Dell XPS 13 med Infinity-skärm

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Min fläkt går aldrig igång om jag inte spelar. Aldrig hänt jag skulle jämföra denna mer med en MacBook PRO.

Vad menar du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trevligt att den har en separat kontakt för laddning och 2x USB 3

(Och kolla! Adapter/hubb ingår!)

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte meningen med touchskärm. Det är en stor flopp så lägg ner skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av amanito:

Jag förstår inte meningen med touchskärm. Det är en stor flopp så lägg ner skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Pfft älskar touch skärmen på min surface men skulle aldrig köra win 8 på min stationära :/

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Trevligt att den har en separat kontakt för laddning och 2x USB 3

(Och kolla! Adapter/hubb ingår!)

Hade gärna sett den med en separat HDMI, TB och en USB-C kontakt med. Gillar inte adaptrar.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShatteredXs:

Pfft älskar touch skärmen på min surface men skulle aldrig köra win 8 på min stationära :/

Ja, de funkar säkert väl med plattor men inte laptops

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Denna före nya Apple Macbook alla dagar i veckan!

Ser man inget värde i att köra OS X, så...
Men är det inte rätt olika maskiner hårdvarumässigt, nya MacBook jämfört med denna XPS 13? Känns som Apple kör en lite ny inriktning med fläktlös laptop och Core M-processor.

Så med andra ord: nya uppdaterade MacBook Pro 13" före XPS 13 alla dagar i veckan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Läser om 11,6"-chassi som rymmer en 13.3"-skärm och drömmer om ett 13,3"-chassi med 15"-skärm, skulle det gå?

Permalänk
Avstängd

Helt rätt att satsa på en riktig laptop istället för någon hybridgrej.
Grymt med en skärm med så lite dödyta. Grymt med högupplöst skärm.
Grymt med USB 3.1 typ-C.

Men sen att köra en buggig Samsung Evo disk.
Sen att inte köra USB 3.1 för laddning som nya Chromebook Pixel gör.
Sen att ha gamla sketna USB 2.0 kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Trevlig recension som vanligt. Betydligt mer djupgående än de andra jag har hittat av XPS 13. Väntar med iver på att min anländer!

Återkom gärna med dina intryck och erfarenheter när du får den. En recension är alltid trevligt, men personlig feedback likaså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Helt rätt att satsa på en riktig laptop istället för någon hybridgrej.
Grymt med en skärm med så lite dödyta. Grymt med högupplöst skärm.
Grymt med USB 3.1 typ-C.

Men sen att köra en buggig Samsung Evo disk.
Sen att inte köra USB 3.1 för laddning som nya Chromebook Pixel gör.
Sen att ha gamla sketna USB 2.0 kontakter.

Datorn stödjer Windows 7, så att ha USB2 är rätt praktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min xps 13 ca två veckor. Mkt nöjd. Stör mig lite på fläktarna ibland. Uppdaterade bios och inbillar mig att fläktarna lugnade ner sig vid lätt belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Jösses sicka ockerpriser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Trevligt att den har en separat kontakt för laddning och 2x USB 3

(Och kolla! Adapter/hubb ingår!)

Följer verkligen adaptern med? Jag tycker det inte är helt tydligt i texten och inte heller på de få återförsäljares sidor jag tittat.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Jag tror att många kommer välja den billigare varianten med vanlig FHD (Full HD) display istället för QHD+ med touch som testades här. FHD versionen ska dessutom ge upp till 50% bättre batteritid än QHD+ versionen. Ännu viktigare är att FHD versionen dessutom har en matt display yta, medan QHD+ har blank (värdelöst).

Om man klarar sig med konfigurationen Core i5 / 8 GB / 256 GB / FHD så blir prislappen bara 11tkr enl. Dell.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Läser om 11,6"-chassi som rymmer en 13.3"-skärm och drömmer om ett 13,3"-chassi med 15"-skärm, skulle det gå?

This. Hur underbart skulle inte det vara? Eller vilken storlek man nu får in i dagens 13,3"-are om det skulle finnas helt ramfria skärmar.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

För dom som, mig exempelvis, planerar att köra Linux istället för Windows på denna så finns det en snubbe som håller låda om de tillkortakommanden som funnits från start. Värt att kolla upp, https://major.io/2015/02/03/linux-support-dell-xps-13-9343-20...

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en laptop idag så köper man väl en ASUS? springer ju åttor runt denna Dell till ett lägre pris.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202885-a...

En sån köpte jag till min fru för 9999 kr och den får över 1400 i 3DMark - Fire Strike, ruskigt smutt dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Ska man köpa en laptop idag så köper man väl en ASUS? springer ju åttor runt denna Dell till ett lägre pris.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202885-a...

Det är lite olika kategorier av laptop skulle jag vilja säga. Asus datorn är ju 30% tjockare, 20% tyngre och har klumpigare mått p.g.a. feta kanter runt skärmen. Vilken man sedan väljer är förstås en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det är lite olika kategorier av laptop skulle jag vilja säga. Asus datorn är ju 30% tjockare, 20% tyngre och har klumpigare mått p.g.a. feta kanter runt skärmen. Vilken man sedan väljer är förstås en smaksak.

Nja båda är ju ultrabooks så kategorin är den samma, och båda får ju klassas som ordentligt tunna/smidiga. Däremot har ju Dell fördelen i avsaknad av ramar ovanför och på sidorna av skärmen vilket köper den nån centimeter och några gram vikt. Det motiverar dock inte enligt mig pris och prestandaskillnaden då man betalar mer pengar för en burk som man inte ens kan spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Ska man köpa en laptop idag så köper man väl en ASUS? springer ju åttor runt denna Dell till ett lägre pris.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202885-a...

En sån köpte jag till min fru för 9999 kr och den får över 1400 i 3DMark - Fire Strike, ruskigt smutt dator...

Javisst om man vill köpa gammal teknologi i stor förpackning.
Inte direkt jämförbart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Synd det där med ljudet. Annars verkar det som en vinnare.

Tänkte lite samma.
Den är så nära.. så nära som det går att få.
Denna kommer dessutom få ett enorm skjuts av DX12 skulle jag tro, då ström och värme verkar begränsa GPUn när CPUn också måste jobba. Synd också att de inte kan göra fler läge på fläkten... om man sätter den på en grillvarm yta i solen så okej, maxa fläkten, men varför kan de inte ha ett mellanläge på 17-18dB eller så, samt säg 23-24dB i näst... känns idiotiskt att ha 30+dB eller 0.

Sen om nu disken är en "840 klon" är det klart negativt.

Permalänk
Medlem

Wow, FHD varianten för 11k gör ju att det kliar en ANING i köpfingrarna. Men att det sitter en EVO 840 gör ju att det känns ganska jobbigt.... Är det någon som vet hur Dell är med bloatware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Wow, FHD varianten för 11k gör ju att det kliar en ANING i köpfingrarna. Men att det sitter en EVO 840 gör ju att det känns ganska jobbigt.... Är det någon som vet hur Dell är med bloatware?

Mcafee, som tydligen gör lite som den vill. Kan tydligen ligga på 20-50% processor användning ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Mcafee, som tydligen gör lite som den vill. Kan tydligen ligga på 20-50% processor användning ibland.

Bara att avinstallera, tar ett par sekunder.
I övrigt brukar det inte vara mycket bloatware på Dell-maskiner.

Permalänk
Medlem

Anandtech har också gjort en review.

http://www.anandtech.com/show/8983/dell-xps-13-review

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Återkom gärna med dina intryck och erfarenheter när du får den. En recension är alltid trevligt, men personlig feedback likaså

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, det ska jag göra! Verkar dock vara lite leveranstid på datorn så vi får se när den kommer!

Permalänk
Medlem

Fin sak, men 14000 för en surfdator är alldeles för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har den.
Kul med en svensk recension! Alla engelskspråkiga jag har hittat fokuserar på sneak-modellerna med i3/i5 som inte finns i Sverige.
Jag kör Mint 17.1 på min och för mig som är rätt färsk på Linux var det en mardröm att få det att lira bra. https://major.io/2015/02/03/linux-su...43-2015-model/ som nämndes tidigare i tråden hjälpte otroligt mycket.

Quick guide om någon är intresserad, det här fungerade för mig:

Uppdatera till BIOS-version A01 från Windows.
Installera Mint med UEFI på men Secure boot av.
Uppdatera till 3.18-kärnan.
Ändra GRUB_CMDLINE_LINUX i /etc/default/grub så att den ser ut så här:
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi_osi=!Windows\ 2013 psmouse.resetafter=0"
Kör "sudo update_grub" och "sudo update_grub2" och kör 2-3 cold boots

Det här är ett gäng workarounds för än så länge buggande mjukvara, Den här datorn kommer förr eller senare släppas som en Linuxburk från fabrik, med Ubuntu 14.04 förinstallerat så jag räknar i alla fall med att allt kommer fixas tids nog.

Det som inte funkar helt hundra för mig än är tangentbordet och styrplattan, tangentbordet ger mig dubbla bokstäver lite då och då och styrplattan har lite impromptuhopp för sig. Styrplatteproblemet är antagligen relaterat till "!Windows\ 2013"-kernelflaggan, den tvingar in styrplattan i PS/2 läge istället för HID, detta för att ljudet skall fungera.

För dem som inte, som jag, gillar att pilla bör man nog vänta till Sputnik-versionen släpps.

Måste trots allt säga att jag är fruktansvärt nöjd med den, fläkten btw går igång om jag strömmar 4K material från YouTube, annars är den knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Nja båda är ju ultrabooks så kategorin är den samma

... För kraven på att bli kallade ultrabooks är ju så stränga? Nej, läs hans inlägg igen, det är skillnad på den här laptopen och Asus:en.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2