Asus MG279Q med 144 Hz IPS-panel i april

Permalänk
Melding Plague

Asus MG279Q med 144 Hz IPS-panel i april

I slutet av nästa månad går startskottet för en ny gamingskärm från Asus, som ska locka spelfrälsta med påkostad IPS-panel och höga uppdateringsfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow, PRISA GUD! Hoppas plånboken inte kommer gråta allt för mycket bara ^^ Satan vad det händer grejer på skärmfronten nu, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Underbart, hoppas den kliver in på ett bra pris också med tanke på MG namnet.
Lite nyfiken på var information kommer ifrån däremot. Någon i redaktionen som kan upplysa mig?

Permalänk

Äntligen! Synd att de inte behåller swift desigen

Permalänk
Avstängd

Skumt att skapa en så påkostad modell utan att lägga till freesync/gsync. Väntar nog på Acern med 21:9 istället, känns inte lönt att köpa ny skärm om den inte har någon free/g-sync.

Permalänk

Hur kan man släppa en sån här troligen väldigt dyr skärm, utan Freesync/Gsync känns väldigt dumt ärligt talat. tycker själv efter använd Gsync i antal månader nu så är det en ny standard som alla skärmar borde ha !

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

WTF, ingen G-Sync/Freesync! Går det att patcha in Freesync i efterhand, är det troligt?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Någon som vågar ta en gissning på vad den landar på i pris?

Permalänk
Medlem

Okej om det inte ingår varken G-syn/Freesync så skall priset vara billigare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Okej om det inte ingår varken G-syn/Freesync så skall priset vara billigare.

Hmm... Ja. Men visade inte ASUS en skärm på Cebit som "innofficiellt" hade kapacitet för Freesync. Och någon laptop
som körde Gsync utan modul fanns visst också? Annars ũbernice med IPS & 144hz...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Den ska tydligen stödja DP adaptive-sync. Källa http://www.pcper.com/news/Displays/CES-2015-ASUS-MG279Q-27-25...

Permalänk
Medlem

Jag tippar på 9-10k, vilket är alldeles för mycket om varken g-sync/freesync ingår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Jag tippar på 9-10k, vilket är alldeles för mycket om varken g-sync/freesync ingår!

$599 var det på gebit enligt Pcper.com

Permalänk
Master of Overkill

Trodde det stog G-sync eller free-sync blev helt till mig sen läste jag igen :'(

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burto:

Jag tippar på 9-10k, vilket är alldeles för mycket om varken g-sync/freesync ingår!

Lär ju landa något billigare än Acers XB270HU, så under ~7990.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

$599 var det på gebit enligt Pcper.com

Då blir nog priset 7500:- ish i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Jag tippar på 9-10k, vilket är alldeles för mycket om varken g-sync/freesync ingår!

Då den heter MG som betyder Mainstream gamer enligt asus så lär den nog vara en bra bit under swiften.

Quick FAQ:
What is the new ASUS ‘MG’ branding in relation to existing ASUS VG and PG monitors?

ASUS LCD branding for gaming monitors from 2015:

PG = premium gaming (ROG)
MG = mainstream-performance gaming
VG = value gaming
The terms are used by ASUS to highlight the relative feature sets of each series, rather than referring to the wider LCD market, considering the fact they all pack exclusive ASUS features like GamePlus and use fast-gaming 120/144Hz panels and/or Nvidia G-Sync.

Skrivet av tvelander:

Trodde det stog G-sync eller free-sync blev helt till mig sen läste jag igen :'(

Har för mig den ska få freesync om asus fixar det, om jag minns rätt så var den bara 120 Hz på CES.

Permalänk

Min gissning är att den hamnar under eller liknande pris som ROG skärmen. Varför? Rog känns som Alienware, man betalar en del för märket/namnet. Dock har denna IPS vilket gör att jag tror att den ändå kommer kosta en del.

Dock smart av ASUS att skippa Freesync/G-ync för att hålla nere priset, det är ändå en teknik som är relativt ny plus att skärmar med hög upplösning med 144hz och även IPS är nytt så bara det gör att priset blir en del. Och för att inte tala om den hemska dollar kursen som är just nu.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Är det 100% sRGB så är jag nöjd.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Freffo:

Är det 100% sRGB så är jag nöjd.

Det är det enligt infon vi har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är det

Najs! Då kanske det blir ett köp.

Permalänk
Medlem

Har de ändrat specifikationerna? Denna hade ju DisplayPort Adaptive-Sync på CES.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Skumt att skapa en så påkostad modell utan att lägga till freesync/gsync. Väntar nog på Acern med 21:9 istället, känns inte lönt att köpa ny skärm om den inte har någon free/g-sync.

Som jag har förstått det, för att köra 144hz gsync måste tillverkaren gå utanför spec. med alla potentiella problem det kan medföra.
Så det är kanske bra att det inte finns på skärmen, kanske lite lägre pris också.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Freffo:

Najs! Då kanske det blir ett köp.

Ska förtydliga att jag inte kan hugga 100% sRGB i sten riktigt ännu (även om det är infon vi har just nu). Fullständiga specifikationer kommer i samband med den officiella introduktionen på svenska marknaden i nästa kvartal.

Permalänk
Medlem

Haha efter allt tjat om att "alla 120/144Hz skärmar har ju inte ips" så nu kommer äntligen en och det första man ser i kommentarerna..
"meh ingen g-sync freesync"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Ska förtydliga att jag inte kan hugga 100% sRGB i sten riktigt ännu (även om det är infon vi har just nu). Fullständiga specifikationer kommer i samband med den officiella introduktionen på svenska marknaden i nästa kvartal.

Okej, tack för informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Haha efter allt tjat om att "alla 120/144Hz skärmar har ju inte ips" så nu kommer äntligen en och det första man ser i kommentarerna..
"meh ingen g-sync freesync"

Once you go G-sync you dont go back.

Skulle inte vilja byta bort det flytet man har i spel (när det funkar) för allt i världen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle inte denna vara 120hz och inte 144hz?

Permalänk
Livsnjutare 😎

En sådan här hade jag verkligen velat ha, men om nuvarande Swift'arna kostar runt 7000-7500kr/st, så vill jag inte veta vad den kostar - då jag anser ~7k för en TN är waayyy to expensive. 144hz eller ej.

Med tanke på dollarn drar jag till med en gissning: 8 995:- när den kommer i våra butiker i april.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Denna skärmen jag var ute efter. Men kommer nog kosta alldeles för mycket i början o nu med höga dollarn också.
Vill inte betala tusentals extra för g-sync osv så denna var perfekt.

Men blir nog o vänta tils priset blir bättre.

Varför folk gnäller på Gsync vet jag inte, det var liksom klart för länge sedan att denna skulle vara en billigare variant med ips och högre hz.
Dom släpper ju liksom IPS, 144hz med g-sync i annan rog modell, så varför gnälla?
Kommer dessutom andra märken med g-sync skräpet också med samma paneler, så ja lol.