the buck.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

AMD har inga som helst (skulle jag gissa) beräkningskapaciteter på sitt kort i form av DP eller liknande utan är mer ett renodlat spelkort.

Förr i tiden kunde de användas som det om jag inte missminner mig. Men rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Om 370 ersätter 270 och 380(X) ersätter 290(X), vad ska då placera sig i samma prestandaklass som 280(X)?
Nvidia gjorde ju tyvärr samma sak, 960 ersatte 760 istället för 770.
Eftersom 280X och 770 är i samma klass blir det ju ett prestandaglapp. Kanske vi får se fåniga namn som GTX 965 (alternativt 960Ti) och 375(X).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beltet:

Förr i tiden kunde de användas som det om jag inte missminner mig. Men rätta mig om jag har fel.

Kan även GTX-korten idag. Problemet är väl att resultaten blir dåliga rent ut sagt. Titan serien är menad att vara en ingångsmodell till beräkningskort samtidigt som man kan spela på kortet. Det är inte AMDs motsvarighet även om man kan använda det som ett beräkningskort men precis som Quadro mot GTX så har tidigare kort varit ganska mediokra i jämförelse t.ex. med AMDs FirePro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

110-130W för ett kort i R9 280-klass låter riktigt bra alltså. Ser fram emot att få se mera.

Skrivet av Tumnus:

Priset bestämmer vilket kortet går upp emot. Inte prestandan. Kostar kortet som ett 980 men presterar som ett Titan X så går det självfallet upp emot GTX 980 och utpresterar (antagligen) kortet ganska rejält. Titan X är inte heller egentligen gjord enbart för spel vilket 390X är utan en blanding av spelkort och DP kort. Det är ett beräkningskort lika mycket som ett spelkort. Perfekt för de som inte vill lägga ut 30.000:- för ett Quadro kort. AMD har inga som helst (skulle jag gissa) beräkningskapaciteter på sitt kort i form av DP eller liknande utan är mer ett renodlat spelkort.

Vad pratar du om? Ett gammalt 7970GHz ligger på nästan samma DP-prestanda som Titan. Ser inte varför AMD inte skulle göra om samma sak med 390X, att inte crippla DP-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

meeeeen! Jag som köpte ett 290x igår i tron att inga nya kort kommer innan juni.
Kommer det kort i april så hade jag kunnat vänta.
Nåväl, bara sälja 290 när de nya kommer och köpa nytt.

Köpte mitt för en månad sedan och måste hålla med. Kunde vänta till april. Kommer dock inte köpa nytt nu när jag redan har 290.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Intressant om TDP är 110-130W och det skulle prestera nästan som ett 280.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ett engeisnålare Radeon-grafikkort?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Priset bestämmer vilket kortet går upp emot. Inte prestandan. Kostar kortet som ett 980 men presterar som ett Titan X så går det självfallet upp emot GTX 980 och utpresterar (antagligen) kortet ganska rejält. Titan X är inte heller egentligen gjord enbart för spel vilket 390X är utan en blanding av spelkort och DP kort. Det är ett beräkningskort lika mycket som ett spelkort. Perfekt för de som inte vill lägga ut 30.000:- för ett Quadro kort. AMD har inga som helst (skulle jag gissa) beräkningskapaciteter på sitt kort i form av DP eller liknande utan är mer ett renodlat spelkort..

AMD har väl haft bättre OpenCL prestanda de senaste åren. Det är väl först med Maxwell som nVidia har kommit ikapp. De som minade bitcoin hade även AMD.

Permalänk

Om det stämmer med 110-130W TDP borde det vara en ny arkitektur eller förbättringar i den och inte en enkel ommärkning av grafikkorten. Låter positivt detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

HDMI 2.0 & DP 1.3 ?

HMDI 2.0 är nog en riktig lågoddsare, dock känns det lite mer osäkert kring DP 1.3 men man kan ju alltid hoppas.

Skrivet av ArcticFire:

Om 370 ersätter 270 och 380(X) ersätter 290(X), vad ska då placera sig i samma prestandaklass som 280(X)?
Nvidia gjorde ju tyvärr samma sak, 960 ersatte 760 istället för 770.
Eftersom 280X och 770 är i samma klass blir det ju ett prestandaglapp. Kanske vi får se fåniga namn som GTX 965 (alternativt 960Ti) och 375(X).

Va inte de kring 380(x) ersätter 290(x) ett rykte innan det var bekräftat att Fiji skulle vara 390(x) och inte 380(x). Så 380(x) kommer säkert som antingen en rebrand eller förhoppningsvis nått nytt också.

Skrivet av Razor_Blade552:

Var ska Tonga ta vägen nu då... Trodde den skulle husera i 370 och 370X. Inte för att det gick jättebra för 285 så vore ju inte en katastrof om den skrotades helt hehe, men känns inte som att AMD skulle göra det.

Kanske fixar till den och sätter den i 360(x) eller 380(x) beroende på prestandan.

Skrivet av stege99:

370 är ingen ersättare för dit kort, snarare för 270X.
Men det ser ut som att prestanda och Watt kommer den att gå upp mot GTX960, där 270X idag förlorar båda de matcherna.
Prissättningen blir högintressant och kommer sannolikt även innebära en prissänkning av Nvidia för 960.

Skrivet av bjasih:

Antagligen snabbare än 960 för ett betydligt billigare pris! Riktigt intressant...

Hoppas då att den blir ungefär lika bra eller bättre än 960, detta inte enbart i prestanda och pris utan även energieffektivitet.
Vill ju byta till Amd bland annat så de blir lite konkurrens, men de uppfyller tyvärr inte mina krav idag på energieffektivitet förhållande till prestandan- och prisklass.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Förutsatt att uppgifterna stämmer så är detta är väldigt intressant, för det får teorin om att alla kort förutom 390X och 390 i 300-serien skulle vara rebrands (380X skulle vara rebrandade 290X och att 370X skulle vara rebrandade 280X, och därmed att 370 skulle vara ett rebrandat 280/7950) att komma lite på skam.

R9 280 har en TDP på 200W, så om 370 är ett rebrandat 280 så har AMD gjort några riktigt seriösa ändringar för att få ner TDPn från 200 till 110-130. Mer sannolikt är då att 370 är ett mer eller mindre nytt grafikkort, vilket bådar gott inför även R9 380 och 380X.

Kitguru körde faktiskt en artikel om att AMD skall ha ändrat sig och kommer köra nya kretsar rakt över hela produktlinjen.

"The sources with knowledge of AMD plans revealed to KitGuru that Computex has been targeted as the launch timeframe for AMD’s upcoming graphics adapters and a “full line up” was demanded from senior management and engineers. Instead of launching just one new graphics solution and a load of re-brands, AMD intends to roll-out a whole new range of graphics cards at Computex in early June. At present details about the lineup are not clear, but expect several all-new graphics solutions to be unveiled, whereas some re-branded products will likely show up in the following months."

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Tilax:

Ett engeisnålare Radeon-grafikkort?!

Inte mer förvånande än Nvidias 400 och 500 serie.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Kitguru körde faktiskt en artikel om att AMD skall ha ändrat sig och kommer köra nya kretsar rakt över hela produktlinjen.

Ja det låter ju fullt rimligt om nu 370 och uppåt består av nya kretsar eller Hawaii.

Kan inte tänka mig att dom rebrandar 7950/280 och 7970/280X till R7 360 och R7360X - prestanda aside, så skulle det betyda att 360 och 360X drog betydligt mer ström än 370 och 370X, och det skulle vara minst sagt...fel och konstigt.

Hoppas verkligen att så inte är fallet, inte minst eftersom jag tycker att en krets inte borde existera som "prestandakort" tre generationer i följd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.