Spel företag är själviska!

Permalänk
Medlem

Jag må inte tycka Evolve var så speciellt intressant. Speciellt med pris modellen de har på sin DLC..

Men detta är fan det dummaste jag hört. Så klart som fan vi vill att utvecklare ska prova nya saker. Ta lite risker då och då. Hur fan annars kommer spel industrin utvecklas?..

Om de inte tog risker och prova nya saker och koncept, så skulle alla spelen se ut som pong idag..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag må inte tycka Evolve var så speciellt intressant. Speciellt med pris modellen de har på sin DLC..

Men detta är fan det dummaste jag hört. Så klart som fan vi vill att utvecklare ska prova nya saker. Ta lite risker då och då. Hur fan annars kommer spel industrin utvecklas?..

Om de inte tog risker och prova nya saker och koncept, så skulle alla spelen se ut som pong idag..

Jo men tänk dig vilket lyft, en fin rund boll m.h.a. kantutjämning och kunna välja bland 16 miljoner olika färger på "paddeln".

Permalänk
Medlem

Minecraft är faktiskt genialt i sin enkelhet i det att du kan få ut 100 tals timmar ur det och charmen i det till stor del är själva block byggnings konceptet. Sid Meier sa nyligen i interview på PAX East i USA att han själv tyckte att Minecraft var det mest unika spelet ur ett spel ide's perspektiv.

Bara för att Minecraft har blivit lite av en pop kultur vilket unga människor drar sig mot och spelar, det som alla andra spelar, betyder inte att det är för barn. I sånt fall skulle du lika bra kunna säga att Call of Duty är även för barn eller fjortisar för så många i den åldern även spelar det.

Sedan så är det en helt klart att kanske spel som Minecraft inte passar till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ja speltillverkarna finns enbart för att vi köper deras spel. Dock har dom väl för mkt pengar och har råd att chansa. Men visst är det trist när dom satsar "fel"

Som ex Valve och deras HALF-LIFE 3. 2an är väl bästa någonsin ? Varför släpps inte 3an? mycket pengar att tjäna för många vill ha det spelet

Personligen vill jag se HL2 EP3 först, då HL2 inte är avslutad.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Hl3 ett spel som antigen är superb eller sämst men grejen e den att valve känner att de en dag kommer göra ett riktigt kasst spel och då få mycket hat mot sig. MEN då finns HL3 att göra och deras värld blir räddad och inga mer arga kommentarer kommer mer. Då kommer dem istället tjäna multum genom att ha fått uppmärksamheten som dem fick tack vare det kassa spelet.

Am i right?

Detta är doc mina egna tankar

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av xfade:

Personligen vill jag se HL2 EP3 först, då HL2 inte är avslutad.

Nu beror ju titeln på nästa Half-Life spel mer på om Valve tänker göra ett långt spel aka HL3 eller om de tänker göra ett kortare spel aka HL2 Ep3.
Varför de flesta har gått över till att tro att det blir ett Half-Life 3 är för att episod modellen var till för att i snabbare takt släppa nya spel i serien. Nu när de uppenbarligen har slutat släppa episoderna i snabb takt så är det mer trovärdigt att Valve har dumpat episod modellen och planerar en ny stor debut inom Half-Life serien.

Men vem vet. De kanske släpper en kort Half-Life 2 episode 10 år efter den förra episoden.
Är ju inte så att folk klagade på att Ep2 tog hela 2 år på sig efter Ep1.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Valve redan har gjort flertalet HL3, men utan att lyckas skapa något de själva är nöjda med och således redo att gå ut till pressen med. Risken är att de haft något som skulle fungera spelmässigt, men att det varit byggt på den gamla source motorn och därmed inte tillräckligt tilltalande tekniskt. Förmodligen kommer de försöka återskapa det i Source2-motorn alternativt försöka med något nytt igen.

Permalänk
Skrivet av makn:

Ja speltillverkarna finns enbart för att vi köper deras spel. Dock har dom väl för mkt pengar och har råd att chansa. Men visst är det trist när dom satsar "fel"

Som ex Valve och deras HALF-LIFE 3. 2an är väl bästa någonsin ? Varför släpps inte 3an? mycket pengar att tjäna för många vill ha det spelet

Och släpper de spelet idag så kommer de inte nå hypen för spelet, folk kommer bli besvikna, och undra hur det inte kunde bli bättre än så när de lagt sån tid på det, och komma fram till att Valve bara brydde sig om pengarna, inte att spelet skulle bli så bra det kunde.

Med Half Life 3 känns det nästan som att Valve inte kan vinna, så därför väntar de nog tills de känner att de iaf kan känna att de har nått något som möjligen kommer i närheten av folks förväntningar. Alla vill ha mer av samma sak, fast ändå något mycket bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Precis som andra företag är spelföretag (inte spel företag) vinstdrivande. De kommer alltid att producera för ekonomisk vinning. Om metod 1 visar sig mer lönsam än metod 2 kommer de att hålla sig till metod 1. Spel utvecklas för att någon vill tjäna pengar, inte för att göra dig glad.

Ingen rocket science direkt.

Permalänk
Avstängd

Konsumenterna klagar... men fortsätter envist konsumera.

Varför fortsätter vi köpa spel som är totalt värdelösa?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

"Det är som att 1000 personer beställer en viss hamburgare på Mc'Donalds men får något helt annat för att chefen på Mc'Donalds ville testa något nytt."

Det låter lite som Apple.

Eller Microsoft

Skrivet av Bärrich:

Varför skulle dom göra HL3?

Dom sitter ju nu å drar in pengar finns ju ingen anledning för dom att göra spelet iaf (valve).
Dom kanske sparar det till svåra tider när dom behöver pengar?

Är många som skulle vilja se ett HL3, det skulle antagligen om det blev bra sälja enormt bra.
Frågan är om Valve nu törs göra det spelet, blir det inte toppen och folk kommer med kritik over olika saker och ting kommer huvuden att rulla

Skulle själv vilja se HL3 men har inga förhoppningar att det kommer komma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Konsumenterna klagar... men fortsätter envist konsumera.

Varför fortsätter vi köpa spel som är totalt värdelösa?

Därför att marknadsavdelningarna säger åt oss att spelen kommer att bli kanon och alla är livrädda för att det ska ta slut på Steam-lagret innan vi fått vår kopia ifall vi väntar på att kritikerna ska säga sitt innan vi kastar pengar på skärmen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Nu beror ju titeln på nästa Half-Life spel mer på om Valve tänker göra ett långt spel aka HL3 eller om de tänker göra ett kortare spel aka HL2 Ep3.
Varför de flesta har gått över till att tro att det blir ett Half-Life 3 är för att episod modellen var till för att i snabbare takt släppa nya spel i serien. Nu när de uppenbarligen har slutat släppa episoderna i snabb takt så är det mer trovärdigt att Valve har dumpat episod modellen och planerar en ny stor debut inom Half-Life serien.

Men vem vet. De kanske släpper en kort Half-Life 2 episode 10 år efter den förra episoden.
Är ju inte så att folk klagade på att Ep2 tog hela 2 år på sig efter Ep1.

Därför HL1 slutade som ett slut.
och även HL2 "fick ett slut"
Men sen lade de till Ep1 och Ep2 med info att det skulle bli 3 delar.
Kollar du på slutet på HL2:Ep2 så ser du att det slutar "mitt i en händelse", där du skulle typ iväg och rädda allt igen. Som vi nu har väntat otaliga år på att göra.

Gillar inte att det inte fått ett slut. Och kan säga att jag skiter delvis i HL3... men jag vill ha ett slut på HL2:Episoderna.

Skrivet av GaMeR2K5:

Konsumenterna klagar... men fortsätter envist konsumera.

Varför fortsätter vi köpa spel som är totalt värdelösa?

Det var billigt.

Varför säljer noname surfplattor, ica basic kött eller franska bilar? Det var ju billigt att köpa...

Permalänk

Men vi har ju fungerande genrer idag, och jag tror inte att det finns fler. Det finns en gräns och ett tak.

När ett spelföretag tar en risk i ett nytt spel, så drabbas också spelarna. Vi väntar 3 - 4 år mellan bra spel, om dom nu släpper ett misslyckat spel så är det vi som måste vänta ännu ett par 3 - 4 år. Vi lever inte för evigt.

Ja menar kolla bara på Traid Wars: https://www.youtube.com/watch?v=zzl6i3XzYpQ
Dom pratar om det som om det är unikt, vilket det säkert är. Men, jag tycker verkligen synd om dom för att dom har spenderat så mycket tid och pengar på ett spel som kommer att släppas, och sen glömmas. Om ni vill spela spelet så finns det fria nycklar till Closed Beta här: http://www.mmobomb.com/giveaway/triad-wars-beta-keys (är ingen promoter, bara visste att det fanns nycklar på MMOBOMB).

Också Evolve som ingen gillar, bara läs Steam recensionerna. Misslyckat spel, varför? För att det är nytt, och unikt. Om Rock Turtle Studios istället gjort ett nytt Left 4 Dead så hade alla varit glada och spelat skiten ur det i flera år. Jag bara använder dom här spelen och händelserna som exempel för att förstärka mitt argument.

Spelarna vill ju ha dom här spelen, men vi får dom inte. VARFÖR??? Det är väl till oss dom gör spelen?
Eller är det så, att idag så görs spel bara för att slå konkurrenten?

På grund av konkurransen så känner spel företag att dom MÅSTE skapa något nytt och unikt, och vi har ju sett hur det går.
Ibland kan det gå bra, men annars inte. Så risken är där, tar man risken så kan båda spelarna och företaget drabbas.

Jag tycker det är viktigare att inte ta risken och bara göra spel som man vet säkert att folk vill spela, istället för att försöka driva spel industrin vidare. Vem har sagt att den måste gå vidare? Det finns hur många som helst genrer idag att välja på, vi behöver bara mer bra spel och mindre "experiment".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Men vi har ju fungerande genrer idag, och jag tror inte att det finns fler. Det finns en gräns och ett tak.

När ett spelföretag tar en risk i ett nytt spel, så drabbas också spelarna. Vi väntar 3 - 4 år mellan bra spel, om dom nu släpper ett misslyckat spel så är det vi som måste vänta ännu ett par 3 - 4 år. Vi lever inte för evigt.

Ja menar kolla bara på Traid Wars: https://www.youtube.com/watch?v=zzl6i3XzYpQ
Dom pratar om det som om det är unikt, vilket det säkert är. Men, jag tycker verkligen synd om dom för att dom har spenderat så mycket tid och pengar på ett spel som kommer att släppas, och sen glömmas. Om ni vill spela spelet så finns det fria nycklar till Closed Beta här: http://www.mmobomb.com/giveaway/triad-wars-beta-keys (är ingen promoter, bara visste att det fanns nycklar på MMOBOMB).

Också Evolve som ingen gillar, bara läs Steam recensionerna. Misslyckat spel, varför? För att det är nytt, och unikt. Om Rock Turtle Studios istället gjort ett nytt Left 4 Dead så hade alla varit glada och spelat skiten ur det i flera år. Jag bara använder dom här spelen och händelserna som exempel för att förstärka mitt argument.

Spelarna vill ju ha dom här spelen, men vi får dom inte. VARFÖR??? Det är väl till oss dom gör spelen?
Eller är det så, att idag så görs spel bara för att slå konkurrenten?

På grund av konkurransen så känner spel företag att dom MÅSTE skapa något nytt och unikt, och vi har ju sett hur det går.
Ibland kan det gå bra, men annars inte. Så risken är där, tar man risken så kan båda spelarna och företaget drabbas.

Jag tycker det är viktigare att inte ta risken och bara göra spel som man vet säkert att folk vill spela, istället för att försöka driva spel industrin vidare. Vem har sagt att den måste gå vidare? Det finns hur många som helst genrer idag att välja på, vi behöver bara mer bra spel och mindre "experiment".

Du resonerar ju exakt som storbolagen, dom pumpar ut lättsmält skit som alla kan klara av och känna igen.
Skälet till det är att det säljer och därmed är en säkrare väg att gå för att tjäna pengar. Det är ingen "risk" med att göra spelen som pöbeln vill ha, och DET är problemet.

För att skilja sig från konkurrensen görs inget unikt, även om många gärna hävdar det, men att ha flashigast grafik för stunden är inte unikt, men det är enkelt att marknadsföra.

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Vad har minecraft förändrat? Visst är/var det framgångsrikt men inte har det förändrat någonting. Är väl mest barn som spelar minecraft?

Annars tror jag att TS bara vill ha ett nytt L4D. Resonemangen pekar på det. Själv vill jag ha ett nytt Half-Life och ett nytt Fallout. GTAV får gärna dyka upp till PC igår också.

Någon borde starta en tråd som heter "den stora tråden där vi gnäller om spel". Tror att det skulle bli en succé.

Okej förändra hela spelvärlden var en överdrift. Men precis som du säger är det mest barn som lirar Minecraft. Jättemånga. När de växer upp kommer Minecraft vara deras stora minne från barndomen när de tänker spel. Jag tror det är rätt stort. Precis som Pokémon skapade barndomsminnen för mig 90-talisten. Det jag tror Minecraft har förändrat är idéer om hur ett bra spel kan bygga på en sådan enkel idé.

Förövrigt brukar jag gnälla på andra som gnäller. Du kanske kan starta den tråden?

Permalänk

De är företag... Principen är ju att tjäna pengar. Ett prima exempel på ett företag som verkligen försöker sitt hårdaste på att mjölka skiten ur alla sina produkter är ju EA :/

Permalänk

Evolve är btw inget "dåligt" spel som TS säger att det är, det har fått fantastiska reviews på själva spelet, det är priset och DLC modellen som folk klagar på mestadels på steam... dessutom så är smaken som baken! alla kan inte älska alla spel, själva älskar jag olika fps och sci-fi genrer och det värsta jag vet är långsamma äventyrsspel där man bara ska gå omkring och leta story liksom.

Jag tror TS skriver lite väl mycket från sitt eget perspektiv och sin egen spelsmak. Jag till exempel tyckte inte L2D2 var något vidare bättre än vad 1 var... jag är nöjd med L2D spelen som dom är, lägger dom ut ett nytt kommer det vara lite nya vapen, andra banor och kanske en ny zombie, sen exakt samma sak... vad är det för kul med det? Neh utveckla nytt för farao, konkurrens och initiativtagare är vad som är bra för spelbranschen!

Permalänk
Medlem

lite motsägelsefullt?

Skrivet av Oliver Qvist:

Spel

T.EX: Hur många här skulle hellre velat att Turtle Rock Studios hade spenderat dom senaste 5 åren och jobbat på ett Left for dead 3 (L4D3). Men nej, istället får vi Evolve som kommer att bli bortglömt inom ett halvår. Dom visste att folk tyckte om L4D2, och hur framgångs rikt det spelet var. Så vad stoppade dom från att göra en 3:a? Jo, dom ville väl komma upp med något nytt som skulle slå allt annat, dom tog en risk som inte bara kommer drabba dom men spelarna också. För nu så måste vi vänta ca 4 år till innan Turtle Rock släpper ett nytt spel, som vi får hoppas är L4D3.

Det känns lite motsägelsefullt. De spelföretag som bara tänker på pengar gör ju snarare det motsatta till detta. Att mjölka ur ett varumärke utan att på något sätt tillföra något nytt är ju snarare ett tecken på kapitalism. Jag själv har inte spelat någon av dessa titlarna men ville bara påpeka hur pass motsägelsefullt det hela lät.
Alla spelutvecklare är ju inte pengakåta. Det fick jag bevisat inte minst denna vecka då Colossal Order släppte sitt senaste spel. Det är ju bra att utvecklarna testar nya titlar istället för att bli slentrian och bara kopiera samma gamla. Då kanske de hinner få nya idéer till nästa upplaga av deras tidigare storsäljare.

Jag håller dock med om att det finns många spelutvecklare/-utgivare som bara tänker på kronor och ören, men av den korta beskrivning du ger av Turtle Rock får jag intrycket att de inte hör till samma grupp extrem kapitalister som t.ex. EA.

Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det var billigt.

Varför säljer noname surfplattor, ica basic kött eller franska bilar? Det var ju billigt att köpa...

Nja, de "flesta" nya spelen är ju inte så "billiga".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gojsenmojs:

Okej förändra hela spelvärlden var en överdrift. Men precis som du säger är det mest barn som lirar Minecraft. Jättemånga. När de växer upp kommer Minecraft vara deras stora minne från barndomen när de tänker spel. Jag tror det är rätt stort. Precis som Pokémon skapade barndomsminnen för mig 90-talisten. Det jag tror Minecraft har förändrat är idéer om hur ett bra spel kan bygga på en sådan enkel idé.

Förövrigt brukar jag gnälla på andra som gnäller. Du kanske kan starta den tråden?

Vet att det inte bara är barn som spelar minecraft men det är väldigt populärt bland barn.

För mig är nog Super Mario synonymt med gaming som barn. Hade en C64 också och på den var spelen ganska dassiga men musiken kommer jag ihåg.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek