Skärmen håller på att jävlas! Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Skärmen håller på att jävlas! Behöver hjälp!

Tidigare idag när jag satt och kollade på Vikings slocknade helt plötsligt min skärm.
Skärmen lyser fortfarande och datorn fungerar, ljudet fortsätter. Bryr mig inte så mycket om det eftersom det hänt innan, så startar bara om datorn.
Efter att ha gjort detta märker jag att skärmen fortfarande är svart, men datorn är igång!
Kopplar in datorn till min TV, och den fungerar mycket riktigt. Provar att fiffla lite med bildskärmsinställningar, varje gång jag ändrar något syns en helt fungerande bild på dataskärmen för en kort sekund, men sedan försvinner den.
Inget verkar funka.
Efter en stund märker jag att datorskärmen faktiskt fungerar, bara att ljusstyrkan är ytterst, ytterst svag. Försöker på något sätt att ändra detta, men hittar ingen sådan inställning.
Dessutom med tanke på den bilden som visas en kort, kort stund, så verkar det inte vara felet.

Vad ska jag göra?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Låter som bakgrundsbelysningen LCD eller LED har gått sönder på din skärm
Det nog bara att köpa en ny!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Sötast

Det skulle kunna vara en eller flera kondensatorer som gått sönder.

Man kan ganska enkelt se om det är det som hänt om du öppnar skärmen.
De svullnar gärna eller spricker och kan läcka lite sörja.
Skulle det vara det så är det enkelt fixat genom att köpa nya (kostar nån tia) och löda av de gamla och på de nya.

Varning: Högspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som bakgrundsbelysningen LCD eller LED har gått sönder på din skärm
Det nog bara att köpa en ny!

Skrivet av Allexz:

Det skulle kunna vara en eller flera kondensatorer som gått sönder.

https://antoneliasson.files.wordpress.com/2010/04/img_0987.jp...

Man kan ganska enkelt se om det är det som hänt om du öppnar skärmen.
De svullnar gärna eller spricker och kan läcka lite sörja.
Skulle det vara det så är det enkelt fixat genom att köpa nya (kostar nån tia) och löda av de gamla och på de nya.

Varning: Högspänning.

Men skulle verkligen en fullt fungerande bild visas i typ en sekund i något av fallen? Låter mer som om den vore helt död.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Sötast
Skrivet av Mumr1ken:

Men skulle verkligen en fullt fungerande bild visas i typ en sekund i något av fallen? Låter mer som om den vore helt död.

Mjo, ett typiskt fel när kondingar går sönder är att bilden tänds och släcks... tänds och släcks osv.
Det är inte riktigt samma fel som du hade men det är möjligt att det blivit snarlikt när du bytt upplösning.

Om det är kondingar som gett sig så är det mycket billigt och "enkelt" att fixa, de flesta som använt lödkolv nån gång i livet bör klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mjo, ett typiskt fel när kondingar går sönder är att bilden tänds och släcks... tänds och släcks osv.
Det är inte riktigt samma fel som du hade men det är möjligt att det blivit snarlikt när du bytt upplösning.

Om det är kondingar som gett sig så är det mycket billigt och "enkelt" att fixa, de flesta som använt lödkolv nån gång i livet bör klara av det.

Aha, oekj tack!

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Men skulle verkligen en fullt fungerande bild visas i typ en sekund i något av fallen? Låter mer som om den vore helt död.

faktiskt, ja, som Allexz säger. Liknande hände min sekundärskärm, fast då va de att skärmen slockna vid kallstart och jag var då tvungen att starta/stänga av skärmen ett antal gånger för att få den att lysa igen. Bytte en konding som ovan nämnt och nu fungerar den som vanligt

koppla ur skärmen och låt den stå ett tag (så att det inte finns någon spänning kvar), sen skruva upp och kika på om du hittar något som ser bränt/svullet/sprucket ut.

(för mig va de en konding i nätdelen som va trasig)

edit: om du nu inte har någon garanti kvar eller liknande

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

faktiskt, ja, som Allexz säger. Liknande hände min sekundärskärm, fast då va de att skärmen slockna vid kallstart och jag var då tvungen att starta/stänga av skärmen ett antal gånger för att få den att lysa igen. Bytte en konding som ovan nämnt och nu fungerar den som vanligt

koppla ur skärmen och låt den stå ett tag (så att det inte finns någon spänning kvar), sen skruva upp och kika på om du hittar något som ser bränt/svullet/sprucket ut.

(för mig va de en konding i nätdelen som va trasig)

edit: om du nu inte har någon garanti kvar eller liknande

Haha, ne. Skärmen är rätt gammal.
Tror det är lika bra att köpa en ny

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Tidigare idag när jag satt och kollade på Vikings slocknade helt plötsligt min skärm.
Skärmen lyser fortfarande och datorn fungerar, ljudet fortsätter. Bryr mig inte så mycket om det eftersom det hänt innan, så startar bara om datorn.
Efter att ha gjort detta märker jag att skärmen fortfarande är svart, men datorn är igång!
Kopplar in datorn till min TV, och den fungerar mycket riktigt. Provar att fiffla lite med bildskärmsinställningar, varje gång jag ändrar något syns en helt fungerande bild på dataskärmen för en kort sekund, men sedan försvinner den.
Inget verkar funka.
Efter en stund märker jag att datorskärmen faktiskt fungerar, bara att ljusstyrkan är ytterst, ytterst svag. Försöker på något sätt att ändra detta, men hittar ingen sådan inställning.
Dessutom med tanke på den bilden som visas en kort, kort stund, så verkar det inte vara felet.

Vad ska jag göra?

EDIT: Nu när jag fått skärmen ser den ut såhär:

Är det bara att reklamera skiten?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

*Bump

Eller är det ett problem man på något vis kan fixa hemifrån?

(Sry för spam men vill gärna veta om det här går att fixa eller om det är kört för skärmen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Spräckt panel, det fixar du inte själv. Troligen transportskada, slängd/tappad horisontellt.
Anmäl det till säljaren som en transportskada, och följ deras instruktioner om nästa åtgärd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Spräckt panel, det fixar du inte själv. Troligen transportskada, slängd/tappad horisontellt.
Anmäl det till säljaren som en transportskada, och följ deras instruktioner om nästa åtgärd.

Ok, tack

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att jag fick en ny skärm från CDON, dock var denna också trasig!!!! (SAMMA problem.)
Man kunde till och med se på kartongen att det var stora hål i den och att den var trasig.

Uppmanar till bojkott!

Visa signatur

Målar och gör spel : )