Permalänk
Medlem

Konstig ip adress?

Hej,

Jag använder ett Netgear WNDA4100 N900 Wireless Dual Band USB kort. Tidigare har jag inte haft några problem och har haft en stadig ping. Vi har 100/100 och hastigheten är bra. Men nu har min ping börjat hoppa från 30 upp till 1000 och ligger runt där. Har använt tracert i cmd och hittat att till 10.96.23.193 är det sjukt höga ms.

Frågan är nu, vet ni vad detta är för ip och hur jag kan lösa problemet. Alla USB portar ger samma resultat, använder ingen proxy eller liknande. När jag använder ethernet kabel så försvinner ipn och får bra ping. Vill veta om det går att lösa problemet utan att skaffa ett nytt kort. Har även testat att stänga ner Netgears software.

Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det vore bra om du pastade in tracerouten, svårt att svara på frågan annars.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

det är troligen en IP hos din ISP, det är ingen address som kan finnas på internet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

En IP adress som börjar med 10 är en lokal adress, dvs. en adress som en router kan dela ut till enheter på det lokala nätet.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du tidigare har haft en publik IP, men nu har fått en NATad IP?

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det är en lokal IP. Tror jag alltid har haft denna publik ipn. När jag ringde Ownit som är min ISP, sa han att han tror det är mitt nätverkskort som strular. Eftersom alla andra enheter får inte upp denna ipn när jag gör samma på dem. När jag kör tracert på min dator med ethernet istället så är 10 ipn borta. Så jag tror också det är nätverkskortet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du råkar inte koppla upp dig mot grannens wifi`??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzy99:

Jo jag vet att det är en lokal IP. Tror jag alltid har haft denna publik ipn.

10.x.x.x är INTE en publik IP

Permalänk
Medlem

Niclasc, om du läser så har jag skrivit att jag vet att det är en lokal IP. Och det andra jag skrev svarade jag på vad du hade skrivit innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Du råkar inte koppla upp dig mot grannens wifi`??

Nix, mitt internet.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MrOzzy99:

Jo jag vet att det är en lokal IP. Tror jag alltid har haft denna publik ipn. När jag ringde Ownit som är min ISP, sa han att han tror det är mitt nätverkskort som strular. Eftersom alla andra enheter får inte upp denna ipn när jag gör samma på dem. När jag kör tracert på min dator med ethernet istället så är 10 ipn borta. Så jag tror också det är nätverkskortet...

Det är som sagt en adress till någon enhet på ditt egna nätverk... Så antagligen har du konfigurerat något fel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är som sagt en adress till någon enhet på ditt egna nätverk... Så antagligen har du konfigurerat något fel.

Har inte konfiguerat något i den alls. Men signalerna går inte genom den ipn på någon annan enhet på nätverket. Så vad är det som gör att Netgear kortet går genom den ipn och hur blir jag av med det? Att jag får reda på vad det är hjälper mig inte, jag vill ha reda på hur jag kan bli av med det och lösa det.

Visa signatur
Permalänk

posta tracerten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzy99:

Har inte konfiguerat något i den alls. Men signalerna går inte genom den ipn på någon annan enhet på nätverket. Så vad är det som gör att Netgear kortet går genom den ipn och hur blir jag av med det? Att jag får reda på vad det är hjälper mig inte, jag vill ha reda på hur jag kan bli av med det och lösa det.

Med tracert så targetar du en specifik adress. Är den IPn du tidigare nämnt i tråden den IP du angett när du tracat, eller var får du den IPn ifrån?
Klistra gärna in resultatet från tracert så blir det enklare att hjälpa dig. Kör även en ipconfig /all och klistra in resultatet här.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MrOzzy99:

Har inte konfiguerat något i den alls. Men signalerna går inte genom den ipn på någon annan enhet på nätverket. Så vad är det som gör att Netgear kortet går genom den ipn och hur blir jag av med det? Att jag får reda på vad det är hjälper mig inte, jag vill ha reda på hur jag kan bli av med det och lösa det.

Jag får inte riktigt klarsida om det är din dator som får 10-adressen, eller om din dator har rätt adress men att den av någon anledning försöker ansluta till 10-adressen.

Om din dator får fel adress kan du ju pröva ange IP-adressen statiskt så du är säker på att du hamnar på samma nät som övriga enheter. Annars kan du ju dyka in i routern och se vad inställningarna säger.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

posta tracerten...

Alla andra enheter får bra ping...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av malmer:

Med tracert så targetar du en specifik adress. Är den IPn du tidigare nämnt i tråden den IP du angett när du tracat, eller var får du den IPn ifrån?
Klistra gärna in resultatet från tracert så blir det enklare att hjälpa dig. Kör även en ipconfig /all och klistra in resultatet här.

Du ser ovanför

Visa signatur
Permalänk

Har du skickat de där till dem? de är inte på ditt nät. den går till din router först, sen börjar problemet

Permalänk
Skrivet av niclasc:

10.x.x.x är INTE en publik IP

Ser publik ut enligt det här:

http://www.myip.ms/info/whois/10.96.23.193

Finns någonstans i Los Angeles.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Du har inte igång någon vpn tjänst? skum malware på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ser publik ut enligt det här:

http://www.myip.ms/info/whois/10.96.23.193

Finns någonstans i Los Angeles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Du har inte igång någon vpn tjänst? skum malware på datorn?

Nä det ska jag inte ha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ser publik ut enligt det här:

http://www.myip.ms/info/whois/10.96.23.193

Finns någonstans i Los Angeles.

Läs gärna all information som du länkar till. Det står i klartext att det är ett privat nät som kan förekomma i princip var som helst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ser publik ut enligt det här:

http://www.myip.ms/info/whois/10.96.23.193

Finns någonstans i Los Angeles.

Nej, det är en privat adress, inget som kan ruttas på Internet.

Det du fått fram där är uppgifter om organisationen Internet Assigned Numbers Authority (IANA) som formellt står som "ägare" men som framgår så är detta ett nät som är reserverat för privat bruk och fritt fram för alla att använda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOzzy99:

Då du sitter på ett 192.168.1.0/24-nät så känner din dator inte till 10.0.0.0/8-nätet vilket resulterar i att din dator skickar frågan vidare till default gateway (192.168.1.1) och det är den i sin tur som skickar vidare trafiken till 10-adressen. Vad har du för adress på utsidan av din router, är den dhcp-tilldelad eller har du eller någon annan konfigurerat en fast ip på wan-porten?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av whisky:

Läs gärna all information som du länkar till. Det står i klartext att det är ett privat nät som kan förekomma i princip var som helst.

Skrivet av evil penguin:

Nej, det är en privat adress, inget som kan ruttas på Internet.

Det du fått fram där är uppgifter om organisationen Internet Assigned Numbers Authority (IANA) som formellt står som "ägare" men som framgår så är detta ett nät som är reserverat för privat bruk och fritt fram för alla att använda.

Skrivet av Zakire:

Citat direkt från din länk:
"NetName: PRIVATE-ADDRESS-ABLK-RFC1918-IANA-RESERVED"

Man ska inte försöka göra saker när man är förkyld och sjuk bara att inse

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Man ska inte försöka göra saker när man är förkyld och sjuk bara att inse

Jag tackar för ditt försök, alltid något Krya på dig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Ser publik ut enligt det här:

http://www.myip.ms/info/whois/10.96.23.193

Finns någonstans i Los Angeles.

Citat direkt från din länk:
"NetName: PRIVATE-ADDRESS-ABLK-RFC1918-IANA-RESERVED"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Då du sitter på ett 192.168.1.0/24-nät så känner din dator inte till 10.0.0.0/8-nätet vilket resulterar i att din dator skickar frågan vidare till default gateway (192.168.1.1) och det är den i sin tur som skickar vidare trafiken till 10-adressen. Vad har du för adress på utsidan av din router, är den dhcp-tilldelad eller har du eller någon annan konfigurerat en fast ip på wan-porten?

Haha inte en aning om det är dhcp, var kan jag hitta det?

[EDIT] Går in på DHCP Leases och där är alla enheter med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

10.x.x.x Används ofta för utrustning inom stadsnät. Det är en switch du ser med största säkerhet.