Linux mint fryser vid start på nybyggd gammal dator

Permalänk
Medlem

Linux mint fryser vid start på nybyggd gammal dator

Jag har precis byggt ihop en gammal dator.
Installerade först ubuntu och sedan linux mint. Har samma problem med båda.
Jag kommer till startskärmen men när jag sedan klickar runt så fryser datorn direkt och musen fastnar. Inga kommando som jag har provat fungerar.

Bytte idag processor till en e8400, samma problem.
Moderkortet Asus P5N73-CM Intel 775 mATX.

Är det fel på mina ramminnen eller är det så att Linux inte fungerar på alla datorer?
Jag är helt färsk på Linuxsidan.

Har 4gb ram, 2x2gb nästa steg som jag kan komma på är att köra på en sticka i taget.
Chassiet är öppet nu och temp låg på 32 grader i bios.

Permalänk
Sötast

Har du provat trycka Ctrl+Alt+F1?(F2,F3...) Resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du provat trycka Ctrl+Alt+F1?(F2,F3...) Resultat?

Den reagerar inte alls.
Har provat att ta ut och köra en ramsticka i taget, blev ingen skillnad.

Linux mint 17.1 Cinnamon 64bit

Är det fel version kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Den reagerar inte alls.
Har provat att ta ut och köra en ramsticka i taget, blev ingen skillnad.

Linux mint 17.1 Cinnamon 64bit

Är det fel version kanske?

Vad menar du med fel version? att datorn inte är en 64-bit kompatibel? men det ska den vara om man läser här http://ark.intel.com/sv/products/33910/Intel-Core2-Duo-Proces...

Kanske nån annan hårdvara/kringutrustning som inte är kompatibel. Funkar det om du kör LiveCD'n? och vad jag vet så ska det finnas ett alternativ som heter compatibel nånting när man installerar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad menar du med fel version? att datorn inte är en 64-bit kompatibel? men det ska den vara om man läser här http://ark.intel.com/sv/products/33910/Intel-Core2-Duo-Proces...

Kanske nån annan hårdvara/kringutrustning som inte är kompatibel. Funkar det om du kör LiveCD'n? och vad jag vet så ska det finnas ett alternativ som heter compatibel nånting när man installerar

Har ingen livecd, jag tanka ner versionen direkt och boota från usb. Du får gärna länka till någon annan version jag kan prova om du vill.

Permalänk
Medlem

Jag kan navigera runt lite i Linux nu. Verkar som det är när jag försöker starta vissa program som den fryser, typ internet. Ska försöka uppdatera alla drivrutiner och så ifall det går och ifall det gör skillnad

Permalänk
Medlem

Kolla systemloggarna efter att den frusit, det borde synas där om det t.ex. är någon drivrutin som är dålig och orsakar ett kernel fault. Jag är lite osäker på hur Mint organiserar sina loggar, men /var/log/syslog eller /var/log/messages borde innehålla något intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har ingen livecd, jag tanka ner versionen direkt och boota från usb. Du får gärna länka till någon annan version jag kan prova om du vill.

Går det inte att använda USB som LiveCD? för det är ju samma image fil väl?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Går det inte att använda USB som LiveCD? för det är ju samma image fil väl?

Jo det är samma, borde väl inte göra någon skillnad på om det ligger på ett USB minne eller DVD skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Går det inte att använda USB som LiveCD? för det är ju samma image fil väl?

Jo det finns med en meny på usb:en där jag kan välja lite olika. Men jag kan köra Linux nu lite gran men det hänger sig ofta och ballar ur hela tiden. Jag vet inte riktigt vad som är galet. Jag skiftat drivrutin till nvidia 304 och uppdaterade alla drivrutiner men det verkar inte hjälpa så nu håller jag på ger upp och går tillbaka till Windows för det fungerar ju iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jo det finns med en meny på usb:en där jag kan välja lite olika. Men jag kan köra Linux nu lite gran men det hänger sig ofta och ballar ur hela tiden. Jag vet inte riktigt vad som är galet. Jag skiftat drivrutin till nvidia 304 och uppdaterade alla drivrutiner men det verkar inte hjälpa så nu håller jag på ger upp och går tillbaka till Windows för det fungerar ju iaf.

Tråkigt att det inte funkade. För mig har i alla fall Linux Mint funkat felfritt sedan lång tid tillbaka

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tråkigt att det inte funkade. För mig har i alla fall Linux Mint funkat felfritt sedan lång tid tillbaka

Ja trist, jag kör på windows 7 ett tag så jag kan testköra datorn ordentligt så att jag vet att den fungerar till 100. Kanske återvänder till Linux i framtiden alt på en annan dator.